חנן פרידמן
צילום: כפיר סיון

דירקטוריון לאומי החליט על מינוי עו"ד חנן פרידמן כמנכ"ל

פרידמן הצטרף לבנק לאומי לפני כחמש שנים, תחילה כיהן כיועץ המשפטי הראשי של הבנק ובהמשך מונה לתפקיד ראש חטיבת אסטרטגיה, חדשנות, טרנספורמציה בנקאית ורגולציה
ערן סוקול | (1)

בנק לאומי -1.1%  מדווח כי דירקטוריון הבנק, בראשות ד"ר סאמר חאג' יחיא, החליט היום על מינויו של עו"ד חנן פרידמן למנכ"ל הקבוצה, וזאת בהתאם להמלצות ועדת האיתור שבראשה עמד יו"ר הבנק.

> הזמן הטוב ביותר לנטוש את הספינה

> לאומי: התשואה להון עמדה על 10.6% ברבעון השני של 2019

> ד"ר חאג' יחיא מונה כיו"ר דירקטוריון בנק לאומי

פרידמן יחליף בתפקיד את רקפת רוסק עמינח, שכיהנה כמנכ"לית לאומי מאז מאי 2012. רוסק עמינח, תמשיך ללוות את לאומי עד סוף 2019. המינוי כפוף לאישור בנק ישראל.

עו"ד חנן פרידמן, 48, נשוי ואב ל-4 ילדים, הצטרף ללאומי לפני למעלה מחמש שנים, תחילה כיהן כיועץ המשפטי הראשי של דירקטוריון הבנק ושל הבנק ובהמשך מונה לתפקיד ראש חטיבת אסטרטגיה, חדשנות, טרנספורמציה בנקאית ורגולציה. במסגרת זו הוביל בהצלחה מספר מהלכים מהותיים בבנק, ובכללם: יישום חוק שטרום, הכנסת שותפים אסטרטגיים לבנק לאומי ארה"ב, מכירת לאומי קארד ומכירת לאומי רומניה. חנן פרידמן היה שותף מרכזי למרבית המהלכים האסטרטגיים שבוצעו בלאומי בשנים האחרונות, לרבות מהלכי ההתייעלות והטמעת שירותים דיגיטליים מתקדמים.

כאחראי על האסטרטגיה ופעילות שלוחות לאומי בחו"ל, הוביל פרידמן מהלכים עסקיים מוצלחים במגוון תחומי הפעילות של הבנק. פרידמן הינו בעל תואר ראשון (בהצטיינות) ושני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן.

בסוף חודש יוני 2019 הודיעה גב' רקפת רוסק עמינח על סיום כהונתה בבנק לאומי, לאחר כהונה כמנכ"לית במשך כ-7 שנים. בחודש יולי מינה דירקטוריון לאומי ועדת איתור בראשות יו"ר הדירקטוריון, ד"ר סאמר חאג' יחיא, כאשר החברים הנוספים בה היו הדירקטורים גב' תמר גוטליב, מר אוהד מראני, גב' אסתר דומיניסיני ומר יורם גבאי. ועדת האיתור קיימה הליך אינטנסיבי ויסודי, ובסיומו החליטה להמליץ בפני הדירקטוריון על מינויו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל לאומי הבא.

ד"ר סאמר חאג' יחיא, יו"ר דירקטוריון הבנק: "עם כניסתי לתפקיד היו"ר, הוטלה עלי משימה שהינה אחת החשובות ביותר לעתיד הבנק בשנים הקרובות - מינוי מנכ"ל. ועדת האיתור שפעלה בחודש האחרון קיימה דיונים רבים על מנת לאפיין את היכולות, התכונות והידע שנדרש מהמנכ"ל הבא, לנוכח האתגרים שעומדים בפני המערכת הבנקאית בכלל, והבנק בפרט. הוועדה בחנה מועמדים מתוך ומחוץ לבנק, מישראל ומחו"ל, והגיעה למסקנה שחנן פרידמן הוא המועמד המתאים ביותר להוביל את הבנק בתקופה זו. חברי דירקטוריון הבנק מכירים היטב את פרידמן בהיותו חבר הנהלת הבנק בחמש השנים האחרונות, במהלכן הוביל נושאים מרכזיים שבוצעו בעבודה צמודה עם הדירקטוריון וועדותיו, והם מלאי הערכה לדרך עבודתו ולתרומתו להצלחת לאומי".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השיער טבעי או צבוע - זה מה שמעניין (ל"ת)
    גם דתיים צובעים ? 27/08/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.