מרק שרוגרדסקי
צילום: מרק שרוגרדסקי
רעיון השקעה

איטלקיה מאתגרת, ושמה פיאט

יצרנית כלי הרכב פיאט נמצאת בנקודת מפנה מעניינת שיכולה להוביל להצפת ערך ולעליה במחיר המניה בשנים הקרובות

לכתוב מחקר על חברה שעלתה כבר פי 4 מאז שהשקעת בה לראשונה זו משימה לא פשוטה. יותר מזה, לכתוב על חברה שהמנכ"ל האגדי שלה, שהציל את החברה מפשיטת רגל והביא אותה להישגים מדהימים, נפטר ביום פרסום הדו"חות והורדת תחזית ראשונה זה הרבה שנים, עושה את העבודה למאתגרת הרבה יותר.

למרות זאת, אנו חושבים שחברת פיאט (Fiat Chrysler Automobiles) נמצאת בנקודת מפנה מעניינת מאוד שיכולה להוביל להצפת ערך משמעותית ולעליה במחיר המניה בשנים הקרובות. למעשה הפרופיל הפיננסי הנוכחי שבו פיאט נמצאת טוב יותר מזה שהשקענו בו לראשונה בחברה.

נכון לכתיבת שורות אלו שווי השוק של פיאט (22 מיליארד אירו) צפוי להיות שווה ערך למזומנים בקופת החברה בעוד חמש שנים, וזה ללא התחשבות בחלוקת דיבידנדים לאורך הדרך וספין אוף של חברת החלפים מגנטי מורלי, לכן קשה שלא להתלהב מהשקעה זו. הנה הצפי שלנו לשנים הקרובות:

מאלפא ועד ג'יפ

חברת פיאט נוסדה בשנת 1899 על ידי ג'ובני אגנילי. לאורך 120 שנות פעילותה, הדרך של פיאט הייתה רצופה עליות ומורדות כאשר החברה אספה לחיקה חברות רכב כמו פרארי, מזראטי ואלפא רומיאו ובנתה קונצרן אירופי. עד היום משפחת אגנילי היא בעלת שליטה בחברה והיא מחזיקה 30 אחוז מהחברה דרך חברת האחזקות EXOR.

בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים לאחר ששני בעלי משפחת אגנילי שהיו מעורבים בחברה נפטרו, וחמישה מנכ"לים התחלפו בין השנים 2002-2004. סרג'יו מרקיונה מונה על ידי משפחת אגנילי למנכ"ל החברה באמצע 2004 והוא אחד האחראי לניצוח על המהפך שעברה החברה מחברה לא מתפקדת על סף פשיטת רגל לקונצרן רכב מוביל בעולם. ב-2008 כאשר קרייזלר הייתה על סף פשיטת רגל, סרג'יו זיהה את ההזדמנות ופיאט השתלטה על חברת קרייזלר שכוללת בתוכה מותגים כמו JEEP, RAM וקרייזלר.

תוכנית חומש ראשונה

במאי 2014, ביום המשקיעים של פיאט הציג מרקיונה את תוכנית החומש של החברה. המספרים היו כל כך שאפתניים שמספר אנליסטים הגדירו את סרג'יו בתור לוליין.

אלה היו חלק מתגובות האנליסטים לתכנית החומש של החברה: "היעדים הללו היו שוריים ללא סיבה והציבו אתגרי ביצוע רבים - גם אם לא ייבחנו במשך מספר שנים" ; "ההבטחה לחתוך את החוב לביליון אירו משיא של 11 ביליון הצפוי בשנה הבאה היה סכום שאנו מאמיניים שגם השוורים יתקשו להצדיק".

מניות החברה נחתכו בחדות ביום הצגת התכנית כאשר בשיא יום המסחר מניות החברה נפלו ביותר מ-15%. אלו עיקרי התכנית שהוצגו ב2014 והעמידה בתחזית:

מהטבלה אפשר לראות שפיאט עמדה בכל התחזיות לשנת 2016 וקרוב לוודאי תעמוד בחלק הארי של התחזיות לשנת 2018. מה שיותר מדהים הוא שכל התחזיות שניתנו ב-2014 כללו בתוכן את חברת פרארי אבל התוצאות בפועל לא כללו אותה כיוון שחברת פרארי הופרדה מפיאט בספינאוף בתחילת 2016 ולכן העמידה בתחזיות ללא החלק של פרארי, הוא ציון דרך מרשים.

גם כאשר משווים את מניות פיאט למתחרות שלה כמו פורד ו-GM הפער בתשואת המניה מדהים.

תכנית חומש חדשה

בתחילת יוני 2018, באחת ההופעות האחרונות של סרג'יו מרקיונה, הציגה פיאט את התכנית החדשה. התכנית ללא ספק הייתה שוב שאפתנית אבל אפשרית לביצוע, לפי דעתנו. ואלו עיקריה:

אין לנו ספק שבמידה והחברה תתקרב ליעדים שלה נראה תשואה משביעת רצון מהמניה. בשנים הקרובות פיאט מתכננת לבצע טרנספורמציה עסקית לחברת פרימיום. 80% מהמכירות הצפויות בשנת 2022 יהיו של מותגי פרימיום בהשוואה ל-65% בשנת 2018. כמובן ששולי הרווח ברכבי הפרימיום גבוהים יותר, מה שיעלה את המרווח התפעולי של החברה. לצד זאת, חברות אחרות בתחום גם זוכות למכפילים גבוהים יותר.

חילופי הנהלה ופספוס התחזית ברבעון שני של 2018

כמה סימבולית יכולה להיות הסיטואציה שביום פטירת המנכ"ל האגדי שהציל את החברה מפשיטת רגל החברה מודיעה על פספוס תחזית ראשונה זה הרבה שנים. אין ספק שמרקיונה היה מנכ"ל שהוביל שינוי דרמטי אבל דווקא הרעיון שלו אי שם משנת 2008 הוא שנותן לנו את הבטחון להמשך.

סרג'יו ציין שפיאט הייתה חברה שנוהלה בצורה ריכוזית ביותר עד הגעתו. הוא שינה את התפיסה מהקצה אל הקצה ונתן לאנשים לקחת אחריות וגם תגמל אותם על כך. דור ביניים של מנהלים הכולל את מרק מיינלי המנכ"ל החדש, שהוביל את מותג הג'יפ לשגשוג וריציארד פאלמר סמנכ"ל הכספים, שעבדו בסמוך לסרגיו מעל עשור צפויים להוביל את החברה בשנים הקרובות. זאת כאשר הם גם יעזרו בגיון אלקן מאקסור מכל נושא המיזוגים והספינאוף. לפי שיחת הוועידה האחרונה, ההנהלה מחויבת להוציא את לפועל את תכנית החומש עליה הכריזו.

עם כל חוסר הנעימות בסיטואציה שבה המניה יורדת בחדות לאחר אזהרת רווח והורדת תחזית, הדבר היה די צפוי. כבר בשיחת האנליסטים האחרונה שלו, סרג'יו מרקיונה הזהיר שהרבעון השני של שנת 2018 יהיה קשה.

כמה שווה פיאט?

בשנת 2022 פיאט שתעבור טרנספורמציה עסקית תייצר בעיקר רכבי פרימיום. יצרניות רכבי הפרימיום זוכות למכפילים גבוהים יותר בשוק ולכן בהערכת שווי שלנו נניח מכפיל יציאה של 6.

התעלמנו מ-20 מיליארד דולר מזומן שצפוי להיות בקופת החברה. למתחרות של פיאט (פורד וגינרל מוטורס) יש חברות פיננסות שתורמות יפה מאוד לרווחיות שלהם. אנו מניחים כי במידה ותקום כזאת חברה, תהיה תוספת רווח של מיליארד אירו בשנה שתתורגם לתוספת של לפחות 10 מיליארד אירו במחיר החברה.

סיכונים למימוש התזה

כמובן שאין השקעה טובה ככל שתהיה, ללא סיכונים. במקרה של חברת פיאט הסיכון הראשון הוא משבר כלכלי בעולם. במקרה כזה חברות הרכב סובלות מאוד בגלל שהן צריכות להמשיך להשקיע סכומים גדולים בפיתוחים חדשים בזמן שהמכירות יורדות. לפי הנהלת החברה, פיאט תהיה רווחית גם במקרה של ירידה במכירות ל-10 מיליון בשנה בארה''ב. רק נזכיר שבמשבר הכי קשה שפקד את ארה"ב מזה 100 שנה נמכרו בשנת 2009 סביב 10 מיליון מכוניות.

פיאט בונה על התרחבות חזקה של סגמנט הג'יפ בסין. אין ספק שמשבר בסין יכול לפגוע בתכניות החברה. מדברים על משבר נדל"ן בסין כבר משנת 2014 אך בינתיים הכלכלה הסינית לא נכנסה למיתון אבל זה בהחלט סיכון שצריך לקחת בחשבון. גם התחרות מול יצרניות מקומיות בסין יכולות במידה מסוימת להקשות על יעדי החברה.

לגבי הסיכון בחילופי הנהלה, נסיים עם דבריו של סרג'יו מרקיונה לאנליסטים בשיחת המשקיעים האחרונה שלו: "There is no script or instructions. Instructions are institutional and temporary. FCA is a culture of leaders and employees that were born out of adversity and who operate without sheet music".

 ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל  

 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    סימול המניה בארצות הברית FCAU (ל"ת)
    FCAU 02/08/2018 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עמי 01/08/2018 22:25
    הגב לתגובה זו
    מהפורטפוליו שלו המניה. כל הכתבה פה בכלל נראית כעותק של כתבות של מוניש פאברי עצמו.
  • דני 08/08/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    גם אני חושב ככה , חבל שהם לא כמו מוניש הוא לפחות נותן קרדיט ולא גונב ואומר שזה שייך לו , אני חושב שקיים סיכוי סביר שהם לקחו את ההשקעה ממוניש .
  • 6.
    מישהו יכול לתת לינק לבלוג של הקרן הזאת (ל"ת)
    מנשה 31/07/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
  • חיים 08/08/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    follow-value . com
  • 5.
    באמת בלוג מדהים יש לקרן הזאת (ל"ת)
    יעקוב 31/07/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוהד 31/07/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה, מרתק וכייף לקרוא ממתין לכתבה הבאה
  • לרון 03/08/2018 10:56
    הגב לתגובה זו
    פג'ו ug למרות שגם היא עלתה לא מעט
  • 3.
    מסכים עם מספר 2 אחד הבלוגים הטובים (ל"ת)
    יעקוב 31/07/2018 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טל 31/07/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
    למה לא להיות שותף של משפחת אניילי ישירות.?
  • 1.
    משה 31/07/2018 11:28
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחרי הכותב כבר כמה שנים יש לו בלוג השקעות אחד הטובים
  • הבלוג 02/08/2018 10:20
    הגב לתגובה זו
    צוות הניהול מרק שרוגרודסקי שם מופיע שם הבלוג.
  • טמיר 02/08/2018 13:51
    ומכתבים
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.