TV

השימוע הפרונטלי למתווה הגז - הצטרפו לשידור הישיר

מערכת Bizportal | (18)
נושאים בכתבה גז

קצת יותר משלושה שבועות לאחר פרסום מתווה הגז, נערך היום שימוע ציבורי פרונטלי בו ייקחו חלק גופים רבים (ראו לו"ז בתחתית הכתבה). 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    קורן צבי 26/07/2015 18:08
    הגב לתגובה זו
    נכון הגז של האזרחים וכל אזרח יכול לקנות מניות של חברות הגז אבנר דלק קידוחים , ישראמקו , אבל הם מפחדים להפסיד במידה שלא ימצאו כלום ,אבל אם ימצאו גז או נפט הם יהיו הראשונים לבא ולהשתתף בחגיגה אמרנו זה משאבים של כולם רק אם מוצאים משהו ,שלא מוצאים ההפסדים נשארים רק אצל המשקעים המטומטמים ששמים את כספם על קרן הצבי זו בדיוק המחשבה הבולשביקית בברית המועצות של המאה הקודמת וראינו לאן היא הגיע בסופו של דבר ת .
  • 13.
    יצחק 24/07/2015 18:08
    הגב לתגובה זו
    אני מנסה להבין את המתנגדים למתווה ולא שומע מילה אחת עניינית,אלא כל מיני משפטים שחוזרים על עצמם במנטרה.משפטים ללא תוכן עניני וללא עובדות. גונבים אותנו.זה משאב שייך למדינה.לפי דבריהם המדינה שלמה מאות מליוני שקלים עבור התגלית והאת לא שקל אחד. פתאום אחד אומר לבצע ועדת חקירה על חלוקת הרשיונות.ימטומטמים כל העולם ואישתו יודעים שלא מצאו כאן כלום כ 60שנה והחברות הפסידו מאות מליונים.ושמצאו כבר מיד לבצע ועדת חקירה למה מצאו? המתנגדים הארקיסטים ברובם בקשו שמוע מידי כי יש להם הרבה חומר למסור,וכשהוזמנו אתה שומע תלונה למה הזמנתם אותנו,אין מספיק זמן להתכונן,לא הכנו עדיין את החומר.דכיל רבכום תומרו את האמת--אין לנו מה לומר.תוכיחו שגנבו אותנו. האמתהיא-הם מתנגדים לקדוח בים ובצפון-לשמור על הטבע ותבזבזו בדולרים מהיצוא שלנו. מתנגדים לחברות ולמשקיעים.נו אז תביאו משקיעיםחלופיים.אף אחד לא רוצה לבוא כולם ברחו כולל האוסטרלים שהברחתם אותם. מתנגדים לנקודות גז בחופים כי פוגע בתושבים ובסביבה.מחליטים שנקודת העוגן תהיה בים קרוב לחו בשבילכם. אמרתם שהחברות מויחות הו עתק עשו להם מס שישנסקי 60% בנוסף למס הרגיל ס"ה 80% מס.
  • 12.
    מוטי ע 24/07/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
    המתווה יעשה רק טוב לכלכלת מדינת ישראל אין שום ברירה אחרת חבל על כל יום. שלא מאשרים את מתווה הגז !!!!!
  • 11.
    הערה: יש תחרות לגז- נפט ופחם (ל"ת)
    ישראל ישראל 23/07/2015 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ישראל ישראל 23/07/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    המתווה של הגז הוא הטוב ביותר והמטיב עם מדינת ישראל ובוצע ע"י צוות ממוחים ואנשים ראויים. יישר כוח עלו והצליחו.
  • 9.
    קורן צבי 23/07/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    תשובה צריך להדליק כל שנה משואה לכבוד היזמות העסקית ולנשק לו את הידיים ולא לשתות את דמו על זה שהוא מצא גז לטובת ממשלות ישראל שאהיה להם עוד כסף לבזבז בחברות הממשלתיות שאוכלות כל חלקה טובה על ידי פקידים קטנים שמחוברים לשילטון
  • 8.
    ארקדי 23/07/2015 14:32
    הגב לתגובה זו
    איזה שטויות אין עתיד ללא גז על מה מדברים אינטרסנטים מהפוליטיקה מדליקים עם ולא חושבים על מצב ביטחוני וכלכלי
  • 7.
    אבי 22/07/2015 22:28
    הגב לתגובה זו
    חייבים לאשר. את. המתווה כמה שיותר מהר לטובת כלכלת. מדינת ישראל. אנו המדינה. צריכים. את. הגז כמו. אויר. לנשימה
  • מה הקשר לשמאל? איך המתווה טוב לכלכלה? (ל"ת)
    קצת שכל 23/07/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה ראשל"צ 22/07/2015 18:49
    הגב לתגובה זו
    במידה ומתווה הגז יסגר בקרוב כסף יתחיל לזרום בסוף הקדנציה של ממשלה זו ואז יהיה פרוספריטי ענק ואז ממשלת שמאל תהפוך לחלום דמיוני לפחות לדור שלם לכן כל הגופים השמאלנים נלחמים עד טיפת הדם האחרונה לקבור לכמה שיותר זמן את מתווה הגז דרעי- שמאלן מוסווה כחלון - מעדיף בוזי כראש ממשלה (גם כחלון חולם להיות ראש ממשלה) עכשיו מבינים את שלי חמורוביץ המחיר לא מעניין אלא פוליטיקה בזויה
  • 5.
    איתן 22/07/2015 17:42
    הגב לתגובה זו
    אשר הגיעו להשמיע את טיעוניהם ני הועדה , מכנה משותף אחד להם. עוכרי ישראל
  • 4.
    דודו 22/07/2015 15:17
    הגב לתגובה זו
    חייבים לסיים את זה לפי הממשלה ובסוף יהיה טוב לכולם מספיק עם צרות עיין
  • 3.
    פיבו 22/07/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא בודקים ולא עושים עניין ממשאב מובהק אחר ששייך לכולנו. מים. עלות הפקת ליטר מים מינרלים הינה כ- 20אג, גופים פרטיים שעושים במשאב היקר הזה כבתוך שלהם, מזהמים את הסביבה תוך ההפקה ומוכרים לנו ליטר במחיר של פי 10 ויותר ואין פוצה פה ומצפצף. ברור לכל מי שעיניו בראשו שנתפשו כאן למנוף פוליטי ולא מעבר לכך. הכנסת וממשלה שמייצגת את העם ותפקידה נבחרו ע"י העם לעשות את המוטל עליהם. העם שבחר צריך לסמוך עליהם ואם לא, שיבוא איתם חשבון ביום הבוחר. האם גם בנושאים ביטחוניים ישאלו את העם כיצד לפעול? יש מצב שכל העיכובים המלאכותיים הללו עושים יותר נזק מתועלת.
  • 2.
    שי 22/07/2015 14:02
    הגב לתגובה זו
    מי שמצא זה שלו והמדינה מקבלת 60%מה רע? הכל פוליטיקה
  • על מה אתה מדבר? 22/07/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    המדינה מתחילה לקבל תמלוגים רק אחרי שנובל ודלק מרוויחות 150% מסכום ההשקעה שלהן. עד שנראה את הכסף, ייקח המון המון זמן מן הסתם. וזה עוד בלי לדבר על התחרות מול האיראנים, תחרות שאין לנו סיכוי בה.
  • אתה קשקשן בלתי נדלה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 22/07/2015 18:50
  • 1.
    הכתום 22/07/2015 12:11
    הגב לתגובה זו
    חייבים לסיים את הסגה הזו חבל שמצאו את הגז לא מגיע למדינה ולאנשים את העושר הזה למה דומה הדבר ל2 אחים שמקבלים ירושת ענק והם רבים על איזו שטות מספיק יש לכולם וצריך לצאת לדרך לרווחת כל העם לחינוך לבריאות לעוני ולזקנה
  • שרית 22/07/2015 13:37
    הגב לתגובה זו
    אותו דבר אמרו כשנתנו את ים המלח למשפחת עופר
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.