"נחזור בקרוב לצמיחה ורווחים"
חברת המלט הוותיקה בתקופה לא פשוטה, אבל להערכת המנכ"ל שלה - אמיר וידמן, מדובר במשבר זמני, ואוטוטו החברה תחזור לצמיחה ולרווחים משמעותיים.
החברה המספקת שסתומים וחלקים נוספים לתעשיות כבדות – בעיקר בתחום הסמיקונדקטורים ותעשיית הגז הטבעי, התאימה את עצמה לעולם החדש. היא רכשה בשנים האחרונות חברות ופיתחה אפיקי הכנסה בתעשיות הקשורות כמעט לכל סוג של אנרגיה, מנפט, דרך אנרגיה גרעינית ועד אנרגיות מתחדשות. הרכישות האלו לצד הגידול האורגני בשנים האחרונות, יצרו חברה שסיפקה מדי רבעון דוחות משופרים, אבל אז הגיעה השנה האחרונה.
ביולי 2018 פורסם שקרן פימי, המחזיקה ב-60% מהחברה, הודיעה שבכוונתה למכור את חלקה בחברה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. זה לא קרה. ולא רק שזה לא קרה, אלא שמאז צנחה המניה בכ-36%.
זאת ועוד - פרסום הדוחות הכספיים הבוקר, מפיל את המניה ב-5% נוספים בגלל תוצאות חלשות ומעבר להפסד, לשווי של 830 מיליון שקל. החברה עברה להפסד של 677 אלף דולר ברבעון השני, ביחס לרווח של 3.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2018. המכירות ברבעון עלו ל-45.6 מיליון דולר לעומת 44.5 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.
עם זאת, אם מנטרלים הוצאות חד פעמיות ברבעון, מקבלים שהתוצאות פושרות, אך לא חלשות.
אבל אם תשאלו את אמיר וידמן, מנכ"ל המ-לט, הדוח דווקא חיובי ומראה שבסיס החברה איתן, כשבשנים הקרובות הוא צופה צמיחה משמעותית.
מה הביא לירידה בהכנסות?
"זו הייתה שנה לא פשוטה. מהרבעון האחרון של השנה שעברה אנחנו רואים שרמת הביקושים לסמיקונדקטורים ירדו באופן גורף בגלל מלחמת הסחר. לא רק אצלנו, בכל השוק. באופן כללי זו תעשיה שמתנהגת קצת בצורה מאניה-דיפרסיבית. ברבעון האחרון הרגשנו את הירידה.
- המלט: תשואה "מובטחת" של 6.7% עד חודש מאי אך המשקיעים חשדניים
- פימי מוכרת את המ-לט לפי שווי של 900 מ' ש'; פרמיה של 34% על השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השני היה קצת יותר טוב. אין מה לעשות, הירידה בביקושים בתעשיה משפיעה על המכירות והרווחיות. הרווח הגולמי נשחק בשל הרכישות שביצענו, אבל החברה מתייעלת. כך שמה שאנחנו רואים קדימה יותר מרנין".
ממה נובע ההפסד ברבעון האחרון?
"ההפסד נובע משני פרמטרים עיקריים: שומת מס שהחברה נאלצה לשלם והסדר שביצעה החברה על רכישת מפעל בקוריאה. אם אתה מבטל את שתי ההוצאות, החברה גם גמרה ברווח וגם מראה שיפור ב-EBITDA. אז אם מנטרלים את שני הפקטורים האלה המצב לא כזה גרוע".
היו לקוחות שעזבו אתכם?
"לא. להפך. יש יותר ויותר לקוחות שבאים אלינו מהמתחרים. אנחנו ממשיכים לעבוד חזק עם הלקוחות והכנסה של לקוחות חדשים, עבודה ששמה אותנו בנקודת פתיחה מאוד טובה כשהשוק יחזור ואנחנו מרגישים שהוא חוזר באמת. אני מאוד אופטימי לגבי העתיד".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
היו דיבורים על מיזוגים עם מתחרות – איפה זה עומד?
"בהגדרה אנחנו בבעלות של 60% פרייבט אקוויטי, כך שהאפשרות למיזוג תמיד נמצאת על השולחן. כרגע אנחנו מתרכזים להחזיר את החברה למצבה הטוב. אני בטוח שבמצב הזה אנשים יראו את הדברים הטובים בחברה וירצו אותה. אבל אני לא מתעסק בזה".
איך אתם מתכוונים להחזיר את החברה לרווחיות?
"אנחנו מסיימים הרצה מפעל מוליכים למחצה בתאילנד, שיהיה מנוע משמעותי כשהתעשייה תחזור, ביצענו רכישות בשלוש השנים האחרונות בנורווגיה, סינגפור וקוריאה- כך שאנחנו ממוצבים מאוד טוב בעולם.
"גם בתעשיית ספינות ה-LNG (מיכליות גז טבעי), 77%, שהן 107 מתוך 133 אוניות ה-LNG ייוצרו בקוריאה ואנחנו ספקים משמעותיים למספנות שם. אז זה ביזנס שבדרכו אלינו. אנחנו גם עובדים חזק מאוד על טרמינלים של גז טבעי וקידוחים בים הצפוני ובברזיל.
"הרבעונים הכי טובים שלנו היו הראשון והשני ב-2018. הרבעון הזה מבחינת מכירות הוא טוב יותר. יחד עם החזרה של שוק הסמיקונדקטורים, אנחנו צופים עלייה בביצועים של ב-30%-40%. את ההתאוששות נראה ברבעונים הקרובים ובוודאי ב-2020, התחזיות נראות טוב ונראה סינרגיה של הרכישות האחרונות שלנו".
מה עם תעשיות האנרגיות המתחדשות? זה משפיע עליכם?
"המ-לט מעורבת באנרגיות המתחדשות בצורה משמעותית. באנרגיה הסולארית אנחנו ספקים מרכזיים לחברות שמייצרות את הפאנלים. חלק מההתאוששות שלנו נובעת מהשוק הזה. ישנה גם מגמה עולמית של תנועה חזקה למעבר מפחם ומזו"ט לתחנות הפועלות על גז טבעי ובשוק הזה אנחנו מאוד משמעותיים בכל העולם וגם בתחום אנרגיית הרוח אנחנו מאוד פעילים.
"גם בתחום האנרגיה הגרעינית יש לנו אחיזה משמעותית. כיום יש לנו מפעל בסין שהוא אחד מבין 2 המפעלים המספקים מוצרים לכורים גרעיניים בסין, ובונים 3-4 כורים כאלה בשנה, אז זו גם פעילות מאוד משמעותית".
איך אתה רואה את החברה 5 שנים קדימה?
"זו חברת צמיחה של תעשיה מתקדמת. יש לנו מוצרים מצוינים ויש התפתחות אורגנית, כולל בתחום הסמיקונדקטור, כי יש שימוש גובר בצ'יפים במוצרים חכמים, ברכבים אוטונומיים, רובוטיקה ועוד, כשההתרחבות משפיעה עלינו לטובה.
"אני תמיד אומר למשקיעים שבסופו של דבר, החברה מנוהלת בטווח הארוך ולא מרבעון לרבעון. יש רבעונים יותר טובים וכאלה שפחות טובים. חצי השנה הקרובה תהיה מאוד מעניינת בחיי החברה ואנחנו בטוחים ש-2020 תהיה שנה משמעותית".
הדוח הרבעוני שהפיל את המניה
כאמור, המ-לט מדווחת על מעבר להפסד של 677 אלף דולר ברבעון השני. הרווח הגולמי ירד מ-5 מיליון דולר ברבעון השני של 2018, ל-3.5 מיליון דולר ברבעון האחרון.
המכירות ברבעון עלו כאמור ל-45.6 מיליון דולר לעומת 44.5 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, אבל ההוצאות התפעוליות עלו והרווח התפעולי הסתכם ב-1 מיליון דולר לעומת מעל 5 מיליון דולר ברבעון המקביל. התמונה למחצית דומה, ואפילו קשה יותר- ההכנסות ירדו ל-88.5 מיליון דולר לעומת 89 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018, ובשורה התחתונה החברה הפסידה 500 אלף דולר, לעומת רווח של 8 מיליון דולר במחצית המקבילה.
הוצאות המכירה והשיווק של החברה שמתמחה בפיתוח של מחברים, ברזים ושסתומים לתעשייה התהליכית, הצטמצמו אף הן מ-1.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2018, לכמיליון דולר ברבעון האחרון. מנגד, הוצאות ההנהלה עלו ל-810 אלף דולר, ביחס ל-775 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי ירד מ-2.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2018, ל-442 אלף דולר בתקופה המקבילה השנה.
גם במאזן יש סימני חולשה. לחברה יש אמנם ירידה בהתחייבויות השוטפות מ-75 מיליון דולר ל-69 מיליון דולר, אבל עלייה של כמעט 70% בהתחייבויות שאינן שוטפות מ-49.5 מיליון דולר, ל-82 מיליון דולר.
החברה מסרה כי בניית המפעל בסין מורידה את רווחי החברה. עם זאת, החברה צופה שלקראת סוף 2020 ייפתח המפעל החדש בסין שעשוי לייעל ולשפר את מצבה הפיננסי. כמו כן, החברה החלה בשיתוף פעולה עם סמסונג העולמית, מה שיכול להתפתח לשיתוף פעולה אסטרטגי עבור המ-לט.
ירידה בביקושים, ברקזיט וצבר הזמנות
החברה מדווחת כי הירידה בהכנסות ברבעון האחרון נובעת בעיקרה "מירידה בביקושים למוצרי החברה בטריטוריות צפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק. וכן משינוי יזום בתמהיל המכירות בחברת הבת בסין".
הירידה במכירות המוצרים האולטרה נקיים ברבעון האחרון נובעת מירידה זמנית בביקושים למוצרי החברה באירופה ובצפון אמריקה. באירופה הירידה במכירות נובעת מירידה במכירות של חברת הבת היצרנית באנגליה, עקב החשש של הלקוחות באירופה מהשפעת ה"ברקזיט" על האספקות.
- 2.התחזית של המנכ״ל תתממש רק אם יפטרו אותו (ל"ת)מאירה 26/08/2019 09:45הגב לתגובה זו
- איילה 26/08/2019 18:13הגב לתגובה זוכישלון, רכב תקופה על כוח האנרציה של אלו שהיו לפניו מהדור של משפחת טופז....יהירות ושחצנות מובילות לאבדון...
- 1.איך אין תגובות? (ל"ת)משה 24/08/2019 08:44הגב לתגובה זו
- עדי 24/08/2019 11:36הגב לתגובה זוהחברה באמת עשתה את כל הצעדים הנדרשים כדי להכין את עצמה לצמיחה מועצת. אך התזמון הנוכחי בשווקים לא נותן לפוטנציאל שלה להתממש. משקיעים נבונים צריכים לראות 10 שנים קדימה ולא להתרגש מרבעון-שניים חלשים, כאשר החולשה היא קשורה למקרו ולא לחברה עצמה
- איילה 26/08/2019 19:44רב הנסתר על הגלוי....

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
