השימוע הפרונטלי למתווה הגז - הצטרפו לשידור הישיר
קצת יותר משלושה שבועות לאחר פרסום מתווה הגז, נערך היום שימוע ציבורי פרונטלי בו ייקחו חלק גופים רבים (ראו לו"ז בתחתית הכתבה).
- 14.קורן צבי 26/07/2015 18:08הגב לתגובה זונכון הגז של האזרחים וכל אזרח יכול לקנות מניות של חברות הגז אבנר דלק קידוחים , ישראמקו , אבל הם מפחדים להפסיד במידה שלא ימצאו כלום ,אבל אם ימצאו גז או נפט הם יהיו הראשונים לבא ולהשתתף בחגיגה אמרנו זה משאבים של כולם רק אם מוצאים משהו ,שלא מוצאים ההפסדים נשארים רק אצל המשקעים המטומטמים ששמים את כספם על קרן הצבי זו בדיוק המחשבה הבולשביקית בברית המועצות של המאה הקודמת וראינו לאן היא הגיע בסופו של דבר ת .
- 13.יצחק 24/07/2015 18:08הגב לתגובה זואני מנסה להבין את המתנגדים למתווה ולא שומע מילה אחת עניינית,אלא כל מיני משפטים שחוזרים על עצמם במנטרה.משפטים ללא תוכן עניני וללא עובדות. גונבים אותנו.זה משאב שייך למדינה.לפי דבריהם המדינה שלמה מאות מליוני שקלים עבור התגלית והאת לא שקל אחד. פתאום אחד אומר לבצע ועדת חקירה על חלוקת הרשיונות.ימטומטמים כל העולם ואישתו יודעים שלא מצאו כאן כלום כ 60שנה והחברות הפסידו מאות מליונים.ושמצאו כבר מיד לבצע ועדת חקירה למה מצאו? המתנגדים הארקיסטים ברובם בקשו שמוע מידי כי יש להם הרבה חומר למסור,וכשהוזמנו אתה שומע תלונה למה הזמנתם אותנו,אין מספיק זמן להתכונן,לא הכנו עדיין את החומר.דכיל רבכום תומרו את האמת--אין לנו מה לומר.תוכיחו שגנבו אותנו. האמתהיא-הם מתנגדים לקדוח בים ובצפון-לשמור על הטבע ותבזבזו בדולרים מהיצוא שלנו. מתנגדים לחברות ולמשקיעים.נו אז תביאו משקיעיםחלופיים.אף אחד לא רוצה לבוא כולם ברחו כולל האוסטרלים שהברחתם אותם. מתנגדים לנקודות גז בחופים כי פוגע בתושבים ובסביבה.מחליטים שנקודת העוגן תהיה בים קרוב לחו בשבילכם. אמרתם שהחברות מויחות הו עתק עשו להם מס שישנסקי 60% בנוסף למס הרגיל ס"ה 80% מס.
- 12.מוטי ע 24/07/2015 15:00הגב לתגובה זוהמתווה יעשה רק טוב לכלכלת מדינת ישראל אין שום ברירה אחרת חבל על כל יום. שלא מאשרים את מתווה הגז !!!!!
- 11.הערה: יש תחרות לגז- נפט ופחם (ל"ת)ישראל ישראל 23/07/2015 18:42הגב לתגובה זו
- 10.ישראל ישראל 23/07/2015 18:41הגב לתגובה זוהמתווה של הגז הוא הטוב ביותר והמטיב עם מדינת ישראל ובוצע ע"י צוות ממוחים ואנשים ראויים. יישר כוח עלו והצליחו.
- 9.קורן צבי 23/07/2015 16:33הגב לתגובה זותשובה צריך להדליק כל שנה משואה לכבוד היזמות העסקית ולנשק לו את הידיים ולא לשתות את דמו על זה שהוא מצא גז לטובת ממשלות ישראל שאהיה להם עוד כסף לבזבז בחברות הממשלתיות שאוכלות כל חלקה טובה על ידי פקידים קטנים שמחוברים לשילטון
- 8.ארקדי 23/07/2015 14:32הגב לתגובה זואיזה שטויות אין עתיד ללא גז על מה מדברים אינטרסנטים מהפוליטיקה מדליקים עם ולא חושבים על מצב ביטחוני וכלכלי
- 7.אבי 22/07/2015 22:28הגב לתגובה זוחייבים לאשר. את. המתווה כמה שיותר מהר לטובת כלכלת. מדינת ישראל. אנו המדינה. צריכים. את. הגז כמו. אויר. לנשימה
- מה הקשר לשמאל? איך המתווה טוב לכלכלה? (ל"ת)קצת שכל 23/07/2015 15:18הגב לתגובה זו
- 6.משה ראשל"צ 22/07/2015 18:49הגב לתגובה זובמידה ומתווה הגז יסגר בקרוב כסף יתחיל לזרום בסוף הקדנציה של ממשלה זו ואז יהיה פרוספריטי ענק ואז ממשלת שמאל תהפוך לחלום דמיוני לפחות לדור שלם לכן כל הגופים השמאלנים נלחמים עד טיפת הדם האחרונה לקבור לכמה שיותר זמן את מתווה הגז דרעי- שמאלן מוסווה כחלון - מעדיף בוזי כראש ממשלה (גם כחלון חולם להיות ראש ממשלה) עכשיו מבינים את שלי חמורוביץ המחיר לא מעניין אלא פוליטיקה בזויה
- 5.איתן 22/07/2015 17:42הגב לתגובה זואשר הגיעו להשמיע את טיעוניהם ני הועדה , מכנה משותף אחד להם. עוכרי ישראל
- 4.דודו 22/07/2015 15:17הגב לתגובה זוחייבים לסיים את זה לפי הממשלה ובסוף יהיה טוב לכולם מספיק עם צרות עיין
- 3.פיבו 22/07/2015 14:29הגב לתגובה זומדוע לא בודקים ולא עושים עניין ממשאב מובהק אחר ששייך לכולנו. מים. עלות הפקת ליטר מים מינרלים הינה כ- 20אג, גופים פרטיים שעושים במשאב היקר הזה כבתוך שלהם, מזהמים את הסביבה תוך ההפקה ומוכרים לנו ליטר במחיר של פי 10 ויותר ואין פוצה פה ומצפצף. ברור לכל מי שעיניו בראשו שנתפשו כאן למנוף פוליטי ולא מעבר לכך. הכנסת וממשלה שמייצגת את העם ותפקידה נבחרו ע"י העם לעשות את המוטל עליהם. העם שבחר צריך לסמוך עליהם ואם לא, שיבוא איתם חשבון ביום הבוחר. האם גם בנושאים ביטחוניים ישאלו את העם כיצד לפעול? יש מצב שכל העיכובים המלאכותיים הללו עושים יותר נזק מתועלת.
- 2.שי 22/07/2015 14:02הגב לתגובה זומי שמצא זה שלו והמדינה מקבלת 60%מה רע? הכל פוליטיקה
- על מה אתה מדבר? 22/07/2015 14:20הגב לתגובה זוהמדינה מתחילה לקבל תמלוגים רק אחרי שנובל ודלק מרוויחות 150% מסכום ההשקעה שלהן. עד שנראה את הכסף, ייקח המון המון זמן מן הסתם. וזה עוד בלי לדבר על התחרות מול האיראנים, תחרות שאין לנו סיכוי בה.
- אתה קשקשן בלתי נדלה (ל"ת)משה ראשל"צ 22/07/2015 18:50
- 1.הכתום 22/07/2015 12:11הגב לתגובה זוחייבים לסיים את הסגה הזו חבל שמצאו את הגז לא מגיע למדינה ולאנשים את העושר הזה למה דומה הדבר ל2 אחים שמקבלים ירושת ענק והם רבים על איזו שטות מספיק יש לכולם וצריך לצאת לדרך לרווחת כל העם לחינוך לבריאות לעוני ולזקנה
- שרית 22/07/2015 13:37הגב לתגובה זואותו דבר אמרו כשנתנו את ים המלח למשפחת עופר

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים
את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה
משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.
קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017, בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.
גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.
הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.
- המועמד לנגיד בנק ישראל נעצר בחשד לקבלת שוחד, והממציא הדגול הולך לעולמו
- בכמה יעלה חשבון החשמל שלנו בגלל ChatGPT?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים
את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה
משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.
קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017, בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.
גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.
הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.
- המועמד לנגיד בנק ישראל נעצר בחשד לקבלת שוחד, והממציא הדגול הולך לעולמו
- בכמה יעלה חשבון החשמל שלנו בגלל ChatGPT?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.