"עסקת Chevron תאפשר IPO של Ithaca בלונדון בקרוב"
במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הראשון של דלק קבוצה -3.04% , דיווחה החברה על עסקת ענק, במסגרתה תרכוש את כל פעילות הפקת הנפט והגז של Chevron בים הצפוני, בתמורה לכ-2 מיליארד דולר, באמצעות חברת הבת Ithaca Energy. העסקה מבטאת הלכה למעשה את האסטרטגיה העסקית של דלק, להפוך לחברת E&P גלובאלית. בסקירה של האנליסט יהונתן שוחט, מלידר שוקי הון אשר הגיעה לידי Bizportal מעריך שוחט כי "השלמת העסקה והיקפי ההפקה המשמעותיים של Ithaca יאפשרו לה לבצע IPO בבורסה הראשית של לונדון כבר בטווח הזמן הקרוב", זאת בהמשך להצהרת קבוצת דלק בעבר, כי בכוונתה להחזיר את Ithaca להיות חברה ציבורית.
מהלך אסטרטגי משמעותי
כחלק מהאסטרטגיה העסקית אותה מובילה הקבוצה בשנים האחרונות, להפוך מחברת אחזקות, לחברת אנרגיה בינלאומית, דיווחה כאמור החברה כי חתמה על הסכם לרכישת כל פורטפוליו הנכסים של Chevron בים הצפוני המרוכזים בחלק האנגלי. עם השלמת העסקה, צפויה להפוך קבוצת דלק לשחקנית ה-Independent השנייה בגודלה בים הצפוני של אנגליה ולשחקנית החמישית בגודלה בקרב על החברות הפעילות באגן מבחינת היקפי ההפקה.
העסקה צפויה להגדיל בכ-300% את קצב ההפקה של Ithaca. העסקה כוללת את כל נכסיה של Chevron בים הצפוני כמקשה אחד, לרבות 10 נכסי נפט וגז מפיקים ופעילים, העובדים והאופרציה הכרוכה בתפעולם. מדובר במאגרים בגדלים שונים ובעלי מאפייני הפקה שונים, כאשר על פי הדיווח המידי, קצב ההפקה המצרפי שלהם (חלקה של Chevron) הוא מעל ל-60 אלף חביות ביום.
תזרים מזומנים חזק
יחד עם היקף ההפקה הנוכחי של Ithaca, קצב ההפקה היומי לאחר הרכישה מוערך בכ-80 אלף חביות ביום.
לדברי שוחט, "בדיווח המידי על העסקה ובשיחת הועידה נאמר כי הנכסים אותם Ithaca רוכשת מחברת Chevron מייצרים תזרים מזומנים חזק מאוד, כאשר בשלוש השנים הקרובות צפוי שהפעילות המשולבת של נכסיה הקיימים של Ithaca ושל Chevron ייצרו EBITDA ממוצע של כ-1 מיליארד דולר בשנה, וכ-3 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות".
- טורקיה מתקרבת להסכם חיפושי גז בלוב: מהלך אסטרטגי שיכול לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון
- איראן צפויה לחדש את אספקת הגז לעיראק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ל-Ithaca הפסדים לצרכי מס בסך של כ-2.2 מיליארד דולר, בעוד חבות המס על נכסי נפט בים הצפוני של אנגליה היא 40% מהרווח. להערכת שוחט, זו אחת מהסיבות שהופכות את העסקה לאטרקטיבית עבור Ithaca ודלק, שכן ניתן יהיה להאיץ את השימוש בהפסדים אלו כנגד הרווחים שיגיעו מהפעילות הנרכשת.
צד העלויות מיטיב עם התזרים
על פי שיחת הועידה, החברה אינה צופה השקעות משמעותיות (Capex) בנכסים בשנים הקרובות. בנוסף, על פי ה-Oil & Gas Authority של אנגליה, עלות ההפקה הממוצעת בים הצפוני נמוכה יחסית ונאמדת בכ-19 דולרים לחבית. להערכת לידר, גורמים אלו, תומכים בצפי לתזרים מזומנים חזק בשנים הקרובות, מה שיאפשר ל-Ithaca לשרת את החוב, כמו גם לייצר תזרים פנוי לחלוקה.
גידור הנפט
במסגרת העסקה, ביצעו Ithaca והחברה עסקאות גידור למחיר הנפט בהיקף של כ-20 מיליון חביות שווה ערך, במחיר רצפה של 65 דולרים לחבית. הדיווח אינו מציין את שיעור הגידור מסך התפוקות הצפויות, אולם שוחט מציין כי Ithaca נהגה עד כה לגדר כ-70% מהתפוקות שלה לפרק זמן של כ-3 שנים ובלידר מעריכים כי עסקאות הגידור לנכסי Chevron יהיו בעלות מאפיינים דומים יחסית, באופן אשר יבטיח ל-Ithaca ולקבוצת דלק הגנה על מחירי הנפט, ורצפת "הכנסה" קבועה, וזאת גם במקרה של תנודתיות במחיר הנפט.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
המשמעות מבחינת קבוצת דלק
"זהו המהלך המשמעותי ביותר שמבצעת דלק בשנים האחרונות אשר תואם את האסטרטגיה העסקית של הקבוצה. המהלך הופך את קבוצת דלק מחברת אנרגיה מקומית לחברת אנרגיה בינלאומית, ה-Independent Player השני בגודלו בים הצפוני והחברה החמישית בגודלה ברשימת ענקיות האנרגיה הפועלות באזור", כותב שוחט.
מקור: לידר שוקי הון
בלידר מעריכים כי השלמת העסקה תמצב את דלק במקום שונה לחלוטין ביחס להיום, בכל הקשור לתזרים ול-EBITDA. מנגד, גם החוב של החברה צפוי לגדול, אולם בלידר מעריכים כי התזרים המשמעותי הצפוי מנכסי החברה בים הצפוני - EBITDA של כ-1 מיליארד דולר לשנה, בשלוש השנים הקרובות, יאפשר לחברה לשרת את החוב ולהקטין אותו באופן יחסית מהיר.
יחס חוב ל-EBITDA נמוך מ-2
אם נחזור למספרים, בהנחה והחוב של Ithaca אחרי השלמת העסקה יעמוד על כ-1.8 מיליארד דולר, והפעילות המאוחדת צפויה לייצר EBITDA שנתי של כ-1 מיליארד דולר, מדובר על יחס חוב ל-EBITDA נמוך מ-2.
אבל יש גם סיכונים
"עסקה בסדר גודל שכזה מביאה עמה מספר סיכונים", מציינים בלידר ומפרטים אודות הסיכונים המרכזיים שיש לקחת בחשבון: "גודל העסקה והמינוף הנדרש להשלמתה, היכולת להיכנס לנעליה הגדולות של Chevron והגדלת היקפי ההפקה של Ithaca פי 3 ביחס למצב הנוכחי. סיכון תפעולי בכלל ובפרט סיכון תפעולי של מאגר Captain בו שמירה על קצבי ההפקה הקיימים דורשת יישום שיטת הפקה ייחודית המשלבת מים ופולימרים, גם בשכבות אחרות במאגר בעתיד. בנוסף, יש צורך בהטמעת המערכות הקיימות של Chevron, לרבות קליטת כ-450 עובדים קיימים בנכסים הנרכשים, ולבסוף, הסיכון הטמון בתנודתיות מחירי הנפט והשפעת ירידת המחיר על החלק שלא גודר".

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי
יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".
בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.
"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"
על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".
- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- פריים אנרג'י תרכוש מתקנים סולאריים ב-72 מיליון שקל; הכנסה שנתית של 35 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".