חוזים/תוקפו של חוזה הנושא חתימת צד אחד בלבד/שלום
עובדות וטענות:
התובעת היא תאגיד אשר התאגד לפי חוקי פדרציית רוסיה, ומקום מושבה במוסקווה רוסיה. התובעת עוסקת בייצור, הפצת סרטים, ומכירת זכויות ביצוע בפומבי שלהם, והיא בעלת מלוא הזכויות הבלעדיות בסדרת תכניות טלוויזיה. הנתבעת הינה הבעלים והמפעיל של ערוץ 9 ישראל פלוס – ערוץ טלוויזיה הייעודי ברוסית.
עם תחילת הפעלת ערוץ 9, ביקשה הנתבעת לרכוש מהתובעת רישיון לשידור סידרת תכניות טלוויזיה. הצדדים ניהלו מו"מ אשר נוהל באמצעות הטלפון ובאמצעות דואר אלקטרוני. ליבה של המחלוקת בין הצדדים היא בשאלה האם נכשל המו"מ או שמא הסתיים בהצלחה; האם נחתמה רק טיוטת הסכם או שמא נחתם הסכם המחייב לכל דבר ועניין; האם הייתה גמירות דעת של הצדדים בקשר להסכם ולתוקפו המחייב בין הצדדים.
התובעת טוענת, כי לאחר שתם שלב המו"מ, הנתבעת לא חתמה על טיוטת ההסכם, ולא השיבה העתק חתום של טיוטת ההסכם; משכך, לא נכרת הסכם בין הצדדים. הנתבעת אף לא שילמה את התמורה על פי ההסכם וחרף זאת, שידרה את אחת התוכניות ביום 31.12.02. בכך, נטען, הופרה זכות היוצרים של התובעת. כן נטען, כי הגדילה הנתבעת לעשות בכך ששבה ושידרה את התוכנית המפרה בשני מועדים נוספים, ביום 4.12.04 וביום 5.12.04. אי לכך, הפרה הנתבעת את זכויות התובעת בתכנית הטלוויזיה שלוש פעמים ביודעין ובכוונת מכוון. מכאן, תביעתה בעוולה של הפרת זכויות היוצרים, עוולת הגזל ועשיית עושר ולא במשפט.
דיון משפטי:
כב' הש' ד' מארק-הורנצ'יק:
שתי דרישות מהותיות צריכות להתקיים כדי שהצהרות רצון של הצעה וקיבול אכן יהוו חוזה והן "גמירות הדעת" ו"מסויימות". הצדדים במהלך המו"מ ביניהם הגיעו לנוסח מוסכם, אשר נוסח ע"י הנתבעת, ואשר כלל את כל התנאים המסחריים והמשפטיים שהוסכמו בין הצדדים. הנוסח כולל את שמות הצדדים, שמות התוכניות, מועדי השידור, התמורה, מועדי התשלום, סעיפי איחור בתשלומים, וכל יתר הפרטים החיוניים לביצוע ההסכם. רכיב המסויימות – מתקיים אפוא. התובעת חתמה על ההסכם ביום 18.12.02 ושיגרה עותק חתום לנתבעת, אולם זו לא השיבה לה עותק חתום.
עפ"י הפסיקה, חתימה היא ביטוי מן המעלה הראשונה לקיומה של גמירות דעת לכריתת חוזה. מסמך ללא חתימה יוצר חזקה כי אינו מחייב. כדי לסתור את החזקה יש צורך בראיות משמעותיות, דוגמת קיום בפועל, מלא או חלקי, של החוזה, מצדו של מי שלא חתם. הוא הדין אם אותו צד נאות לקבל ביצוע מלא או חלקי של החוזה מן הצד האחר. בפסיקה אף נקבע, כי במקרה אשר בו יודע הצד אשר לא חתם על ההסכם את מלוא תוכנם של תנאי ההסכם, לרבות החיובים הכספיים המוטלים עליו, התמורה אותה עליו לשלם ותנאיה בגין קבלת הרישיון/הסחורה/השירות – יש לפרש את שתיקתו בנסיבות המצביעות על "גמירות דעתו", והעשויות להעניק להן משמעות פוזיטיבית; הליכי מו"מ בין הצדדים – אוצלים על פירוש השתיקה כ"התנהגות אחרת", כמשמעותה בסעיף 6(א) לחוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג–1973.
בענייננו, הוכח בראיות הנתבעת, כי נעשה מצידה ניסיון לשלם לתובעת על פי ההסכם. הנתבעת שיגרה בהעברה בנקאית תשלום בסך 1,400$ ביום 31.12.02 לחשבון התובעת במוסקבה. סעיף 5 להסכם קובע כי הרישיון לשידור, ניתן לנתבעת למשך שנתיים, ובתנאי שמלוא התשלום, 1400$, ישולם לפני יום 31.12.02. כאשר משתמעת מהסכם דרישת מעשה לביצוע ההסכם או להתנהגות אחרת כתנאי לתוקפו - הרי ההסכם משתכלל עם ביצוע המעשה או התרחשות ההתנהגות. אלה מקיימים בעת ובעונה אחת שני יסודות של הקיבול – הם מהווים תחליף להודעת הקיבול, והם ממלאים גם אחר הדרישה ל"גמירת דעת", בהעידם על כוונת הנתבעת להתקשר עם התובעת בהסכם ואף מהווים חלק מקיום ההסכם גופו. במעשיה, נקטה הנתבעת בדרך של התנהגות, תוך נקיטת האמצעי הקבוע בהסכם, אותו ניסחה בעצמה. התשלום אותו ביצעה ביום 31.12.02 מהווה את אותן "נסיבות נוספות" הדרושות בנוסף על שתיקתה, היעדר החתימה, על מנת שתוכח הטענה, כי הייתה לה "גמירות הדעת" לביצוע ההסכם אשר אכן השתכלל.
שאלה אחרת היא, האם אותו תשלום שבוצע על ידה, היה על פי הוראותיו של ההסכם, והאם אכן ביצעה הנתבעת את התשלום הראשון.
סעיף 5 להסכם קובע את מנגנון התשלומים שעל הנתבעת לשלם לתובעת בגין הרישיון. מנהל הנתבעת העיד, כי על התשלום הראשון להתבצע עד ליום 31.12.02. התשלום הוגדר בסעיף 9 ככזה המבוצע בהעברה בנקאית לחשבונה של התובעת. יוצא אפוא כי התשלום שבוצע, הינו תשלום הממלא באופן מלא ומדויק את הוראות ההסכם בעניין זה. עם זאת, אישור הבנק לתשלום האמור הוא מיום 2.1.03 ואין בו כל ציון כי הסכום הועבר לחשבון הנתבעת ביום 31.12.02. על פי עדות מנהל התובעת, התקבל ביום 3.1.03 סך של 1,400$, ללא תשלום המע"מ. קרי, תשלום חסר על פי ההסכם. כך גם לא הציגה הנתבעת ראייה כי הודעתה לתובעת בדבר העברת התשלום הגיע ליעדה, ועל דבר ההעברה הבנקאית נודע לתובעת רק ביום 5.1.03.
על פי הוראות סעיף 5 להסכם, הזכויות לשידור נכנסות לתוקף אך ורק אם יבוצע התשלום לפני 31.12.02. הנתבעת עצמה מודה כי התשלום לא בוצע על ידה לפני 31.12.02 ובכל מקרה, הועבר על פי ערך מטבע של יום 3.1.03. הנתבעת לא הוכיחה, כי מסרה הודעה לתובעת בדבר העברת התשלום ב-31.12.02 או למחרת היום. מכאן, שהתשלום לא בוצע במועד, ונדחית טענת הנתבעת כי עם הוכחת ביצוע ההעברה הבנקאית מוכחת עמידתה בהוראות ההסכם לעניין ביצוע התשלום הראשון. כך גם יש לדחות הטענה, לפיה בוצע התשלום הראשון במועד וזאת מאחר והפרשנות הנכונה לקביעה, כי גם איחור של עד 15 ימים בביצוע תשלום אינו יכול להוות עילה לביטול הרישיון, איננה כי יש לנתבעת בכל מקרה 15 "ימי חסד" לתשלום הראשון. אלא, כי לגבי התשלום הראשון – אין סעיף ארכת ימי החסד חל. כך גם העיד מנהל הנתבעת.
כן נטען, כי קימת סתירה בהסכם, לפיה בעוד סעיף 5 קובע כי התשלום יבוצע לפני 31.12.02, סעיף 9 קובע כי התשלום יבוצע עד לא יאוחר מיום 31.12.02. נקבע, כי כאשר באים לפרש חוזה, הלכה היא כי חוזה מתפרש לפי אומד דעת הצדדים, הנבחנת בראש ובראשונה לפי לשון החוזה עצמו, ואם הדבר אינו מספק, נבחנת כוונת הצדדים גם על פי נסיבות כריתתו. נסיבות כריתתו של החוזה הן לרבות בחינת מיהו אשר ניסח את החוזה ובענייננו, הנתבעת. כידוע, הכלל במקרה של ספק בפרשנות חוזה הוא כי יש לפרשו כנגד מנסחו. לפיכך, נקבע כי המועד האחרון לתשלום הוא זה הקבוע בסעיף 5, ולא בסעיף 9. דהיינו, המועד שלפני 31.12.02. על כן, התשלום שבוצע ע"י הנתבעת ביום 31.12.02 וזוכה בחשבון התובעת ביום 3.1.03 איננו תשלום שבוצע על פי הוראות ההסכם. משלא עמדה הנתבעת בתנאי יסודי של ההסכם ולא שילמה את המגיע ממנה במועד – הרי שעמדה לתובעת הזכות לבטל את ההסכם ולאלתר. הודעת התובעת מיום 5.1.03 בדבר ביטול ההסכם ניתנה כדין.
זניחות ההסכם על ידי הנתבעת: התובעת אף טענה, כי ההסכם בין הצדדים פקע מחמת זניחתו על ידי שני הצדדים. טענה זו הועלתה על ידי התובעת בכתב הגנתה לתביעה שכנגד. כאמור, ביום 5.1.03 הודע לנתבעת, כי ההסכם בטל לאור מחדליה. הנתבעת השיבה על מכתב זה ביום 27.1.03 בהודעה שהיא כביכול עומדת על קיומו של ההסכם. מאז אותו יום ועד למועד שני השידורים הנוספים ששידרה הנתבעת במהלך חודש דצמבר 2004, הנתבעת לא עשתה דבר על מנת לקיים את ההסכם או לדרוש מהתובעת לקיימו. הנתבעת לא פנתה בפנייה כלשהי לתובעת מאז ועד היום. הנתבעת אף לא הציעה לשלם ולא שילמה את התשלום שהוחזר לה על ידי התובעת עוד בינואר 2003; הנתבעת לא שילמה, ואף לא עשתה כל ניסיון לשלם סכום נוסף של 1,400$ או איזה חלק ממנו, אותו היא הייתה חייבת לשלם על פי ההסכם, לפני יום 31.3.03. הנתבעת לא פעלה על מנת לקבל את יתרת התכניות על פי ההסכם. התובעת לא עשתה כל פעולה משפטית על מנת לעמוד על קיומו של ההסכם ולאכוף אותו, לא שלחה מכתב מטעם עו"ד מטעמה, ולא הגישה תביעה משפטית. חלוף הזמן ואי עשייה במסגרתו, חוסר מעש ושתיקה באים בגדר התנהגות הנתבעת לפי סעיף 6 לחוק החוזים (חלק כללי), המבטאים הסכמה בהתנהגות לביטול החוזה. משכך, קמים כלפי הנתבעת השתק ומניעות מלטעון כנגד התנהלותה של התובעת אשר לכאורה לא קיימה חובה מפורשת אשר מטיל עליה ההסכם בסעיף 9, לפיו מחויבים הצדדים במקרה של מחלוקת לנסות ולפתור תחילה את המחלוקת ביניהם. בהתנהגותה, זנחה הנתבעת את ההסכם – וזה פקע באופן הדדי לאור זניחתו.
הפרת זכויות היוצרים ע"י הנתבעת: אין חולק כי כל זכויות היוצרים בתכנית ששידרה הנתבעת בערוץ ישראל פלוס הן בבעלות התובעת. משנקבע, כי התובעת ביטלה את ההסכם כדין, ואף התקבלה טענתה כי ההסכם פקע מחמת זניחתו על ידי הנתבעת – הרי שהנתבעת אשר שידרה את התכנית בלא שיש בידיה רישיון כדין מאת התובעת לשידור התוכנית – הפרה את זכויות היוצרים של התובעת בשלושה מועדים שונים.
עפ"י סעיף 35(1) לחוק זכות יוצרים 1911, הפקת יצירה קולנועית באה בגדרה של הגדרת יצירה דרמטית. חוק זכויות יוצרים ומבצעים (קלטות) (תיקוני חקיקה), תשנ"ו–1996 קובע, כי לבעל זכות היוצרים ביצירה יש זכות ייחודית להשאיל ולהשכיר לצורכי מסחר קלטת שבה טבועה היצירה או חלק מהותי ממנה ולפיכך, שידור של קלטת שבה טבועה יצירה המבוצעת ללא הרשאה מאת בעל זכות היוצרים מהווה הפרה של זכות היוצרים. הגם שהוראת סעיף 35(1) הנ"ל אינה מתייחסת לטכנולוגיות של זכות השידור, או זכות העברה בכבלים, הפרשנות הרחבה המתחייבת מניסוחו המיושן של החוק, כוללת בה העברה באמצעות כבלים כביצוע של יצירה. מכאן, שביצוע שידור בפומבי של התוכנית על ידי הנתבעת מהווה הפרת זכויות היוצרים של התובעת בתוכנית המפרה.
סעיף 3(א) לפקודת זכויות יוצרים 1911 שכותרתו פיצויים ללא הוכחת נזק קובע פיצוי בשיעור שלא יפחת מ-10,000 ש"ח ולא יעלה על 20,000 ש"ח. בשאלת היחס בין מספר ההפרות לבין שיעור הפיצויים הסטטוטוריים הקבוע בסעיף 3(א) לפקודה קבעה הפסיקה, כי אפשר לקבוע מספר פעמים פיצוי, רק מקום בו הנתבע או הנתבעים הפרו מספר זכויות יוצרים אשר תובעים בגין הפרתן. מאחר ובענייננו ההפרה החוזרת הייתה של אותה זכות יוצרים המתייחסת לאותה יצירה. אין המדובר בהפרה חוזרת של זכויות יוצרים שונות של אותה יצירה ויש לראות בביצוע השידורים החוזרים לעניין הפיצוי הסטטוטורי כזכות מופרת אחת ולא יותר.
כן נקבע, כי הפרת זכות היוצרים בידי הנתבעת עולה גם כדי גזל המוניטין של התובעת כמשמעותו בסעיף 52 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש) וכי לא יכולה לעמוד לה הגנת תום הלב הקבועה בסעיף 53 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש). בנוסף נקבע, כי עפ"י הפסיקה אשר הכירה בעילת עשיית עושר ולא במשפט בפעולה של הפרת זכות יוצרים, כך גם בענייננו.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותא"ע הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות -0.06% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.