סוף לפקקים? כך תראה מפת התחבורה של ישראל
המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, המכונה תמ"א 42, שתחליף תכניות קיימות. אמנם, התכנית טעונה את אישור הממשלה
סוף לפקקים? המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, תמ"א 42, המחליפה את תכניות המתאר הארציות הקיימות - תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות. התכנית טעונה את אישור הממשלה.
"התכנית מניחה לראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ומתאימה לא רק לאתגרי השעה אלא כוללת גם ראייה תכנונית ואסטרטגית לטווח הארוך עד לשנת 2040", מסר בילסקי. "בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. תכנית שכזו מהווה בשורה אמיתית לתושבי המדינה שצמאים לפתרונות תחבורה וצמצום זמן הנסיעה בכבישי ישראל".
מכוח התכנית ניתן לקדם תכנון מפורט של פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל, אך היא אינה פוגעת בתוקפן של תכניות מפורטות שאושרו קודם תחילתה. מטרתה לתת מענה להמשך הגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים.
בתכנית תוספת מזערית של דרכים ומסילות חדשות והיא מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים, תוך ייעול של השימוש בהם, בין אם באמצעות התאמתם להסעת המונים ובין אם בשילוב תשתיות בצמידות לתחבורה.
- נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"
- תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך תראה מפת התחבורה של ישראל
התכנית כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד היום. כך למשל, היא כוללת דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופית. אלו הוגדרו כדרכים רבות קיבולת, בהן יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך. בנוסף, נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית, שישמשו גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה.
התכנית מגדירה תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות, וקובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תכנית מתאר. לצד זאת, היא כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים ומכילה אותן על כלל המרקמים העירוניים. אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.
מרכזי תחבורה ציבורית משולבים - התכנון המוצע מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
כמו כן, התכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התכנית. לצורך כך, נשמרו שטחים ל'מנשקים בין רשתיים' (שטח המיועד למעבר בין דרך ארצית או מסילה לבין דרך או מסילה שמחוץ לתכנית), ועובו החיבורים אליהם.
עוד נקבעו שטחים עבור מסופי מטענים כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת, ונקבעו לצורך זה מרכזים לשינוע מטענים.
במסגרת הדיונים בוועדת המשנה של המועצה הארצית נקבע גם כי במסגרת התכנון המפורט, יבחנו מעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים וכן הצורך לבחון את השימוש בשטחים הכלואים במחלפים.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הוסיפה כי "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל".
- 4.כדאי אולי לחשוב גם על תחבורה ימית (ל"ת)מחוץ לקופסה 04/03/2020 11:10הגב לתגובה זו
- 3.כביש 2 מוזנח 04/03/2020 08:32הגב לתגובה זומפתחים את כל הארץ ומשרד התחבורה מפקיר את החלק הצפוני של כביש 2.
- 2.זה הכל? (ל"ת)תמצית הבבלת 03/03/2020 23:09הגב לתגובה זו
- 1.זאב 03/03/2020 16:46הגב לתגובה זוהאם נלקחו בחשבון בתוכניות עיכובים "קלים" של 10-15 שנה כפי שקורה בכל ביצוע תוכניות תחבורתית עד היום בישראל?

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
