וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

ההימור של באפט – מגדיל החזקתו באקטיוויז'ן; מצפה שהרגולטור יאשר את עסקת מיקרוסופט, בניגוד להערכות בוולסטריט

באפט רכש מניות ב-4.5 מיליארד דולר בחודשים האחרונים בהערכה שמיקרוסופט תוכל להשלים את הרכישה לפי מחיר של 95 דולר למניה; המניה נסחרת בדיסקאונט של 20% על מחיר העסקה, אבל באפט סבור שזו הזדמנות

מיקרוסופט דיווחה לפני מספר חודשים על כוונתה לרכוש את חברת הגיימינג, אקטיוויז'ן בליזארד עבור 69 מיליארד דולר. מדובר במחיר של 95 דולר למניה והמחיר אכן עלה עם הדיווח, אלא שבעקבות קשיים רגולטורים בסגירת העסקה וחשש שלבסוף העסקה לא תיסגר או שיהיו שינויים במתווה העסקה הסופי, מחיר המניה ירד והוא נמוך ממחיר העסקה – בין 75 דולר ל-80 דולר בחודש האחרון. המחיר מבטא דיסקאונט של כ-20%  על מחיר העסקה. את וורן באפט זה לא מפחיד, ההיפך. הוא סבור שזו הזדמנות. 

 

ברקשייר האת'וויי של באפט וצ'רלי מאנגר ניצלו את התנגדות בית המחוקקים לעסקה ואת הירידה במניה, לרכישה של 4.5 מיליארד דולר במניה והם הגיעו לנתח של 9.5% בחברה במחיר משוקלל של כ-78 דולר. עסקה, אם וכאשר תהיה, תניב להם רווח של 20%. 

 

ברקשייר החזיקה ב-2.5% לפני עסקת הדיווח על עסקת הרכישה, אבל הגדילה משמעותית לאחר הדיווח על העסקה עד ל-9.5%. באפט פשוט מאמין שמיקרוסופט תרכוש בסופו של דבר את אקטיוויז'ן. מיקרוסופט אחרי העסקה תהיה השלישית בתחום הגיימינג, זה להערכתו לא מיקום ומעמד שעשוי לבטל את העסקה.

 

המובילות העולמיות בתחום הגגמיינג הן טנסנט וסוני.  כך או אחרת, העסקה הנרקמת לרכישת אקטיוויז'ן מתחברת עם החזון של מיקרוסופט לטווח הארוך, שכן היא מתחרה עם Meta (לשעבר פייסבוק) כדי לבנות טכנולוגיות ליצירת עולם וירטואלי (metaverse) שמשחקים הם המהות שלו. למעשה, מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, היה מנכ"ל הביג טק הראשון שהכיר בפומבי בערכו של המטא-וורס, חודשים לפני מנכ"ל Meta, מארק צוקרברג. כיום, עולמות וירטואליים רבים נשלטים על ידי גיימינג, אבל מנהלי חברות הגיימינג מתכננים למשוך קהלים נוספים, ולהפוך את זירת הגיימינג למקום מרכזי ברשת, שיחליף פעילות של רשתות חברתיות מסורתיות.

  

מיקרוסופט הגדירה את תחום הגיימינג לאחד ממנועי הצמיחה שלה גם דרך רכישות. בשנת 2014 היא רכשה את Minecraft Mojang תמורת 2.5 מיליארד דולר. ובשנה שעברה השלימה את רכישת יצרנית המשחקים Bethesda, בתמורה ל-7.5 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דודו 05/05/2022 21:24
    הגב לתגובה זו
    עשה את הונו מבלי לייצר כלום אפילו לא אום לבורג.
  • 3.
    לא יאושר בחיים 05/05/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    אקטיווג'ן ב95 ולכן קנה לפני חודש בדיוק ולא מספר חודשים כפי שבאפט מגמגם את ב60 דולר זה עוד עלול להיגמר בכתב אישום על מידע בנ.ע לפחות לאנליסט שבאפט מתחבא מאחורי גבו.
  • 2.
    האמת 05/05/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
    הוא תמיד אומר שהוא קונה חברה טובה ופחות מסתכל על המחיר. מכיוון שהוא משקיע לטווח זמן ארוך ואפילו ארוך מאד. לקנות כדי לעשות סיבוב של 20%? מה שווה כל הניתוח שבא אחר כך על מה שמיקרוסופט תעשה עם זה. הפך לסוחר יומי?
  • לרון 05/05/2022 17:28
    הגב לתגובה זו
    האופי משתנה,גם הציפיות,יפסיד מיליארד??? ואז מה.......??
  • שישקו 05/05/2022 14:52
    הגב לתגובה זו
    מ60 קניה של באפט להצעת רכש של גייטס ב ל95... מעל 50 אחוז !! לא מתאימה בשום צורה לפרוטופוליו של באפט הוא גם לא מבין בזה כפי שטוען אינו קונה משהו שאינו מבין בו כנראה לדבריו הבורסה הפכה בשנתיים האחרונות לקזינו והוא רוצה להיות חלק מהקזינו קניה לתווך של חודש הכי לא באפט שיכול להיות.
  • 1.
    חלל תקשורת (ל"ת)
    יוסי פדלון 05/05/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
  • נחום 06/05/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
    מה מיוחד בה ?
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

JD.COM, צילום: רשתות חברתיותJD.COM, צילום: רשתות חברתיות

JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות

ההכנסות ברבעון השלישי של ענקית האי-קומרס הסינית עלו לכ-300 מיליארד יואן מעל הציפיות, אבל הרווח הנקי נחתך ב-%55 בשל השקעות כבדות במשלוחים ומלחמת מחירים שמכבידה על הענף
מנדי הניג |
נושאים בכתבה JD.COM דוחות כספיים

ענקית הסחר האלקטרוני הסינית, והמתחרה של עליבאבא, JD.com מסיימת את הרבעון השלישי עם קפיצה של 15% בהכנסות לרמה של 299.1 מיליארד יואן, מעבר לציפיות שעמדו על 294.4 מיליארד. למרות זאת, הרווח הנקי התכווץ ל-5.3 מיליארד יואן, צניחה של 55%, בעיקר בעקבות השקעות כבדות בכניסה לעולמות משלוחי האוכל והמסחר המהיר. המניה מגיבה בעלייה במסחר המוקדם בניו יורק, שזה מגיע בין היתר בזכות הנתונים החזקים של יום הרווקים הסיני שדיווחו על קפיצה של 40% במספר הלקוחות וכמעט 60% בגידול בהזמנות.

שוק הסחר המקוון הסיני, ששוויו נמדד בטריליוני דולרים, משתנה במהירות. בשנה האחרונה מתפתחת בו מלחמת מחירים גדולה מאוד, שמקבלת ביטוי בהנחות גדלות לצרכנים, קופונים נדיבים וקמפיינים שיווקיים שמנסים למשוך משתמשים בזמן של האטה בצריכה. JD נכנסת חזק לשוק משלוחי האוכל ושוברת את הדואופול שהיה במשך שנים בין מייטואן לעליבאבא. המהלך שלה מצית תחרות ישירה בין ארבע חברות: JD, מייטואן, עליבאבא ו-PDD.

הכניסה של JD לעולם המשלוחים מגיעה אחרי שמייטואן התחילה להתרחב לתחומים רחבים יותר, לא רק אוכל, מה שחייב את JD להגיב ולשמור על מעמדה מול המתחרות. עליבאבא מצידה מחזקת את פעילות המשלוחים של Ele.me כדי לא להישאר מאחור בשוק שהופך צפוף ותחרותי יותר מיום ליום. PDD, שבנתה את עצמה על מחירים נמוכים במיוחד, מגלה שהיתרון הזה כבר לא בלעדי. כשהחברות האחרות מציעות הנחות עמוקות לא פחות, גם היא נאלצת להגדיל הוצאות ולהתמודד עם לחץ על המרווחים.

התחרות האגרסיבית הזאת פוגעת בשורה התחתונה של כל הענף. ברבעון השני בלבד נשרפו מעל 4 מיליארד דולר על סבסוד משלוחים, קופונים ומבצעי שיווק. ההערכות מדברות על כך שהחברות בענף יגיעו להוצאות של עד 160 מיליארד יואן בשנתיים הקרובות רק כדי להישאר במשחק.

מלחמת המחירים מקבלת ביטוי בדוחות

עבור JD, ההשפעה כבר ברורה בדוחות. מצד אחד המכירות ממשיכות לעלות בקצב גבוה, אבל מצד שני העלויות קופצות במהירות. החברה מוציאה יותר על לוגיסטיקה, על שליחים ועל מבצעי שיווק שנועדו למשוך לקוחות, וכל זה מפחית משמעותית את הרווח שנשאר בסוף. למרות זאת, JD רואה צמיחה חזקה במיוחד במסחר המהיר. מספר הלקוחות הפעילים בסגמנט הזה קופץ בעשרות אחוזים, וזה מחזק את התחושה בחברה שהמהלך נכון ושצריך להמשיך להשקיע, גם אם בטווח הקצר זה פוגע ברווחיות.