נורת האזהרה שמהבהבת כעת בבורסות בוול סטריט, והיא הסיבה לעצבנות הגוברת

המדדים בוול סטריט מתקשים לטפס והעצבנות גוברת, בבנק אוף אמריקה מציגים גרף שמספר את כל הסיפור
יוסי פינק | (8)
נושאים בכתבה סוחר

אחרי פתיחת שנה בראלי מסחרר שהיה למעשה המשך המומנטום של ראלי טראמפ, זה כבר מעל חודש ימים שהמדדים בוול סטריט לא מצליחים להתקרב חזרה לשיא כל הזמנים. מעבר לעובדה שמדובר בתיקון לחלוטין מתבקש, בוול סטריט גוברים הקולות שנותנים משקל לפער החריג שנוצר בין ה-"hard data" ל-"soft data", פער שהוא ככל הנראה הגורם לעצבנות הגדולה שניכרת בוול סטריט בשבועות האחרונים.

הסיבות לראלי טראמפ שמהלכו גמעו המדדים בוול סטריט קרוב ל-15% לשיאים ידועות ומוכרות. טראמפ יבצע תכנית פיסקאלית שתאיץ את הצמיחה ובתוך כך יבצע הפחתות מיסים אגרסיביות. ואם דיבורים על האצת צמיחה הם סיפורי טווח ארוך ולא משהו שבוול סטריט קונים כ"כ מהר (טראמפ הציב יעד של 4% צמיחה שנתית לאורך זמן, משהו שנראה כמו חלום כרגע), דיבורים על הפחתות מיסים זה טווח קצר ובהחלט עניין שמתדלק את וול סטריט. 

מעבר לכך, יש גם את עניין האווירה. טראמפ כנשיא הכניס לבית הלבן אווירה פרו-עסקית, ואת זה בוול סטריט כמובן מאוד אוהבים. העניין הוא שהפער שהזכרנו בין ה-"hard data" ל-"soft data" מאותת שהאווירה כרגע היא זו שנותנת את הטון, בזמן שבשטח הנתונים המסרבים לשתף פעולה עם החגיגה. או במילים אחרות, בשוק מתגנב החשש כי ייתכן שהראלי של החודשים האחרונים היה לא יותר מאוויר חם, ועוד מעט המשקיעים יראו שנשמטה הקרקע תחת רגליהן. כך נוצרת עצבנות.

נסביר, הכוונה ב-"soft data" היא לנתונים שמתקבלים באמצעות סקרים. לדוגמה, מדד סנטימנט הצרכנים (Consumer Sentiment) או מדד מנהלי הרכש (PMI) אלו הם נתוני 'רכים'. לאחרונה מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישגן ניפץ את כל התחזיות וזינק לרמתו הגבוהה מזה 16 שנים. המדד הראה שהצרכנים אופטימיים כעת יותר על שוק התעסוקה והתנאים הכלכליים בארה"ב. יותר מזה, ניתוח של דויטשה בנק לנתוני הסקר של אוניברסיטת מישגן הראה ששיעור האמריקנים שחושבים שטראמפ ייצור אפקט חיובי על העסקים הינו בשיא כל הזמנים ובפער עצום מכל סקר קודם שנעשה בעשורים האחרונים. הנה הגרף שמציגים בדויטשה, הוא מציג היטב את המצב:

כעת לגבי ה-"hard data", אלו כבר הנתונים האמיתיים. כלומר נתוני תוספת המשרות בארה"ב, נתוני המכירות ברשתות הקמעונאות ועוד. אז בשטח, הדברים נראים פחות מלהיב. הצמיחה האמריקנית בשנת 2016 עמדה על 1.6% והייתה הנמוכה מאז 2011 (לאחר שב-2015 נרשמה צמיחה של 2.5%). גם 2017 לא התחילה בצורה חזקה במיוחד כאשר ברבעון הראשון נרשמה צמיחה שנתית של 2.1%, רחוק מאוד מהיעד אליו מכוון טראמפ. דו"ח התעסוקה שפורסם אתמול (יום ו') והציג תוספת משרות חלשה מאוד של 98 אלף בלבד הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לפער שבין ה-"hard data" ל-"soft data". מדובר בתוספת המשרות החלשה מזה חודשים ארוכים. ואולי הדבר לא בהכרח מעיד על חולשה בכלכלה האמריקנית, אבל בהחלט ייתכן שהדבר מעיד על כך שהכלכלה נמצאת קרוב לתעסוקה מלאה ומפה יהיה קשה מאוד להאיץ את הצמיחה. טראמפ הציג יעד של תוספת של 25 מיליון משרות ב-10 שנים. בחישוב פשוט זה אומר תוספת של 208 אלף משרות בחודש. בואו נקווה שחודש מארס היה חריג. 

למעשה, לפי מורגן סטנלי הפער בין ממוצע הנתונים הרכים לבין ממוצע הנתונים הקשים מעולם לא היה גדול כפי שהוא היום. כנראה שהפער הזה לא יישאר כך לאורך זמן. אם הנתונים בשטח ימשיכו לדשדש (שלא להגיד להיחלש), האופטימיות בארה"ב תדעך, ויחד איתה המדדים בוול סטריט. בקיצור, האופטימיות הזו הציתה את ראלי טראמפ, עכשיו ניכרת עצבנות בוול סטריט כיוון שהנתונים לא משתפים פעולה, והכישלון של הנשיא בהעברת רפורמת הבריאות מגביר את הלחץ לקראת הניסיונות להעביר את הרפורמות החשובות יותר לשוק - כמו ההקלה במיסים וברגולציה.

גרף של בנק אוף אמריקה שמציג את הפער המבהיל בין ה-"hard data" ל-"soft data":

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    Fisherking 08/04/2017 21:00
    הגב לתגובה זו
    זה נכון הפוך אבל אתה מתעלם מ ה מ ג מ ה והמגמה שבועיים חודש האירונים הייתה דובית ביותר. גם אם יפתחו למעלה זה לא יחזיק...
  • 7.
    כתבות מצחיקות יש רק כיוון אחד ע........ (ל"ת)
    הצחקתם אותי 08/04/2017 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דודו 08/04/2017 14:38
    הגב לתגובה זו
    האגף השמרני של הרפובליקנים לא ירשו לו להגדיל את מסגרת התקציב בצורה קיצונית, והדמוקרטים לא ישתפו איתו פעולה. בקיצור הולכת להיות אכזבה.
  • 5.
    למוד ניסיון ולא מתוך פוזיציה-מחר תל אביב עולה (ל"ת)
    אינידיאני 08/04/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אינידיאני 08/04/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
    לקרוע את הפוטים ביום ראשון יעלו את השוק
  • 3.
    זה לא משנה למדד המעוף-פה מחר עליות של עד חצי אחוז (ל"ת)
    אינידיאני 08/04/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאובמה והילארי 08/04/2017 11:53
    הגב לתגובה זו
    לא יודע איפה הכותב רואה שנגמרה התקווה, או שמתחיל היאוש. בשני הגרפים ניכרת ציפיה גדולה, ולא נראה שהיא תשכח מהר. גם התוצאות הקשות לא כל כך גרועות; למעשה, שום דבר לא יכול להיות גרוע כמו 8 שנות הבצורת של אובמה. טראמפ יצליח בסופו של דבר להעביר חלק מהרפורמות, והאמריקאים אוהבים את זה, בעיקר וול סטריט.
  • 1.
    רועי 08/04/2017 11:36
    הגב לתגובה זו
    איך ציפו שכבר יהיה שינוי? הדבר היחיד שבאמת רלוונטי זה הכישלון בהעברת תוכנית הבריאות.. בכל היתר (תוספת משרות, צמיחה וכו') מי שמאוכזב - כדאי שיחזור למציאות, לא יהיה שיפור/שינוי משמעותי בחודשים הקרובים (לפחות)
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.