למרות הביקורת החריפה: קרן המטבע מקפיצה את סין למקום השלישי, לפני גרמניה

מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית אישר אמש את העצמת כוחה של סין בהצבעות הארגון. ברזיל, הודו ורוסיה ב-TOP 10. "ההסכם המשמעותי ביותר מאז נוסדה הקרן"
לירוי פרי |

סין לוקחת וסין מקבלת. הכלכלה אשר סופגת לאחרונה ביקורת חריפה על התערבות בשוק המטבעות, קיבלה אמש חיזוק משמעותי בדמות קידום בקרן המטבע הבינלאומית (IMF). מעתה, משקלו של הקול הסיני הינו השלישי בגודלו ורק יפן וארה"ב קודמים לו. מדינות כגון בריטניה, צרפת ואף גרמניה נותרו מאחור.

רק לפני כ-3 שבועות הכריז מנכ"ל ה-IMF, דומיניק שטראוס-קאהן, כי הארגון נמצא לקראת "הרפורמה המשמעותית ביותר בהיסטוריה", לפיה השווקים המתעוררים יקבלו משקל גדול יותר בדיוני ה-IMF על חשבונן של מדינות אירופה.

היום הוא "מרים את הכפפה" גבוה יותר ומכריז על העצמת הקול הסיני, שמקבל כאמור את המקום השלישי מתוך 187 הנציגויות בארגון. בנוסף, ברזיל הודו וסין נכנסות לרשימת ה-TOP 10.

"הסכם היסטורי זה הינו המשמעותי ביותר בכל 65 שנות קיומו של הארגון ויש בו על מנת להעצים את כוחם של השווקים המתעוררים בכלכלה הגלובלית", כך אמר אמש מנכ"ל הקרן.

שטראוס קאהן חשוף לביקורת

הרפורמה השנויה במחלוקת סופגת לא מעט ביקורות. מחד, ניתן להבין את ההחלטה שכן הכלכלה הסינית הינה בעלת משקל גדול ומשמעותי בסדר היום הגלובלי ובחודש שעבר אף הוכרז על כך שהיא מקדימה גם את הכלכלה היפנית. מאידך, לאורך השנתיים האחרונות ביצע הממשל הסיני מניפולציה בשוק המטבע שיצרה יתרון בלתי הוגן עבור היצואנים המקומיים.

זאת כידוע על ידי פיחות מלאכותי של היואן אל מול הדולר למשך 23 חודשים רצופים עד יולי האחרון. אולם, גם לאחר שהודיע הממשל הסיני על ביטול הקיבוע אל מול הדולר, הוא עדיין ממשיך ומקפיד לבצע מהלכים אשר מונעים התחזקות טבעית מהירה של המטבע.

בשבוע הבא תתקיים ועידת ה-G20 בדרום קוריאה, שם תנסה ארה"ב להפעיל לחץ כבד על מנת להסדיר את הרגולציה בשוק המט"ח העולמי. בהקשר לזאת אמר שטראוס-קאהן כי "לרפורמה שמבצע ה-IMF יש השפעה על דרך התנהלותן של הרשויות בסין. הן צריכות להצדיק את מהלך הקידום ולשקף את מדיניותו של הארגון."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.