קלירסקיי הישראלית חושפת את הפעילות האיראנית להפצת "פייק ניוז"
חברת הסייבר הישראלית קלירסקיי (ClearSky Cyber Security) חושפת היום פעילות איראנית חובקת עולם להפצת "פייק ניוז" על ידי 150 אתרים שונים, ב- 98 גופי תקשורת בלמעלה 30 מדינות בעולם. הפעילות פונה לגולשים ב- 29 שפות שונות, ובעיקר במדינות בעלות אינטרס מנוגד לאיראן, כמו ארצות הברית, הודו, סעודיה, ישראל, תורכיה, תימן ועוד, עם מאות פרופילים מזוייפים ברשתות החברתיות.
ע"פ החברה, שיטת הפעולה של מערך ההתחזות האיראני הינה גניבת כתבות נבחרות מאתרי חדשות לגיטימיים ומוכרים על מנת לייצר אמינות לאתרי הדיסאינפורמציה ועריכתן כך שיתאימו לאינטרסים האיראנים. בשלב השני והמשלים של הפעילות, הוקמו עמודים ייעודים ופרופילים מזויפים ברשתות החברתיות המפיצים את התכנים ברחבי הרשת. כחלק מתשתית "הפייק ניוז" האיראנית, קלירסקיי חשפה לפני כחודשיים פעילות בשפה העברית באמצעות האתר "תל אביב טיימס" אשר הפיץ כתבות ערוכות מכלי תקשורת ישראליים.
תשתית הפייק ניוז האיראנית מנוהלת על ידי קבוצה מאורגנת הכוללת עשרות בעלי תפקידים כגון כתבים ועורכים דוברי שפות שונות, מעצבים גרפיים, מפתחי תוכנה, מומחים לרשתות חברתיות ואחרים. חלק מהאתרים אף כוללים אפליקציות ייעודיות שהוקמו כאמצעי הפצה נוספים. באתרים אחרים האיראנים מפיצים אפליקציה הנקראת Quds Day לקידום יום התמיכה בהתנגדות הפלסטינית, המצוין באיראן ביום השישי האחרון של הרמדאן בהפגנות סוערות כנגד ישראל. להערכת קלירסקיי, איראן הצליחה להשפיע באופן מסוים על עיצוב דעת הקהל במספר מדינות במשך שנים רבות.
- 1.לצערי הצליחו להשפיע המון על השמאל הישראלי המטומטם והרשע (ל"ת)ישראלי 30/11/2018 18:03הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
