ריי דליו
צילום: Getty

3 המניות שקרן ברידג'ווטר הגדילה את החזקותיה ברבעון האחרון

קרן הגידור פרסמה בסופ"ש האחרון את דו"חותיה, וניתן למצוא מספר שינויים מעניינים בתיק ההשקעות
עמית נעם טל | (4)

ביום שישי האחרון דווח כי קרן הגידור הגדולה בעולם, ברידג'ווטר של ריי דאליו, ביצעה הימור על כך ששוק המניות ירד ב-3 החודשים הקרובים, וכי היא רכשה אופציות מכר בהיקף של 1 מיליארד דולר כנגד מדדי המניות בארה"ב ואירופה (לכתבה המלאה). מאוחר יותר הסבירו בקרן כי מדובר באחת מפוזיציות רבות של החברה, כאשר היא לא מבטאת בהכרח הערכה כי השוק צפוי לרדת בחדות בחודשים הקרובים. בתוך כך, אם מסתכלים על תיק ההשקעות של הקרן, ניתן למצוא 3 מניות שמקבלות היום דירוג "קניה" מרוב האנליסטים בשוק. 

החברה הראשונה היא קליבלנד קליפס (סימול:CLF) העוסקת בהפקה וייצור ברזל גולמי עבור תעשיית הפלדה בצפון אמריקה. בבעלות החברה מכרות ומחצבות במישיגן ובמזרח קנדה, וכן בעלות על חברת בת נלווה המספקת שירותי תובלה ושירותים אחרים למכרות. במהלך הרבעון האחרון העלתה קרן ברידג'ווטר את אחזקותיה במניה ב-110% לרמה של 29.5 מיליון דולר. 

נציין כי ההאטה הכלכלית בארה"ב בחודשים האחרונים השפיעה לרעה על הביקושים לפלדה, דבר שפגע בביצועי החברה והוביל לירידה חדה במחיר המניה בחודשים האחרונים. אם הכלכלה האמריקנית תתאושש, ייתכן שמדובר בתזמון טובה. נוסיף כי בקרדיט סוויס נותנים כעת מחיר יעד של 10 דולר למניה, אפסייד של יותר מ-20% למחיר בעת כתיבה הכתבה. 

המניה השניה היא חברת אלקסיון פרמסוטיקלס (סימול:ALXN) העוסקת בגילוי ופיתוח מוצרים תרופתיים ביולגיים לטיפול בבעיות בכלי הדם ולב. נכון לסוף הרבעון האחרון, לברידג'ווטר יש  כ-475,246 מניות של החברה, עלייה של 1473% ביחס לרבעון השני של החברה. 

החברה השלישית היא חברת אי.קיו.טי קורפוריישן (סימול:EQT), חברת הגז הגדולה ביותר בארה"ב. למרות ירידות של 52% מתחילת השנה, בברידג'ווטר הגידלו ברבעון האחרון את האחזקות בחברה ב-88% לרמה של 26.9 מיליון דולר. 

חשוב להדגיש כי למרות השינויים שביצעה הקרן במניות אלו, מדובר במספרים זניחים ביחס לגודלה של הקרן. בנוסף, נדגיש כי אופי ההשקעות של הקרן שונה מאופי ההשקעה של המשקיע הקטן, כאשר הקרן עשויה לכלול מספר פוזיציות לגידור (ורק חלק מהן מפורסמות – כמו הדיווח בשישי האחרון). 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חכמה 26/11/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
    אבל לא תחזרו לכך שוב!?!?!מניות מסוכנות!!!אין טעם לפתות תמימים עם שמות מפוצצים,דברי עינת!!!
  • 2.
    יעני 3 דירות ב-תל אביב/ ניו יורק .. חחח קצת פרופורציה. (ל"ת)
    אבי 25/11/2019 23:24
    הגב לתגובה זו
  • אדון עמית 26/11/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    עשית רושם של יותר מבין!!!
  • 1.
    לחוח 25/11/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
    אם הפוזיציות זניחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.