פרופ' אלתרמן: "הקצאת דירות לדיור ציבורי תהיה על חשבון הזוגות הצעירים"
הצתתו העצמית של משה סילמן ז"ל במוצאי שבת שעברה העלתה שוב למרכז השיח התקשורתי את טיפול המדינה בסוגיית הדיור הציבורי המיועד לאוכלוסיות העניות ביותר במדינה. בראיון ל-Bizportal סיפקה פרופ' רחל אלתרמן, מתכננת ערים ומשפטנית מהטכניון, מספר פתרונות אפשריים לסוגיה הבעייתית.
ראשית, מעט רקע כללי: הדיור הציבורי כולל כיום כ-65 אלף דירות, רובן ישנות בנות עשרות שנים, מדובר בכ-3% מכלל משקי הבית בארץ המסתכם בכ-2.2 מיליון. קבוצות הזכאים לדיור הציבורי כוללת בעיקר אוכלוסייה נתמכת של נכים ושל אנשים שעובדים עם הכנסה נמוכה, בתנאי שאחד מבני הזוג ממצה כושר השתכרות. כלומר, הסיוע נותן מענה לחלשים ביותר שזכאים לדיור ציבורי ונכים רתוקים, ושם דגש על המשפחות העובדות שלא יכולות להתחיל את החודש, ולא רק שלא "לגמור את החודש".
כ-2,400 משקי בית שהוכרו כזכאים ממתינים לדיור ציבורי (2,000 משפחות ממתינות לקבלת דירה ועוד כ-400 משפחות המתגוררות בדיור הציבורי ממתינות להחלפתה בשל שינוי סטאטוס או מצב רפואי). מדובר במשפחות במצב הסוציו-אקונומי הקשה ביותר אשר המדינה הכירה בזכאותם לקבלת דירה בדיור הציבורי, לאור עמידה בקריטריונים ובמבחנים שונים. ישנן משפחות שממתינות עד עשור לקבלת דירה, כאשר באזור המרכז המשפחות ממתינות כ-7 שנים בממוצע לקבלת דירה.
"המדינה כשלה כאשר לא השקיעה את הכספים ממכירת הדירות"
בראשית דבריה אומרת אלתרמן כי החל מסוף שנות ה-90 צמצם השלטון המרכזי את הסיוע בדיור ואת הסבסוד במשכנתאות, אולם הממשלה החלה לדאוג לנושא הדיור בר השגה כבר שנה לפני המחאה. "המחאה של הקיץ הקודם ללא ספק הועילה בקידום נושא הדיור הציבורי וכעת כל הקשת הפוליטית מתעניינת בנושא ומנסה להציע הצעות שהוצעו מזמן ואנו חווים כעת את הקצנת הדיון בנושא."
לדברי אלתרמן, המדינה כשלה כאשר לא השקיעה את הכספים ממכירת הדירות. "מאות אלפי יחידות דיור המיועדות לדיור ציבורי נמכרו לדיירים עוד בשנות ה-70 וה-80, אך הכסף לא הושקע בחזרה. אני מצדדת במכירת הדירות לדיירים, ברגע שמאפשרים לרכוש את הדירות הן הופכות לקניינם הפרטי, הן פתאום שוות משהו ואז האוכלוסיות קשות היום יכולות להתנייד כלכלית ולשפר את מצבן. בנוסף, ברגע שנכס הופך לקניין אישי לבעליו יש אינטרס לתחזק אותו ואז רואים שיפור באזור."
אלתרמן מניחה שהמדינה תקצה כעת כספים לדיור הציבורי, אך שוללת נחרצות את הקמתן של שכונות שלמות על ידי המדינה "אין ספק שהיתרון העיקרי בבניית שיכוני דיור ציבורי הוא השליטה בעיתוי ובתזמון הבנייה כאשר כיום באמצעות הוד"לים ניתן לאשר תוכניות באופן מהיר יותר, אך זה היתרון היחיד. אסור ליצור תרבות של עוני ממנה אנשים יתקשו לצאת, דיור ציבורי מסוג זה ייצור סלאמס וסביר להניח שכבעבר השיכונים ייבנו בפריפריה מכיוון שלמדינה אין קרקעות במרכז ותושבים רבים יתנגדו לבנייתם."
רכישת דירות על ידי המדינה
הפתרון השני שמציגה אלתרמן הוא רכישת דירות על ידי המדינה והשכרתן לפי כושר ההשתכרות של הדיירים. "המדינה ניסתה פתרון זה בעבר אך לא מספיק, לדעתי הוא קצת יותר טוב מהדיור הציבורי מאחר והרכישה מתבצעת בשכונות קיימות עם חינוך ותחבורה קיימים ומשופרים בהשוואה לאלו שהיו מתקבלים בשכונות המצוקה. החיסרון הוא שהשכנים עשויים להתנגד למהלך ויהיה קשה ליישמו בשכונות יוקרה."
הפתרון השלישי לדבריה הוא מתן דמי שכירות למשקי בית נזקקים בהתאם לצרכים של כל משפחה. "פתרון זה יוצר ניידות גדולה יותר אולם עשוי להיות בעייתי מאחר שככל שהמדינה תגדיל את מענקי הדיור בעלי הבתים יעלו את שכר הדירה בהתאם, בסופו של דבר פתרון זה עשוי להיות לרועץ מאחר והוא עשוי לגרום לעליית שכר הדירה באזורים רבים במדינה."
יצוין כי החל ממאי השנה הכפיל משרד הבינוי והשיכון את שכר הדירה של משפחות הממתינות לדיור ציבורי לעד 3,000 שקל לחודש. לשם המחשה, משפחות זכאיות לדיור ציבורי עם עד 3 ילדים שקיבלו עד היום 1,250 שקל מקבלות החל ממאי 2,500 שקל לחודש. למשפחות זכאיות עם ארבעה ילדים ומעלה הוגדל מימון שכר הדירה מ-1,550 שקל לחודש ל-3,000 שקל לחודש.
מי ישלם את דמי התחזוקה?
הפתרון הרביעי הוא הקצאה של 5% מהדירות בכל בניין חדש שיוקם על קרקעות מנהל לדיור ציבורי. "לא מדובר כאן בשום רעיון חדש ומפליא אותי שכל חברי הכנסת כעת רבים על הקרדיט. היתרון העיקרי הוא שאין כאן עלות ישירה על אוצר המדינה. בראש העין לדוגמה, היכן שהמדינה יוצאת כיום במכרזים גדולים, ניתן לספק באופן יעיל פתרון זה. העיר ממוקמת במרכז הארץ, בעלת חינוך טוב ומעמד ביניים. שיעור של 5% מהדירות לא כל כך ישפיע על ערך הדירות בבניינים."
"פתרון זה הוא טוב, אך יש בו בעייתיות גדולה עליה איש לא נותן את הדעת דירות הדיור הציבורי בבניינים אלו יהיו על חשבון הזוגות הצעירים הזכאים לסבסוד דירות מכוח תוכנית דיור למשתכן. אוכלוסיה זו המשרתת בצבא ומשלמת מיסים עשויה להתרעם על כך שתאלץ לשלם יותר על דיור מאחר וקבלנים לא יוכלו להעניק שני סבסודים במקביל. בנוסף, לדיירי הדיור הציבורי לא יתאפשר לשלם את דמי התחזוקה הגבוהים בבניינים אלו ושאר הדיירים יאלצו לסבסדם, דבר שייצור מתחים קשים."
אלתרמן מותחת ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בסוגיית הפתרונות לדיור בר השגה עבור זוגות צעירים "משרד המשפטים אוסר על הרשויות המקומיות לשווק דירות במסלול זה, אך ללא הרשויות המקומיות לא יהיה פתרון לזוגות הצעירים. עיריות תל אביב, חולון וכפר סבא ביקשו להקצות 20% מהדירות במספר פרויקטים לדיור מוזל בר השגה, אך משרד המשפטים טען שההליך אינו חוקי, המגמה כיום בעולם היא ליצור שיתוף פעולה בין יזמים לרשויות המקומיות, הממשלה צריכה להפסיק לחשוד בהן ולהתייחס אליהן כאל ילד קטן ובעייתי, הן לא יותר מושחתות מהרשויות המקומיות במרבית מדינות אירופה."
- 14.איפכא מסתברא 2 22/07/2012 09:54הגב לתגובה זוהפתרון האולטימטיבי, היעיל והזול ביותר הוא בחיוב הגופים המוסדיים להשקיע בבנינים להשכרה ארוכת טווח שיכללו מגוון של דירות בגדלים שונים מ2 עד 5 חדרים - בכדי ליצור תמהיל נכון של דיירים. הדירות תושכרנה לדייר כל עוד הוא משלם שכר דירה. חלק מדמי הועד במסגרת שכר הדירה יוקצו לאחזקה נכונה ותמידית של המבנים וסביבתם. הקרקע תשאר בבעלות המדינה כשבמסגרת שכר הדירה ישולמו דמי חכירה חודשיים. למרות ששכר הדירה יהיה נמוך יחסית הרי שהתשואה למוסדיים תהיה גבוהה מכל אלטרנטיבה בשוק - כי התחשיב של החזר עלות בגין הקרקע - מנוטרל מהעלות. מי שירצה לגור בשכירות יוכל לעשות כן כל ימי חייו אפילו במעבר מדירה בגודל מסוים לאחר. מי שירצה לרכוש דירה בשוק החופשי יעשה כן - כשבתקופת הביניים יוכל לחסוך -בהיותו מתגורר בשכירות, הון כלשהו לתשלום ראשוני עבור רכישת דירה. ובא לציון גואל!
- 13.להם מגיעה עדיפות 22/07/2012 00:29הגב לתגובה זובכל הכבוד, מי שתורם יותר למדינה, קרי עשה צבא ומשלם מיסים - זכאי ראשון לסיוע של המדינה בדיור. לא ייתכן ששני בני זוג שירתו בצבא, ועובדים במשרה מלאה כבר עשור מאז, ועדיין רחוקים מדירה, במחירים המטורפים של היום. שהמדינה תתן סבסוד בכך שלפחות תוותר על רכיב המע"מ כדי שחסרי דיור יגיעו לדירה הראשונה בחייהם.
- אחרי הורדת מעמ עדיין יקר וצריך1.2 מילון פיתרון לאמידים (ל"ת)בנטוב 22/07/2012 09:09הגב לתגובה זו
- הדרישה להון עצמי בסיסי לא תיעלם אבל הורדת המעמ תקל מאוד (ל"ת)13 צודק 22/07/2012 17:49
- 12.אבי 21/07/2012 23:08הגב לתגובה זוכולם פרופסורים וכולם דוקטורים בלבוא בטענות!!רק מה הפתרון???פשוט מאוד!!מי שמשרת בצבא 3 שנים מקבל מהמדינה מענק של 500000 אלף שקל בלי ריבית ובלי הצמדה!!!ואם שני בני הזוג שרתו בצבא אז 700000 אלף!!זה יתן תחיפה קדימה לצעירים וגם ישאיר את הצערים בארץ!!
- 11.רבים לא ירצו להגורר בבנין בהם מוקצים דירות כאלה,זו עובד (ל"ת)שמול 21/07/2012 21:59הגב לתגובה זו
- 10.פשוט סתימת פיות, מנחם בן -פטפטן . (ל"ת)דיקטטורה 21/07/2012 21:57הגב לתגובה זו
- 9.פרופסור 21/07/2012 21:48הגב לתגובה זומחירי הדירות מנופחים, רק שליש ממחיר הדירה ההוא עלות הבניה השאר הם מיסים ,מחיר קרקע לא נורמלים ורוחים מנופחים.
- 8.בנטוב 21/07/2012 21:30הגב לתגובה זוכל אחד לפי יכולתו והצלחתו בחיו ובעיסוקיו והכנסתו יחליט אים בכוחו ובאפשרותו לירכוש דירה או וילה מדינה שנישענת על כוחות מילואים בישעת חירום וחיילים אחרי שירות צבאי של שלוש שנים צריכ להיתחשב באזרחים ולתת להם קורת גג מינמלית זה לא עוני ולא בילבולי מוח המדינה משלמת הרבה כסף עבור סיוע בשכר דירה שמיתנדף כמו אויר אבל דירות בסיסיות עים השנים נתן להרחיב ולהגדיל לפי הצורך והמצב הכלכלי והמישפחתי של המישתכנים נכון להיום רוב האזרחים ללא פיתרון דיור הולם ויש הרבה שמרויחים טוב אך חלק גדול מההכנסה הולך לשכר דירה לו היה להם פיתרון בדיור ציבורי זול לאחר כמה שנות עבודה צוברים חיסכון ואז פונים לרכישת דירה זו שאיפה של כל זוג צעיר אבל השנים הריאשונות הם הקשות והקריטיות להצלחתם או לכישלונם בעתיד ותפקידה של המדינה להעמיד את הכלים והפשרויות לביסוס האזרחים ביפרט את אלו ששירתו בצבא ואת אלו שהצבא יצטרך אותם בישעת חירום כל שאר הדיבורים של הפרופסורית הם דמגוגיה וחוסר הכרת המצב באמת יש לי בת לאחר שירות ונישאה ליפני כמה חודשים וכבר אני רואה את הבעיות והקשיים וכל זאת ליפניי שיש להם ילדם והכל מתחיל מהדיור
- 7.דירה =70 משכורות 21/07/2012 21:08הגב לתגובה זוכפי שנלחמים כנגד מפגעים בבטחון ישראל,כפי שנלחמים בתאונות הדרכים - גם כאן זוהי מלחמה - מלחמה כנגד הפשע הכלכלי הגדול ביותר שבוצע כנגד עם -בועת הנדל"ן!!
- 6.בשכר מינימום אי אפשר לישכור דירה (ל"ת)בנטוב 21/07/2012 20:53הגב לתגובה זו
- 5.יצחק 21/07/2012 20:33הגב לתגובה זוהמדינה צריכה להעתיק את השכונה או חלקה לנגב כגון הכניסה לירוחם . זה לא בעיה פשוט מכינים מודל ראוי ובונים 1-1 . בשטח שמתפנה בונים את בניני עיריית תל אביב החדשים ,בניין בורסה מפואר ועוד מלון או משהו כזה . הבנינים הישנים שמתפנים יכולים בשלב ראשון לשמש לשכירות ואח"כ לשימושים אחרים .
- 4.מוציא אותי מדעתי לישמוע מפרופסר דברים כאלה מה הפיתרון (ל"ת)בנטוב 21/07/2012 20:32הגב לתגובה זו
- 3.פרקליטו של השטן 21/07/2012 20:28הגב לתגובה זויוסי פינק, למד את הכתבים שלך עברית, הגיע הזמן. ביזפורטל הוא אחד האתרים הגרועים בכל מה שקשור לעברית מדוייקת ונכונה. מה יותר גרוע מזה? הם בוחרים להרוג את השליח במקום לשפר את הרמה.
- 2.להגביל את הרשע חוזים ל 3 שנים (ל"ת)שכירות שפוייה 21/07/2012 19:53הגב לתגובה זו
- 1.21/07/2012 19:37הגב לתגובה זושיפוץ של דירות אלו כבר יתן קרוב ל800 דירות תוך חצי שנה ..[.הפרופסורים מדברים מפוזיציה של המדינה ] וזו רק ההתחלה עדיף שאנשים מבוגרים או נזקקים יגורו במשהו מאשר יגורו ברחוב .ויכוחי סרק על בניה עתידית הם קישקושים צריך פיתרון מידי שכבר קיים אבל מרוע לב ותעוות בצע מישהו שם עליו יד לא לו.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
