יגאל צמח
צילום: קרן גשרים

מסורבי משכנתאות מייצרים תשואות גבוהות לקרנות האשראי

עם פרוץ מגיפת הקורונה הוקפאו כ-30% מהמשכנתאות בישראל. הלווים שנפלטו משוק האשראי הבנקאי פונים לקרנות חוץ בנקאיות הגובות ריביות של 8%-12% ומהוות הזדמנות למשקיעים
יגאל צמח | (2)

בחודש מארס 2020 רגע לפני התפרצות מגפת הקורונה, היקף המשכנתאות המצטבר בישראל עמד על 394 מיליארד שקל, ששולמו באופן שוטף. במארס הוקפאו כ-30% מהמשכנתאות בהיקף של כ-93 מיליארד שקל. כל הבנקים למשכנתאות ורבים מהבנקים המסחריים אפשרו ללווים הקפאה של תשלומי המשכנתא לשלושה חודשים בלי שאלות ובלי קנסות. זהו צעד תקדימי בהיסטוריה של מערכת הבנקאות הישראלית שנבע מהחשש שלווים רבים לא יעמדו בתשלומי המשכנתא כתוצאה מאובדן מקום עבודה או הכנסה מעסק שנסגר או נפגע קשות מהשלכות המגיפה. 

הבנקים לא יכלו לקחת את הסיכון שחלק גדול מהלווים שלהם יפר את תשלומי המשכנתא, מה שיוביל להליכי כינוס נכסים נגד עשרות אלפי נוטלי משכנתאות. הליכים אלו אינם אפשריים גם ברמת האכיפה (בתי המשפט לא ערוכים להפרות המוניות של המשכנתאות) וגם מוסרית הלווים הנורמטיביים נפגעו למעשה ממגיפה שהינה כוח עליון ולא היה בכך אלמנט של "אשם" מוסרי. 

אם לא די בכך, העמדה למכירה של עשרות אלפי דירות בתהליך של כינוס נכסים הייתה מפילה את שוק הנדל"ן ואת שווי הבטוחות של הבנקים, שהייתה גורמת מיידית להפרשות בהיקף משמעותי ביותר, להפסדי אשראי עצומים ולמחיקות ענק במאזני הבנקים. בתרחיש קיצון התהליך עלול היה להביא להלאמת הבנקים ע"י המדינה, בדומה למצב שהיה בשנות השמונים בישראל.

הבנקים למעשה היו בכך פוגעים בעצמם אם לא היו מאפשרים את הקפאת המשכנתאות ולכן פעלו בצורה מתאימה. זה מצב די נדיר שבו פעולה שנקטו הבנקים שירתה גם את הבנקים וגם את הלווים אשר לא יכלו לשלם באופן שוטף את תשלומי המשכנתא. הפסקת התשלומים השוטפים לא פגעה בנזילות הבנקים אשר להם מקורות מגוונים הכוללים את שוק ההון ובמידת הצורך גם את בנק ישראל. 

המשכנתאות הבנקאיות נחסמו ללווים בקשיים וללוים חדשים 

נכון להיום כ-60% מנוטלי המשכנתאות חזרו לשלם באופן שוטף את תשלומים המשכנתא. שתי אוכלוסיות אשר נפלטו לחלוטין משוק האשראי הבנקאי: הקבוצה הראשונה היא לקוחות שנקלעו לקשיים כלכליים והבנק לא מעוניין להגיע איתם להסדר. ללווים אלו אין מקורות מימון עצמאיים והם צפויים למכור את הנכס שברשותם או לפנות לשוק החוץ בנקאי.

הקבוצה השנייה היא של לווים חדשים שהיו אמורים לקבל משכנתא בימים כתיקונם: בעלי הכנסה קבועה, עם היסטוריית אשראי תקינה ועם בטוחות איכותיות. חלקם הגדול אינו עומד כרגע בדרישות בנק ישראל לגבי תשלום שוטף של המשכנתא והם נאלצים לפנות לשוק החוץ בנקאי. 

אשראי חוץ בנקאי יקר יותר

לווים אלו שזקוקים להון כדי להשלים עסקת קניית דירה או לצרכים אחרים נאלצים לפנות לשוק החוץ בנקאי היקר משמעותית. בעוד שהריבית על משכנתא בנקאית עומדת על 3%-4% לשנה, ריבית חוץ בנקאית עשויה לנוע בין 8%-12% לשנה ללווה במאפיינים דומים. מרבית ההלוואות החוץ בנקאיות הן הלוואות גישור לתקופה קצרה יחסית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האנומליה בשוק המשכנתאות מייצרת הזדמנות למשקיעים

לקרנות האשראי החוץ בנקאיות ולמשקיעים בקרנות אלו – המצב מהווה הזדמנות השקעה מצוינת מבחינת תשואה מול סיכון. לווים איכותיים שנפגעו מהקורונה וחלקם הגדול יחזרו לאיתנות פיננסית עם סיום המשבר נאלצים לשלם ריביות של כ-10% ויותר עבור הלוואה עם שעבוד על נכס איכותי הניתן למימוש פשוט יחסית. הזדמנות זו מאפשרת למשקיעים בקרנות האשראי ליהנות מתשואה שוטפת של בין 5%-7% בסיכון נמוך יחסית וכנגד בטחונות איכותיים.

הכותב הינו יגאל צמח, מנכ"ל קרן גשרים 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    וגם אומר 25/11/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
    אל תשקיעו בבנקים או בדירות, כי זה הולך לרדת.
  • 1.
    טל 24/11/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    אנשים - יש פגר, בואו לנקר. עם ישראל ערבים זה לזה. קמץ באות ר'.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.