הרעה במוסר התשלומים במשק באפריל - 93 ימי פיגור
מנתוני דו"ח חדש של חברת BDI עולה כי בחודש אפריל נבלמה מגמת ההטבה במוסר התשלומים הישראלי. בחברה מוסרים כי לאחר כארבעה חודשים של הטבה במוסר התשלומים, רשם המשק הישראלי הרעה של יומיים בסך ימי האשראי בפועל, כלומר בימי הפיגור ובימי האשראי בהסכמה. מ-91 יום בחודש מארס, גדל ההיקף לכדי 93 ימים באפריל. ההרעה שנרשמה בחודש האחרון נובעת, גם מהרעה במספר ימי הפיגור בתשלומים, וגם מהרעה בימי האשראי בהסכמה.
מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה ממשיך להיות גבוה במהלך חודש אפריל, עלה מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה מ-87 ימים ל-88 ימים. עלייה זו באה בניגוד לירידה שנרשמה בחודש מארס, ולאחר מספר חודשים של יציבות. כלכלני BDI תולים את הגידול הקל, שנרשם בחודש האחרון בימי האשראי בהסכמה, בסמיכות לחגים.
לדבריהם, התקופה שלפני החגים מתאפיינת בגידול חד יחסית בצריכה הפרטית. בתקופה זאת נוהגים קמעונאים רבים (ספקי השוק הפרטי) להציע ללקוחותיהם הפרטיים תנאי אשראי נוחים, שבאים לידי ביטוי בעיקר בפריסת תשלומים רחבה יותר. בעקבות פריסת התשלומים ללקוחות הפרטיים, על-ידי הקמעונאים, נאלצים גם הסיטונאים להגמיש את תנאי האשראי הניתנים לקמעונאים.
מספר ימי הפיגור בתשלומים בסוף חודש אפריל עומד על 5 ימים, גידול של יום בהשוואה לחודש מארס, אז הסתכמו ימי הפיגור הממוצעים במשק בכ-4 ימים.
לדברי מנכ"ל BDI, תהילה ינאי, הנסיגה שנרשמה במגמת ההטבה, אינה מעידה בהכרח על עצירת מגמת ההתאוששות במשק. לדבריה, ההרעה המתונה במוסר התשלומים אופיינית לתקופה שלפני החגים. בתקופה זו, נרשם על-פי רוב גידול חד בהיקף הצריכה הפרטית ובשל כך תנאי התשלום נוחים יותר. "יחד עם זאת", מציינת ינאי, "לא מן הנמנע שנתוני מוסר התשלומים בחודש מאי ישובו להצביע על מגמת שיפור וכי ההרעה שנרשמה בחודש הנוכחי הנה זמנית".