מה מלמדות התוצאות של אינסטקארט על קריסת קוויק הישראלית?
אינסטקארט, המפיקה הכנסות משירותי ליקוט ושיגור מוצרי מכולת לבתי צרכנים, הנפיקה לראשונה את מניותיה לציבור בספטמבר וצפויה לפרסם את תוצאות הרבעון השלישי ביום רביעי.
תשקיף ההנפקה כלל את תוצאות הרבעון השני. נתוני המחצית הראשונה של 2023, בהשוואה למחצית הראשונה של 2022 הראו צמיחה מרשימה בהכנסות ומעבר מהפסד לרווח תפעולי. אבל, מצד שני, הם גם הצביעו על דשדוש מעורר דאגה בהיקף ההזמנות:
מתוך תשקיף ההנפקה של החברה
אינסטקארט (שמנייתה נסחרת בסימול CART, ולכן אכנה אותה בקיצור "קארט") מציעה לצרכן, בהתאם למיקומו הגיאוגרפי, מספר קמעונאים שמהם הוא יכול לבצע הזמנה (הוא יכול להרכיב סל ממספר קמעונאים). בגין כל הזמנה, אינסטקארט גובה עמלה הן מהצרכן והן מהקמעונאי. עמלות אלה – בניכוי תשלומים למלקטים ולשליחים (המלקט הוא השליח בדרך כלל) – הן הרכיב הראשון בהכנסות לפי כללי חשבונאות מקובלים.
- אינסטקארט נכנסת לשיתוף פעולה עם אובר
- המשקיע הגדול באינסטקארט ממשיך לרכוש מניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שתוהה, ובצדק, מדוע תשלומים למלקטים אינם הוצאה, התשובה היא שקארט רואה עצמה כמתווכת בין הצרכן לבין הקמעונאי לבין המלקט. ההכנסה מהתיווך היא ההפרש בין הסכום שמשלם הצרכן לבין הסכומים המועברים לקמעונאי ולמלקט.
לשם המחשה, בשנת 2022, מחיר הזמנה ממוצע היה 110 דולר, שמתוכו, על פי התשקיף, גזרה קארט עמלות בסך 16 דולר – נניח 10 דולר מהצרכן ו-6 דולר מהקמעונאי. כלומר, התשלום לקמעונאי עבור מוצרים היה 90 דולר (והסכום נטו שהועבר לו היה 84 דולר). מתוך ה-16 דולר עמלות, קארט העבירה למלקט 9 דולר. ההכנסה שנרשמה מביצוע הזמנה זו הייתה אם כך 7 דולר.
רכיב ההכנסות השני נובע מפרסומות של מותגים, המוצגים לצרכן בשעה שהוא עורך קניות באתר.
הנתונים המדאיגים של אינסטקארט
הנתון המדאיג ביותר בתוצאות המחצית הראשונה של 2023 הוא ללא ספק שיעור גידול אפס במספר ההזמנות. הסיבה לצרה הזו, על פי קארט, היא כי במחצית הראשונה של 2022 חלק משמעותי מההזמנות נבע מהתפרצות האומיקרון (זוכרים?), שהרתיע צרכנים מביקור פיזי במרכולים. באופן חריג, התשקיף מציג אומדנים – שנתקבלו מניתוח סטטיסטי מלומד (אבל עדיין מבוסס על הנחות) – לכמות ההזמנות (בכל חודש בין ינואר 2020 עד דצמבר 2022), שנבע מחשש צרכנים להידבק בקורונה. הנה הנתונים לשנת 2021 ו-2022:- מיקרוסופט ואנבידיה ישקיעו מיליארדים באנתרופיק - מה היא תיתן בתמורה?
- תקלה בקלאודפלייר השביתה אתרי ענק -למה המניה יורדת רק ב-2%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הנתונים לשנת 2021 ו-2022
על פי אומדנים אלה, בניכוי השפעת האומיקרון, שהייתה בעיקר ברבעון ראשון 2022, הייתה צמיחה משמעותית בהזמנות במחצית השנייה של 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022.
ועדיין נשאלת השאלה, כיצד הצליחה קארט להגדיל ב-34% את ההכנסות מהזמנות במחצית הראשונה של 2023, בשעה שכמות ההזמנות נותרה כשהייתה בתקופה המקבילה ב-2022. סיבה מרכזית, על פי קארט, היא האומיקרון, שאמנם הגדיל את כמות ההזמנות, אך פגע בהכנסות שהופקו מההזמנות. זאת מכיוון שהיא נאלצה להגדיל את התשלומים למלקטים, כדי לתמרצם להגיע לעבודה בשעה שהסיכון להידבקות באומיקרון ריחף מעל ראשם (כזכור, שורת ההכנסות היא לאחר תשלומים למלקטים).
יש על כן מקום לסברה ששיעור הגידול המרשים בהכנסות במחצית הראשונה של 2023 (כ-31%) הינו חד פעמי באופיו. ואכן, בתחילת אוקטובר דלפה ל-The Information תחזית "פרטית" של חתמי ההנפקה, שעל פיה שיעור צמיחת ההכנסות יצנח ל-8% במחצית השנייה של השנה:
התחזית הפרטית של חתמי ההנפקה
בתגובה להדלפה, צנחה המניה ב-10%, והיא נסחרת היום מתחת למחיר שבו הונפקה. עוצמת הפתעת השוק קצת מפתיעה, משום שהצניחה הצפויה בשיעור הצמיחה ממשיכה את המגמה בשלושת הרבעונים האחרונים:
נתוני הרבעונים האחרונים
מזה שלושה רבעונים אין שינוי בכמות ההזמנות, ובהתאם ההכנסות לא ממש יכולות לצמוח. שירותי קארט הן מוצר מותרות, ומשכך תנאי המקרו הנוכחיים בוודאי תורמים לקיפאון בכמות ההזמנות, אבל יש גורם נוסף, היסטורי. קוראים לו "קוהורט 2020", והוא שופך אור גם על הפיאסקו של הנפקת קוויק בתל אביב, וקריסת המודל העסקי שלה בישראל.
הקשר בין קארט לקוויק הישראלית
כפי שניתן לראות בתמונה הזו בתשקיף קארט (עמוד 109) ובתמונה הזו (עמוד 110), צרכנים שביצעו את הרכישה הראשונה שלהם בשנת 2020 ("קוהורט 2020"), עדיין רוכשים באתר יותר מכל קוהורט אחר – מהסיבה הפשוטה שבין מרץ 2020 לדצמבר 2020 הצטרפו לשירות המשלוחים המון המון המון צרכנים, והם עדיין הקבוצה הדומיננטית בקרב לקוחות קארט. כך למשל, ברבעון השני של 2023 הם ביצעו רכישות שהיוו כ-30% מה-GTV (היקף הרכישות במונחי מחיר לצרכן):
נתוני רבעון שני 2023
אבל היקף הרכישות שלהם ברבעון השני של 2023 היה רק 90% מהיקף הרכישות שלהם ברבעון המקביל ב-2022 (במונחים ריאלים הירידה הייתה חדה עוד יותר בגלל העלייה החדה במחירי המזון לצריכה ביתית בארה"ב, 11.4% בשנת 2022). בשנת 2022, היקף הרכישות של קוהורט 2022 היווה כ-85% מרכישותיו בשנת 2020.
כפי שמסבירה קארט, חלק ניכר מקוהורט 2020 הצטרף לשירות רק בגלל הסיכון להידבקות בקורונה, כך שככל שהסיכון הזה פוחת, כך גם פוחת היקף הרכישות של קוהורט זה באתר. ומכיוון שהקוהורט הזה עדיין דומיננטי, קשה מאד להגדיל את כמות ההזמנות הכולל.
מחיר מניית CART בהנפקה נקבע ל-30 דולר (כיום עומד על כ- 27 דולר), והוא העניק לחברה שווי שוק של כ-9 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לשווי של 39 מיליארד דולר (!) בסבב השקעות של משקיעי VC מתחוכמים במרץ 2021. כך למשל, השקעה של קרן סקויה בסבב ההוא, מלפני שנתיים חצי, בסך של 50 מיליון דולר, שווה היום כ-12 מיליון דולר בלבד.
קריסת השווי של אינסטקארט מאז מרץ 2021 היא נחמה פורתא למוסדיים ישראלים, שרכשו ברבעון הראשון של 2021, במסגרת ה-IPO של קוויק, שתיארה את עצמה כסופרמרקט "אונליין ללא מלאי ומחסנים", מניות בהיקף של 80 מיליון שקל. בתוך עשרה חודשים בלבד ממועד ההנפקה קרסה מניית קוויק ב-80%. כעבור זמן לא רב לאחר מכן קרס גם המודל העסקי של קוויק, שהופכת בימים אלה להיות חטיבת השליחויות של קארפור.
סמוך לפני ההנפקה, העלתה קוויק למאיה מצגת למשקיעים, שבה העריכו אנשי המפתח כי "הצמיחה המואצת המהותית" בשנת הקורונה תימשך "בצורה משמעותית" גם לאחר הקורונה, כי הקורונה יצרה "הרגלי צריכה חדשים":
מתוך המצגת של קוויק
האם היה בסיס לטענה כי צרכן שהצטרף לשירותי קוויק מטעמי סיכון הידבקות בקורונה ישנה את הרגלי הקניות שלו כשהסיכון להדבקה יתפוגג? האם היה בסיס לטענה כי קוויק "תוכל להמשיך לצמוח בצורה משמעותית במסגרת הביקושים הקיימים?"
לדעתי, נתוני רבעון ההנפקה, כלומר רבעון ראשון 2021, כבר הראו כי הטענה האחרונה הייתה מנותקת מהמציאות. ברבעון זה, על פי נתוני קוויק, 22,800 "לקוחות חוזרים" ביצעו הזמנה באתר. בשנת 2020, כ-73,900 לקוחות ביצעו הזמנה באתר. כלומר, לכל היותר כ-31% מהלקוחות בשנת 2020 ביצעו הזמנה ברבעון ראשון 2021. עם שיעור כזה של לקוחות חוזרים, ועוד ברבעון שבו סיכון ההידבקות בקורונה עדיין היה קיים, כיצד ניתן לצמוח "בצורה משמעותית במסגרת הביקושים הקיימים"?
ואכן, שנה לאחר ההנפקה, ברבעון הראשון של 2022, על אף התפרצות האומיקרון, היקף ההזמנות עמד על 114 אלף בלבד בהשוואה ל-116 אלף ברבעון ההנפקה (אצל אינסטקארט, היקף ההזמנות ברבעון ראשון 2022, הודות לאומיקרון, היה גבוה בכ-19% בהשוואה לרבעון ראשון 2021). ברבעון השני של 2022, היקף ההזמנות צנח ל-106 אלף, וכך חלפה לה התהילה של הצרכניה הישראלית המקוונת ללא מלאי ומחסנים.
ד"ר אורי רונן, רו"ח, מומחה בחשבונאות ביקורתית וניתוח דוחות
- 1.תודה 06/11/2023 17:54הגב לתגובה זועבודה יסודית,כל הכבוד,לו היית ד"ר לרפואת שיניים הייתי רק בטיפולך!
אחרי צניחה של 30% - מייקל סיילור ממשיך לקנות ביטקוין
בעוד הביטקוין צונח והסנטימנט בשוק הופך שלילי, סטרטג׳י מגבירה רכישות וממשיכה להעמיס מטבעות, למרות שחיקת הפרמיה במניה וחשש גובר של משקיעים מגל ירידות נוסף
הקריפטו ממשיך לקפוץ לראש הכותרות, אבל לא מהסיבות שמייקל סיילור קיווה להן. בזמן שכמעט כל נכס דיגיטלי נסחר בירידות חדות, מייסד סטרטג׳י MicroStrategy Inc 7.15% דווקא קונה עוד ביטקוין. בעיני מי שעוקב אחריו כבר שנים, זו לא הפתעה. הוא מתייחס לכל ירידה כהזדמנות.
סטרטג׳י, שהפכה את עצמה לגוף שמחזיק ביטקוין בהיקפים חריגים, עדכנה שרכשה מטבעות נוספים בשווי של יותר מ-800 מיליון דולר בתוך שבעה ימים. זה היקף שמזכיר את ימי השיא של 2021. בסיכום עדכני, סטרטג׳י מחזיקה מאות אלפי מטבעות. מבחינת סכום בדולרים, מדובר בעשרות מיליארדים שמונחים על מטבע אחד. כמו במקרים קודמים, גם הפעם הכסף לא הגיע מהרווחים של החברה. במקום זה, סטרטג׳י בחרה במסלול מוכר: גיוס הון במבנה חוב. היא הנפיקה מניות בכורה נקובות באירו, וגייסה מעל שבע מאות מיליון דולר אחרי הוצאות.
הביטקוין צנח כמעט 30% מאז השיא של אוקטובר
הצניחה בביטקוין התרחשה דווקא בתקופה שבה כניסה מסיבית של שחקני וול סטריט, התמתנות ברגולציה ותמיכה פוליטית אמורה היתה ליצור רשת ביטחון למחיר. בפועל, זה לא הספיק כדי לעצור את הירידות. ירידות כאלה פוגעות במיוחד בחברות שבנו את הזהות שלהן סביב החזקת ביטקוין. סטרטג׳י היא הדוגמה הבולטת. מניית החברה מתנהגת כמו גרסה ממונפת של המטבע עצמו. כשהמחיר יורד, השווי שלה יורד מהר יותר.
מדד mNAV, שמשווה בין שווי השוק של החברה לבין ערך נכסי הביטקוין שלה, צנח בחדות. בעבר, המשקיעים היו מוכנים לשלם פרמיה גדולה כדי להחזיק מניה שמגיבה בעוצמה לתנודות המטבע. היום הפרמיה כמעט נעלמה. מאז 2020, כשהחברה נצמדה לביטקוין לראשונה, המניה זינקה 1500%. אבל הגיאות הזו יצרה גם מציאות קשה למי שקנה מאוחר. מהשיא בנובמבר האחרון, המניה איבדה יותר ממחצית מערכה. מי שחשש מדילול ומינוף מוגזם, קיבל בינתיים הוכחה.
- מייקל סיילור רוכש עוד ביטקוין - סטרטג'י קונה במחיר שיא, מחזיקה 3% מהביטקוין שבמחזור
- הפרמיה של מייקל סיילור יורדת, ומה קורה למניית סטרטג'י?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם הזמן, גם המתחרות של סטרטג׳י אימצו מודלים דומים. כולן הציגו עצמן ככלי חשיפה פשוטים לביטקוין. אבל התקופה האחרונה הראתה שהמודל חשוף לאותה מגמה: כשהשוק מתקרר, הערך שלהן מתכווץ כמעט עד ערך הנכסים שהן מחזיקות. אין כרית ביטחון.
וול סטריט השוק האמריקאיהירידות במדדים מתמתנות; נייס צונחת ב-12%, סולאראדג׳ קופצת ב-6%
וול סטריט במגמה שלילית במה שממשיך את המומנטום השלילי של אתמול ואת החששות של השבועות האחרונים, עם תנועה רוחבית בכל המדדים המרכזיים. ה-S&P 500 מאבד 0.3%, הנאסד"ק עם 0.5% והדאו יורד ב-0.6%. הירידות מגיעות על רקע לחצים מתמשכים בסקטור הטכנולוגיה, תנודתיות בשוק הקריפטו ותחושה של האטה בצד הצרכני בעיקר סביב הדוחות של הום דיפו וחיתוך התחזית שלה.
אנבידיה תפרסם מחר את דוחות הרבעון השלישי, ומה שהיה עד לא מזמן מקור להתלהבות הפך לגורם שמכניס מתח לשווקים. לאנבידיה יש משקל גבוה במדדים וכל פספוס בתוצאות או בתחזית קדימה יכול לגרום למימוש משמעותי בוול סטריט. בנוסף, נתוני התעסוקה לחודש ספטמבר יתפרסמו רק ביום חמישי בגלל השבתת הממשל, ולכן הם מקבלים כעת משקל עוד יותר גדול.
לצד זה, נתוני תביעות האבטלה שמגיעים סוף-סוף ממשרד העבודה מצביעים על ריכוך נוסף בשוק התעסוקה - עלייה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה בארה"ב מספר התביעות הראשוניות עמד בשבוע שהסתיים ב-18 באוקטובר על 232 אלף, הרבה מעל הממוצע שראינו מאז סוף הרבעון השני. זה עדכון הראשון יש לציין מאז השבתת המוסדות הפדרלים ולכן החשיבות של זה היא גדולה. בנוסף, מספר התביעות המתמשכות טיפס ל-1.957 מיליון - קרוב מאוד לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021 מה שגם משקף את ההאטה בקצב הגיוסים.
זה אולי לא מספרים של משבר, אבל אלו נתונים שמראים על האטה. יש פחות גיוסים, יותר פיטורים, ושוק העבודה פחות הדוק ממה שראינו בתחילת השנה. מצד אחד זה מאתגר את הכלכלה אבל מצד שני זה דווקא יכול להוריד לחץ אינפלציוני ולכן לשחק תפקיד משמעותי בהחלטות הריבית הקרובות של הפד ולגרום להאצת מסלול הורדות הריבית.
- ה-S&P ירד ב-0.9%; אלביט וצים זינקו ב-6%, נייס צנחה ב-9%
- גוגל מטפסת 3.7% דל צונחת 6%, אנבידיה ב-1.5%; ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל זה מגיע כשהשוק כבר מפחית את הציפיות להורדת ריבית בדצמבר, שהסבירות לכזאת ירדה מכ-90% לפני חודש לכ-40% בלבד כיום. תשואת אג"ח ה-10 שנים יורדת ל-4.11%, הדולר נחלש מעט, הזהב ממשיך לרדת, והביטקוין נע סביב 91 אלף דולר - ירידה שמתכתבת עם הבריחה מנכסים מסוכנים באופן יחסי.
