רו"ח גיא רשטיק מדגיש: "העלאת מס החברות תבריח משקיעים מישראל"
נושא העלאת המסים עלה שוב לכותרות בשבועות האחרונים בעקבות דחיית הבחירות והקמת ממשלת האחדות. השערות ופרסומים שונים העלו כי ראש הממשלה מתכוון לנצל את הממשלה הרחבה שברשותו על מנת להעלות בצורה משמעותית את המסים הן הישירים והן העקיפים.
רו"ח גיא רשטיק ראש תחום מסים בפירמת רו"ח "בייקר טילי" טוען כי העלאת המסים המתוכננת או האפשרית היא אולי הפתרון הזמין והקל לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה אבל טומנת בחובו סכנה גדולה. נציין כי העלאות המס מתייחסות להעלאת מס החברות, העלאת המס לבעלי הכנסות גבוהות וכן העלאת המס על רווחים משוק ההון.
"העלאת מיסים שכזו, בעיצומה של תקופת משבר כלכלי עמוק באירופה ובתקופה בה הנדל"ן ושוק ההון נמצאים בקיפאון עלולה לגרום לדמורליזציה נוספת לציבור המשקיעים ולהעמקת המשבר שכאמור הולך ומתגבש להיות אחד מהגדולים בעשור האחרון".
"העלאת מס החברות ואף המס האישי, עשויה אף לגרום להגירה המונית של תושבי ישראל, יחידים או חברות יעדיפו לנהל עסקיהם במדינות עם משטרי מס נוחים יותר. יסבלו מכך חברות שמנסות לקום בישראל ויתכן כי העלאת מס החברות תהיה המסמר בארון הקבורה לאותן חברות ישראליות, אשר יאלצו בלית ברירה להעתיק את מקום עסקיהן מחוץ לישראל".
הפוקוס על מס החברות
רשטיק מציין כי רואה התופעה כי יזמים צעירים ששוקדים על פיתוח חברה בוחרים להקים חברה מחוץ לישראל באופן יומיומי. "אין יתרונות בהקמת חברה בישראל, במיוחד לנוכח כך ש-40 דקות מפה, בקפריסין, מס החברות עומד על 10%.
מה לגביי ארה"ב?
"מס החברות בארה"ב עומד על 35% והמסים במדינה הם מהגבוהים בעולם המערבי אך אין מקום להשוואה והאמריקנים 'יכולים להרשות לעצמם'. מלבד המס הפדרלי יש גם את המס העירוני כך ששיעור המס המצטבר יכול להגיע אף עד 40%. עם זאת חשוב להדגיש כי באופן כללי לחברה אמריקנית יתרונות רבים וזו זוכה ליחס שונה מחברות ישראלית. ידוע כי לישראלים קשה לעשות עסקים בעולם".
ומהם היתרונות של הקמת חברה בחו"ל?
"יתרונות כלליים יכולת לעבוד מול מדינות עוינות, יכולת לסלוק כספים בקלות רבה יותר, יכולת להשתמש בבנקים זרים שלעיתים לא מוכנים להעביר כספים לישראל, יתרונות מס ברורים. אציין כי כמעט בכל הענפים לא אמורה להיות כל בעיה להקים חברה זרה. כמובן שאנחנו מדברים על פעילות שתיעשה בחו"ל ולא בישראל".
"בהקשר זה אציין כי צריך לזכור לפי כלל השליטה והניהול, כל עוד החברה הזרה נשלטת ומנוהלת מישראל, היא תיחשב כחברה ישראלית לעניין דיני המס".
ובאילו מקרים דווקא כן כדאי להקים חברה בישראל?
"אם ניתן להיכנס לחוק עידוד השקעות הון לעיתים זה עדיף מבחינה מיסויית, כל עוד אין מניעה לעבוד דרך גוף ישראלי ברמה המסחרית. חוק עידוד השקעות הון תוקן ב-2011 וחברה אשר מייצאת לפחות 25% מתוצרתה תחשב "מפעל מועדף" ותהנה משיעור מס של 15% באיזור המרכז ואף 10% בפריפריה".
מהם דפוסי הפעילות של ישראלים באמצעות חברה זרה, ולגבי כל אחד מהם, מה המדינה הכי עדיפה?
"באופן גס, כשאנו מדברים על נותני שירותים יש עדיפות להשתמש במדינת אמנה שיש בה גם משטר מס נוח (סינגפור, בולגריה, הונגריה). כאשר רוצים מדינה שיש בה משטר נוח למיסוי תמלוגים עדיף לפתוח בהונגריה או גיברלטר. מדינות נוחות כחברות אחזקה יכולות להיות הולנד ולוקסמבורג".
"מעבר לכך יש כמובן את קפריסין שהיא קרובה גיאוגרפית לישראל אשר לה שיעור מס אטרקטיבי (10%) וכמובן מדינות שהן מקלטי מס (סיישל, איי קיימן, איי התעלה, איי הבתולה הבריטיים) אך יש לזכור כי כיום הרבה מדינות מקשות בעבודה מול מדינות אלה".
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןמנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
טאואר סמיקונדקטור טאואר 0% יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6% ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.
טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.
טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות
וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים
הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.
תוצאות הרבעון השלישי
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.
- למה התחזיות השחורות על מפולת לא מסתדרות עם המציאות
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על: למרות איבוד נתח שוק של כ-13%, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
אל על אל על 0% מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.
החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.
לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.
גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד המוקדים המרכזיים בדוח הוא סעיף המימון, שבו נרשם שיפור של 28.6 מיליון דולר לעומת השנה הקודמת. העלייה בנזילות, הרווחים מהשקעות והירידה בהוצאות הריבית סייעו לשיפור הרווח הנקי, גם על רקע הירידה בנטל ההלוואות וחוזים לחכירת מטוסים. עם זאת, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ירד בכ-193 מיליון דולר, בעיקר בשל החזרי מזומנים ללקוחות בהיקף של כ-140 מיליון דולר בגין טיסות שבוטלו במהלך מבצע “עם כלביא”.
