בנק אוף אמריקה
צילום: istock

בנק אוף אמריקה: המניות באירופה אטרקטיביות

בחטיבת המחקר של הבנק טוענים כי המניות אטרקטיביות גם אם יהיה גל שני של מגפת הקורונה; נותנים אפסייד של עד 20% למדד סטוקס 600, מעריכים שנראה התאוששות במדדי ה-PMI וממליצים להגדיל חשיפה לתעשיית הרכב והבנקים; מנגד, ממליצים להקטין חשיפה לתחומי הטלקום והפארמה
ארז ליבנה | (5)

חוץ מכמה נקודות חמות בעולם כמו רוסיה ושוודיה, נראה שלפחות לעת עתה, השפעת מגפת הקורונה העולמית הגיעה לשיא ומתחילה בגרף הירידה, החשש הוא שתהיה התפרצות נוספת בחודשים הקרובים, שתפגע שוב בכלכלות האירופאיות. עם זאת בבנק אוף אמריקה מעריכים שההשפעות של התפרצות נוספת על כלכלות העולם תהיה פחותה.

 

"אנחנו סבורים שהאפשרות של התפרצות מחודשת שתגרום לסגרים היא לא סבירה, בהינתן שישנה הערכות גבוהה יותר, שינוי בהתנהגות והגדלה בהיקף הבדיקות", כתבו בחטיבת המחקר. "אנחנו רואים אפסייד של 20% במדד סטוקס 600 שיגיע להערכתנו ל-400 נקודות עד יולי, עם התאוששות מדדי ה-PMI, כאשר בהינתן ויהיה גל שני, האפסייד יורד ל-10%", הוסיפו ואמרו כי אם לא תהיה התפרצות נוספת, מדד הסטוקס יכול לקפוץ ב-18% נוספים עד סוף אוגוסט.

 

מדד ה-PMI – מדד מנהלי רכש העוקב אחר הזמנות בסקטורים השונים שבלט בחודש שעבר לרעה היה של סקטור השירותים האירופאי שנפל לשיא שלילי של 11.6 נקודות. ראוי לציין שכאשר שמדד PMI עומד מעל 50 נקודות הוא מצביע על צפי לצמיחה כלכלית. פחות מ-50 מצביע על התכווצות כלכלית. עתה עם הורדת הסגרים וההקלות לסקטור הכלכלי ברחבי היבשת הישנה, בבנק סבורים שמדדי ה-PMI האירופאיים יזנקו ברבעון השלישי ויסמנו את הדרך לתחילת ההתאוששות הכלכלית.

 

"התחזית מבוססת על ההנחה כי מדדי ה-PMI יזנקו ל-45 נקודות ביולי ויעלו עד ל-48 באוגוסט. בשל כך, הסטוקס 600 צפוי לעלות בלא פחות מ-10% לרמה של 375 נקודות", כתבו.

 

לאילו סקטורים כדאי להיחשף בשווקים האירופאיים?

בבנק גם ממליצים באילו סקטורים כדאי להגדיל חשיפה בתיק המניות. "אנחנו ממליצים להישאר במשקל יתר על סקטורי הרכב, הבנקאות, מוצרים ומשאבים תעשייתיים, שיעלו בעקבות מדדי ה-PMI. גם סקטורי האנרגיה והכרייה, צפויים להתאושש עם המשך היחלשות הדולר", כתבו בחטיבת המחקר.

 

"אנחנו ממליצים לא להיחשף לתעשיית הפארמה, מאחר ואנו סבורים כי תת הביצוע של כ-4% בו חזינו מתחילת השנה ימשיך להתדרדר, עם העלייה בהחזרי האג"ח של משרד האוצר האמריקאי והיחלשות הדולר", הוסיפו והדגישו שגם סקטור הטלקום צפוי לירידה.

 

בבנק אומרים כי מניות החשופות ישירות למחזור הכלכלי (סיקליקליות) הראו תשואה עודפת של 10% ביחס למניות דפנסיביות מאז אמצע מארס. בבנק מעריכים כי עד הרבעון ה-3, ישנם עוד 20% של אפסייד למניות סיקליקליות ביחס לדפנסיביות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אלון 04/05/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    נו באמת. אירופה? מאיפה הגיעה הבדיחה הזו?
  • 4.
    כל אחד ממליץ לפי אינטרס אנחנו בבועה חד משמעית (ל"ת)
    אלי 03/05/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בדיחה (ל"ת)
    דקל 03/05/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שימו לב למניות כמו סימנס, פיליפס, אריקסון ונוקיה (ל"ת)
    האורקל מפתח תקוה 03/05/2020 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חצי עולם בסגר וזה יותר גרוע מ 2008 אז עוד 90 מעולם עבד (ל"ת)
    ראובן 03/05/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.