הפך למפלצת - הגוף שרוכש מניות בסכומי עתק המשיך במלאכה גם ברבעון השלישי
אפל, גוגל, ופייסבוק זינקו, ומנגד מניית ג'נרל אלקטריק ופפסי נפלו. הנה אחד הגופים שפועלים מאחורי הקלעים
בסוף השבוע האחרון קיבלנו הצצה נוספת לסוגיית התמיכה שמספקים הבנקים המרכזיים בעולם לשוקי המניות. העמדה הרווחת היא שתמיכה זו הינה בדמות ריבית אפסית אבל בשטח הבנקים המרכזיים שיושבים על כמות אדירה של יתרות מט"ח גם מבצעים רכישה של מניות במיליארדי דולרים כחלק מפיזור ההשקעה של אותן יתרות. אחרי תקופה ארוכה של מדיניות זו, הפכו אותם בנקים לשחקנים דומיננטיים מאוד בשוק המנייתי.
כך, במסגרת עונת הדו"חות לרבעון השלישי פרסם הבנק המרכזי בשוויץ (סימול: SNB) את השינויים בהחזקותיו בשוקי המניות ברבעון החולף. הבנק הגדיל את החזקותיו ב-3.5 מיליארד דולר במהלך הרבעון החולף, וכעת החזקותיו מסתכמות בסכום שיא של 87.8 מיליארד דולר. הבנק ממשיך להיות בעל המניות ה-8 בגודלו בארה"ב (רבעון 3 ברציפות). אגב, יתרות המט"ח של הבנק המרכזי השוויצרי עומדות על כ-725 מיליארד דולר.
אחזקות הבנק בשנים האחרונות: הבנק ממשיך להשתלט על וול סטריט
— The Big Shorts trade (@amital13) 5 בנובמבר 2017מה קונה ה-SNB? הבנק המשיך להגדיל את החזקותיו במניות הטכנולוגיה הגדולות: האחזקות בענקית הטכנולוגיה אפל (סימול: AAPL), שסיימה את יום המסחר בשיא כל הזמנים ובשווי שוק של מעל 900 מיליארד דולר עלו ל-19.8 מיליון מניות. אבל לא רק, הבנק המרכזי השוויצרי הגדיל את אחזקותיו גם בשאר מניות הטכנולוגיה הגדולות (גוגל, אמזון, פייסבוק, אינטל)- המניות שהובילו את השווקים לשיאים חדשים. מנגד, בולטת במיוחד הקטנת הפוזיציה של הבנק במניית ג'נרל אלקטריק (סימול: GE) ומניית פפסי (סימול: PEP). מפתיע או לא, 2 המניות ירדו 25% ו-8% בהתאמה ברבעון החולף. השינויים ב-20 הפוזיציות הגדולות של הבנק ברבעון האחרון: הטכנולוגיות נשארו המניות המועדפות
— The Big Shorts trade (@amital13) 5 בנובמבר 2017המהלך האגרסיבי של הבנק הביא את רווחי הבנק לשיא ברבעון האחרון, הבנק דיווח על רווח של 33.7 מיליארד פרנק מהשקעותיו: למעלה מ -14 מיליארד פרנקים הגיעו מעליית מחירי המניות ועוד כ -10.5 מיליארד פרנקים מקורם הפרנק החלש, שירד בכ -5% מול האירו ברבעון האחרון. נזכיר כי הבנק המרכזי בשוויץ בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים הוא גם בבעלות פרטית (48% ממניות הבנק מוחזקות ע"י משקיעים), ולכן הוא מחויב לפרסם כל רבעון דו"חות הכוללים את השינוי באחזקות הבנק. צפוי להמשיך במסע הקניות בשנים האחרונות נחשבת שווייץ למקלט בטוח וכמדינה המנוהלת היטב, בעקבות זאת אנשים רבים רוצים להחזיק כמויות גדולות של נכסיהם בפרנק השוויצרי, דבר שהפך את הפרנק השוויצרי לחזק מידי ופוגע בכלכלה השוויצרית. בתגובה להתחזקות המטבע, הבנק המרכזי בשוויץ החל להדפיס הרבה כסף על מנת להחליש את ערך המטבע המקומי. יתרות המט"ח של המדינה החלו לזנק, והבנק החל להשקיע אותם במניות מסביב לעולם (הבנק מחזיק פוזיציות גדולות גם בשוקי אירופה). בשבוע שעבר התחייב הבנק להמשיך במדיניות הנוכחית של החלשת המטבע המקומי. שיטה זו, של השקעה של יתרות המט"ח בשוקי המניות, איננה ייחודית רק לבנק המרכזי של שוויץ. החל מחודש מאי 2012 בנק ישראל משקיע גם הוא את יתרות המט"ח שלו בשווקים בעולם, ופברואר האחרון עדכן הבנק על הגדלת החשיפה למניות מ-10% ל-12.5%. ונזכיר כי הבנק מחזיק כעת ביתרות מט"ח של כמעט 110 מיליארד דולר. מהלך הגדלת החשיפה למניות נועדה לעזור לבנק ישראל להגדיל את רווחי ההון על יתרות המט"ח העצומות (להן יש עלות משמעותית). כלומר כסף גדול זורם למניות כאשר יעדי ההשקעה של רזרבות המט"ח הוא מחוץ לישראל. עיוות מסוכן השקעת יתרות המט"ח מצד הבנקים המרכזיים בשווקים יוצרת עיוותים אדירים בתמחור המניות. בשוק משוכלל מחירי המניות אמורים לשקף את התקדמות החברות. נתוני הפד' חושפים כי מאז 2014 אין שיפור כלל ברווחי החברות, ומנגד מחירי המניות ממשיכים לקבוע שיאים חדשים. האם זהו מצב שיכול להחזיק זמן רב? שאלת המיליון דולר. נתוני הפד' על רווחי החברות בשנים האחרונות מול מדד ה-S&P500
- 11.atuk19 06/11/2017 11:37הגב לתגובה זוזה בסך הכל מוסדי קטן יחסית לאחרים הפועלים בחו"ל. גם לא קנו הרבה ברבעון - עליית השווי ב3 מיליארד בעיקר מעליית שווי המניות שהחזיקו. לא כסף חדש.
- 10.צדק 06/11/2017 07:51הגב לתגובה זומן הראוי שהיה תומך במניות ישראליות כמו טבע למשל...כך מחזק את האימון...וגם תורם לכלל אזרחי המדינה המושקעים במניה ואשר הפסידו כ-10 מיליארד ש"ח
- atuk19 06/11/2017 11:41הגב לתגובה זולא בדקתי אם הבנק השוויצרי משקיע במניות שוויצריות. מניח שלא ע"ס הבנק הנורבגי שמשקיע רק מחוץ לנורבגיה. כי אלו יתרות מט"ח. הן מיועדות לזמן חירום ארוך טווח . ולכן הבנק המרכזי לא משקיע במניות מקומיות שבמקרה של אסון כלכלי ירדו בזמן שצריך את היתרות. במילים אחרות - היתרות נועדו לאפשר יבוא במצב חירום. הן נועדו לספק לטבע ולחברות ישראליות דולרים לחומרי גלם. כדי שהמשק ימשיך לפעול במצב חירום שבו מניות ישראליות ירדו. לכן מחזיקים רק זרות.
- 9.כל כתבה בצבע!!!נהנה לקרוא את הכותב עמית כל פעם מחדש (ל"ת)מורן 05/11/2017 18:51הגב לתגובה זו
- 8.יוני 05/11/2017 18:02הגב לתגובה זונתניהו גם ניפח פה כמה בלונים ואנחנו נשלם את המחיר כי אין ארוחות חינם
- 7.אחד 05/11/2017 16:52הגב לתגובה זואפל קונה מניות של עצמה במיליארדים. בעלי החברות מוכרים מניות שלהם בטירוף. כל השווקים הם פיקציה .
- 6.אני קונה קולים ומרויח. (ל"ת)mjh 05/11/2017 15:32הגב לתגובה זו
- זברבירים ומפסיד (ל"ת)אתה קונה 05/11/2017 17:22הגב לתגובה זו
- 5.אמיר 05/11/2017 15:30הגב לתגובה זואם אני הייתי עושה דבר כזה של קניה מסבית כבר מזמן הייתי יושב בחקירה ברשות לנירות ערך
- 4.אאא 05/11/2017 15:11הגב לתגובה זוהפיסקה שלך על GE מלמדת על חוסר הבנה טוטלי של הסיטואציה....הבנקים המרכזיים הפילו את GE?...והתוצאות הכספיות של AAPL לא היו פנומנליות?
- 3.מה שהספקנו לשכוח מ 1983 ... (ל"ת)רון77 05/11/2017 14:32הגב לתגובה זו
- 2.דן 05/11/2017 13:31הגב לתגובה זולגזור ולשמור .
- הרבה יותר גרוע ממה שאמרת אחינו (ל"ת)אפילו 05/11/2017 14:05הגב לתגובה זו
- 1.אבי3 05/11/2017 13:02הגב לתגובה זוזה שטבע התרסקה ואיתה גם מיילן ופריגו זו לא חגיגה ואלה החברות החזקות בבורסה, תוסיפו לזה חולשה של בזק ושל כיל, אין קשר לפד כמו שאתם מנסים לעשות
- לאבי 3 05/11/2017 14:07הגב לתגובה זו0 המריאו. אז דייק בדבריך
- אבי3 05/11/2017 16:33ובארץ אין עלייה בגלל שאין רכישות כאלו, אני אומר שלא, אין עליות בארץ בגלל שהחברות הגדולות בארץ יורדות, בטח הפארמה שהוא חשוב מאוד בארץ.
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
