שבבים; קרדיט: רוי שיינמן
שבבים; קרדיט: רוי שיינמן

טראמפ מתכנן לשנות את כללי ייצוא השבבים; המניות מזנקות

השינוי עשוי להגדיל את היקף המכירות של חברות שבבים אמריקאיות ולבטל את המגבלות שהוטלו בעידן ביידן; גם המניות הישראליות - נובה, קמטק וטאואר עולות

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה שבבים אנבידיה

ממשל טראמפ מתכנן לשנות את הכללים שהנהיג ממשל ביידן לגבי ייצוא שבבים מתקדמים המבוססים על בינה מלאכותית. לפי דוברת משרד המסחר האמריקאי, התקנות שנקבעו בעידן ביידן נחשבות למסורבלות מדי ומעכבות חדשנות אמריקאית. השינוי המתוכנן עשוי לכלול ביטול החלוקה לרמות (Tiers) בהן סווגו המדינות לצורך קביעת מכסות ייצוא שבבים, ויישום מדיניות פשוטה יותר שתאפשר גמישות רבה יותר בשיווק שבבים לשווקים בינלאומיים.


התקנות הנוכחיות, שהותוו בימיו האחרונים של ממשל ביידן, נועדו להקשות על סין וגוש המדינות העוינות להשיג שבבים מתקדמים שיכולים לשפר יכולות צבאיות. התקנות חילקו את העולם לשלוש רמות: הראשונה כללה 17 מדינות וביניהן טייוואן, שיכלו לרכוש שבבים ללא הגבלה; הרמה השנייה כללה כ-120 מדינות עם מגבלות על היקף השבבים; ואילו הרמה השלישית כללה את סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה, שחסומות לחלוטין מלקבל את השבבים. כעת, ממשל טראמפ סבור שהמודל של חלוקה לרמות הוא מסובך מדי ובלתי ניתן לאכיפה. במקום זאת, השינוי המסתמן יכלול משטר רישוי עולמי המאפשר הסכמים בין ממשלות לצורך הגדרת מדיניות ייצוא פרטנית. הרעיון הוא לפשט את התהליך ולאפשר לחברות אמריקאיות, כמו אנבידיה, להרחיב את המכירות הבינלאומיות שלהן.


האפשרות לשינוי בתקנות עוררה תגובות חיוביות בשוק, כאשר אנבידיה NVIDIA Corp. -1.55%   עלתה בכ-3% אתמול לאחר ההודעה, וכעת עולה בכ-2% בטרום המסחר, גם AMD עולה בטרום המסחר בכ-2%, ולמעשה מדד SOXX, העוקב אחרי מניות חברות השבבים הגדולות, עולה ב-1.7% בטרום המסחר. אנבידיה, שנחשבת לאחת מיצרניות השבבים המובילות בארה"ב, עשויה להרוויח מהקלה במגבלות הייצוא - במיוחד אם המדינות שעד כה היו מוגבלות יקבלו גישה רחבה יותר לשבבים המתקדמים. דוברת מטעם משרד המסחר ציינה כי המהלך יאפשר "שחרור של חדשנות אמריקאית" ויחזק את המעמד של ארה"ב כמובילה בתחום השבבים ובינה מלאכותית. עם זאת, עדיין לא נקבע לוח זמנים סופי לאישור התקנות החדשות, והדיון בנושא ממשיך להתנהל בין גורמי הממשל.


שינוי התקנות מגיעה על רקע הפגישה הצפויה בסוף השבוע בין ארה"ב לסין, כאשר ההערכות הן שהמו"מ הראשוני יתמקד תחילה בנושא זרימת הפנטלין מסין לארצות הברית. ישנה מלחמת גרסאות בין האמריקאים לסינים מי היה זה שביקש את הפגישה, אך נראה ששתי המדינות נואשות להגיע להסכם.


ההשפעה על מניות השבבים בישראל


מניות השבבים בבורסה המקומית מזנקות היום בעקבות ההודעה על שינוי כללי הייצוא בארה"ב. מניית נובה מטפסת בכ-6.8%, קמטק קמטק -0.65%  , פריורטק פריורטק -1.94%   וקווליטאו קווליטאו -0.55%   עולות בכ-6% כל אחת, וטאואר טאואר -1.74%   רושמת עלייה של כ-3.7%. העליות מגיעות לאחר תקופה קשה לענף השבבים שנפגע משמעותית מאז הכרזת מדיניות המכסים החדשה של טראמפ ב-2 באפריל, אז החלו המניות לרשום ירידות חדות שנמשכו לאורך החודש האחרון. בעקבות הכרזתו של טראמפ על מדיניות מכסים חדשה, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במניות השבבים, בעיקר בגלל החשש לפגיעה בצמיחה וירידה בהכנסות ממדינות מפתח כמו סין ושווקים נוספים באסיה. עם זאת, התאוששות נרשמה בשבועות האחרונים לאור צפי להתפתחויות חיוביות וכעת השוק מגיב באופן חיובי לשינוי המתוכנן בכללי הייצוא, מתוך ציפייה לשיפור אפשרי בתנאי השוק עבור חברות השבבים.


מבט על המכפילי הרווח של החברות עדיין מציג תמונה אטרקטיבית, מצד אחד זה מעניין כי החדשות מפיחות תקווה שבה ההתאוששות תתרום לעליה בצמיחה, טראמפ וסין יפגשו והשיחות עשויות להניב פרי כי לשתי המדינות יש הרבה מה להפסיד במידה והמצב הנוכחי ישאר. מצד שני, טראמפ ידוע בחוסר היציבות שלו ובהצהרות שיכול לזעזע את השוק, וחוסר הוודאות עדיין קיים. נובה נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 23, קמטק 20, ואנבידיה במכפיל רווח עתידי של 21.


טאואר בולטת בירידה החדה ביותר מבין חברות השבבים הישראליות מתחילת השנה, עם ירידה של כ-29%. זאת, בהשוואה לירידות מתונות יותר בקרב מתחרותיה: קמטק ירדה בכ-12%, פריורטק איבדה כ-10%, וקווליטאו ירדה בכ-5.5%. לעומתן, נובה אף רשמה עלייה מתונה של כ-2% באותה תקופה. למרות הירידה החדה, טאואר ממשיכה להציג בסיס פיננסי יציב יחסית, עם הון עצמי מרשים של קרוב ל-10 מיליארד שקל. מכפיל ההון שלה עומד כיום על כ-1.54. הירידות החדות במניה עשויות להיות קשורות לביטול עסקת אינטל, בהיקף של 5.4 מיליארד דולר, בעקבות חסמי רגולציה. בנוסף, גם ההודעה על עצירת המיזם המשותף עם קבוצת אדאני להקמת מפעל שבבים בהודו עלולה להשפיע על סנטימנט המשקיעים כלפי החברה. טאואר סיימה את הרבעון הרביעי של 2024 עם צמיחה של 10% בהכנסות שעמדו על 387 מיליון דולר, לצד רווח נקי מתואם של 59 סנט למניה. את הרבעון הראשון של שנת 2025 צופה החברה כי תסיים עם מכירות של 358 מיליון דולר, עם טווח תחזית של 5% כלפי מעלה או מטה, המשקפת כ-10% צמיחה מול הרבעון הראשון של שנת 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"


המהלך של ממשל טראמפ מגיע בתקופה בה הביקוש לשבבים מתקדמים גובר, במיוחד מצד תעשיות טכנולוגיות מתקדמות. מדינות כמו סין ורוסיה, שממשל ביידן חסם את גישתן לשבבים מתקדמים, עשויות לנסות להשפיע על עיצוב המדיניות החדשה. אנליסטים מציינים כי אם הממשל אכן יפשט את הכללים, חברות שבבים אמריקאיות עשויות להגדיל משמעותית את נפח המכירות שלהן, אך יש גם סיכון להגברת המתח הגיאופוליטי עם מדינות שמוגדרות כעוינות. אם בסופו של דבר יוחלט על הסכמי רישוי בין ממשלות, יתכן שההקלות לא יכללו את כל המדינות באופן גורף. נכון לעכשיו, השוק ממתין להחלטות נוספות מצד הממשל לגבי יישום השינויים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.