חי אדיב: "אני דואג ש-30% מהדירות בכל מתחם שנבנה יהיו לזוגות צעירים"

ראש עיריית הוד השרון בראיון ל-Bizportal. "יש פוטנציאל לבניית 8,000 יח"ד נוספות, לא אתן היתרי בנייה נוספים כל עוד לא תשופר התשתית" חי אדיב יהיה נוכח בוועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבנייה
לירן סהר | (23)

הוד השרון נחשבה עד תחילת שנות ה-90 למושבה לא מוכרת בין פתח תקווה לכפר סבא. כיום, הפכה לאחת מהערים המבוקשות ביותר למגורים באזור המרכז ונהנית מתנופת פיתוח אדירה. אולם, כפי שקורה לא פעם בישראל, ניכר כי תנופה זו, אשר הובילה לגידול אוכלוסיית העיר מכ-30 אלף נפש בתחילת שנות ה-2000 לכ-51 אלף בימינו, לא נעשתה בקצב התואם את קצב פיתוח התשתיות. בראיון ל-Bizportal מתאר חי אדיב, ראש עיריית הוד השרון, את הנעשה בעיר ומשיב למספר שאלות נוקבות.

אדיב, בן 57, אב ל-5, החל לכהן כראש עיר בשנת 2003, לאחר שהשתחרר מ-28 שנות שירות צבאי בדרגת אלוף משנה כאשר בתפקידו האחרון שימש כמפקד מחוז מרכז של פיקוד העורף. אדיב ישתתף בוועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבניה הישראלי ב-14-16.12.11

בהשוואה לשכנותיה, לעיר עתודות קרקע גדולות לבנייה. אתה לא חושש שהבנייה המאסיבית הצפויה בשנים הקרובות תגרום לה לאבד את צביונה הכפרי?

"גודלה של העיר כמחצית מתל אביב, אך היא מונה 51 אלף איש בלבד. הפוטנציאל מאפשר לבנות עיר של 110 אלף תושבים ועדיין לשמור על המרחב הכפרי. זורמים בעיר 17 ק"מ של נחלים. מים ממכון הטיהור יועברו לאגם מלאכותי בשטח של 30 דונם שיוקם ליד הר הזבל בדרום מערב העיר שיהפוך לפארק ונקים עוד שני אגמים מלאכותיים. התוכנית כבר אושרה ותיושם ב-3-4 השנים הקרובות. בנוסף, לאורך הנחלים, האגמים והרחובות הראשיים נסלול 52 קילומטר של שבילי אופניים אשר יגיעו גם לתחנות הרכבת. התקן של תוכנית המתאר הארצית דורש 10 מ"ר ירוק לתושב, אנחנו עומדים על 40 מ"ר."

איך מתמודדים עם פקקי הענק שנוצרים כל בוקר ביציאות מהעיר?

"הנושא התחבורתי בעייתי, אין ספק בכך, אך זו אינה בעיה של העיר אלא של כל גוש דן שתקוע בפקק אחד גדול. יש לנו תוכנית אב לתחבורה וב-3 השנים הקרובות נשקיע כמעט 200 מיליון שקל בכבישים, מדרכות ושבילי אופניים. הבעיה היא שמע"צ לא מעוניינת שכולם יגיעו לכבישים הארציים אלא שיגיעו לרכבת. תראו איך כביש 531 תוקע את התושבים שרוצים לצאת מהעיר. אני יכול רק לומר שקיבלנו לאחרונה 2.5 מיליון שקל ליצירת חיבור בין רחוב ז'בוטינסקי בדרום העיר לכביש 4 והצוות כבר מתחיל לעבוד. מדובר בבניית מחלף בסכום של כ-40 מיליון שקל שייקל משמעותית את הכניסה והיציאה מהעיר. בנוסף, 5 תחנות רכבת יקיפו אותנו. חוץ מאלו בהוד השרון, כפר סבא וסגולה יוקמו תחנות רכבת בצומת רעננה ובמתחם תע"ש."

אבל הרכבת כיום לא כל כך ידידותית למשתמש מהוד השרון, ניכר כי תושבי כפר סבא יותר נהנים ממנה

"מערכת ההיסעים והזמינות נתקלות במאבק בין הרשויות. חברת מטרופולין, המספקת את שירותי התחבורה באזור לא מייצרת את התיאום בין הרכבת למערכת האוטובוסים. הבעיה היא שמבצעים מעשי חלם, דוגמת המעבר התת קרקעי ליד תחנת הרכבת שלא מאפשר לאוטובוסים לעבור תחתיו."

אבל למרות בעיות התחבורה בונים כעת במערב העיר בנייני ענק שיאכלסו אלפי תושבים

"כל עוד לא תימשך סלילת כביש 531 לא אתן היתרי בנייה נוספים. בצפון מזרח העיר יש פוטנציאל ל-8,000 יחידות דיור נוספות ואני לא מאשר את בנייתן. מצד שני, לא אוכל למנוע מקבלן שקיבל היתר בנייה מלבנות. מעבר לכך, אם לא אבנה, יאמרו לי שאני לא בונה לזוגות צעירים, לכן אישרתי בינתיים את בנייתן של 2,000 יחידות דיור בצפון מזרח העיר."

זוגות צעירים באמת יוכלו לרכוש דירה בעיר? דירות 4 חדרים בעיר נמכרות במחירים של 1.6-1.8 מיליון שקל, זה לא ממש דיור בר השגה

"האחריות על קביעת מחירי הדירות היא לא על ראשי הערים אלא על ממשלת ישראל שקובעת מדיניות ואני מבצע. אני דואג כעת ש-30% מהדירות בכל מתחם יהיו קטנות ומיועדות לזוגות צעירים. הגשנו תוכנית להקמת 1,300 יחידות דיור בין מגדיאל ורמתיים שתידון במסגרת הוד"לים, חלק מהיחידות דיור ישווק במסגרת המחיר למשתכן. לדעתי המדינה צריכה להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירות ששירתו בצבא, זה המינימום שהיא יכולה לעשות עבור אלו ששירתו אותה.

יחסית לעיר המיועדת למעמד הבינוני-גבוה, הרחוב הראשי דרך רמתיים, מזכיר מרכז של ערים אפריקניות, מתי סוף כל סוף המתחם יזכה לטיפול רציני?

"הוד השרון דינמית ומתפתחת. אין לי בעיה להשקיע 100 מיליון שקל בדרך רמתיים, אך סדר העדיפויות שלי שונה ואעדיף להשקיע סכום זה במבני חינוך ותחבורה. אולם בקרוב נשקיע כ-20 מיליון שקל בפיתוח ציר דרך רמתיים בצפון העיר עד בניין העירייה, וב-3-4 השנים הקרובות נשקיע 50 מיליון שקל במתיחת פנים מאסיבית לחלקו המרכזי ונהפוך אותו לאחד הרחובות היפים במדינת ישראל."

כתבות נוספות:

מה שהבנק לא מספר לכם: איך ניתן לחסוך מעל 100 א' שקל בתשלום המשכנתא?

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    דן חסכן - תושב שסובל 24/12/2011 23:45
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לצאת מהעיר בבוקר, פקק אחד גדול, והוא רק מאשר עוד בניה. צריך לעצור את הבניה מיד אל תאמינו לו.
  • 21.
    מבקר הציבור 14/12/2011 20:56
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בכל מקרה (כשתחזור מהועידה) נדרוש ממך תשובה -- מודעת שאלה בכל המקומונים שמופנית אליך
  • 20.
    אכלו לי שתו לי, אכלו לי שתו לי.... (ל"ת)
    דני 14/12/2011 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    תושב העיר 14/12/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
    אדון חי אדיב היקר. מדוע לא לבצע פינוי בינוי במתחמים כגון שרת,בן גוריון ,וכו' בניינים מכוערים זו דרך ליפות את העיר ולהשאיר אותה מיוחדת וירוקה במקום להשאיר את השטחים היפים של העיר מלגדול ולהפוך למפלצות.
  • 18.
    סופי העצבנית 14/12/2011 02:38
    הגב לתגובה זו
    האם אתה משלם מכיסך על המלון בים המלח ? בכנס הקבלנים.............. או שמישהו ממן לך את השהיה במקום?
  • 17.
    משה 13/12/2011 22:29
    הגב לתגובה זו
    מה שכתוב בכתבה זה שטויות דמורות. העיר מפוקקת כבר שנים. אין בה חנייה במרכז העיר כבר שנים וראש העיר לא מכשיר חניה ציבורית. יש מכת יתושים כבר 3 שנים ואלימות בבתי הספר.
  • 16.
    רפי 13/12/2011 20:48
    הגב לתגובה זו
    כל הדירות שנבנות באזור מגדיאל 5 חדרים הם לא רוצים זוגות צעירים צריל התערבות ממשלה.
  • 15.
    צביאלי 13/12/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    להוד השרון היה ראש עיר -בשם- עזרא בנימיני לפני חי אדיב זה היה ראש עיר תותח --בזמנו בלי דיבורים ובלי קשקושים ובלי יותר מדי ישיבות וועדות -העיר התקדמה ופרחה במהירות - והתושבים נהנו והיו מרוצים כעת -הכל לוקח שנים וכל הזמן יש לראש העיר הסברים ותירוצים חי אדיב--במקום לבזבז את זמנך בכנסים של הקבלנים ולהתחכך בעשירים ובטייקונים שרק רוצים ממך הקלות וטובות --כדאי שתקדם את העיר שלנו
  • 14.
    ראש העיר חי אדיב- הגרוע ביותר שהיה לנו (ל"ת)
    נטע 13/12/2011 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    חי אדיב-תקבל אצלי פרס נובל. (ל"ת)
    מת קמצן 13/12/2011 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    עזרא 13/12/2011 11:16
    הגב לתגובה זו
    תתחיל בלדאוג לניקיון העיר והיתושים אחרי זה לדיור ותחבורה
  • 11.
    צריך להחרים קנית דירות מטפילי קבע ו" חבר" (ל"ת)
    טובה 13/12/2011 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    סמל הבועה 13/12/2011 10:44
    הגב לתגובה זו
    תמתינו, זה לא 2008. נוטלי השמכנתאות מתקשים לעמוד בהוצאות המחייה שאליהם התרגלו בגלל האשראי. כל הנתונים השליליים, המיתון הקרב פה ובעולם יאיצו את קריסת הנדלן אם נרצה ואם לאו. מי שרוצה לשלם 1.8 על 4 חדרים בהוד השרון ולקראו לילדיו יספור לפני השינה מהסקייפ בדרך מהעבודה - לבריאות.
  • 9.
    יוסי 13/12/2011 10:42
    הגב לתגובה זו
    הרס את כל הפוטנציאל של העיר עם הבניה המסיבית שהוא מאשר
  • 8.
    זוג צעיר 13/12/2011 10:25
    הגב לתגובה זו
    שלשה חדרים זה למבוגרים לא לזוגות צעירים עם ילדים בדרך היום קונים במחשבה קדימה ולא מחליפים דירות מ-3 חדרים ל-4 חדרים ו-5 חדרים אנחנו לא סוחרי נדל" ן שמריצים את המחיר למעלה.
  • 7.
    המופלא 13/12/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
    ראש עירית הוד השרון אינו בדיוק האדם האידיאלי למה שנאמר. העיר מוזנחת וכל הקשקשת שנאמרה בכתבה היא שקופה כי היא מטעם... יותר מזה, האם חמשת ילדיו יגורו בדירות קטנות? מדוע לבנות קטן עם התחייבות ארוכת טווח, זה מתכונת לסלמס מיידי. לא נראה כי יש כאן חשיבה, אלא פופוליזם לשמו. מי שעובר בהוד השרון היום רואה עוצמת בנייה שמזכירה את בת ים, חולון וכו' . אין תשתיות והצפיפות תהיה לדראון עולם. צר לי להשתתף בקשקשת הנוכחית ולתאר את המצב כאידיאלי - לא כך הדבר.
  • 6.
    יובל 13/12/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
    הרסת את העיר עם מגדלי הענק האלה. תלמד מראשי העיר האחרים בשרון שבונים לגובה של 7-8 קומות. כל העיר פקק אחד גדול ולא רק בדרכי היציאה
  • 5.
    אוי 13/12/2011 10:06
    הגב לתגובה זו
    אפילו דירה אחת של שלושה חדרים. אני אב גרוש במצב כלכלי מבוסס שרוצה לחיות ליד ילדי ואין איפה לשכור דירה של 3 חדרים אלא אם היא מתמוטטת ומעופשת.
  • 4.
    רה" ע לא נותן התרי בניה נוספים בגלל סלילת531 (ל"ת)
    ביו" ש ברק לא חותם 13/12/2011 09:12
    הגב לתגובה זו
  • תושב מודאג 14/12/2011 14:19
    הגב לתגובה זו
    היום אי אפשר לצאת מסוקולוב לצומת רעננה עכשיו שבונים 2000 יח' על מתחם 1200 יהיה מטורף בעוד 3 שנים יאשר אדון חי אדיב עוד 8000 יח' זו פשוט לא יאמן אנשים יפוטרו מעבודתם לא יוכלו להגיע למקום העבודה שלהם אלה עם אדון חי אדיב יפנה מקום בעירייה ל10000 מקומות עבודה .
  • 3.
    לא תהיה שום הנחה במחיר שלא תכלול חרדים! (ל"ת)
    כותרת מטופשת 13/12/2011 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל הכבוד ראש עיר חכם 13/12/2011 08:58
    הגב לתגובה זו
    בפתח תקוה הקים ראש העיר את אם המושבות וכפר גנים צפוף שם להחריד! אין תחבורה כל אחד צריך כמה מכוניות הארנונה מרקיעה שחקים דירת 3 חדרים משלמים 1000 שח ארנונה זה יותר גבוה מצפון תל אביב זה לא דיור לזוגות צעירים. חבל שהם לא בודקים איך הם משלמים יותר שם ונאלצים להחזיק 2 מכוניות לפחות השכונה מנותקת ראש העיר לא משקיע בעיר. בזבז כסף על רח חיים עוזר שם הותקנו המדרכות עקום ונאלצו לשנות את הזוית דבר שעלה הרבה כסף. תקע שם את הכיכר שמאטה את התנועה ועושה פקק בלתי נסבל בעיר. בנוסף ברחובות צדדים שאין שם דריסת רגל בכלל ואין שם חנויות החליט ראש העיר שהרחוב נבחר לנקות עי מכונות ניקוי דבר שמחייב את האנשים המסכנים המבוגרים להזיז את האוט דבר שעושה עומס על שאר הרחובות כמו כן מי שלא מזיז את האוט משלם 250 שח קנס שזה הרבה כסף על מה? ראש העיר הזה דואג רק סלקטיבית ועושק את המסכנים שגרים בעיר הזאת צפופה מגעילה. ובלתי מושקעת ברח קאשני רח הצמוד לעיריה אין מדרכה ליד הבתים הישנים קאשני 3 ומול למה? הוא מפלה לרעה את התושבים שם. ועושק עי קנסות חניה מופרזות. עדיף לגור ביד אליהו או רמת גן ולא שם. זה לא מקום לאנשים צעירים כי עולה להם יותר. ראש העיר של פתח תקוה צריך ללמד מראש העיר של הוד הששרון
  • 1.
    מעשה ותוצאה 13/12/2011 08:39
    הגב לתגובה זו
    אם מחירי הדירות לזוגות צעירים לא ירדו למחירים נורמליים העיר תלך ותזדקן ותהפוך לבית אבות אחד גדול
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.