החגיגה (על חשבונכם) נמשכת: רווח של 14.1 מיליארד שקלים לחברות הרכב תוך 7 שנים - "רווחיות חריגה"
אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום את סקירתו השבועית תוך מיקוד ספציפי לגורם שהוביל את המשק לנתון הצמיחה המרשים ברבעון הרביעי של 2016 (צמיחה של 6.5%), והוא שוק הרכב. באוצר טוענים, כי הגידול המשמעותי ברווחי החברות בענף לא מצא ביטוי בשכר העובדים - מה שלמעשה הטיל צל על התרומה של הענף לצמיחה - ומסכמים את הרווח המצרפי של היבואניות בעשר השנים האחרונות.
בשורה התחתונה, הממצאים של האוצר שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. באוצר כותבים כי הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה של התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב של משרד התחבורה, בפרט בכל האמור ביחס להרחבת אפשרויות היבוא של כלי רכב חדשים. תכנית זו, אשר אושרה בכנסת ביוני אשתקד, כוללת הרחבת האפשרויות של היבוא המקביל, ובכך, עשויה להביא להוזלת מחירם לצרכן של הרכבים החדשים.
נזכיר כי ב-10 השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב. כך למשל, מרמה של 168 אלף רכבים חדשים שנמכרו בשנת 2006, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2016. לפי האוצר, מקובל לחשוב שהמדינה היא הנהנית העיקרית מהגידול החד ביבוא כלי רכב. אחד הגורמים התורמים לסברה זו הינה העובדה שבניגוד לדוחות יבואניות הרכב, שמרביתן חברות פרטיות, נתוני הכנסות המדינה ממיסוי רכב הינם גלויים. מיקוד זה של האוצר מתיימר לשפוך אור, לראשונה, על רווחי ורווחיות יבואניות הרכב ב-10 השנים האחרונות, על בסיס דוחות החברות לרשות המסים.
הממצאים מלמדים כי בשנים 2014-2013 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב בין 2-1.9 מיליארד שקל לשנה - סכום הגבוה פי 2 מהרווח בשנת 2006, טרם הגידול החד ביבוא כלי הרכב. במקביל, נרשם גידול חד בשיעור הרווחיות, לרמה ממוצעת של 9.3%, שיעור רווחיות חריג לענף המסחר. לפי האוצר, בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים בהן חל ייסוף חד של השקל. דהיינו, יבואני הרכב אינם מגלגלים את השפעות הייסוף לצרכן.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מצאו כי במצטבר, משנת 2007, בה החל הגידול החד ברכישות כלי רכב חדשים, ועד לשנת 2014, צברו 12 יבואניות הרכב רווח מצרפי של 14.1 מיליארד שקל (במחירי 2014). דהיינו, רווח שנתי ממוצע של 1.6 מיליארד שקל. בהשוואה לשנים 2006-2003 זהו גידול ריאלי של 72%. לשם השוואה, הכנסות המדינה השנתיות ממס קנייה ומכס על כלי רכב גדלו באותה תקופה בשיעור ריאלי של 16% בלבד (על רקע הפחתת שיעור מס קנייה). בפרט הממצאים לפיהם בתקופות של ייסוף של השקל, שיעור הרווחיות עולה באופן חד".
"לכאורה, יש בממצא זה כדי להפתיע", כתבו באוצר, "שכן, על אף העובדה שבדומה לענף המזון, גם בתחום הרכב בולטת התופעה של יבוא בלעדי, עדיין בענף הרכב קיים מגוון נרחב של דגמים ליבואנים שונים, לעומת היעדר מגוון דומה בענף המזון. הסבר אפשרי, לעובדה לפיה חרף המגוון הרחב יחסית של דגמים בידי יבואנים שונים, מתקבלים ממצאים שיש בהם כדי להעיד על רמת תחרותיות נמוכה בענף, הועלה במסגרת דוח "הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב" ("ועדת זליכה"), כאשר זה מרמז על קיומו של מנגנון המביא לתיאום מחירים. עפ"י דוח הועדה, נמצא כי "ישנן תתי קבוצות מחירים אשר סביבן מתקבצים מספר מכוניות וכלי רכב, כאשר המחירים בכל תת קבוצה שכזו נעים על פי רוב בטווח של כ 5,000 שקלים בין הרכב הזול לרכב -היקר באותה תת קבוצה. לסיכום, ניתן לומר כי הצרכן כמעט אדיש לגבי בחירת מותג ספציפי באותה רמת מחיר. כל שנותר לקונה הוא לבחור את רמת המחיר המתאימה לו".
- 14.אורן 20/03/2017 07:03הגב לתגובה זולמה אתה לא נוקב בסכום המס שנגבה בתקופה זו? גם המדינה חוגגת על חשבונינו ואין לה עיניין אמיתי להוזיל עלויות הרכבים!
- 13.י. 19/03/2017 20:18הגב לתגובה זוולכן הם הרבה יותר עשירים מהם.
- 12.איציק ר 19/03/2017 19:23הגב לתגובה זותמיד אמרו שמחיר הרכב יקר בגלל המיסים, עכשיו מתברר שהם לא היחידים שדופקים אותנו. כאשר הדולר והיורו יורדים חזק מחירי הרכב עולים. שערורייה !!! אין תחרות, מישהו חזק דואג לחסום תחרות.!!! חלפים ושרות הורגים אותנו. 300 שקל שעת עבודה במוסך..... השתגענו...חברה, זה מרגיז ברמות. אתן לכם דוגמא. 4 פלגים לרכב. באינטרנט 150 שקלים, משווק פרטי 250 שקלים. במוסך מורשה 650 לפני מעמ. וואי וואי וואי...!!!
- 11.שלומיאל 19/03/2017 19:00הגב לתגובה זומחירי הרכב המקביל בחברות הרכב מיד שניה זולות לעיתים בעשרות אלפי ש"ח . מה שמגביל את הרכישה הוא רישום רכב חדש כאילו הוא יד שניה.
- 10.חיים 19/03/2017 17:36הגב לתגובה זולמה רכב שעלותו בחול 40 אלף יורו שווה בישראל 130 אלף יורו וצריך לשלם ביטוח 20 אלף שח?מיסים על גבי מיסים.הביטוח צריך להיות על שווי לפני המיסים ואם יש טוטאל לוסט מביאים רכב ללא יסים את המס שולם כבר.למדינה יש חלק נכבד בתאונות וגנבות.על כן צריך למצוא נוסחה ששלוש שנים ראשונות הביטוח רק על השווי ליפני מס
- 9.אלבר וקרסו מוטורס הכי מושחתות בענף (ל"ת)אבי 19/03/2017 17:35הגב לתגובה זו
- 8.אזרח 19/03/2017 17:00הגב לתגובה זומס חדש של ביבי...מס מובילאיי
- 7.קורא בין השורות 19/03/2017 16:18הגב לתגובה זואם תחברו את המע"מ ומס קניה ומכס וגם מס חברות שמשלמים היבואנים וגם מס על דיבידנד שמשלמים בעלי החברות תקבלו שעל כל שקל שהרוויחו היבואנים האוצר קיבל בין 10 ל 15.
- י 19/03/2017 16:50הגב לתגובה זוהעדר התחרות בגלל שימון הפקידים מוביל לרווחי ענק של החברות . נכון אנו משלמים כפול כי גם במיסים גוזלים אותנו אבל איך גזל אחד מצדיק את השני? נ.ב. כותב שורות אלו משלם גם מס הכנסה כפול ממשהו בעל הכנסה דומה במקומות אחרים וגם עמלות כפולות בבנקים.
- 6.רוני 19/03/2017 16:14הגב לתגובה זושיגדילו את מס החברות על יבואני הרכב.אולי 35%
- 5.י. 19/03/2017 15:56הגב לתגובה זוהחלטות ליבוא אישי התקבלו אך אינן מתורגמות לטובת הצרכן , יתכן בגלל לובי יבואני הרכב. תתחילו סוף סוף לנהל את המדינה לטובת אזרחיה.
- לא מדבר - בוכה 19/03/2017 20:56הגב לתגובה זו...תמשיך להצביע לאותה קבוצה שוב ושוב ותתפלא ששום דבר חדש לא קורה.
- כהן יוסי 19/03/2017 19:06הגב לתגובה זואין ברירה אנו בקסטרופה שמחייבת פעולה כירורגית פולשנית עד לשחרור הפקק ושיפור המצב בתחבורה הציבורית . יש להניח שהיבואנים יסתדרו עם מה שצברו לאחרונה . המוסכים וחלקי החילוף יעזרו להם לשרוד .
- 4.ישראל 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זועכשיו השתחררתי מהצבא,אני עובד עבודה נדרשת ומרוויח 6 אלף. מרוויח יותר ממשכורת מינימום, כך שבקרוב אקנה דירה ורכב. עוד 200 שנה. עשיתי חשבון. יש לי סבלנות. כדאי גם להזדיין בסבלנות. ולא לשכוח, ישראל מקום ראשון במדד האושר. לגבי מדד העושר, זה סיפור אחר. ישראל מדינה ה ז ו י ה.
- 3.אלי 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זומצד אחד באוצר מתלוננים על רווחי חברות הרכב ומצד שני גובים מס מופרך ,צריך להקל במס על הרכב בכדי להקל על הצרכן. להוריד גם את המס השערוריתי על הדלק.
- 2.אלי 19/03/2017 15:39הגב לתגובה זוהרי אני זועק כנגד התקשורת המגוייסת. העיתונים, האינטרנט והטלוויזייה נהנים מהרווחים האדירים של האנשים הללו. הפרסום גורם להן לשתוק! קשר השתיקה הזה קשור גם לממשלות השונות שאוהבות כסף כסף כסף היבואנים תאבי הממון אינם יודעים שובע. כל אחד מהם מחזיק מיליארדי שקלים סתם כך! אם יותר יבוא אישי - תיגמר החגיגה....
- 1.דן 19/03/2017 15:27הגב לתגובה זושימו לב ששווי השימוש נקבע על פי המחירון של אותם יבואנים האם אנחנו משלמים מיסוי יתר - בגלל המחירים הגבוהים ? האם יש מצב לייצוגית בנושא ?
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIהעולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?
אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.
למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.העולות
נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.סי-לאב - סי-לאב 0% תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי
של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע
בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית
בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.
- אוקטובר הירוק: ת"א רושמת שיא גיוסים היסטורי למדדי המניות
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 1.35% מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות.
קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה
קמטק עקפה במעט את ציפיות השוק עם הכנסות של 126 מיליון דולר ורווח מתואם של 0.82 דולר למניה לעומת צפי של 125.2 מיליון דולר ו-0.80 דולר למניה; במקביל רשמה הפסד חשבונאי חד-פעמי בעקבות מחזור אג"ח להמרה בהיקף חצי מיליארד דולר; התחזית לרבעון הרביעי 127 מיליון דולר עליה קלה ומאכזבת לעומת הרבעון הקודם - המניה מגיבה בירידות
חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.69% , Camtek Ltd. -0.94% מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים.
הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024. מדובר בהמשך רצף של עקיפת תחזיות, גם אם הפעם הפער היה קטן יותר.
עם זאת, בשורה התחתונה על בסיס GAAP, הציגה החברה הפסד חשבונאי של 53.2 מיליון דולר (1.16- דולר למניה). ההפסד נבע מהוצאה חד-פעמית של כ-89 מיליון דולר הקשורה למחזור אג"ח להמרה ישן, פעולה שבוצעה כחלק ממימון מחדש במסגרתו גייסה החברה 500 מיליון דולר באג"ח להמרה בריבית אפס. בסך הכול, המהלך הגדיל את יתרות המזומנים וההשקעות הסחירות של קמטק ל-794 מיליון דולר בסוף ספטמבר, לעומת 543.9 מיליון דולר שלושה חודשים קודם לכן.
שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 50% על בסיס GAAP ו-51.5% על בסיס Non-GAAP, בדומה לרבעונים הקודמים. הרווח התפעולי הסתכם ב-31.8 מיליון דולר על בסיס GAAP וב-37.6 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, המשקפים שולי רווח תפעולי של 25%-30%. התזרים מפעילות שוטפת גבוה והסתכם ב-34 מיליון דולר, והחברה ממשיכה לשמור על מאזן נקי ויכולת נזילות גבוהה, גם לאחר ההנפקה.
"הביקוש ל-AI ממשיך להניע את הצמיחה"
המנכ"ל רפי עמית התייחס לתוצאות ואמר כי “קמטק ממשיכה להציג ביצועי שיא הודות לביקוש הגובר למחשוב עתיר ביצועים עבור יישומי בינה מלאכותית. ההשקעות העצומות בתחום מרכזי הנתונים וה-AI ממשיכות לתמוך בצמיחה בתעשיית השבבים, ואנו מצפים להמשך מומנטום חיובי גם בשנה הבאה”.
