טראמפ מתכנן לשנות את כללי ייצוא השבבים; המניות מזנקות
השינוי עשוי להגדיל את היקף המכירות של חברות שבבים אמריקאיות ולבטל את המגבלות שהוטלו בעידן ביידן; גם המניות הישראליות - נובה, קמטק וטאואר עולות
ממשל טראמפ מתכנן לשנות את הכללים שהנהיג ממשל ביידן לגבי ייצוא שבבים מתקדמים המבוססים על בינה מלאכותית. לפי דוברת משרד המסחר האמריקאי, התקנות שנקבעו בעידן ביידן נחשבות למסורבלות מדי ומעכבות חדשנות אמריקאית. השינוי המתוכנן עשוי לכלול ביטול החלוקה לרמות
(Tiers) בהן סווגו המדינות לצורך קביעת מכסות ייצוא שבבים, ויישום מדיניות פשוטה יותר שתאפשר גמישות רבה יותר בשיווק שבבים לשווקים בינלאומיים.
התקנות הנוכחיות, שהותוו בימיו האחרונים של ממשל ביידן, נועדו להקשות על סין וגוש המדינות העוינות
להשיג שבבים מתקדמים שיכולים לשפר יכולות צבאיות. התקנות חילקו את העולם לשלוש רמות: הראשונה כללה 17 מדינות וביניהן טייוואן, שיכלו לרכוש שבבים ללא הגבלה; הרמה השנייה כללה כ-120 מדינות עם מגבלות על היקף השבבים; ואילו הרמה השלישית כללה את סין, רוסיה, איראן וצפון
קוריאה, שחסומות לחלוטין מלקבל את השבבים. כעת, ממשל טראמפ סבור שהמודל של חלוקה לרמות הוא מסובך מדי ובלתי ניתן לאכיפה. במקום זאת, השינוי המסתמן יכלול משטר רישוי עולמי המאפשר הסכמים בין ממשלות לצורך הגדרת מדיניות ייצוא פרטנית. הרעיון הוא לפשט את התהליך ולאפשר
לחברות אמריקאיות, כמו אנבידיה, להרחיב את המכירות הבינלאומיות שלהן.
האפשרות לשינוי בתקנות עוררה תגובות חיוביות בשוק, כאשר אנבידיה NVIDIA Corp. 2.05% עלתה בכ-3% אתמול לאחר ההודעה, וכעת עולה בכ-2%
בטרום המסחר, גם AMD עולה בטרום המסחר בכ-2%, ולמעשה מדד SOXX, העוקב אחרי מניות חברות השבבים הגדולות, עולה ב-1.7% בטרום המסחר. אנבידיה, שנחשבת לאחת מיצרניות השבבים המובילות בארה"ב, עשויה להרוויח מהקלה במגבלות הייצוא - במיוחד אם המדינות שעד כה היו מוגבלות יקבלו
גישה רחבה יותר לשבבים המתקדמים. דוברת מטעם משרד המסחר ציינה כי המהלך יאפשר "שחרור של חדשנות אמריקאית" ויחזק את המעמד של ארה"ב כמובילה בתחום השבבים ובינה מלאכותית. עם זאת, עדיין לא נקבע לוח זמנים סופי לאישור התקנות החדשות, והדיון בנושא ממשיך להתנהל בין גורמי
הממשל.
שינוי התקנות מגיעה על רקע הפגישה הצפויה בסוף השבוע בין ארה"ב לסין, כאשר ההערכות הן שהמו"מ הראשוני יתמקד תחילה בנושא זרימת הפנטלין מסין לארצות הברית. ישנה מלחמת גרסאות בין האמריקאים לסינים מי היה זה שביקש את הפגישה, אך נראה
ששתי המדינות נואשות להגיע להסכם.
- היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
- אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על מניות השבבים בישראל
מניות השבבים בבורסה המקומית מזנקות היום בעקבות ההודעה על שינוי כללי הייצוא בארה"ב. מניית נובה מטפסת בכ-6.8%, קמטק קמטק 1.46% ,
פריורטק פריורטק 1.14% וקווליטאו קווליטאו 0.26% עולות בכ-6% כל אחת, וטאואר טאואר -0.6% רושמת עלייה של כ-3.7%. העליות מגיעות לאחר תקופה קשה לענף השבבים
שנפגע משמעותית מאז הכרזת מדיניות המכסים החדשה של טראמפ ב-2 באפריל, אז החלו המניות לרשום ירידות חדות שנמשכו לאורך החודש האחרון. בעקבות הכרזתו של טראמפ על מדיניות מכסים חדשה, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במניות השבבים, בעיקר בגלל החשש לפגיעה בצמיחה וירידה בהכנסות
ממדינות מפתח כמו סין ושווקים נוספים באסיה. עם זאת, התאוששות נרשמה בשבועות האחרונים לאור צפי להתפתחויות חיוביות וכעת השוק מגיב באופן חיובי לשינוי המתוכנן בכללי הייצוא, מתוך ציפייה לשיפור אפשרי בתנאי השוק עבור חברות השבבים.
מבט על המכפילי הרווח של החברות עדיין מציג תמונה אטרקטיבית, מצד אחד זה מעניין כי החדשות מפיחות תקווה שבה ההתאוששות תתרום לעליה בצמיחה, טראמפ וסין יפגשו והשיחות עשויות להניב פרי כי לשתי המדינות יש הרבה מה להפסיד במידה והמצב הנוכחי ישאר. מצד שני, טראמפ ידוע בחוסר היציבות שלו ובהצהרות שיכול לזעזע את השוק, וחוסר הוודאות עדיין קיים. נובה נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 23, קמטק 20, ואנבידיה במכפיל רווח עתידי של 21.
טאואר בולטת בירידה החדה ביותר מבין חברות השבבים הישראליות מתחילת השנה, עם ירידה של כ-29%. זאת,
בהשוואה לירידות מתונות יותר בקרב מתחרותיה: קמטק ירדה בכ-12%, פריורטק איבדה כ-10%, וקווליטאו ירדה בכ-5.5%. לעומתן, נובה אף רשמה עלייה מתונה של כ-2% באותה תקופה. למרות הירידה החדה, טאואר ממשיכה להציג בסיס פיננסי יציב יחסית, עם הון עצמי מרשים של קרוב ל-10 מיליארד
שקל. מכפיל ההון שלה עומד כיום על כ-1.54. הירידות החדות במניה עשויות להיות קשורות לביטול עסקת אינטל, בהיקף של 5.4 מיליארד דולר, בעקבות חסמי רגולציה. בנוסף, גם ההודעה על עצירת המיזם המשותף עם קבוצת אדאני להקמת מפעל שבבים בהודו עלולה להשפיע על סנטימנט המשקיעים
כלפי החברה. טאואר סיימה את הרבעון הרביעי של 2024 עם צמיחה של 10% בהכנסות שעמדו על 387 מיליון דולר, לצד רווח נקי מתואם של 59 סנט למניה. את הרבעון הראשון של שנת 2025 צופה החברה כי תסיים עם מכירות של 358 מיליון דולר, עם טווח תחזית של 5% כלפי מעלה או מטה, המשקפת
כ-10% צמיחה מול הרבעון הראשון של שנת 2024.
- גוגל מאיימת על OpenAI ומפילה את סופטבנק
- אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
המהלך של ממשל טראמפ מגיע בתקופה בה הביקוש לשבבים מתקדמים גובר, במיוחד מצד תעשיות טכנולוגיות מתקדמות. מדינות כמו סין ורוסיה, שממשל ביידן חסם את גישתן לשבבים מתקדמים, עשויות לנסות להשפיע על
עיצוב המדיניות החדשה. אנליסטים מציינים כי אם הממשל אכן יפשט את הכללים, חברות שבבים אמריקאיות עשויות להגדיל משמעותית את נפח המכירות שלהן, אך יש גם סיכון להגברת המתח הגיאופוליטי עם מדינות שמוגדרות כעוינות. אם בסופו של דבר יוחלט על הסכמי רישוי בין ממשלות, יתכן
שההקלות לא יכללו את כל המדינות באופן גורף. נכון לעכשיו, השוק ממתין להחלטות נוספות מצד הממשל לגבי יישום השינויים.

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
