האם 'מוניטין אישי' הוא גורם רלוונטי בהחלטת השקעה?
הרשימה הלא מכובדת של בעלי שליטה המתקרבים להסדר חוב הולכת ומתארכת. נראה כי בהדרגה, מתמעטים השמות של בעלי הון שאינם משתייכים למועדון הלא מכובד של בעלי שליטה ומנהלים מאכזבים בלשון המעטה. בעלי שליטה ומנהלים אלו נהנו עד לא מזמן מ"פרמיית מוניטין עסקי" אשר ניתנה לניירות הערך שלהם. "פרמיית מוניטין עסקי" זו הוכחה בדיעבד כספקולציה הנשענת על תחושות בטן בלבד ולא עומדת במבחן המציאות הקשה.
רוב קוראי האנליזות הכלכליות נתקלים לעיתים לא רחוקות בהתבססות על מוניטין עסקי של בעל שליטה, מנהל, חברי דירקטוריון כשיקול לא מבוטל בתמחור המניות ו/או החוב. פרמיה זו היא בעצם תוספת שווי בערך מוחלט לשווי הכלכלי של חברה. תוספת הנובעת מאיכות בעלי השליטה או המנהל המוכשר ביחס לקבוצת ההשוואה של החברות הפועלות בענף.
"פרמיית מוניטין" "נמתחת" גם לזירת החוב. חברה אשר זוכה לפרמייה שכזו תגייס חוב במחירים נמוכים יותר ו/או בהיקפים נרחבים יותר מחברות בעלות פרופיל פיננסי דומה. התפישה הרווחת היא כי מנהלים "כוכבים" ובעלי שליטה, אמינים והוגנים, מייצרים ערך עודף לבעלי המניות והחוב. לפיכך, יש "לתגמל" את החברה באמצעות העלאה בהערכת השווי של החברה.
ג'ובס והורוביץ הם דוגמאות חריגות
הדוגמא הבולטת בשוק ההון העולמי לפרמיה בגין מוניטין יוצא דופן, היא החשיבות אשר שווקי ההון העולמיים מייחסים לבריאותו של סטיב ג'ובס - מנכ"ל אפל, חברת הטכנולוגיה המצליחה בעולם.
בישראל זכורה לנו השפעת פרישתו של אלי הורוביץ המנהל המוערך של טבע עקב מחלתו על ביצועי המניה בשוק. אולם ,למרות צמד הדוגמאות החריגות הנ"ל, רוב החברות אינן נהנות ממבנה בעלות ו/או ניהול איכותי בצורה יוצאת דופן המצדיקה "פרמיית מוניטין".
לא פעם מקושטים הדירקטוריונים של חברות ציבוריות בשמות של דמויות מרשימות. אך למרות זאת, תרומתם ומחויבותם של רבים מהם לתוצאות העסקיות של החברות מוגבלת, בלשון המעטה. כאשר חלים קלקולים עסקיים במערכת אותה הם מובילים, הם פשוט קמים וממשיכים הלאה.
בנוסף לכך, אנו מכירים יותר מדוגמא אחת של בעלי שליטה דומיננטיים אשר הביאו מנהל מוערך כדי לזכות "בפרמיית המוניטין" שלו. אבל בפועל נוטרל המנהל המיובא, והחברה המשיכה להיות מנוהלת באופן ריכוזי על ידי בעל השליטה.
בישראל כמו בישראל "פרמיית המוניטין" ניתנת לא רק על ביצועים עסקיים פר אקסלנס. אלא פעמים רבות, חלה זליגה של פרמיה זו והיא הוענקה כלאחר כבוד גם בשל ייחוס משפחתי אטרקטיבי לכאורה, קרבה למעגל מקבלי ההחלטות במשק ותדמית מיוח"צנת היטב. שמות של טייקונים כגון לבייב, בוימלגרין, בן דב, שטיינמץ וכן של קרובי טייקונים כגון ורטהיים, אלרואי ואפילו חברי כנסת לשעבר, היוו כרטיס כניסה מבטיח לגיוס הון במחירים אטרקטיביים.
הפיאסקו המר של "פרמיית המוניטין" מודל 2008 מוכר לכולנו ואין מטרת שורות אלו לעסוק בחוכמה שבדיעבד, אלא בסוגיה האם יש מקום להעניק "פרמיית מוניטין" בהערכת שווי חברות ותמחור חוב? כוח אדם ניהולי איכותי מייצר ערך רב לכל יישות כלכלית. לפיכך ברור מהיכן שואבת "פרמיית המוניטין" את הרציונל הכלכלי שלה. יחד עם זאת קיים קושי לכמת ולבודד את התרומה של בעל מניות או שדרת ניהול צרה לכדי מספר כלכלי המהווה "פרמיית מוניטין".
מנהל השקעות אשר מעניק "פרמיית מוניטין" פועל לרוב מתוך תחושת בטן לפיה מה שהיה זה שיהיה. מנהל ההשקעות שכזה מניח יצירת ערך ניהולי דומה תחת תנאים כלכליים שונים. המציאות מראה לרוב תמונה אחרת. עת אנו מעניקים "פרמיית מוניטין", אנו מניחים פעמים לא מעטות כי בעל השליטה יילחם כמעט בכל מחיר להגנה על המוניטין שלו וייחלץ את החברה ממצבים עסקיים קשים. במבחן המשבר הכלכלי העולמי האחרון, חלק גדול מהקונספציות האלו קרסו.
באופן אבסורדי, בעל שליטה ו/או הנהלה חריגה לטובה, עשויים להוות גורם סיכון מהותי בתמחור חברה, בשל הסיכון לתחלופת מנהלים מסיבות עסקיות או בריאותיות. סיכון זה במידה ויתממש, עלול לפגוע דרמטית בביצועי החברה.
לסיכום, אנו מאמינים כי קיים ערך רב לבעלי שליטה, הנהלה ודירקטוריונים איכותיים. מדובר מבחינתנו בתנאי סף להשקעה בחברה. ללא התקיימות תנאי זה, לא נשקיע בחברה. אולם בניגוד למקובל ולאור ניסיון השנים האחרונות, אנו ממליצים להימנע מלייחס לגורם המוניטי,ן משקל מכריע בקבלת החלטת ההשקעה ולהיות שמרנים בכל האמור בייחוס "פרמיית מוניטין" אלא ליחידי סגולה.
לתפישתנו, קבלת החלטת השקעה צריכה להיות מבוססת בראש ובראשונה על איכות המודל העסקי של החברה. אין לצפות "לאביר על הסוס הלבן" בדמות בעלי השליטה המכובדים, אשר יצילנו מצרה בהינתן משבר עסקי גדול. ייתכן כי מיעוט מבין בעלי השליטה יצדיק את "פרמיית המוניטין", אולם הרוב המכריע יתרכז באינטרסים העסקיים שלו.
הכותב, יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון
- 1.חן 18/08/2011 12:09הגב לתגובה זוקראתי והחכמתי

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
