רוסיה, לא רק אנרגיה - ויש לא מעט סיבות לאופטימיות

בועז אלפרן, סמנכ"ל השקעות באינפיניטי, מסתכל על הכלכלת הרוסית
בועז אלפרן | (6)

שנת 2010 הייתה שנת התאוששות עולמית מהמשבר של 2008-2009, הצמיחה בעולם כולו השנה נבעה מהתחלת חזרה לפעילות שגרה, ומהשלמת מלאים לאחר הפאניקה של תקופת המשבר. עכשיו כש-2011 בפתח, ולא ברור לאן הכלכלה העולמית הולכת, אנו תרים אחרי אפיקי השקעה מעניינים לטווח הבינוני, שיניבו תשואות אטרקטיביות.

המועמדות הקלאסיות, כלכלות ארה"ב ואירופה מצויות בבעיות מבניות שלא ייפתרו במהירות. שיעור האבטלה בשתיהן קרוב ל-10%, והצמיחה בהן בשנה הקרובה צפויה לנוע בין 3% במקרה הטוב בארה"ב, ל-1.5% באירופה. לאור נתוני הכלכלה הישראלית, זה לא נשמע מפתה כל כך.

לרוסיה, לעומת זאת, נראה שצפויה שנה טובה. כלכלנים גלובליים מעריכים כי הצריכה הפרטית ברוסיה תעלה משמעותית ב 2011, ותביא לצמיחה שנתית של 4%-5% בתוצר. צמיחה זו תתבטא כמעט בכל הענפים במדינה, ותפתח הזדמנויות השקעה מגוונות. אם עד כה התרגלתם לחשוב על רוסיה בהקשר של השקעות בתחום הגז והנפט, הרי שאנו מזמינים אתכם לשקול השקעה בענפים נוספים, מעניינים לא פחות.

למשל הבנקים הרוסים, שיצמחו כפועל יוצא של הגידול בצריכה הפרטית. עד היום, הצרכן הרוסי כמעט ולא השתמש באשראי, ואפיק האשראי הבנקאי ללקוחות פרטיים לא נמצא כמעט בשימוש.

כלומר, פוטנציאל הצמיחה פה גדול - עם העלייה בצריכה הפרטית, אזרחי רוסיה צפויים גם לגלות את אפיק המימון באשראי אשר יגדיל עוד את הצריכה, ובכך להגדיל את רווחיות הבנקים. העלייה ברמת החיים ובצריכה הפרטית תתבטא בענפי תשתיות נוספים, שצפויים ליהנות מצמיחה, ביניהם תובלה אווירית וקרקעית וכן תשתיות תקשורת, בפרט אינטרנט וסלולר.

בנוסף לביקוש המצרפי, שצפוי לטפס ברוסיה ולהצמיח את הכלכלה, יש לנו סיבות נוספות לאופטימיות עסקית: ממשלת רוסיה הכריזה על תכנית חומש להפרטת נכסים בשווי 60 מיליארד דולר, וביניהם מספר בנקים, חברות ציבוריות סחירות . הנכסים הללו, כשיופשרו, ובתמחור מתאים, עשויים לפתוח

הזדמנויות להשקעה מעניינת.

ממשלת רוסיה גם מתכננת להלחם בשחיתות, שכבר שנים מכבידה על הפעילות הפיננסית והכלכלית במדינה. אם גם בחזית זו תגיע הממשלה להישגים השנה, ודרוג השחיתות ירד, הרי שההשקעה ברוסיה תהפוך לכדאית אפילו יותר.

בועז אלפרן, סמנכ"ל השקעות באינפיניטי

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    titus 06/01/2011 00:56
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שזה יוסיף ערך רב להרבה מאוד חברות ובמיוחד לענף הבניה שצריך להתחיל לבנות את התשתיות כברבשנים הקרובות
  • 5.
    jak 06/01/2011 00:02
    הגב לתגובה זו
    את ההשקעה בהחלטה שלרגע? לא תודה
  • 4.
    זה אפריקה (ל"ת)
    רוסיה 05/01/2011 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אריה 05/01/2011 13:54
    הגב לתגובה זו
    אפריקה משקיעה ברוסיה בפרויקטים גדולים. רוסיה תמשוך את אירופה קדימה ותגרור עליות מחירים במזרח אירופה, לגבי ארה\"ב :מחירי הנדל\"ן לפני עליה שתימשך להערכתי בשנים הקרובות.
  • 2.
    גיורא 05/01/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
    פוטין מאפיונר מספר אחד, מעריכים את הונו במליארדים הכל משחיתות. בנוסף רוסיה קרובה להפוך לדיקטטורה. פוטין לאומני רוצה להפוך את רוסיה לבריון עולמי כפי שהיה בימי ברה\"מ . לסיכום יש הרבה סיכונים בהשקעה. העם בכללו עני למרות שהמדינה עשירה באוצרות טבע.
  • 1.
    וזה אומר 05/01/2011 10:25
    הגב לתגובה זו
    כסף על הרצפה לא תאספו ???
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?