למרות הספקות, דווקא עכשיו כדאי להשקיע בדולר

רן שחר, מנהל השקעות ראשי באלפא פלטינום ניהול השקעות, מתייחס לאופציית ההשקעה בדולר דווקא בימים בהם המטבע האמריקני מאבד מכוחו
רן שחר | (7)

בתשעת החודשים האחרונים, מסוף יולי 2012, ירד הדולר מ-4.09 שקלים לאזור ה-3.58 - צניחה של כ-12.5% בסך הכל. מתחילת השנה בלבד, סגר הדולר ירידה של כ-4%. על מנת לבנות תיק השקעות שלא חשוף רק למתרחש בארצנו, אני סבור שדווקא בתקופה כזו ישנו היגיון "לתבל" את התיק בהשקעות באג"ח דולרית.

תחילה, כדאי למנות בקצרה את הסיבות העיקריות לירידה בשער הדולר. בחודשים האחרונים ועד לימים האחרונים בהם דווח על התקפות ישראליות לכאורה בסוריה, חווינו רגיעה יחסית במצב הגיאופוליטי של ישראל. עובדה זו, יחד עם ירידה של ה-CDS של ישראל, הצביעו על הקטנת הסיכון של ישראל בעיני המשקיעים. לצד זאת, הפקה של גז מתמר שינתה את מאזן התשלומים בחשבון השוטף של ישראל. על פי ההערכות, הפקת הגז בתמר תפחית את הייבוא של הפחם, מה שיוביל לעודף של כ-2 מיליארד דולר במאזן התשלומים. זאת בזמן שבשנת 2012 היה גרעון בחשבון השוטף, בהיקף של כ-200 מיליון דולר.

סיבה נוספת, שאינה קשורה לשוק הישראלי, היא היחלשות גלובלית של הדולר מול המטבעות המשניים, עקב הדפסת כסף על ידי הפד. סביר להניח שמדיניות ההקלה הכמותית תימשך כל עוד האינפלציה לא תעלה על 2.2%-2.5%, כל עוד האבטלה בארה"ב תהיה מעל 6.5%. כזכור, האבטלה בארה"ב עומדת כיום על 7.6%, והאינפלציה השנתית על פחות מ-1.5%.

בזמן שהשינוי במאזן התשלומים, עקב הפקה של גז מתמר, לא אמור להשתנות בזמן הקרוב, הרי שהמצב הגיאופוליטי באזורנו נפיץ. בנוסף, ברור לכל שביום בו הפד יחליט להפסיק את הדפסות הכסף תתהפך המגמה של הדולר.

אז איך משקיעים בדולר?

בישראל ישנו מספר מצומצם של חברות שהנפיקו אג"ח שצמודות לדולר. כדאי לשים לב לשתיים מהן במיוחד:

- גזית גלוב אגח א. פדיון הקרן בין השנים 2013-2017 - מה שנותן לאג"ח מח"מ של שנתיים. התשואה של האג"ח ברוטו כיום נעה סביב 2.6%.

- עדן דולר אגח א עדן דולר אגח ב. במקרה זה הנכסים המגבים הן אגרות חוב דולריות שהונפקו ע"י ממשלת ישראל. התשואה בסדרה א' עומדת היום על 2.8% לפידיון סופי ביוני 2014 (מח"מ שנה).

למי שנע בחוסר נוחות עקב התשואה הנמוכה, נזכיר כי התשואה על אג"ח אמריקנית לתקופה של שנתיים עומדת סביב 0%. אג"ח ל-10 שנים נסחרת סביב 1.65% לשנה. פיקדון דולרי בבנק לתקופה של שנה יניב לכם תשואה בטווח של 0.5%-0.1% לאותה התקופה.

האופציות מסביב לעולם כבר מגוונות הרבה יותר, אבל כדאי במיוחד לשים לב לשתי חברות כרייה ברזילאיות:

- לאלו המחזיקים כסף במטבע דולרי, נציע לרכוש אג"ח של ענקית הכרייה הברזילאית וואלה (vale), הנסחרת בשווי של 85 מיליארד דולר. שווי הנכסים במאזן של החברה עומד על 131 מיליארד דולר. ממול יש לחברה הלוואות של 55 מיליארד דולר. הנכסים שוטפים (כסף נזיל וכן כספים נוספים שאמורים להיכנס לקופת החברה בשנה הקרובה) עומדים על 23 מיליארד דולר למול 12.5 מיליארד דולר התחייבויות שוטפות לשנה הקרובה. אג"ח לפדיון סופי בספטמבר 2020 נסחרת בתשואה של 3.5%.

- ברזילאית נוספת שיש לה אג"ח מעניינת היא ענקית הכרייה - פטרוברס (pbr), הנסחרת בשווי של 120 מיליארד דולר. שווי הנכסים במאזן של פטרוברס שווים מעל 300 מיליארד דולר למול חבויות של 125 מיליארד. בטווח הקצר לחברה יש נכסים שוטפים של 63 מיליארד דולר מול התחייבויות שוטפות של 33 מיליארד דולר. אג"ח של פטרוברס לינואר 2020 נותנת תשואה לא רעה של 3.7%.

לסיכום, דווקא בתקופה בה הדולר מאבד מאונו, שווה לבחון השקעה באג"ח דולרית, בישראל ובעולם. התשואה היא אולי לא עצומה, אבל בוודאי עדיפה על פני שמירת דולרים בבנק, או בארון של סבתא.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מומחה $ 13/05/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
    hum hum
  • זו הדרך הכי אפקטיבית להנות נטו מהתחזקות הדולר מול השקל (ל"ת)
    משקיע מתוחכם 15/05/2013 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אחד שמבין 12/05/2013 18:23
    הגב לתגובה זו
    תיקון קטן פטרוברס היא לא חברת כריה אלא חברה לחיפושי נפט וקידוחי נפט מהגדולות בעולם pbr סתם לידיעה
  • 3.
    משה 12/05/2013 17:23
    הגב לתגובה זו
    איפה קונים אגח ברזילאית כזו וכיצד? מה מקבל אם הדולר מתחזק מול השקל?
  • 2.
    שאול מגנזי 12/05/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    לקנות דולרים!
  • 1.
    אגחיסט 12/05/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
    עדיף, פרמיה נמוכה לשער המניה, פוטנציאל רווח משמעותי בעליית המניה ו/או קופון 7.8% שנתי. עדיף על האלטרנטיבות המוצעות וודאי על המניה. דעה אישית. ג.נ. מחזיק.
  • אורן 15/05/2013 10:27
    הגב לתגובה זו
    נא הסבר יותר מפורט תודה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.