על החגיגות באירופה אחרי הבחירות בצרפת, והסיכון להנגאובר
תוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות בצרפת הן חדשות טובות לשווקים לא רק מפני שהן שמות את עמנואל מקרון המתון והפרו-עסקי בפוזיציה מצוינת להיות הנשיא הבא של צרפת אלא גם בגלל שהן מלמדות יותר מכל שאחרי כל הרעש והמהומה מתברר שהסקרים דווקא עובדים ושהאנשים פועלים רוב הזמן באופן רציונלי.
שתי טענות חזרו ונשמעו בשבועות האחרונים בהקשר של הבחירות בצרפת. האחת: בדיוק כמו במקרה של הברקזיט וטראמפ, גם אם לה פן תנצח זה לא ביג דיל. השניה: בדיוק כמו במקרה של הברקזיט וטראמפ, לסקרים אין שום משמעות. שתי הטענות האלו שגויות.
ראשית, שתי הטענות מתבססות על ההטיה הפסיכולוגית להאמין שמה שהיה הוא שיהיה. שנית, בגלל החברות בגוש האירו והיעדר מטבע עצמאי, יציאה של צרפת מהאיחוד האירופי היא ממש לא כמו היציאה של בריטניה. יציאה של אחת מהמדינות הגדולות בגוש האירו (צרפת, איטליה או ספרד) היא בעייתית במיוחד בשל הקשיים שעלולים להיערם בתשלום החובות הנקובים אירו של המדינה שיוצאת מהגוש ומאמצת מטבע עצמאי.
בניגוד למקרה של בריטניה בו הפגיעה הפוטנציאלית היא בעיקר בכלכלה הריאלית, תרחיש כזה עלול להידרדר במהירות לכדי משבר פיננסי עולמי נוסף. לכן, השילוב בין חזרתה של הרציונליות והיכולת להסתמך נתונים וסקרים כדי לנהל את הסיכונים לבין התוצאות החיוביות במערכת הבחירות החשובה ביותר השנה באירופה הוא לא פחות מחדשות מצוינות לשווקים שנכון לכתיבת שורות אלו אכן מגיבים בחיוב ועולים.
- בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?
- המס שבוטל בעקבות מחאה מסיבית וחברת התעופה שקרסה וסגרה את שעריה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, כדאי אולי כבר עכשיו לצנן מעט את ההתלהבות. השווקים הפיננסיים לא ממש תמחרו את התרחיש הרע לפני הבחירות כך שהחגיגה צריכה להיות מוגבלת. החדשות שצרפת תישאר כנראה באיחוד האירופי הן חדשות בהחלט טובות אבל אם המשקיעים לא חשבו אחרת מלכתחילה אז לא מדובר בכלל בחדשות. בסופו של דבר שוקי המניות באירופה מתומחרים כיום באופן יקר יחסית לכלכלה המדשדשת של גוש האירו כך שהם לא ממש אטרקטיביים מלכתחילה ובוודאי אם ירשמו מהלך חד של עליות.
יתרה מכך, יש להיזהר להערכתנו מהערכת יתר לגבי יכולתו של מקרון לשנות את הכיוון של הכלכלה הצרפתית. אמנם מקרון קידם בקמפיין שלו לא מעט שינויים ורפורמות פרו-עסקיות באופן מובהק אבל בין הרצוי למצוי הפער כידוע גדול.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
בדומה למה שקרה בארה"ב עם טראמפ, ייתכן שהשווקים יפנימו בשלב כלשהו שמבנה הכלכלה הצרפתית ובעיקר שוק העבודה שלה הוא קשיח מדי בכדי ליישם שינויים מרחיקי לכת כפי שמקרון מתכנן. תרחיש כזה יביא לכך שלאחר שהשמפניות יפתחו והמשקיעים יחגגו, המוסיקה במסיבה תפסק מוקדם מהמתוכנן ומי שלא יעזוב בזמן יסבול מהנגאובר קשה במיוחד.
- 6.דווקא כתבה מקצועית (ל"ת)מוטי 25/04/2017 07:38הגב לתגובה זו
- 5.בוריס 24/04/2017 13:29הגב לתגובה זוניתוח יהיר ולא מבוסס\מנומק. לפי מה אתה קובע את הקביעות שאתה קובע? זה מאמר דיעה ממדור רכילות של מעריב... זה לא שאני לא מסכים עם חלק (קטן) מהדברים שנכתבו פה, אבל פשוט לא כותבים בסגנון כזה - זה מראה על חוסר רצינות.
- 4.גוגו הטברייני 24/04/2017 12:30הגב לתגובה זובסביבת ריבית 0 ושאי הוודאות מיתפוגגת, נו במה משקיעים, BIZ PORTAL. אבל תמיד, יש סופה בדרך, לא ?
- 3.co007 24/04/2017 12:09הגב לתגובה זולאחר רצף עליות במשך 7 שנים , יבוא התשלום . זה יהיה כואב .......................
- 2.כשתעלם תרועות הפסטיבלים ... (ל"ת)אופריה 24/04/2017 11:46הגב לתגובה זו
- 1.תראו ...איזה חכם אני ....!!! כתבתי הכל !!!!! (ל"ת)איציק מנדל 24/04/2017 11:42הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
