סטארבקס קפה
צילום: Istock
לקראת הדוחות

לקראת דוחות סטארבקס - מה האנליסטים צופים ומה עשוי לעזור לחברה

בדוחותיה לרבעון הראשון פספסה החברה את הציפיות והורידה את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה. ההנהלה צופה כעת צמיחה במכירות של בין 7% ל-10% משנה לשנה ב-2024, ירידה לעומת התחזית הקודמת של בין 10% ל-12%
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטארבאקס קפה

רשת בתי הקפה צפויה לפרסם את דוחותיה היום (שלישי) לאחר הסגירה והמשקיעים חוששים מהאתגרים הרבים איתם סטארבקס  STARBUCKS התמודדה וממשיכה להתמודד. בוול-סטריט צופים רווח למניה של 80 סנט על הכנסות של 9.1 מיליארד דולר. צמיחה של 8.1% ו-4.6% בהתאמה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בדוחותיה לרבעון הראשון פספסה החברה את הציפיות והורידה את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה. ההנהלה צופה כעת צמיחה במכירות של בין 7% ל-10% משנה לשנה ב-2024, ירידה לעומת התחזית הקודמת של בין 10% ל-12%. 

לחצי האינפלציה צפויים להימשך גם ב-2024, במיוחד כשבקליפורניה העלו את שכר המינימום לעובדי המזון המהיר מ-16 דולר ל-20 דולר לשעה. רשת בתי הקפה העלתה את המחירים במדינה ב-7.8% בין ה-15 בפברואר ל-15 באפריל, העלאה בשיעור שנחשב גבוה באופן משמעותי לעומת המתחרות, מה שעשוי להביא לירידה במספר הלקוחות. 

בשנה שעברה, סטארבקס הייתה תחת אש בעקבות תגובתה למלחמה של ישראל בארגון הטרור חמאס, מה שגרם לקריאות לחרם שלא רק פגעו במכירות במזרח התיכון, אלא גם במכירות בחנויות בארה"ב. המשקיעים ממתינים לראות האם השפעת החרם נמשכה גם ברבעון מרץ. 

ענקית הקפה מתמודדת עם אתגרים גם בשוק הסיני, השוק השני בגודלו אחרי ארה"ב שחווה התאוששות כלכלית איטית מהצפוי, כאשר מתחרים מקומיים בעלות נמוכה יותר ממשיכים לנגוס לה בנתח השוק. 

עניין נוסף הוא המאבק של הרשת באיגוד העובדים שלה. עובדים ב-4% מחנויות הרשת בארה"ב בחרו להתאגד וחלקם אף פתחו בשביתה בנובמבר האחרון. סטארבקס הצהירה כי תחדש את השיחות בנוגע לחוזה העבודה עם האיגוד בסוף אפריל והיא מצפה שהמשא ומתן יימשך במשך כל השנה. 

 

יש עדיין אופטימיות

למרות כל זאת, עדיין יש כמה דברים שאפשר להיות אופטימיים לגביהם. החברה שיפרה את שיעור הרווח התפעולי שלה ותוכנית הנאמנות שלה ראתה עלייה של 13% במספר החברים הפעילים בשנה שעברה. בנוסף, מגזר משקאות הקיץ של החברה עשוי לתרום למכירות בארה"ב, כאשר החברה מוסיפה טעמים חדשים בניסיון למנף מגמה פופולרית בקרב הצרכנים האמריקאים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

סטארבקס נסחרת כעת לפי שווי של 100.3 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 7% מתחילת השנה ו-21% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.