הגורמים שמכבידים כעת על מניית פייסבוק

סוגיית פרטיות המשתמשים שוב עולה על המוקד. והאם הרשת החברתית מאבדת את הצעירים?
גיא בן סימון |

מניית פייסבוק (סימול: FB) רשמה הערב ירידה של 0.4% בוול סטריט, וזאת על רקע תחקיר ב"ניו יורק טימס" לפיו החברה שיתפה מידע של משתמשים עם יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם בהן: אפל, בלקברי, מיקרוסופט וסמסונג.

ה"ניו יורק טיימס" חשף כי הרשת החברתית חתמה על הסכמי שיתוף מידע עם למעלה מ-60 יצרניות טלפונים שונות, במסגרתו תותקן האפליקציה בטלפונים באופן אוטומטי והחברות יזכו לגישה לפרופיל ולמידע ששיתפו המשתתפים. בפייסבוק הסבירו כי לאותן חברות אמנם היתה גישה למידע אך רק לחלק קטן ממנו.

הפרסום היום מחזיר את המשקיעים אחורה לפרשת קיימבריג' אנליטיקס, במסגרתה העיד המייסד צוקרברג בקונגרס. פרשת קיימברידג' אנליטיקס היא מהמביכות והחמורות שידעה ענקית הרשתות החברתיות. על פי החשד, החברה שמקורה בבריטניה, השתמשה במידע שנאסף על 50 מיליון משתמשי פייסבוק על מנת לתמרן ולהשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב. החברה שמתמחה בפרסום וייעוץ פוליטי אספה את המידע באמצעות אפליקציה שפותחה על ידי חוקר באוניברסיטת קיימברידג'. פייסבוק אפשרה למפתחי האפליקציה גישה למידע האישי של 250 אלף המשתמשים שנרשמו לאפליקציה למטרות מחקר ומשם זלג המידע האישי על 50 מיליון משתמשים נוספים. 

הצעירים נוטשים

גורם נוסף שמעיב על המסחר כעת במניה קשור למחקר של מכון פיו (The Pew Research Center) שפורסם בסוף השבוע האחרון, שמעלה שוב את השאלה לגבי עתיד מספר המשתמשים ברשת החברתית. לפי המחקר, פייסבוק איבדה את מעמדה בתור הרשת החברתית המובילה בקרב צעירים בגילאי 13-17. למעשה, רק 51% מהצעירים בארה"ב משתמשים בפייסבוק. מדובר בירידה של 21% מאז 2015, הפעם האחרונה שבה ערך המכון מחקר על הרגלי השימוש ברשתות חברתיות של בני נוער.

צריך לסייג ולומר כי הסקר נערך בקרב 750 משתמשים למשך חודש אחד בלבד, אך הדבר מצליח לאשש חלק מהחששות בתעשייה. לפי המחקר, יוטיוב היא הפלטפורמה הפופולרית ביותר בקרב בני נוער (85%), אחריה אינסטרגם (72%) שבבעלות פייסבוק, ובסנאפצ'ט (69%).

ולמרות הכל, מניית פייסבוק נסחרת בשיא כל הזמנים לאחר עלייה מפוארת של יותר מ-25% במהלך החודשיים האחרונים, נוכח ההתאוששות שרשמה לאחר סגירת פרשת קיימבריג' אנליטיקס. 

מניית פייסבוק בחודשים האחרונים:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.