סמארטפון סלולר YNET
צילום: צילום אילוסטרציה

טלטלה בשוק הפרסום? גוגל תשיק חוסם פרסומות בכרום

הכלי החדש שיושק בשנה הקרובה, אמור להילחם בחוסמי הפרסומות הפרטיים ולמקסם את רווחיה של ענקית החיפוש - כשתחייב אתרים לפעול על פי הנחיותיה, או להיכנס ל"רשימה שחורה" שתפגע בהם

אלכסנדר כץ | (4)

אחרי גל השמועות, מגיע האישור הרשמי: גוגל הודיעה על כך שתשיק עד השנה הבאה תוסף חוסם פרסומות (adblocker) משלה עבור דפדפן כרום, שיסנן ויחסום פרסומות בגרסת המובייל החדשה של גוגל כרום. החסימה תעבוד גם על בדסק-טופ וגם במובייל, ומעניין יהיה לראות כיצד המפרסמים ובעלי האתרים יצליחו להתמודד עם הגזירה הזאת, שעשויה לפגוע בהכנסותיהם.

 

הדיווח הראשון על כך היה לפני כחודש וחצי באתר וול סטריט ג'ורנל, ודווח גם בארץ, מה שהצית את שוק הפרסום העולמי, ואמש (יום ה') הגיע האישור הרשמי על כך מחברת הענק, שהודיעה כי תעביר לבעלי האתרים הודעה על החסימה העתידית כדי שאלה יוכלו להיערך לכך.

  

גוגל, שהבינה כי חוסמי הפרסומות לא ייעלמו מחיינו, מנסה להתמודד עם התופעה הזאת שהולכת וגדלה אבל בראש ובראשונה עושה הכל כדי להגדיל עוד ועוד את הכנסותיה מפרסום. המטרה שלה היא שהגולשים "ייהנו" מחוסם הפרסומות שלה, ולא מחוסמי פרסומות עצמאיים שפוגעים גם בהכנסות שלה. המטרה בסופו של דבר, שהמנגנון שלה שיובנה בכרום, ימנע פרסומות שפוגעות בחוויית הגלישה שלנו, וינגיש פרסומות סטנדרטיות ולא מטרידות. כך שמנגנון חסימת הפרסומות החדש יאפשר לענקית החיפוש לחסום את זרימת הגולשים לחוסמי פרסומות שאינם בשליטתה, ומנגד תוכל לשלוט בזרם הפרסומות שיופנו לגולשים וכך לחזק את כוחה מול האתרים.

 

בשנים האחרונות המגמה בעולם אתרי התוכן התאפיינה בסוג של שקיפות עם תוקפנות - מסבירים לגולש שאתרי תוכן שמספקים תוכן בחינם, מתבססים כלכלית על פרסומות ולמעשה, חוסמי פרסומות, "הורגים" את המודל - מצב שלא יכול להימשך מבחינת הפאבלישרים. הפתרון המוצע הוא תוכן בתשלום במסגרת של מנוי חודשי או פר כתבות או הכנסת האתר לרשימה לבנה - Whitelist - מין הסכם בין הגולש לאתר שבמסגרתו הגולש מוכן לצפות בפרסומות באתר זה ללא חסימה בתמורה לתוכן.

 

הנתח של ההכנסות מפרסום מכלל הכנסותיה של גוגל עומד בשנה האחרונה על 88%, כך שהמטרה של ענקית החיפוש ברורה. היא רוצה שהקהל "ייהנה" מפרסומות לא מטרידות – באמצעות זה שהאתרים יעבדו יותר ויותר עם מערכת הפרסומות של גוגל. חוסם הפרסומות שלה ינטרל "פרסומות לא מקובלות" – ול"רשימה השחורה" של גוגל ייכנסו כל אותן פרסומות פופ-אפ, סרטונים שמתנגנים אוטומטית ועוד, ולמעשה כל כלי הפרסום שפוגעים בחוויית הגלישה של המשתמשים. את ההגדרה של "פרסומות בלתי מקובלות" קבעה קבוצה המאגדת בין היתר נציגים של גוגל, פייסבוק, ניוז קרופ (של רופרט מרדוק) והוושינגטון פוסט.

בחברה אמרו לאתר CNBC כי בעלי אתרים שיצטרפו למערכת החדשה של גוגל, יציגו לגולשים שבמכשיר שלהם מופעל חוסם פרסומות של צד שלישי, התראה המזמינה אותם לבטל את חוסם הפרסומות, או לשלם עבור צ'יפ שיסיר את כל המודעות המטרידות באמצעות הפיצ'ר החדש של גוגל בכרום. 

 

כדי להימנע מ"תאקל" עם חוסם הפרסומות של גוגל, על האתרים להימנע מאותן פרסומות בלתי מקובלות, שמצד אחד מניבות אחוז נכבד מהכנסות האתר, אבל מצד שני עשויות להכניס אותו ל"רשימה השחורה", כלומר שאם כלים אלה יופיעו, כל הפרסומות באתר ייחסמו, גם אלה שאינן פוגעות בחוויית הגלישה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הנביא ההוזה 04/06/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    עבר את הגבול. שטף פרסומות וידיעות מוסוות ומטרידות. לא מתקבל על הדעת שבן 90 יקבל פרסומות לטמפונים... פרסום מפולח, לא אגרסיבי, שמכוון ליעדי מטרה, בהסכמה, יהיה ממילא מועיל ולא מעכב גלישה... החוק יהיה חייב להתעורר, למען שלום הציבור
  • 3.
    הנביא ההוזה 04/06/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    עבר את הגבול. שטף פרסומות וידיעות מוסוות ומטרידות. לא מתקבל על הדעת שבן 90 יקבל פרסומות לטמפונים... פרסום מפולח, לא אגרסיבי, שמכוון ליעדי מטרה, בהסכמה, יהיה ממילא מועיל ולא מעכב גלישה... החוק יהיה חייב להתעורר, למען שלום הציבור
  • 2.
    בתחום 03/06/2017 03:51
    הגב לתגובה זו
    עוד דרך של גוגל לבסס את המונופול על שוק הפרסום , כל הסיפור הוא להרוג את רשתות הפרסום הפועלות במקביל כדי להשאיר את שוק הפרסום בידיה בלבד. איך לא קם בית משפט בעולם שמוציא צו מניעה על כזה דבר . המשמעות היא - תחסמו את כל הפרסומות בעולם רק לא את שלנו
  • 1.
    מאסטר 02/06/2017 14:12
    הגב לתגובה זו
    המנהלי שיווק עם הדרישות ההזויות שלהם להפריע כמה שיותר לגולש
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.