נתוני מכירות טובים לסוף 2022 מרימים את קוסטקו ב-7% - זה לא בהכרח טוב לשוק
ענקית הקמעונאות COSTCO WHOLESALE היא הראשונה מבין החברות הגדולות בענף המפרסמת את נתוני המכירות שלה לתקופת החגים. בחמשת השבועות שנגמרו ביום ה-5 בינואר, המכירות של החברה עמדו על 23.8 מיליארד דולר, 7% יותר מהתקופה המקבילה ב-2021 (בחודש נובמבר הנתון עמד על 5.3%). בוול סטריט היו הרבה פחות אופטימיים וציפו לראות עלייה של 3.5% בלבד, בעיקר בגלל עליות המחירים והריבית הגבוהה, מה שהיה אמור להאט את הביקוש של הצרכנים.
ב-18 השבועות שהסתיימו בראשון לינואר המכירות עלו ב-7.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2021, אל 81.16 מיליארד דולר. דווקא במכירות שבאינטרנט החברה ראתה ירידה כשהמכירות בדצמבר ירדו ב-6.5% וב-4.8% בארבעת החודשים האחרונים של השנה.
"הריבאונד מנובמבר לתוצאות טובות מהמצופה מחזקות את התאוריה על פיה ההכנסות מהחגים הגיעו מאוחר השנה" אומר מייקל בייקר, אנליסט מ- D.A. Davidson. מה שמפתיע בתוצאות של החברה הוא בעיקר העניין שהצרכנים האמריקאים לא מפסיקים לבזבז כסף, על אף המצב הכלכלי, מה שבעצם יכול להוות אינדיקטור מסויים למצב המשק. אם האזרחים ממשיכים לבזבז, סימן שיש להם את הכסף לכך, ככל הנראה מעבודה, וכשהפד' מתאמץ כל כך להוריד את האינפלציה על ידי הריבית, הדבר רק מסמל לנו שיש לבנק המרכזי עוד עבודה רבה.
היום פורסמו נתוני תעסוקה ושכר בארה"ב, שבדומה לנתונים שקוסטקו סיפקה לנו - מראים כי הריבית הגבוהה עדיין לא מובילה להאטה במשק אשר תעזור להוריד את האינפלציה. האבטלה בארה"ב ירדה בחודש דצמבר ל-3.5% והשכר השעתי הממוצע המשיך לעלות (אמנם בקצב נמוך אבל עדיין לעלות) ב-0.3%. אם האבטלה יורדת והשכר עולה המשמעות היא שלחברות יש את האפשרות להמשיך להעסיק עובדים בנוסף לכך שהן מעלות להם את השכר וזה בדיוק לא מה שהפד' רוצה לראות אחרי סדרת העלאות הריבית הניצית שלו, שבכלל עוד לא הגיעה לסיומה.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההערכות מדברות כעת על כך שהפד ימשיך להעלות את הריבית בחודש הבא בעוד 0.5%, כשהריבית צפויה לעמוד בסוף סבב ההעלאות על בין 5% ל-5.25%. אם השוק ימשיך לראות עמידות כזאת אל מול הריבית הגבוהה, ביחד עם זה שהאינפלציה תשאר הרבה מעל טווח היעד של 2%, יכול להיות שנראה את הריבית מגיעה לנקודה גבוהה אף יותר מהציפיות הנוכחיות.
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר
אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר.
העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.
למה רישוי ולא רכישה מלאה?
הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.
זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.
.jpg)