בלקברי
צילום: טוויטר
דוחות

בלקברי עקפה את הציפיות ומזנקת ב-20%

המניה מזנקת למרות קיצוץ בתחזיות השנתיות. בלקברי תמכור את Cylance בהפסד עצום של 1.2 מיליארד דולר; המנכ"ל: "צעד נוסף בטרנספורמציה של החברה להאצת הרווחיות"

אדיר בן עמי |

מניית בלקברי BLACKBERRY  מזנקת לאחר שהחברה פרסמה תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי של השנה, למרות שקיצצה את תחזיות השנה כולה. המניה, שסיימה רצף של שני ימי ירידות, נסחרת כעת ברמתה הגבוהה ביותר מאז 14 במאי. החברה דיווחה על רווח מתואם של 2 סנט למניה, בעוד שהאנליסטים צפו להפסד של סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-143 מיליון דולר, בקירוב לתחזית האנליסטים שעמדה על 143.4 מיליון דולר.

סך ההכנסות של בלקברי לרבעון שהסתיים ב-30 בנובמבר הסתכם ב-162 מיליון דולר, מתוכם 19 מיליון דולר מפעילות פלטפורמת הסייבר המבוססת בינה מלאכותית, Cylance. עם זאת, החברה הורידה את תחזיות השנה הפיסקלית לקראת מכירת Cylance לחברת Arctic Wolf, חברת סייבר ממינסוטה. בלקברי צופה כעת הכנסות שנתיות בטווח של 517-526 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של 591-616 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה, ג'ון ג'יאמטיאו, הדגיש את "הרווחיות החזקה מהצפוי" ואת "החזרה לתזרים מזומנים חיובי מוקדם מהמתוכנן". לדבריו, "ההכרזה על הסכם מחייב למכירת Cylance ל-Arctic Wolf היא צעד נוסף בטרנספורמציה של החברה, שמציב את בלקברי בנתיב להאצת הרווחיות לאחר השלמת העסקה".

עסקת המכירה, בשווי של 160 מיליון דולר, צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של השנה הפיסקלית של בלקברי, כשש שנים לאחר שבלקברי רכשה את Cylance תמורת 1.4 מיליארד דולר. מדובר במכירה עם הפסד משמעותי עבור בלקברי, שכן היא מוכרת את Cylance בפחות מ-12% מהסכום ששילמה עבורה ב-2019. עם זאת, המשקיעים מתמקדים בפוטנציאל השיפור ברווחיות ובתזרים המזומנים לאחר המכירה.

בלקברי, שהייתה בעבר יצרנית הסמארטפונים המובילה בעולם, עברה בשנים האחרונות טרנספורמציה לחברת תוכנה המתמקדת בפתרונות אבטחה ותוכנה לרכב. המהלך האחרון מהווה המשך למגמה זו של התמקדות בליבת העסקים. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 2 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה ירדה ב-1% מתחילת השנה וב-17% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.