רמי לוי: הרווח הנקי צמח 16.5% ב-2017. המכירות למ"ר נפלו 6.7%

פתיחת סניפים חדשים הגדילה את ההכנסות ב-11.8%, מנגד גרמה לקניבליזציה שהביאה לירידה במכירות למ"ר
ערן סוקול |
נושאים בכתבה רמי לוי

רשת הקמעונאות רמי לוי 2.57% דיווחה היום (ד') לפנות בוקר על תוצאותיה לשנת 2017 עם עלייה של כ-11.8% בהכנסות ושל כ-16.5% ברווח הנקי, מנגד, ההכנסות למ"ר .צנחו ב-6.7$. בנוסף, הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד של 15 מיליון שקל. 

הכנסות החברה הסתכמו בסך של כ-5.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-11.8% לעומת הכנסות של כ-4.5 מיליארד שקל אשתקד. העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקר לפתיחת 2 סניפים חדשים, אשר קוזזה בירידה במכירות חנויות זהות בשיעור של כ-2.9% נוכח הורדת המחיר הממוצע לפריט בשיעור של כ-5%, בין היתר כתוצאה מהעלייה בקצב המכירות של המותג הפרטי המאופיין ברמת מחירים נמוכה יותר.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-110 מיליון שקל, עלייה של כ-16.5% ביחס לרווח הנקי של כ-94.5 מיליון שקל אשתקד.

החברה דיווחה על שיפור קל בשולי הרווח הגולמי אשר עמד בשיעור של כ-22% בשנת 2017 לעומת כ-21.9% בשנה הקודמת, כאשר מנגד חל גידול בשולי הוצאות המכירה ושיווק, אשר קיזז את השפעת השיפור בשולי הרווחיות הגולמית. בהתאמה, הרווח התפעולי הסתכם בסך של כ-140 מיליון שקל, אשר היוו כ-2.8% מההכנסות, בדומה לשיעור הרווחיות התפעולית אשתקד. 

ה-EBITDA בשנת 2017 עלה בכ-15% לכ-205.1 מיליון שקל, אשר היוו כ-4% מההכנסות, לעומת כ-178.4 מיליון שקל, אשר היוו כ-3.93% מההכנסות בשנת 2016.

המכירות למ"ר בשנת 2017 הסתכמו ב-61.47 אלף שקל למ"ר, ירידה של כ-6.7% בהשוואה ל-65.87 אלף שקל למ"ר בשנת 2016. הירידה במכירות למ"ר נבעה בעיקר מקנבליזציה המיוחסת לפתיחת הסניפים החדשים, שטחם הגדול של הסניפים שנרכשו מרשת "יו" ונפתחו בהדרגתיות במהלך שנת 2016, תהליך הבשלה מדורג של הסניפים החדשים ומעלייה בקצב החדירה של המותג הפרטי, כאמור. בעניין זה מציינים ברמי לוי, כי נתון המכירות למ"ר של הרשת, על אף ירידתו, עדיין גבוה מהותית יחסית למכירות למ"ר של רשתות מתחרות.

רמי לוי, מנכ"ל רשת רמי לוי שיווק השקמה: "אנו שמחים לסכם את שנת 2017 עם תוצאות שיא המשקפות צמיחה דו ספרתית הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווחים. שנה אחרי שנה, אנו עדים לכך שאסטרטגיית החברה מוכיחה את עצמה - ניתן להגדיל את הרווחים במקביל להוזלת מחירי המוצרים לציבור הרחב והגברת התחרות בענף".

לוי, המנכ"ל ובעל השליטה (45%) בחברה, נהנה משכר בעלות שנתית של כ-3.6 מיליון שקל.

מנועי הצמיחה

בשנת 2018 הרשת צפויה לפתוח עוד 4 סניפי דיסקאונט ובחברה מאמינים שקיים פוטנציאל לפתיחת 20 סניפי דיסקואנט חדשים באזורים בהם לרשת אין עדיין נוכחות. בנוסף, מתחילת השנה ועד היום חתמה הרשת על שתי עסקאות אשר מטרתן לזרז את תהליך החדירה אל תוך הערים: רכישת מניות עם אופציה לשליטה ב"רשת קופיקס", ורכישת השליטה ברשת "גוד פארם" לצורך חדירה לתחום הפארם.

במהלך שנת 2017 גדל שיעור המכירות של המותג הפרטי מכ-8% לכ-18.5% ובחברה מעריכים הגעה לנתח של כ-25% מהמכירות עד לסוף שנת 2019. כמו כן, בחודש יוני הקרוב צפויה החברה לפתוח מרלו"ג במודיעין בשטח כולל של כ-25 אלף מ"ר – אשר צפוי לשפר את הגמישות התפעולית של הרשת ולתמוך בהמשך הצמיחה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנועי צמיחה נוספים, שבחברה מאמינים כי יניבו פירות בשנים הבאות הם השקת כרטיס אשראי חדש וכניסה באמצעותו לתחום הפיננסים, הרחבת הפעילות בתחום המקוון, הרחבת הפעילות הסיטונאית, וחיזוק מיצובה של רמי לוי תקשורת.

מניית החברה

מניית רמי לוי רשמה בשנה האחרונה תשואה של כ-31% ונסחרת הבוקר לפי שווי שוק של כ-2.7 מיליארד שקל, המשקף מכפיל הכנסות של כ-1.9. החברה חילקה בשנת 2017 דיבידנדים בסך כולל של כ-72 מיליון שקל, המשקפים תשואת דיבידנד של כ-2.7% על שווי השוק הנוכחי.

רשת רמי לוי שיווק השקמה, פועלת למעלה מ-40 שנה כרשת חנויות דיסקאונט בתחומי המזון והטואלטיקה. הרשת פועלת הן במגזר הקמעונאי והן במגזר הסיטונאי, ומפעילה כיום 48 סניפי סופרמרקט, מתוכם 3 סניפים הפועלים בשיטת הזכיינות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)

אמפא הגדילה את הגיוס, אבל לא את הריבית

אמפא השלימה בהצלחה הנפקת אג"ח בהיקף של 1.75 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה ביקושים של יותר מפי שניים מהיקף הגיוס המקורי; ההנפקה, שקיבלה דירוג גבוה למרות שהיא ללא בטוחות, ממחישה את התיאבון העצום של המשקיעים המוסדיים בשוק האג"ח, אבל מה עם פרמיית הסיכון?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אמפא

חברת אמפא השלימה את המכרז המוסדי לקראת הנפקת סדרת אג"ח צמודת מדד חדשה (סדרה א’), וקיבלה ביקושים גבוהים של יותר מ-2.2 מיליארד שקל, יותר מכפול מהיקף הגיוס המקורי שעמד על כמיליארד שקל. לנוכח הביקוש הגבוה, החברה הודיעה כי תיענה להתחייבויות בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, בריבית שנתית של3.32%  צמוד מדד,  אשר נקבעה כריבית הסגירה ותשמש תקרת ריבית בשלב המכרז הציבורי.

ההנפקה של אמפא מתווספת לגל הנפקות האג"ח שמציף את שוק ההון בחודשים האחרונים רק לאחרונה, הגיוס של רבוע כחול נדל"ן, שקיבלה ביקושים של כ-2 מיליארד שקל להרחבת שתי סדרות אג"ח צמודות מדד, פי ארבעה מהיקף היעד המקורי, ולבסוף בחרה לקחת כ-1.1 מיליארד שקל. גם קבוצת דלק גייסה בשבוע שעבר קרוב למיליארד שקל, אחרי שקיבלה ביקושים של כ־1.2 מיליארד שקל.

דירוג גבוה ללא בטוחות

למרות שהיקף ההנפקה של אמפא גדל בצורה חדה, וכי מדובר בחוב בכיר בלתי מובטח, מעלות אשררה את דירוג הסדרה על ilAA. במעלות מסבירים כי ההרמה בדירוג נשענת על הערכת שיעור שיקום החוב ועל ההנחה שרוב התמורה תשמש למחזור חוב פיננסי קיים, כלומר לא לגידול במינוף.

עם זאת, עצם העובדה שחברה פרטית, בעלת חוב פיננסי של יותר מ-2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני, יכולה לגייס חוב בהיקף של 1.75 מיליארד שקל ללא שיעבודים ובריבית של 3.32% בלבד, ממחישה היטב את העוצמה של הביקוש המוסדי לשוק האג"ח, ואולי את הבועה שנוצרת בשוק האג"ח.

הפער מהממשלתי

אג"ח ממשלתיות צמודות מדד במח"מ של כ-5 שנים נסחרות כיום סביב 2.16% תשואה שנתית. כלומר, השוק דורש מאמפא פרמיית סיכון של פחות מ-1.2% מעל האג"ח הממשלתית, פער קטן במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בחוב קונצרני ללא שיעבודים. בימים כתיקונם היה אפשר היה לצפות לפרמיה של 2% ויותר על חוב כזה.