למרות הספקות, דווקא עכשיו כדאי להשקיע בדולר
בתשעת החודשים האחרונים, מסוף יולי 2012, ירד הדולר מ-4.09 שקלים לאזור ה-3.58 - צניחה של כ-12.5% בסך הכל. מתחילת השנה בלבד, סגר הדולר ירידה של כ-4%. על מנת לבנות תיק השקעות שלא חשוף רק למתרחש בארצנו, אני סבור שדווקא בתקופה כזו ישנו היגיון "לתבל" את התיק בהשקעות באג"ח דולרית.
תחילה, כדאי למנות בקצרה את הסיבות העיקריות לירידה בשער הדולר. בחודשים האחרונים ועד לימים האחרונים בהם דווח על התקפות ישראליות לכאורה בסוריה, חווינו רגיעה יחסית במצב הגיאופוליטי של ישראל. עובדה זו, יחד עם ירידה של ה-CDS של ישראל, הצביעו על הקטנת הסיכון של ישראל בעיני המשקיעים. לצד זאת, הפקה של גז מתמר שינתה את מאזן התשלומים בחשבון השוטף של ישראל. על פי ההערכות, הפקת הגז בתמר תפחית את הייבוא של הפחם, מה שיוביל לעודף של כ-2 מיליארד דולר במאזן התשלומים. זאת בזמן שבשנת 2012 היה גרעון בחשבון השוטף, בהיקף של כ-200 מיליון דולר.
סיבה נוספת, שאינה קשורה לשוק הישראלי, היא היחלשות גלובלית של הדולר מול המטבעות המשניים, עקב הדפסת כסף על ידי הפד. סביר להניח שמדיניות ההקלה הכמותית תימשך כל עוד האינפלציה לא תעלה על 2.2%-2.5%, כל עוד האבטלה בארה"ב תהיה מעל 6.5%. כזכור, האבטלה בארה"ב עומדת כיום על 7.6%, והאינפלציה השנתית על פחות מ-1.5%.
בזמן שהשינוי במאזן התשלומים, עקב הפקה של גז מתמר, לא אמור להשתנות בזמן הקרוב, הרי שהמצב הגיאופוליטי באזורנו נפיץ. בנוסף, ברור לכל שביום בו הפד יחליט להפסיק את הדפסות הכסף תתהפך המגמה של הדולר.
אז איך משקיעים בדולר?
בישראל ישנו מספר מצומצם של חברות שהנפיקו אג"ח שצמודות לדולר. כדאי לשים לב לשתיים מהן במיוחד:
- גזית גלוב אגח א. פדיון הקרן בין השנים 2013-2017 - מה שנותן לאג"ח מח"מ של שנתיים. התשואה של האג"ח ברוטו כיום נעה סביב 2.6%.
- עדן דולר אגח א עדן דולר אגח ב. במקרה זה הנכסים המגבים הן אגרות חוב דולריות שהונפקו ע"י ממשלת ישראל. התשואה בסדרה א' עומדת היום על 2.8% לפידיון סופי ביוני 2014 (מח"מ שנה).
למי שנע בחוסר נוחות עקב התשואה הנמוכה, נזכיר כי התשואה על אג"ח אמריקנית לתקופה של שנתיים עומדת סביב 0%. אג"ח ל-10 שנים נסחרת סביב 1.65% לשנה. פיקדון דולרי בבנק לתקופה של שנה יניב לכם תשואה בטווח של 0.5%-0.1% לאותה התקופה.
האופציות מסביב לעולם כבר מגוונות הרבה יותר, אבל כדאי במיוחד לשים לב לשתי חברות כרייה ברזילאיות:
- לאלו המחזיקים כסף במטבע דולרי, נציע לרכוש אג"ח של ענקית הכרייה הברזילאית וואלה (vale), הנסחרת בשווי של 85 מיליארד דולר. שווי הנכסים במאזן של החברה עומד על 131 מיליארד דולר. ממול יש לחברה הלוואות של 55 מיליארד דולר. הנכסים שוטפים (כסף נזיל וכן כספים נוספים שאמורים להיכנס לקופת החברה בשנה הקרובה) עומדים על 23 מיליארד דולר למול 12.5 מיליארד דולר התחייבויות שוטפות לשנה הקרובה. אג"ח לפדיון סופי בספטמבר 2020 נסחרת בתשואה של 3.5%.
- ברזילאית נוספת שיש לה אג"ח מעניינת היא ענקית הכרייה - פטרוברס (pbr), הנסחרת בשווי של 120 מיליארד דולר. שווי הנכסים במאזן של פטרוברס שווים מעל 300 מיליארד דולר למול חבויות של 125 מיליארד. בטווח הקצר לחברה יש נכסים שוטפים של 63 מיליארד דולר מול התחייבויות שוטפות של 33 מיליארד דולר. אג"ח של פטרוברס לינואר 2020 נותנת תשואה לא רעה של 3.7%.
לסיכום, דווקא בתקופה בה הדולר מאבד מאונו, שווה לבחון השקעה באג"ח דולרית, בישראל ובעולם. התשואה היא אולי לא עצומה, אבל בוודאי עדיפה על פני שמירת דולרים בבנק, או בארון של סבתא.
- 5.מומחה $ 13/05/2013 14:27הגב לתגובה זוhum hum
- זו הדרך הכי אפקטיבית להנות נטו מהתחזקות הדולר מול השקל (ל"ת)משקיע מתוחכם 15/05/2013 20:00הגב לתגובה זו
- 4.אחד שמבין 12/05/2013 18:23הגב לתגובה זותיקון קטן פטרוברס היא לא חברת כריה אלא חברה לחיפושי נפט וקידוחי נפט מהגדולות בעולם pbr סתם לידיעה
- 3.משה 12/05/2013 17:23הגב לתגובה זואיפה קונים אגח ברזילאית כזו וכיצד? מה מקבל אם הדולר מתחזק מול השקל?
- 2.שאול מגנזי 12/05/2013 12:50הגב לתגובה זולקנות דולרים!
- 1.אגחיסט 12/05/2013 12:13הגב לתגובה זועדיף, פרמיה נמוכה לשער המניה, פוטנציאל רווח משמעותי בעליית המניה ו/או קופון 7.8% שנתי. עדיף על האלטרנטיבות המוצעות וודאי על המניה. דעה אישית. ג.נ. מחזיק.
- אורן 15/05/2013 10:27הגב לתגובה זונא הסבר יותר מפורט תודה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

