אייל גורביץ: "המסחר בבורסה הוא לא על כסף אלא על קבלת החלטות"
אייל גורביץ, המנתח הטכני של אתר Bizportal התייחס בכנס משקיעים לשאלה שהכי מטרידה היום את המשקיעים 'כיצד נולד משקיע' וכיצד צריך לפעול בשוק המניות.
רוב האנשים שבאים לתחום ההשקעות באים עם אשליות. אנשים שומעים על הבטחות שווא של רווחים של מאות אחוזים. הם רוצים להפסיק לעבוד ורוצים להתחיל לסחור. רוב האנשים באים עם חשיבה שמה שמחכה להם זה 70-75% זה הצלחה. הבעיה המרכזית היא שרוב הדברים האלו מתנפצים.
לדבריו, "הסיבה הראשונה שאנשים מפסידים כסף זה פרדוקס המקצוע. רוב האנשים שמגיעים לתחום של שוק ההון לא טורחים ללמוד אותו. אנשים קונים ומוכרים לפי מה שהם שמעו. מסחר בניירות ערך הוא מקצועני. תהליך של לימוד הוא ארבעה חודשים, אבל תקופת ההכשרה הכוללת נמשכת כשנתיים ואין קיצורי דרך. עדיף לא לשלם שכר לימוד גבוה".
"רוב האנשים חושבים שהרגש הדומיננטי בשוק ההון הוא פחדנות. אנשים נכנסים לשוק מוקדם מדי כי הם מפחדים להפסיד מהלך, הם יוצאים מהשוק מוקדם מדי כי הם חושבים שאוטוטו יבוא מהפך. הפחד הוא רגש איום ונורא כי הוא מביא איתו חרדה, אבל בכל זאת צריך לנטרל אותו".
"אדם לא מקצועי מפסיד פי 2 או 3 מאשר אדם מקצועי. אם האדם המקצועי מפסיד 5% על מניה, האדם הלא מקצועי יכול להפסיד גם 10%-15%. צריך לשמור על הפסדים קטנים ואז הרווחים מחכים מעבר לפינה".
"רוב האנשים בתחום הזה חושבים שהם באים לשחק על כסף. תחשבו על פוקר, תחשבו על גמר גביע הטניס. הח'ברה האלו לא משחקים על כסף. אנחנו משחקים על קבלת החלטות. מסחר בניירות ערך בטעות מקושר לכסף. הוא נמצא שם כדי להניע תהליך. המשחק הוא על החלטות".
"המבחן שלנו כמשקיעים הוא לא מה קורה לנו בזמנים טובים וכולם מרוויחים, אלא מה עושים במצבי מצוקה. רוב האנשים במצבי מצוקה חוזרים להרגלים הישנים, לקנות בירידות, לא לחתוך בהפסדים. אנשים יושבים על מניות שנים על גבי שנים, רק כדי לא לצאת בהפסד".
"כדי לעשות עסקה אתה צריך כיוון ואתה צריך תזמון. אנשים יגידו שהתזמון הוא הדבר הכי חשוב. זה לא נכון. לכיוון יש שתי מטרות. אם אתה בכיוון הנכון זה אומר שפוטנציאל הרווח יהיה יותר גדול. דבר שני, זה מתקן טעויות בכל הקשור לתזמון השוק".
"כדי להיות סוחר מצליח צריך שיטה. כשאתה מחליט להיות סוחר צריך לקחת הון עצמי מסוים ולהקדיש אותו למסחר בניירות ערך. מי שמתחיל את הדרך צריך להתחיל מטווחים ארוכים יותר מאשר מסחר תוך יומי. ככל שאתה פחות מיומן, צריך הרבה זמן לקלוט מידע, לעכל אותו ולבוא עם תגובה".
"צריך לקחת את ההון העצמי לחלק אותו ל-10 מנות שוות. אתה רוצה לקנות מניות, אסור לסכן בעסקה אחת יותר ממנה בודדת. אסור בעסקה בודדת להפסיד יותר מ-2% מההון העצמי. הקו האדום צריך לעמוד על הפסד של 20% מההון העצמי. במקרה כזה צריך לחתוך את כל הפוזיציות רווחיות ומפסידות".
"טעות נפוצה היא לנחש איפה ייעצר השוק. לאף אחד אין מושג. המורה שלי אמר לי 'חכה לאישור מהשוק'. אסור לנסות לצוד את התחתית. צריך לחכות לסיבוב עצמו. במסחר אסור לצפות ליותר מ-50% הצלחה. במסחר בניירות ערך ניתן למדוד סיכון וסיכוי ולכן צריך לעבוד ביחס סיכוי סיכון של 2 ל-1. גם אם יש לנו 50% הצלחה, הסיכוי להרוויח לאורך זמן הוא טוב".
- 6.גורביץ, לא הגיע זמן לך לחשוש ממעשה של אשר דהן (ל"ת)סמי 20/05/2012 19:23הגב לתגובה זו
- 5.כל מילה בדיוק מה שקרה לי ואני מופסד 40 אחוז מ (ל"ת)אש 20/05/2012 18:57הגב לתגובה זו
- 4.רוני 20/05/2012 18:45הגב לתגובה זוהטלת מטבע נותנת יותר הצלחה. תמיד אמרתי שאדם שאינו מודה בטעות הוא או רמאי או אפיפיור
- 3.מוטי טריידר(בפייסבוק 20/05/2012 18:31הגב לתגובה זואחד הכתבות האיכותיות ביותר וזה כולל כל מסחר וכל סקטור כלכלי!
- 2.סוחר רע מנסיון 20/05/2012 18:22הגב לתגובה זולא כל פעם זה צריך להיות נכון אבל הוא לקח את הקופון לי אין עצה רק לא להיות סוחר יומי ולא לסחור בשוק יורד
- 1.מסכים איתך (ל"ת)samsung 20/05/2012 18:13הגב לתגובה זו
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןמנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
טאואר סמיקונדקטור טאואר 0% יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6% ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.
טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.
טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות
וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים
הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.
תוצאות הרבעון השלישי
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.
- למה התחזיות השחורות על מפולת לא מסתדרות עם המציאות
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על: למרות איבוד נתח שוק של כ-13%, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
אל על אל על 0% מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.
חברת התעופה מסכמת רבעון חיובי מבחינת
השורה התחתונה, אבל עם סימני האטה תפעולית. מניית אל על 0% טיפסה בכ-13.6% בחודש האחרון, בכ-94% מתחילת השנה וביותר מ-106% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, מה שנותן לה מכפיל של כ-10 בהנחה
שרווח של כ-202 מיליון דולר ברבעון משקף קצב שנתי קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.
החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.
לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.
