פקק תנועה תחבורה רכב תשתיות נדלן
צילום: Istock

סוף לפקקים? כך תראה מפת התחבורה של ישראל

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, המכונה תמ"א 42, שתחליף תכניות קיימות. אמנם, התכנית טעונה את אישור הממשלה

מורן ישעיהו | (4)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

סוף לפקקים? המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, תמ"א 42, המחליפה את תכניות המתאר הארציות הקיימות - תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות. התכנית טעונה את אישור הממשלה. "התכנית מניחה לראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ומתאימה לא רק לאתגרי השעה אלא כוללת גם ראייה תכנונית ואסטרטגית לטווח הארוך עד לשנת 2040", מסר בילסקי. "בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. תכנית שכזו מהווה בשורה אמיתית לתושבי המדינה שצמאים לפתרונות תחבורה וצמצום זמן הנסיעה בכבישי ישראל". מכוח התכנית ניתן לקדם תכנון מפורט של פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל, אך היא אינה פוגעת בתוקפן של תכניות מפורטות שאושרו קודם תחילתה. מטרתה לתת מענה להמשך הגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים.   בתכנית תוספת מזערית של דרכים ומסילות חדשות והיא מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים, תוך ייעול של השימוש בהם, בין אם באמצעות התאמתם להסעת המונים ובין אם בשילוב תשתיות בצמידות לתחבורה.   כך תראה מפת התחבורה של ישראל התכנית כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד היום. כך למשל, היא כוללת דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופית. אלו הוגדרו כדרכים רבות קיבולת, בהן יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך. בנוסף, נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית, שישמשו גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה. התכנית מגדירה תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות, וקובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תכנית מתאר. לצד זאת, היא כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים ומכילה אותן על כלל המרקמים העירוניים. אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.   מרכזי תחבורה ציבורית משולבים - התכנון המוצע מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם. כמו כן, התכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התכנית. לצורך כך, נשמרו שטחים ל'מנשקים בין רשתיים' (שטח המיועד למעבר בין דרך ארצית או מסילה לבין דרך או מסילה שמחוץ לתכנית), ועובו החיבורים אליהם.   עוד נקבעו שטחים עבור מסופי מטענים כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת, ונקבעו לצורך זה מרכזים לשינוע מטענים.   במסגרת הדיונים בוועדת המשנה של המועצה הארצית נקבע גם כי במסגרת התכנון המפורט, יבחנו מעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים וכן הצורך לבחון את השימוש בשטחים הכלואים במחלפים.   מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".   מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הוסיפה כי "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל".  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כדאי אולי לחשוב גם על תחבורה ימית (ל"ת)
    מחוץ לקופסה 04/03/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כביש 2 מוזנח 04/03/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    מפתחים את כל הארץ ומשרד התחבורה מפקיר את החלק הצפוני של כביש 2.
  • 2.
    זה הכל? (ל"ת)
    תמצית הבבלת 03/03/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זאב 03/03/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    האם נלקחו בחשבון בתוכניות עיכובים "קלים" של 10-15 שנה כפי שקורה בכל ביצוע תוכניות תחבורתית עד היום בישראל?
השקעה במניות או דירות (גרוק)השקעה במניות או דירות (גרוק)
ניתוח

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?

מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים 

מנדי הניג |

מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.  

כאשר  בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה. 

מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים

מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?

לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.

כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות. 

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר

המידע המלא לא נמסר, לביזפורטל נודע שרעננה תבלוט במכרזי דירה בהנחה הפעם ובפעמים הבאות - כל הפרטים על הפרויקטים ברעננה ומה ההנחה שתקבלו? וגם - לקנות דירה בלי הון עצמי
רן קידר |

הפרויקטים של דירה בהנחה ברעננה צפויים להיות המעניינים ביותר.  בשבוע הבא תחל ההגרלה, אבל לביזפורטל נודע שרעננה תהיה דומיננטית בפרויקטים הקרובים ובמכרזים הבאים של דירות בהנחה. בסה"כ מדובר על יותר מ-1,200, כנראה שחלק משמעותי כבר הפעם. 

הדירות האלו יוצעו בכ-19-20 אלף שקל למ"ר והן נמצאות באזור צפון מערב רעננה. מדובר האזור שהמחירים בו הן לפחות 32 אלף שקל למ"ר, כלומר מדובר על הנחה ענקית שיכולה גם להיות מעל 1 מיליון שקל. זו הסיבה שהציפיות הן רוב המשתתפים יציעו בהגרלה לקנות דירה בפרויקטים ברעננה. נזכיר שעל פי ההערכות ישתתפו בהגרלה לדירה להנחה מעל 120 אלף זכאים, כשזה גם יכול להגיע ל-140 אלף זכאים. כל זכאי רשאי להתמודד בשלושה מקומות, אך נראה שברעננה ההנחה היא הגדולה ביותר כך שסביר שכולם, או כמעט כול יתמודדו  על רעננה. 

אם מדובר על 1,000 דירות שיוגרלו, הרי שהסיכוי שלא לבני המקום הוא פחות מ-1%. לבני המקום תהיה עדיפות גדולה, כשאם להתייחס לממצאים של ההגרלות הקודמות מבחינת שיעור השתתפותם הרי שהם יכולים להגיע לסיכוי זכייה של  6%-10%. לא מעט, אבל זו הערכה ראשונית. נזכיר שההטבה לבני המקום עדיין קיימת ומקצים להם כמות מסוימת של דירות למרות שחלקם באוכלוסייה מאוד קטן כי העירייה רוצה לעזור לתושבים שלה. בפועל זה סוג של "שוחד בחירות". 

אין לזה הצדקה. ההיפך - זה מגדיל פערים. ילדים של תושבי רעננה המבוססים יקבלו מתנה של 1 מיליון שקל וילדים של תשובי דימונה מקבלים מתנה של 100 אלף שקל. זה מגדיל פערים, זה חלם ו"טעות נגררת"   ענקית שגרמה למאות זוגות בהרצליה, רמת גן ומקומות מבוססים במרכז ןלהרוויח כסף גדול על חשבון הציבור כולו ובעיקר על חשבון אלו שבאמת צריכים ולא יכולים להגיע לדירה.



                דירה בהנחה ברעננה - מקום מצוין (מסומן בעיגול אדום במפה)