מה יהיה עם צמד האירו-פאונד?

מטבע היורו נמצא תחת לחץ רב בעיקר בגלל המשבר ביוון, הלחץ הזה ניכר לא רק בהתמודדות האירו מול הדולר, אלא גם בהתמודדות האירו מול הפאונד

ביום שני האירו פגע בנמוך של ארבעה חודשים נגד הסטרלינג החזק וזאת בשל החששות הכבדים בנוגע לגירעון התקציבי הנפוח של יוון. החוב של יוון גורם למעמסה כבדה על מטבע האירו, ומראה למשקיעים שמטבע האירו יכול להיות שברירי יותר ממטבעות אחרים, כתוצאה ממדינות בעלות כלכלה חלשה שהינן חברות בגוש האירו.

המשקיעים ממתינים להערות שיבואו בעקבות פגישת שרי האוצר של 16 מדינות גוש האירו, השרים אמורים לדון במהימנות של הנתונים הסטטיסטיים הנוגעים ליוון, השרים טוענים שהם היו סובלניים עד עכשיו לעובדה שעמיתיהם באתונה הטעו אותם בנוגע לגודל הגירעון התקציבי של יוון.

"ההתפתחויות ביוון בהחלט מטילות צל על האירו" אומר רוב מינקין, אסטרטג בחברת Standard Chartered בלונדון, עוד הוא הוסיף, שהוא צופה שהאירו יחלש עוד קצת בזמן הקרוב.

הסטרלינג מצד שני התחזק בזכות נתונים טובים מכיוון שוק הבתים, מחירי הנדל"ן עלו ב- 4.1% בחודש ינואר. גם השחקנים הספקולטיביים בשוק דחפו את הפאונד למחיר גבוה יותר מול האירו מתוך ציפייה להמשך נתונים חיוביים מכיוון כלכלת בריטניה.

נתוני האינפלציה שיתפרסמו בקרוב צפויים לחזק את הפאונד, התוצאה הסבירה ביותר היא של קריאה גבוהה מהצפוי, אשר תגרום למשקיעים לצפות לכך שהממשל יעלה את הריבית בזמן הקרוב.

למרות הנתונים החיוביים, המצב הכלכלי בבריטניה עדיין שביר ופגיע, בקרב המשקיעים ישנם פחדים רבים סביב החובות הגדולים של הממשלה, לחץ זה יכול לגרום לשינוי כיוון ולהיחלשות הפאונד גם מול הדולר וגם מול האירו.

הפאונד עדיין פגיע בגלל מצב דירוג האשראי של בריטניה, שיכול לרדת בגלל החובות של בריטניה והמצב הפוליטי במדינה שמוגדר כרעיל למדינה, במיוחד בימים שהיא זקוקה לשקט פוליטי כדי להמשיך ולעודד את הצמיחה הכלכלית.

ניתוח טכני בגרף יומי של הצמד מראה כרגע שהדובים שולטים במשחק ביד רמה

היחלשות הצמד אירו/פאונד בשבוע האחרון, גרמה לו לבדוק את רמת התמיכה במחיר 0.8832 שזוהי גם הרמה הנמוכה שהוא הגיע אליה בתאריך ה- 17.11.2009. הירידה שהחלה ברמות מחיר של 0.9410 צפויה להמשיך בטווח הקרוב עד לאזור 0.8745. אם המחיר יצליח לעבור את רמת תמיכה זו, הוא צפוי להתקדם לכיוון הנמוך של תאריך ה- 11.9.2009 במחיר 0.8722 ומשם אפילו לרמות של 0.8704.

בגרף יומי רואים בבירור תבנית של פסגה כפולה, אשר התממשה כלפיי במטה בפריצת התמיכה במחיר 0.8853. המחיר נמצא באזור תיקון של 61.8% פיבונאצ'י ממהלך העליות המרשים בצמד שהחל בתאריך ה- 6.8.2009 והסתיים בתאריך 13.10.2009. מהלך הירידות האחרון שהחל בתאריך ה- 12.1.2010 נמשך במשך שבעה ימים ברציפות והוביל את המדדים היומיים לאזור קרוב מאוד למכירת יתר.

המגמה הנוכחית היא מגמה דובית חזקה עם צפי להמשך ירידות, אבל תמיד אחרי מהלך חזק ורצוף של ירידות כדאי לחכות לתיקון ולסיומו לפניי כניסה בפוזיציית שורט.

רצועות בולינגר בגרף 4 שעות מורחבות כשהמחיר נמצא בחלק התחתון שלהן, אינדיקאטור ה- RSI במצב של מכירת יתר.

ההמלצה שלנו לחפש אפשרות כניסה בשורט, לאחר תיקון, כשהמחיר סוגר מתחת ל- 0.8800 שמהווה נקודת תמיכה פסיכולוגית בצמד.

תרחיש חלופי, חיפוש הזדמנות כניסה בלונג במידה והמחיר חוזר לאזור 0.8935.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.