"אנחנו לא רחוקים מ'בית הקלפים' - כיף לצפות בספין, אבל לא להתעסק בזה"
שוק התקשורת עובר טלטלה. כל בלוגר הופך לכתב, ושפע האינפורמציה מבלבל את אותנו, הצרכנים, אבל לא את אירינה שלמור, מייסדת ומנכ"לית שלמור תקשורת, שנבחרה השנה על ידי המגזין פורבס לאחת מ-50 הנשים החזקות בישראל.
אל מול האינפלציה הגוברת בכותבים מצד אחד, וכניסתם של היועצים האסטרטגיים הנוגסים בעוגת יחסי הציבור - היא עדיין מגייסת לקוחות חדשים ומאמינה בכוחה של התקשורת המיינסטרימית. איך היא שומרת על כוחו של המשרד, האם זה קשור לניהול נשי? ומה יש לה להגיד על השואו של רני רהב ועל בנה גלעד שלמור, כתב חברת החדשות של ערוץ 2?
"שלמור תקשורת קיים למעלה מ-20 שנה, מעסיק 27 עובדים והוא משרד רב תחומי, זאת למרות שהמתחרים שלנו אוהבים לקטלג אותנו במשבצת הקמעונאות והצרכנות", אומרת שלמור כשהיא נשאלת מה מצליח לשמור אותה לאחד מ-5 משרדי היח"צ הגדולים במהלך השנים. "בפועל אנחנו פעילים במספר רב של תחומים: פיננסים, היי-טק, בנקאות, רכב, טכנולוגיה, לצד צרכנות אופנה ולייף סטייל. היתרון שלנו הוא ברבגוניות".
"המשרד מנוהל ביום יום שדרת מנהלות: המשנה למנכ"ל דניאלה לאור והסמנכ"ליות מרב מלובן, יפעת סוכליסקי ואורית ארד, וגם על ידי שי גרינברג, שאחראי על תחומי טכנולוגיה, נדל"ן ותחבורה. כל מנהל או מנהלת אחראים על חטיבת התמחות שונה. אנחנו לא משרד של ONE MAN SHOW".
- היחצניות המובילות והמשלמות: שוק היח"צ יוצא נגד פרויקט התוכן השיווקי של 'שמנת'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
-את מדברת על רני רהב? מה ההבדל בין 2 המשרדים שלכם?
אלה הם 2 משרדים חזקים מאד, שמנוהלים ומתנהלים בצורה שונה.
"2 משרדים חזקים מאד שמנוהלים ומתנהלים שונה". הקולגה רני רהב (צילום: סיגל נפתלי-קסל)
-זה קשור לניהול נשי?
זה קשור יותר ל-DNA של המנהלים. אין מקום להשוואות.
-איזו אבולוציה הייתם צריכים לעבור כדי לשמור על המיקום שלכם?
כולם מדברים שהמצב של שוק התקשורת קשה. כולם מתלוננים על זה שיש פחות עיתונים, פחות עמודים ופחות כתבים. נכון שזה יוצר קושי במיידי, אך בעיני זו הזדמנות בה אנו נדרשים להתאים את עצמנו לזירת התקשורת המתהווה שבה אנו הופכים גם ליצרני תוכן וגם לאנשי שיווק. אנו משתנים כל הזמן תוך כדי תנועה, ועל כל דלת שנסגרת מחפשים דלת חדשה להיכנס בה.
-יותר מ-2 עשורים את עובדת עם התקשורת. איך השינויים בשוק התקשורת באים לידי ביטוי?
ההתפתחויות התקשורתיות הצמיחו תקשורת אלטרנטיבית: אתרי אינטרנט עצמאיים, בלוגרים וכמובן רשתות חברתיות. במקביל מדברים גם על ירידת כוחם של העיתונים היומיים ובוודאי המגזינים. גם העיתונות האלקטרונית ובעיקר הטלוויזיה מאבדות במידה מסוימת מכוחן בגלל בריחת צעירים שעוברים לעולמות תוכן אחרים. זו הסיבה שנוצרים שוליים רחבים מאד שכוללים המון מידע וכותבים, שבהם אין כמעט זרמים מובילים שגרמו בעבר לשינוי תרבותי. המרכז, לעומת זאת, מצטמצם אבל בעת ובעונה אחת גם מתחזק והופך למדורת השבט. ימים יגידו אם התהליך מביא ליותר דמוקרטיזציה או להיפך - לריכוזיות והתחזקות של המרכז.
-לבלוגרים אין כוח אמיתי?
יש קלות בלתי נסבלת במהירות בה אתה הופך לבלוגר והמון אינפורמציה ודעות זורמות ברשת. על כל דעה אחת, תהיינה 2 דעות דעה הפוכות. זה יוצר בלבול וכאוס. בסופו של דבר, אני צופה שאנשים יימשכו לכוחות החזקים המרכזיים שיהפכו למנהיגים, כך שאני לא צופה שהגופים התקשורתיים הגדולים ייפגעו, אבל הקטנים יחלשו עוד יותר.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
"החברות היום רגישות וכרויות יותר לרחשי הציבור". שלמור (יח"צ)
-אז המחאה החברתית לא שינתה כלום?
מעבר לשאלה אם היא הצליחה או לא, היא פגעה בתקשורת. נראה לי שאם מחר תפתח מחאה חדשה, היא תסוקר בצורה הרבה יותר מאוזנת ובהרבה פחות היסחפות. כלי התקשורת יסתפקו ביותר דיווחים ופחות יתעסקו ביצירת החדשות.
-אבל בזכות המחאה החברתית הציבור אולי מודע יותר לדברים היום, וגם קובעי המדיניות, המפרסמים והפרסומאים
נכון, יש היום רגישות ציבורית גבוהה. החברות הפנימו את המסרים והמסקנות החשובות, והן היום רגישות וכרויות יותר לרחשי הציבור, אבל בתכלס לא השתנה הרבה, כי לא התעסקו עם הדברים המשמעותיים באמת.
-הציבור אשם בגוויעת המחאה או התקשורת?
המסרים של המחאה היו פופוליסטים, ולא טיפלו בבעיות האמיתיות. הבעיה של מעמד הביניים היא לא באמת במחיר של מוצר כזה או אחר. הורדות המחיר בשקל או שניים פוגע ברווחיות של חברות ענק שהציבור מושקע בהן בקופות גמל ופנסיות. מחיר הדיור לעומת זאת, או מימון המגזר החרדי, הם נושאים משמעותיים הרבה יותר שהתפספסו בענק, ויש להם השפעה אקוטית על איכות החיים שלנו.
-הסיפור של קופיקס הוא סיפור הצלחה יחצני. איך את רואה את זה?
קופיקס הצליח ליצר באזז -
-כלומר?
אחרי שהתקשורת גמרה לדווח על כוס הקפה ב-5 שקלים, היא עברה לבחון מי הם הבעלים, מה עומק הכיסים שלהם, מאיפה הם באו ולאן הם הולכים. תוך זמן קצר יצאו כל "השלדים" מהארון. והנה, "התחקיר" בגרשיים של חדשות ערוץ 10 על הסנדוויצ'ים.
ממתינים לקנות קפה ב-5 שקלים (יח"צ)
-איך את רואה את ההשתלבות של יועצים אסטרטגים במקצוע?
נשות יחסי ציבור כמוני, או כמו המנהלות אצלי, משמשות כיועצות אסטרטגיות כחלק טבעי מהגדרת התפקיד. אנחנו יועצות ללקוחות שלנו כל הזמן, מטפלות בבעיות שוטפות כל הזמן ולא ממהרות לקרוא לכל תקלה ביצור או התמודדות ניהולית "משבר", רק בשביל להעצים את עצמנו. זה חלק מהתפקיד הכולל ו-IT GOES WITHOUT SAYING.
היום, כל פקיד ממשלתי לשעבר או עורך במיל' נהיה יועץ אסטרטגי. המדינה קטנה וזירת ההתרחשות היא מצומצמת. יש משום מה תחושה שכל אחד יכול להתעסק בתחום זה. אני מודה שזה תופס. היום בישיבות של חברות גדולות, פורום היועצים כולל איש יחסי ציבור, יועץ אסטרטגי ולפעמים גם עורך דין. בסופו של דבר, זכותו של הלקוח לשמוע מספר דעות, לפי יכולתו להכיל.
-למה אין יועצות אסטרטגיות?
יש יועצות אסטרטגיות אך הן נקראות נשות יחסי ציבור. רוב המנהלים הם גברים, ורובם מעדיפים שגבר ייתן להם ייעוץ אסטרטגי, אולי כי לא תמיד נוח להם לגלות את חולשתם בפני נשים, ואולי הם מסתפקים בעצות שהם מקבלים מנשותיהם.
-אז למה גם נשים מנהלות מעדיפות יועצים אסטרטגיים?
חלקן, אני חושבת, מאמצות דפוס חשיבה גברי, וחבל שכך.
-זה מתסכל?
זה לא מתסכל, זה מעצבן.
-למה את לא מתעסקת גם בפוליטיקה?
אני רוצה להציע ללקוחות שלי רק שירותים שאני יכולה להצהיר כי "בזה אני מבינה". אני לא חושבת שיש לי את הקשרים ואת הכישורים לכך. המשרדים שמתעסקים בפוליטיקה הם לוליינים. אני מאד לא אוהבת את הספינים שהם עושים, והכי מעצבן שזה מצליח להם. אנחנו לא רחוקים מבית הקלפים, כיף לצפות אבל לא להתעסק בזה.
-מה דעתך על יום ללא יחסי ציבור שהנהיגה גלית חמי ב'כלכליסט'?
זה מהלך מנהיגותי, חינוכי. המטרה שלו לא הייתה לומר לעיתונאים אל תעבדו עם אנשי יח"צ, אלא שצריך להיות איזון גם בזה. צריך לפתח קשרים עצמאיים וזה נכון מאד. העיתונאים שמאד מצליחים, הם אלה שפיתחו מערך קשרים עצמאי. אנחנו פה בשביל לתת להם שירות ולהעלות רעיונות, אבל כמו שאני לא רוצה להיות תלויה באף עיתונאי, אף עיתונאי לא צריך להיות תלוי בי.
"ידיעה פח, ידיעה הזויה". הבן גלעד שלמור (יח"צ)
-המשפחה שלך היא סוג של אימפריה תקשורתית. בעלך רמי היה מבעלי משרד הפרסום 'שלמור אבנון עמיחי', והבן גלעד הוא כתב בחדשות ערוץ 2. איך את רואה את העבודה שלו?
גלעד עושה דרך מדהימה והוא נהנה מסביבה תומכת בבית. ההתמודדויות שלו מאד קשות - גם התחום שהוא בחר וגם העבודה הקשה מבוקר עד ליל. קרה לא פעם שהוא לא מגיע לארוחת השבת כי בדיוק למישהו התחשק באותו זמן להניח רימון מתחת לאיזו מכונית. אבל אנחנו תמיד תומכים ומעודדים... גלעד מביא לנו הרבה כבוד, הוא לקח מאיתנו את כל הדברים הטובים והוסיף הרבה משל עצמו.
-איך הגבת לידיעה בוואלה ברנז'ה על הכתבה שהבן שלך גלעד שידר על "מופע האימים" של רני רהב ברולדין, נגד קופיקס?
זאת הייתה ידיעה פח, ידיעה הזויה. מצער אותי שאתר מכובד בוחר לפרסם כזאת שטות שממילא אף אחד לא מאמין לה. קשקוש בלבוש. לדעתי גם הכתב לא האמין למה שהוא כתב. אבל הוא לא נתן למציאות לקלקל לו את הסיפור.
תגובה
עורך וואלה ברנז'ה דוד ורטהיים, מסר בתגובה: "תמיד נחמד לקבל ביקורת על אתיקה עיתונאית מיח צנים, אך הפעם הדברים אינם ראויים להתייחסות".
- 11.אישה חזקה ומעוררת השראה (ל"ת)ליאור 12/11/2013 13:58הגב לתגובה זו
- 10.כל אחד בדרכו שלו מצליח. מספיק לעשות השוואות. (ל"ת)מני אברהם 12/11/2013 13:54הגב לתגובה זו
- 9.רוני אלון 12/11/2013 13:44הגב לתגובה זוכל אישה בעמדות מפתח עושה לנו טוב
- 8.כל הכבוד. אישה שבנתה עצמה בעשר אצבעות (ל"ת)לילך 12/11/2013 13:32הגב לתגובה זו
- 7.איזה אישה חמודה אירינה (ל"ת)דנה 10/11/2013 11:13הגב לתגובה זו
- 6.שמרית 09/11/2013 19:11הגב לתגובה זוואת זה אומרים לא רק רני רהב ומתחרים ולא רק מי שעבד אצלה ונמלט
- 5.עיתונאי 09/11/2013 16:22הגב לתגובה זוקצת ענווה. מה שהיא עשתה ברוורס, אתה לא עשית קדימה. אל תלמד אותה על אתיקה עיתונאית, אתה עדיין לא שם.
- 4.נא לשחרר את הלשון מהט..סיק של גלית חמי בהקדם (ל"ת)רני 09/11/2013 03:08הגב לתגובה זו
- 3.בן גוריון 08/11/2013 13:22הגב לתגובה זולא זכור לי שלבן-גוריון היה יחצ"נעית. נעליים היו לו. כמה חבל שעל האפסים של ימינו הנעליים של בן-גוריון גדולות בכמה מידות.
- 2.מלאכית בשמיים מחייכת 08/11/2013 08:38הגב לתגובה זותחום היח"צ הביא אותי למקום הכי גבוה בעולם, הכל כאן כ"כ שקט, לבן, הרבה מלאכים. נשיקות ותודה שהבאתם אותי למעשה הזה.
- 1.משפחה לתפארת - האבא האמא והבן. אוהבים אתכם (ל"ת)מעריץ 08/11/2013 08:15הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
