הנחיה לשרים: "תקציב הפרסום לא נועד למטרות אישיות"
אם שמעתם רדיו בשבועות האחרונים לא יכולתם שלא לשים לב לתדירות הגבוהה של פרסומות בקולם של שרים וחברי כנסת כדוגמת מירי רגב, נפתלי בנט, אופיר אקוניס, גילה גמליאל, גלעד ארדן ועוד. תחת הוראת "פרסומים ממשלתיים שאינם מסחריים" ותיקונים שנוגעים לסוגיית הופעתם של עובדי ציבור בפרסום ממשלתי החלו משרדי הממשלה והעומדים בראשם להפריז בקידום ופרסום עשייתם, כאשר במרכז הבמה עומדים כמובן השרים שמרוויחים עוד ועוד דקות תהילה, בקולם ובהופעתם.
בעקבות זאת ובעקבות פניות גוברות שהתקבלו במשרד המשפטים בנוגע לפרסומים אלו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שיגרה ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה מכתב ובו הנחיות לחידוד המותר והאסור תחת הכותרת: "שמירה על מאפיינים ממלכתיים ומניעת פוליטיזציה בהקשר לפרסומים ממשלתיים".
במילים אחרות משרד המשפטים מבקש להזהיר את משרדי הממשלה בל יעברו את הקו הדק שבין פרסום אינפורמטיבי שאינו מסחרי לפרסום שבעקיפין מאדיר את השרים, על חשבון משלמי המסים. מנגד יש לציין כי על ההקלה על הופעתם של שרי הממשלה בפרסומים החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בשונה מעמדתם של קודמיו בתפקיד בעניין זה.
זילבר מבהירה ליועצים המשפטיים כי "העקרונות המנחים החלים על כל סוג של פרסום ממשלתי הם שניים: ראשית, המשאבים הציבוריים המוקצים לעבודת משרדי הממשלה צריכים להיות מנוצלים לקידום מטרות המשרד ולא לקידום מטרות אישיות או פוליטיות של נבחרי ועובדי הציבור המופקדים עליו; שנית, על הפרסום לבטא אך ורק את עמדת המשרד ועליו להיות קשור בקשר הדוק וברור לתחום פעילותו של המשרד, ומכאן - שהוא אינו יכול לכלול מסרים או היבטים פוליטיים".
- מי שולט בעידית סילמן, למה החקירה של אביר קארה מיותרת?
- סטלה קורין-ליבר מסכמת שבוע: המקורבים שהפכו לשופטי העליון - והשקר של ועדת מררי שחקרה את פרשת NSO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד מזכירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי הגבלות אלו נועדו כדי לשמור על ההבחנה שבין פעילות ממלכתית לבין פעילות מפלגתית או פוליטית, מניעת פוליטיזציה של השירות הציבורי, שמירה על התדמית הבלתי פוליטית של משרדי הממשלה ומניעת בזבוז משאבים כך שלא ינוצלו לקידום מטרות המשרד ומטרות בלתי ענייניות, אישיות או פוליטיות של נבחרי ציבור ועובדי ציבור.
דגש נוסף שמה זילבר על כך שבפרסומים יש להקפיד כי המשרד הממשלתי לא יצור כלפי הציבור מצג שלפיו פרסום ממשלתי נעשה על ידי מפלגה. כן יש להימנע משילוב גורמים מפלגתיים בפעילות תקשורתית הנערכת מטעמו של המשרד הממשלתי.
- 2.oferdesade 02/10/2017 08:23הגב לתגובה זו... כל החוזים שיצאו מלפ"מ למקורבי שלטון עד עכשיו? זו מסורת, ובמסורת אסור לזלזל!!
- 1.ומה לגבי שלטי החוצות של נטו פחלון????? (ל"ת)שר היח"צנות!!!! 01/10/2017 14:30הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
