הורי הבעל המכה דרשו את חלקם בדירה המשותפת
בני זוג והוריו של הבעל החליטו לרכוש יחד דירה ב-1993. הנכס נרשם בטאבו על שם ארבעתם, והם ניצלו הטבות שניתנו לעולים חדשים. בפועל, הדירה שימשה למגורים של בני הזוג ושלושת ילדיהם, בעוד שההורים עברו להתגורר במקום אחר זמן קצר לאחר הרכישה. אחרי שנים התגרשו השניים,
לאחר שהבעל נהג באלימות כלפי האשה. הוריו דרשו לקבל את חלקם בנכס, אך הבעל צידד בכך שהם לא היו שותפים בפועל בדירה, ולא סייעו במימונה
ב-1993, שלוש שנים לאחר שעלו לארץ, החליטו בני זוג והוריו של הבעל לרכוש יחד דירה. הנכס נרשם בטאבו על שם ארבעתם, והם ניצלו את ההטבות שניתנו לעולים חדשים. בפועל, הדירה שימשה מקום מגוריהם של בני הזוג ושלושת ילדיהם, בעוד שההורים עברו להתגורר במקום אחר זמן קצר לאחר הרכישה. בחלוף השנים, מערכת היחסים בין בני הזוג התערערה. באוקטובר 2018 הגישה האשה בקשה לצו הגנה נגד בעלה, בטענה כי הוא תקף אותה פיזית. הצו ניתן, ובני הזוג נפרדו. זמן קצר לאחר מכן, החלו הליכים משפטיים מורכבים בין האשה, הבעל והוריו, שעסקו בזכויות בדירה ובנכסים נוספים.
ההורים הגישו תביעה לפירוק השיתוף בדירה, בדרישה למכור אותה ולחלק את התמורה באופן שווה בין ארבעתם. מנגד, האשה טענה כי אף שהדירה נרשמה על שם ארבעתם, היא והבעל היו הבעלים האמיתיים, וההורים נרשמו רק כדי לקבל הטבות במשכנתה. בית המשפט לענייני משפחה באשדוד נדרש לבחון את נסיבות רכישת הדירה ואת כוונת הצדדים בעת הרכישה. הוא קבע בפסק הדין שפורסם כי, "הרישום הפורמלי אינו משקף בהכרח את הבעלות המהותית בנכס". בית המשפט התבסס על עדויות והוכחות שהוצגו בפניו, וקבע כי ההורים נרשמו כבעלים משותפים כדי לסייע בקבלת תנאי משכנתה טובים יותר, אך לא היתה להם כוונה להיות בעלי הנכס בפועל.
האשה טענה כי אף שבטאבו הדירה נרשמה על שם ארבעה אנשים, הרי שבפועל היא ובעלה בלבד היו הרוכשים האמיתיים. לדבריה, ההורים לא השתתפו במימון הרכישה או במשכנתה, והם נרשמו כבעלים, כאמור, רק מתוך שיקול פרקטי של קבלת הטבות לעולים חדשים ותנאים טובים יותר במשכנתה. האשה הביאה ראיות לכך שהיא והבעל התגוררו בדירה עם ילדיהם לאורך כל השנים, בזמן שההורים עזבו את הדירה זמן קצר לאחר הרכישה, ולמעשה לא חיו בה דרך קבע. לטענתה, הם גם לא מימנו שיפוצים, תיקונים, תחזוקה או תשלומים שוטפים כלשהם הקשורים לנכס. עוד טענה האשה כי היא זו שנשאה בעול הכלכלי של הבית - גם במהלך הנישואים וגם לאחר מכן - וההורים מעולם לא התייחסו לדירה כאל רכושם.
מנגד, ההורים טענו כי הרישום בטאבו משקף בעלות של ממש, וכי יש לפרק את השיתוף בדירה ולחלק את שווי התמורה ביניהם באופן שווה — כלומר רבע לכל אחד מהבעלים הרשומים. לטענתם, עצם הרישום המשותף מהווה הוכחה לכוונה להעניק להם חלק ממשי בדירה, ולכן לא ניתן לפסול את הרישום רק על סמך טענות בדבר כוונה אחרת. הם טענו כי תרמו "בצורה כלשהי" לרכישה, גם אם לא ניתן להצביע על הוצאה כספית מדויקת, וכי היתה הבנה משפחתית ברורה שהדירה שייכת לארבעת השמות הרשומים.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- העסק של הבעל קרס, הנישואים התפרקו - והשופטת קבעה: גם האישה תישא בחובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכתב גם כי, "הראיות מצביעות על כך שההורים לא התגוררו בדירה ולא השתתפו במימון רכישתה או בתחזוקתה". עוד צוין כי, "ההורים רכשו לעצמם דירה אחרת בעיר ב' בשנת 1999, מה שמעיד על כך שלא ראו עצמם כבעלי זכויות בדירה בעיר א'". לאור זאת, בית המשפט קבע כי הדירה שייכת לבני הזוג בלבד, והורה על פירוק השיתוף ביניהם בלבד. ההורים לא היו זכאים לחלק בתמורת המכירה.
בנוסף, נדונה סוגיית הדירה האחרת, שנרכשה על ידי ההורים ב-1999. האשה טענה כי כספים משותפים שלה ושל הבעל שימשו לרכישת הדירה, ולכן יש לה זכויות בה. בית המשפט דחה טענה זו, וקבע כי, "לא הובאו ראיות מספקות לכך שכספים משותפים של בני הזוג שימשו לרכישת הדירה בעיר ב'". פסק הדין של סגנית הנשיא, השופטת ענת אלפסי, מדגיש את החשיבות של בחינת הכוונה האמיתית של הצדדים בעת רישום נכסים, ולא להסתמך אך ורק על הרישום הפורמלי. כפי שנכתב בהכרעת הדין שלה, "הרישום בטאבו הוא ראיה לכאורה לבעלות, אך ניתן לסתור אותו באמצעות ראיות המצביעות על כוונה שונה של הצדדים".
סוגיה נוספת שנדונה היתה חלוקת הנכסים והזכויות הסוציאליות
שנצברו במהלך הנישואים. המומחה שמונה על ידי בית המשפט קבע כי על הבעל להעביר לאשה סכום כולל של 427,826 שקל, כדי להשוות את חלוקת הנכסים ביניהם.
- מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תם קרב הירושה על עשרות מיליוני שקלים ומגדל בהרצליה
בפסק הדין של השופטת אלפסי צוין גם כי, "במקרים של סכסוכים משפחתיים, יש לבחון את התנהלות הצדדים וההסכמות שהיו ביניהם, גם אם לא נחתמו הסכמים פורמליים". בית המשפט הדגיש את הצורך בהבנת ההקשר המשפחתי והנסיבות הייחודיות של כל מקרה. המקרה הנוכחי מדגיש את המורכבות של סכסוכים משפחתיים הנוגעים לרכוש ונכסים. הוא ממחיש את החשיבות של תיעוד והסכמות ברורות בין בני משפחה בעת רכישת נכסים, כדי למנוע מחלוקות עתידיות.
האם הרישום בטאבו לא קובע באופן סופי את הבעלות בדירה?
לא בהכרח. כפי שנקבע בפסק הדין, הרישום בטאבו מהווה ראיה לכאורה לבעלות, אך ניתן לסתור אותו באמצעות ראיות
שמצביעות על כוונה שונה של הצדדים בעת הרכישה. במקרה זה, בית המשפט שוכנע כי רישום ההורים נעשה לצרכים טכניים בלבד ולא שיקף בעלות ממשית.
האם עצם העובדה שאדם נרשם כבעל דירה מקנה לו אוטומטית זכויות קנייניות?
לא. הפסיקה קובעת כי יש להבחין בין "רישום פורמלי" לבין "כוונת שיתוף קניינית". אם אדם נרשם כבעלים, אך לא הוכח כי היתה לו כוונה ממשית לשתף בבעלות - הרישום עלול להיחשב ככזה המשקף מצג חיצוני בלבד. במקרה הנ"ל, ההורים נרשמו רק כדי לשפר תנאי הלוואה, ולכן
לא קיבלו זכויות מהותיות.
מה החשיבות של עדות הבעל לשעבר במקרה הזה?
עדות הבעל לשעבר היתה בעלת משקל משמעותי מאוד. הוא אישר שהוריו נרשמו לצורכי נטילת משכנתה בלבד, ולא התכוונו להחזיק
בזכויות בדירה. מכיוון שמדובר בבן משפחה, העדות שלו נתפשה כמהימנה, בייחוד לאור העובדה שהיא פעלה נגד האינטרס של הוריו, והיתה עקבית עם שאר הראיות.
האם ניתן היה למנוע את הסכסוך מראש?
סביר
מאוד שכן. אם הצדדים היו חותמים על הסכם מסודר שמבהיר את מהות הרישום ומפרט את חלוקת הבעלות בפועל, ניתן היה למנוע את המחלוקת. דווקא העובדה שלא נערך הסכם בין בני המשפחה, אפשרה פרשנויות שונות לכוונות הצדדים
בעת הרכישה.
האם מדובר בתופעה מוכרת — רישום בני משפחה לצורך קבלת הטבות?
כן, זו תופעה מוכרת במציאות הישראלית, בעיקר בשנות ה-90 כשעולים חדשים יכלו לקבל תנאי משכנתה משופרים. משפחות
רבות רשמו אז בני משפחה על הנייר בלבד, מבלי שהתכוונו לשיתוף אמיתי. פסק הדין מהווה תמרור אזהרה לכך שרישום כזה עלול להוביל למחלוקות משפטיות סבוכות שנים רבות לאחר מכן.
מה היה עשוי לקרות אם ההורים כן היו
משתתפים חלקית במימון?
במקרה כזה היה על בית המשפט לבחון את שיעור ההשתתפות שלהם ואת כוונתם - האם ראו עצמם כבעלים או כמשקיעים בלבד. ייתכן שהשתתפות ממשית במימון או הוכחות לכוונת שיתוף אמיתי היו משנות את תוצאת פסק הדין, לפחות לגבי חלק מהדירה.
האם היה ניתן להחיל במקרה הזה את עקרונות של חזקת השיתוף?
חזקת השיתוף מתקיימת לרוב בין בני זוג, ולא בין הורים לילדיהם. לכן בית המשפט לא החיל אותה על ההורים, אלא בדק את הבעלות לפי דיני
הקניין הכלליים. בין בני הזוג עצמם כן הוחל עקרון זה, והדירה חולקה רק ביניהם.
- 2.אנונימי 08/04/2025 19:35הגב לתגובה זואדם רשום בטאבו כבעלים לא צריך להוכיח כוונות.הפרשנות היא עויינת את מושג הרישום.
- 1.גברים חכמים לא מתחתנים. (ל"ת)גברים חכמים 08/04/2025 17:24הגב לתגובה זו
- פצ 09/04/2025 07:57הגב לתגובה זולא כותבים דברים מטומטמים בתגובות

נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל קבע כי צוואתה המאוחרת של קשישה, שחילקה את רכושה בין ילדיה, אינה תקפה, אף שהיא משקפת את רצונה האמיתי. לדבריו, "ריכוך הכלל של ביטול צוואה מחמת חוסר כשרות יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה"
בערוב ימיה של אשה בת 84, אם לשלושה, מצאה את עצמה המשפחה שלה מפולגת סביב השאלה מי יירש את הבית שבו היא חיה ומי יירש את הבית שבנה אחד מבניה על אדמתה. מאבק הירושה המשפחתי הזה, שנמשך שנים, הגיע לשיאו בפסק דין ארוך ומפורט של השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל, שקבע כי אף שצוואתה האחרונה של המנוחה תואמת את רצונה, היא אינה תקפה מבחינה משפטית משום שנעשתה כשהיא כבר לא ידעה להבחין בטיבה של צוואה.
החלטתו של השופט כרמי מציבה דילמה עקרונית ועמוקה: האם צריך להעדיף את רצונו של אדם, כפי שניתן לזהותו לאורך השנים, גם אם במועד חתימתו על הצוואה הוא לא היה כשיר משפטית, או שעל בית המשפט לדבוק בדרישת הכשרות גם במחיר של ביטול רצון מפורש וברור? הכרעתו של השופט היתה נחרצת: אין מקום לריכוך הכלל, שכן הדבר "יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה".
המנוחה נולדה בארגנטינה, עלתה לישראל עם משפחתה ונישאה, ולימים נולדו לה שלושה ילדים - שניים מנישואיה הראשונים ובן נוסף, צעיר מהם, שנולד בארץ. לאחר מות בעלה היא נותרה לגור לבדה, ובסוף שנות ה-90 העניקה לבנה הצעיר, התובע, את הזכות לבנות את ביתו בצמוד לביתה על אותו מגרש. התובע השקיע בבנייה מכספו, גר במקום עם משפחתו מאז, והיחסים בין האחים הידרדרו והלכו.
מיד אחרי מינוי האפוטרופוס נחתמה צוואה חדשה
עוד ב-1999 ערכה האם צוואה ראשונה ("הצוואה המוקדמת"), שבה חילקה את רכושה בין ילדיה: את ביתה שלה הורישה לשני ילדיה הבוגרים, ואילו את הבית שבנה התובע היא הותירה לו. בהמשך היא ערכה גרסאות נוספות של צוואות, שכולן עסקו בשאלה כיצד יחולק המגרש והבתים, אך עם השנים הידרדר מצבה הבריאותי והקוגניטיבי של האם, וב-2017 ביקשו ילדיה הבוגרים למנות לה אפוטרופוסים. בית המשפט באותו הליך דחה את הבקשה, לאחר ששמע את המנוחה עצמה והתרשם כי היא מבינה היטב את הנעשה. באותו שלב מונתה רק בקרה מסוימת על חשבונה, והתובע - בנה הצעיר - מונה כמיופה כוח. אלא שמיד לאחר מכן, ב-2 בספטמבר 2017, חתמה האם על צוואה נוטריונית חדשה ("הצוואה המאוחרת"), שבה חילקה את ביתה בין שלושת ילדיה באופן שווה, ואת הבית שבנה התובע היא הותירה לו לבדו.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכללה כרונולוגיה מפורטת של ארבע צוואות שונות שערכה המנוחה לאורך השנים: צוואה מ-1999, צוואה נוספת מ-2003 שבה היא חילקה באופן מפורט את המגרש והבתים, צוואה מ-2012 שבה היא הביעה לראשונה רצון לחלק את ביתה שווה בשווה בין שלושת ילדיה, ולבסוף הצוואה המאוחרת מ-2017. לאחר פטירתה הוגשו לרשם הירושות שתי בקשות מתחרות - ילדיה הבוגרים ביקשו לקיים את הצוואה המוקדמת, בעוד שהבן הצעיר עתר לקיים את הצוואה המאוחרת. כל צד טען כי הצוואה האחרת אינה תקפה - זה בשל חוסר כשרות, וזה בשל השפעה בלתי הוגנת.

מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי מכתב שנשלח על ידי אהרון אפלבאום למשרד החינוך ולבכירים נוספים, ובו הוצגה עמותת בני ברוך - קבלה לעם כ"כת המביאה לחיי תלות ושעבוד", מהווה לשון הרע חמורה. אפלבאום חויב לשלם פיצוי בסך 168 אלף שקל ולפרסם התנצלות בעיתון. בפסק
הדין ביקר בית המשפט את התנהלות הנתבע וקבע כי דבריו היו שקריים, נכתבו בזדון ומתוך רצון מוצהר לפגוע בעמותה
הפרשה הבאה החלה בדצמבר 2012, כשאהרון אפלבאום, תושב הצפון ואב לבן שהיה חבר בעמותת בני ברוך, שלח מכתב חריף למנכ"לית משרד החינוך דאז דליה שטאובר, לשר החינוך דאז גדעון סער ולגורמים נוספים במשרד. במכתבו הוא טען כי עמותת קבלה לעם היא "כת לכל דבר", הפועלת בשיטות של שליטה, ניתוק, מניפולציה וגיוס כספים. "בדומה לכתות אחרות," כתב אפלבאום, "‘הקבלה לעם’ מביאה את מאמיניה לחיים של תלות ושעבוד... הקרע בין ‘אנחנו’ ו‘הם’ מביא לניתוק של החברים בכת מבני משפחותיהם". לדבריו, מדובר בארגון "המסתתר מאחורי מסכה חייכנית של ערבות הדדית ואהבה", שבפועל "שולח זרועות ארוכות אל מערכת החינוך בדומה לסיינטולוגיה". המכתב נשלח, לדבריו, כ"פנייה אזרחית אחראית" לרשויות, אך כפי שציין בית המשפט, נוסחו החריף, ההאשמות הקשות ואופן הפצתו לגורמים רבים חרגו בהרבה מהגבולות של תלונה לגיטימית.
עמותת בני ברוך, המפעילה מערכי לימוד והפצת חכמת הקבלה בארץ ובעולם, טענה בתביעתה כי מדובר ב"עלילה חמורה ושקרית" שנועדה לפגוע בשמה הטוב, ושנכתבה מתוך מניע אישי הקשור לסכסוך של אפלבאום עם בנו, שחבר בתנועה. "הנתבע בחר להשמיץ את העמותה בזדון, תוך ידיעה שדבריו שקריים", טענה התובעת.
בית המשפט קיבל את גרסתה במלואה. השופט אריאל ברגנר כתב כי אפלבאום אמנם הודה ששלח את המכתב, אך ניסה להצדיקו בטענה שמדובר היה בפנייה לרשות מוסמכת וב"הבעת דעה לגיטימית" על גוף ציבורי. אלא שהשופט דחה אחת לאחת את כל טענות ההגנה האלה. השופט הדגיש כי מדובר בפרסום מובהק של לשון הרע. לדבריו, "המונחים שבהם השתמש הנתבע - ‘כת’, ‘חיים של תלות ושעבוד’, ‘מותר לשקר’, ‘חדירה למערכת החינוך’, ‘בדומה לסיינטולוגיה’ - מציגים את התובעת באור שלילי שיש בו כדי לבזותה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז". הוא קבע כי בעיני האדם הסביר, הכינוי "כת" נושא משמעות שלילית ביותר, ולעתים אף פלילית.
המרכז לנפגעי כתות קיבל תרומה מהתובע
בהמשך פסק הדין ציין השופט כי השאלה האם בני ברוך היא כת או לא נהפכה לאחד מצירי הדיון המרכזיים. אלא שאפלבאום, שבתחילה טען כי בידיו הוכחות לכך, זנח בהמשך את הטענה ולא הצליח להציג אף ראיה ממשית. "למושג כת אין כל הגדרה בחוק", ציין ברגנר, "ולא הובאה כל חוות דעת מקצועית שתראה כי מתקיימים בעמותה אותם מאפיינים כיתתיים שעליהם דיבר הנתבע". השופט סקר בהרחבה את עדויות המומחים שהובאו מטעם שני הצדדים. מטעם הנתבע העידו מנהלת המרכז לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין, והפסיכולוג נחמן אלון, שטענו כי לעמותה יש מאפיינים של כת. ואולם בית המשפט מצא כי עדותם מוטה וחסרת משקל. ליכטנשטיין, כך התברר, קיבלה תרומות מאפלבאום, והמרכז שבראשו עמדה אף סייע לו בכתיבת המכתב עצמו. "העדה לא גילתה לבית המשפט את ניגוד העניינים החמור שבו היתה מצויה", כתב ברגנר בהכרעתו. "עדותה אינה אמינה, מוטה ומגמתית".
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, העדים והמומחים מטעם העמותה, ובהם פרופ’ מאסימו אינטרווינה, סוציולוג איטלקי מוביל לחקר תנועות דתיות חדשות, ופרופ’ ג’ון גורדון מלטון מארה"ב, שללו לחלוטין את האפשרות שמדובר בכת. אינטרווינה העיד כי בבדיקות שערך בארץ ובאיטליה לא מצא סימנים כלשהם לתלות, ניתוק משפחתי או שליטה נפשית בקרב חברי הקבוצה. לדבריו, "הדלת פתוחה - מי שרוצה יוצא, מי שרוצה נשאר", והוסיף כי, "מדובר בקבוצה שאינה מסיונרית ואינה מפעילה כפייה". גם חברי הקהילה עצמם העידו על חופש מוחלט. אחד מהם, טייס חיל האוויר לשעבר ארז הררי, העיד כי הוא אדם עצמאי לחלוטין, עובד באל על, ומעולם לא חווה כפייה כלשהי מצד הארגון. עו"ד חנוך מילביצקי, כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, העיד כי "לא נאמר לי עם מי להיות בקשר או כיצד לחיות - אילו היה כך, לא הייתי חלק מהעמותה".
