מה מלמדות התוצאות של אינסטקארט על קריסת קוויק הישראלית?
אינסטקארט, המפיקה הכנסות משירותי ליקוט ושיגור מוצרי מכולת לבתי צרכנים, הנפיקה לראשונה את מניותיה לציבור בספטמבר וצפויה לפרסם את תוצאות הרבעון השלישי ביום רביעי.
תשקיף ההנפקה כלל את תוצאות הרבעון השני. נתוני המחצית הראשונה של 2023, בהשוואה למחצית הראשונה של 2022 הראו צמיחה מרשימה בהכנסות ומעבר מהפסד לרווח תפעולי. אבל, מצד שני, הם גם הצביעו על דשדוש מעורר דאגה בהיקף ההזמנות:
מתוך תשקיף ההנפקה של החברה
אינסטקארט (שמנייתה נסחרת בסימול CART, ולכן אכנה אותה בקיצור "קארט") מציעה לצרכן, בהתאם למיקומו הגיאוגרפי, מספר קמעונאים שמהם הוא יכול לבצע הזמנה (הוא יכול להרכיב סל ממספר קמעונאים). בגין כל הזמנה, אינסטקארט גובה עמלה הן מהצרכן והן מהקמעונאי. עמלות אלה – בניכוי תשלומים למלקטים ולשליחים (המלקט הוא השליח בדרך כלל) – הן הרכיב הראשון בהכנסות לפי כללי חשבונאות מקובלים.
- אינסטקארט נכנסת לשיתוף פעולה עם אובר
- המשקיע הגדול באינסטקארט ממשיך לרכוש מניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שתוהה, ובצדק, מדוע תשלומים למלקטים אינם הוצאה, התשובה היא שקארט רואה עצמה כמתווכת בין הצרכן לבין הקמעונאי לבין המלקט. ההכנסה מהתיווך היא ההפרש בין הסכום שמשלם הצרכן לבין הסכומים המועברים לקמעונאי ולמלקט.
לשם המחשה, בשנת 2022, מחיר הזמנה ממוצע היה 110 דולר, שמתוכו, על פי התשקיף, גזרה קארט עמלות בסך 16 דולר – נניח 10 דולר מהצרכן ו-6 דולר מהקמעונאי. כלומר, התשלום לקמעונאי עבור מוצרים היה 90 דולר (והסכום נטו שהועבר לו היה 84 דולר). מתוך ה-16 דולר עמלות, קארט העבירה למלקט 9 דולר. ההכנסה שנרשמה מביצוע הזמנה זו הייתה אם כך 7 דולר.
רכיב ההכנסות השני נובע מפרסומות של מותגים, המוצגים לצרכן בשעה שהוא עורך קניות באתר.
הנתונים המדאיגים של אינסטקארט
הנתון המדאיג ביותר בתוצאות המחצית הראשונה של 2023 הוא ללא ספק שיעור גידול אפס במספר ההזמנות. הסיבה לצרה הזו, על פי קארט, היא כי במחצית הראשונה של 2022 חלק משמעותי מההזמנות נבע מהתפרצות האומיקרון (זוכרים?), שהרתיע צרכנים מביקור פיזי במרכולים. באופן חריג, התשקיף מציג אומדנים – שנתקבלו מניתוח סטטיסטי מלומד (אבל עדיין מבוסס על הנחות) – לכמות ההזמנות (בכל חודש בין ינואר 2020 עד דצמבר 2022), שנבע מחשש צרכנים להידבק בקורונה. הנה הנתונים לשנת 2021 ו-2022:- קומפיוג'ן מזנקת 15%, מיקרון ב-2.6% אמזון ב-1.4% - מה קורה בחוזים?
- מחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הנתונים לשנת 2021 ו-2022
על פי אומדנים אלה, בניכוי השפעת האומיקרון, שהייתה בעיקר ברבעון ראשון 2022, הייתה צמיחה משמעותית בהזמנות במחצית השנייה של 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022.
ועדיין נשאלת השאלה, כיצד הצליחה קארט להגדיל ב-34% את ההכנסות מהזמנות במחצית הראשונה של 2023, בשעה שכמות ההזמנות נותרה כשהייתה בתקופה המקבילה ב-2022. סיבה מרכזית, על פי קארט, היא האומיקרון, שאמנם הגדיל את כמות ההזמנות, אך פגע בהכנסות שהופקו מההזמנות. זאת מכיוון שהיא נאלצה להגדיל את התשלומים למלקטים, כדי לתמרצם להגיע לעבודה בשעה שהסיכון להידבקות באומיקרון ריחף מעל ראשם (כזכור, שורת ההכנסות היא לאחר תשלומים למלקטים).
יש על כן מקום לסברה ששיעור הגידול המרשים בהכנסות במחצית הראשונה של 2023 (כ-31%) הינו חד פעמי באופיו. ואכן, בתחילת אוקטובר דלפה ל-The Information תחזית "פרטית" של חתמי ההנפקה, שעל פיה שיעור צמיחת ההכנסות יצנח ל-8% במחצית השנייה של השנה:
התחזית הפרטית של חתמי ההנפקה
בתגובה להדלפה, צנחה המניה ב-10%, והיא נסחרת היום מתחת למחיר שבו הונפקה. עוצמת הפתעת השוק קצת מפתיעה, משום שהצניחה הצפויה בשיעור הצמיחה ממשיכה את המגמה בשלושת הרבעונים האחרונים:
נתוני הרבעונים האחרונים
מזה שלושה רבעונים אין שינוי בכמות ההזמנות, ובהתאם ההכנסות לא ממש יכולות לצמוח. שירותי קארט הן מוצר מותרות, ומשכך תנאי המקרו הנוכחיים בוודאי תורמים לקיפאון בכמות ההזמנות, אבל יש גורם נוסף, היסטורי. קוראים לו "קוהורט 2020", והוא שופך אור גם על הפיאסקו של הנפקת קוויק בתל אביב, וקריסת המודל העסקי שלה בישראל.
הקשר בין קארט לקוויק הישראלית
כפי שניתן לראות בתמונה הזו בתשקיף קארט (עמוד 109) ובתמונה הזו (עמוד 110), צרכנים שביצעו את הרכישה הראשונה שלהם בשנת 2020 ("קוהורט 2020"), עדיין רוכשים באתר יותר מכל קוהורט אחר – מהסיבה הפשוטה שבין מרץ 2020 לדצמבר 2020 הצטרפו לשירות המשלוחים המון המון המון צרכנים, והם עדיין הקבוצה הדומיננטית בקרב לקוחות קארט. כך למשל, ברבעון השני של 2023 הם ביצעו רכישות שהיוו כ-30% מה-GTV (היקף הרכישות במונחי מחיר לצרכן):
נתוני רבעון שני 2023
אבל היקף הרכישות שלהם ברבעון השני של 2023 היה רק 90% מהיקף הרכישות שלהם ברבעון המקביל ב-2022 (במונחים ריאלים הירידה הייתה חדה עוד יותר בגלל העלייה החדה במחירי המזון לצריכה ביתית בארה"ב, 11.4% בשנת 2022). בשנת 2022, היקף הרכישות של קוהורט 2022 היווה כ-85% מרכישותיו בשנת 2020.
כפי שמסבירה קארט, חלק ניכר מקוהורט 2020 הצטרף לשירות רק בגלל הסיכון להידבקות בקורונה, כך שככל שהסיכון הזה פוחת, כך גם פוחת היקף הרכישות של קוהורט זה באתר. ומכיוון שהקוהורט הזה עדיין דומיננטי, קשה מאד להגדיל את כמות ההזמנות הכולל.
מחיר מניית CART בהנפקה נקבע ל-30 דולר (כיום עומד על כ- 27 דולר), והוא העניק לחברה שווי שוק של כ-9 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לשווי של 39 מיליארד דולר (!) בסבב השקעות של משקיעי VC מתחוכמים במרץ 2021. כך למשל, השקעה של קרן סקויה בסבב ההוא, מלפני שנתיים חצי, בסך של 50 מיליון דולר, שווה היום כ-12 מיליון דולר בלבד.
קריסת השווי של אינסטקארט מאז מרץ 2021 היא נחמה פורתא למוסדיים ישראלים, שרכשו ברבעון הראשון של 2021, במסגרת ה-IPO של קוויק, שתיארה את עצמה כסופרמרקט "אונליין ללא מלאי ומחסנים", מניות בהיקף של 80 מיליון שקל. בתוך עשרה חודשים בלבד ממועד ההנפקה קרסה מניית קוויק ב-80%. כעבור זמן לא רב לאחר מכן קרס גם המודל העסקי של קוויק, שהופכת בימים אלה להיות חטיבת השליחויות של קארפור.
סמוך לפני ההנפקה, העלתה קוויק למאיה מצגת למשקיעים, שבה העריכו אנשי המפתח כי "הצמיחה המואצת המהותית" בשנת הקורונה תימשך "בצורה משמעותית" גם לאחר הקורונה, כי הקורונה יצרה "הרגלי צריכה חדשים":
מתוך המצגת של קוויק
האם היה בסיס לטענה כי צרכן שהצטרף לשירותי קוויק מטעמי סיכון הידבקות בקורונה ישנה את הרגלי הקניות שלו כשהסיכון להדבקה יתפוגג? האם היה בסיס לטענה כי קוויק "תוכל להמשיך לצמוח בצורה משמעותית במסגרת הביקושים הקיימים?"
לדעתי, נתוני רבעון ההנפקה, כלומר רבעון ראשון 2021, כבר הראו כי הטענה האחרונה הייתה מנותקת מהמציאות. ברבעון זה, על פי נתוני קוויק, 22,800 "לקוחות חוזרים" ביצעו הזמנה באתר. בשנת 2020, כ-73,900 לקוחות ביצעו הזמנה באתר. כלומר, לכל היותר כ-31% מהלקוחות בשנת 2020 ביצעו הזמנה ברבעון ראשון 2021. עם שיעור כזה של לקוחות חוזרים, ועוד ברבעון שבו סיכון ההידבקות בקורונה עדיין היה קיים, כיצד ניתן לצמוח "בצורה משמעותית במסגרת הביקושים הקיימים"?
ואכן, שנה לאחר ההנפקה, ברבעון הראשון של 2022, על אף התפרצות האומיקרון, היקף ההזמנות עמד על 114 אלף בלבד בהשוואה ל-116 אלף ברבעון ההנפקה (אצל אינסטקארט, היקף ההזמנות ברבעון ראשון 2022, הודות לאומיקרון, היה גבוה בכ-19% בהשוואה לרבעון ראשון 2021). ברבעון השני של 2022, היקף ההזמנות צנח ל-106 אלף, וכך חלפה לה התהילה של הצרכניה הישראלית המקוונת ללא מלאי ומחסנים.
ד"ר אורי רונן, רו"ח, מומחה בחשבונאות ביקורתית וניתוח דוחות
- 1.תודה 06/11/2023 17:54הגב לתגובה זועבודה יסודית,כל הכבוד,לו היית ד"ר לרפואת שיניים הייתי רק בטיפולך!
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
משקיעים עובדים AIקומפיוג'ן מזנקת 15%, מיקרון ב-2.6% אמזון ב-1.4% - מה קורה בחוזים?
הרצף השלילי בוול סטריט עומד להיקטע כשהחוזים נסחרים בעליות של עד 0.4% בהובלת החוזים על הנאסד"ק; המשקיעים מעודדים מנתוני התעסוקה החלשים שפותחים פתח להורדות ריבית עתידיות - אם כי יש ציפיה לקראת נאומי בכירי הפד' לשמוע את השקפתם על השוק
אחרי כמה ימים חלשים במדדים החוזים מבשרים לנו על פתיחה שתהיה ככל הנראה בטריטוריה חיובית. אם בוחנים את נתוני המאקרו האחרונים אפשר לקבל תחושה שהכלכלה האמריקאית נכנסת לשלב של האטה מסוימת - האם זה יעודד את הפד' להוריד ריבית? השוק עולה, זה נראה שהמשקיעים "מעודדים" מהנתונים הרעים.
בינתיים החוזים חיוביים. החוזים על הדאו עולים בכ-0.2%, החוזים על ה-S&P מתחזקים בכ-0.3% עד 0.4%, והחוזים על הנאסד"ק עולים בכ-0.4%, אחרי שה-S&P 500 והדאו רשמו 3 ימי ירידות רצופים. נתוני שוק העבודה שפורסמו השבוע מצביעים על תמונה מעורבת, אובדן של כ-105 אלף משרות באוקטובר, עלייה בשיעור האבטלה ל-4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, ולצד זאת תוספת של 64 אלף משרות בנובמבר, מעל הציפיות. השילוב הזה מחזק את ההערכה שמדובר בהאטה הדרגתית ולא בזעזוע חד, תרחיש שמאפשר לפד' להותיר על השולחן אפשרות להמשך הפחתות ריבית.
גם שאר הנכסים משקפים את התמונה הזאת. תשואת האג"ח האמריקאי ל-10 שנים מטפס ל-4.17%, הדולר מתחזק בכ-0.4% מול סל המטבעות, והזהב עולה בכ-0.3% לרמה של כ-4,346 דולר לאונקיה. במקביל, מחירי הנפט נעים כלפי מעלה בעקבות התפתחויות גיאופוליטיות, עם עלייה של כ-1.2% בברנט לכ-59.6 דולר לחבית ושל כ-1.3% ב-WTI לאזור 56 דולר. התנודתיות בסחורות מוסיפה שכבה נוספת של זהירות לשוק, במיוחד לקראת פרסום נתוני אינפלציה והחלטות ריבית אצל בנקים מרכזיים באירופה וביפן. בהמשך היום גם צפויים נאומים של בכירי הפד', ובהמשך השבוע גם פרסום מדד המחירים לצרכן כל אלה יכולים בוודאי להשפיע על הסנטימנט.
מניות בולטות בוול סטריט
טסלה Tesla 3.07% נסחרת בעלייה קלה במסחר המוקדם, אחרי זינוק ביום המסחר הקודם שבו המניה קובעת שיא סגירה חדש של 489.88 דולר. העלייה מגיעה בעקבות העלאת מחיר יעד מצד מיזוהו, והמשקיעים בינתיים נראים אדישים יחסית ללחץ הרגולטורי בקליפורניה. רשות הרישוי במדינה מעניקה לטסלה 90 יום לשנות את אופן השיווק של מערכת האוטופיילוט, ומבהירה כי אם לא תעמוד בדרישות, רישיונות הייצור והסוכנות שלה יושעו זמנית. בשוק, לפחות לפי המסחר המוקדם, מתמקדים כרגע יותר במומנטום החיובי ופחות בסיכון הרגולטורי.
- טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וורנר ברוס Warner Bros. Discovery -2.73% נחלשת במסחר המוקדם, בהמשך לירידה חזקה ביום הקודם. הדירקטוריון של החברה קורא לבעלי המניות לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה על ידי פרמאונט סקיידאנס, וממליץ לתמוך בעסקה הקיימת עם נטפליקס NFLX. ההתפתחות הזו משפיעה גם על המניות המעורבות, כשפרמאונט נחלשת ונטפליקס דווקא מתחזקת. חוסר הוודאות סביב מבנה העסקה והכיוון האסטרטגי של וורנר ברוס ממשיך להעיב על המניה.
