מדריך ל-Mobile First Indexing ההיסטוריה הקצרה של האינטרנט הנייד
כאשר המכשירים הסלולריים הראשונים שיכלו להתחבר לאינטרנט הופיעו, רוב המסכים עדיין היו מוגבלים לכמה שורות בשחור לבן והגלישה נעשתה באתרים מבוססי טקסט עם מספר מאוד מצומצם של תמונות על מנת לכפר על הגישה האיטית לרשת. גם אחרי שכבר הגיעו הטלפונים הצבעוניים והחכמים יותר, רוב האתרים הסלולריים עדיין היו מוגבלים והגישה הייתה שהאתר הסלולרי צריך להיות נפרד מהאתר הרגיל על מנת שיהיה אפשר לעצב אותו ביתר קלות ולהתאים אותו למסכים הקטנים יחסית (בתקופה זו רוב המסכים עדיין היו בגודל של פחות מ-5 אינץ').
במרוצת השנים וככל שהטלפונים החכמים נעשו חכמים וגדולים יותר, כך גם היה צורך להתאים את אתרי האינטרנט ליותר ויותר סוגים של מכשירים ומסכים. בשלב זה החלה הגישה להשתנות ובמקום ליצור אתר ייעודי לסלולר, נוצרו אתרים מיוחדים שהתאימו את עצמם לגודל של המכשיר ולתכונות שלו. הפופולאריות והנוחות של האתרים הללו הללו הובילו לכך שכיום למעשה מרבית התעבורה ברשת מגיעה מטלפונים חכמים ולא ממחשבים נייחים או ניידים.
כיצד כל זה קשור לגוגל?
על מנת לספק לגולשים את האתרים הכי רלוונטיים גם בניידים, גוגל משתמשת בזחלן נפרד שבודק עד כמה כל אתר ידידותי למובייל ועל ידי כך יכול לדאוג לכך שאתרים ידידותיים לנייד יופיעו לפני האתרים האחרים. לעומת זאת, האינדקס שמכיל את האתרים עצמם התבסס קודם כל על האתרים בצורתם המקורית, ולכן גם אלגוריתם הדירוג הראשי התבסס על הגרסאות הללו.- מנורה משיקה מסלול ALL STARS להשקעה בגופי השקעות גדולים בעולם
- סמארט בטא ערך: עוד שיטת השקעה שנפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכיוון שכיום היוצרות התהפכו ורוב הגולשים מגיעים מהנייד, גוגל נאלצה לשנות את הגישה שלה ולמעשה לשנות את האופן בו היא מוסיפה אתרים לאינדקס. חשוב להבין שלא מדובר בשני אינדקסים נפרדים, אלא רק בשינוי האופן בו פועל האינדקס הקיים.
גוגל קוראת לשיטת האינדוקס החדשה הזו Mobile First Index והיא הכריזה על הכוונה לעבור אליה בהדרגה כבר בנובמבר 2016, לפני כמעט שנתיים. המעבר הראשון של האתרים לשיטה החדשה התבצע במרץ 2018, אבל יכול מאוד להיות שקיבלתם הודעה בנוגע למעבר בחודש ספטמבר, אז גוגל שלחה כמות גדולה במיוחד של התראות דרך הסרצ' קונסול:
מהי המשמעות והאם צריך להיות מודאגים?מכיוון שרוב האתרים היום הם רספונסיבים והתוכן בנייד ובנייח הוא זהה לחלוטין או כמעט זהה לחלוטין, ה-Mobile First Index לא אמור להשפיע על הדירוגים של האתר. לעומת זאת, מי שהאתר הנייד שלו כולל רק תוכן חלקי או שהביצועים שלו נמוכים משמעותית מבחינת מהירות, עדיף שיתקן את הבעית הללו בהקדם. גוגל אמנם מבצעת את המעבר באופן הדרגתי ושולחת התראות גם למי שהאתר שלו עדיין לא מותאם לשיטה החדשה, אך בסופו של דבר זו תהיה השיטה היחידה.
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
- פלאפון מעלה את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
ההמלצה הרשמית של גוגל היא לפעול רק כאשר קיים שוני בתוכן, במידע המובנה או בתגי המטה. בהקשר הזה יש לציין שהמקום המוקדש לתגי המטה בנייד אמנם קצר יותר, אך גוגל מסוגל כיום ליצור את הגרסאות הקצרות יותר על סמך הגרסאות הארוכות בדף המקורי. לכן, יצירה של שני סטים של תגי מטה אינה מומלצת ויכולה אפילו להזיק.
אגב, קיימים גם אתרים בהם המצב הוא הפוך והגרסה הניידת עברה מתיחת פנים רצינית בעוד הגרסה הרגילה נשארה כפי שהיא. לכאורה האתרים האלו אמורים דווקא ליהנות מהשינוי, אבל מקרים כמו זה של האתר Giphy מעלים את החשש שכרגע גוגל עדיין עשויה לפגוע בהם (למרות שבמקרה הספציפי הזה יש לאתר גם לא מעט בעיות On Page).
אתרים בכתובות נפרדות או סאב דומיין
אם קיימת הפרדה פיסית בין האתרים באמצעות סאב דומיין (לדוגמה, m.mywebsite.com), יש לבצע מספר פעולות נוספות:1.שני האתרים צריכים להיות מאומתים בסרצ' קונסול
2.תגי ה-hreflang לסימון של שפות צריכים להתאים לכל גרסה (לא לערבב ביניהן)
3.יש לבדוק שלגרסה הניידת יש מספיק משאבים על מנת לקבל תנועה מהזחלן הנייד
4.יש לוודא שההנחיות בקובץ robots.txt הן זהות
5.גם תגי הקנוניקל וה-alternate (תגים נוספים לסימון שפות) חייבים להתאים לכל גרסה על מנת שגוגל לא יתעלם מדפים מקבילים.
למרות שגוגל לא מציינת זו, אתרי מובייל שמבנה הקישורים שלהם שונה באופן מהותי מזה שבגרסה הנייחת שלהם עשויים לספוג שינויים באופן בו גוגל מאנדקס אותם, ולכן גם התברגות על מילות מפתח מסוימות עשויות להשתנות (למרות שכרגע לא ברור מה ייקרה לקישורים שמופיעים רק ב-Desktop ואיך בדיוק גוגל ייתיחס אליהם). לכן, בכל מקרה חשוב לבדוק שאין דפים חשובים שנעלמו או אינם נגישים בגרסה הניידת גם אם התוכן לכאורה זהה.
דברים נוספים שיש לקחת בחשבון (על פי גוגל)מכיוון שלעיתים אתרי מובייל מעוצבים בצורה מעט שונה גם אם הם רספונסיבים, גוגל מצאה לנכון להבהיר עוד כמה נקודות:
1.שילוב של תפריטים נפתחים לא יפגע בביצועי האתר הנייח בתוצאות.
2.ללא קשר לעדכון המובייל הנ"ל, גוגל שמה דגש גם על המהירות במובייל דרך עדכון נפרד. יחד עם זאת, רק אתרים איטיים מאוד יושפעו מהעדכון. השאיפה היא לצמצם כמה שיותר את זמן עליית האתר בכל הגרסאות שלו.
3.החשיבות של השינוי היא בעיקר בנוגע לתוכן ולא בנוגע לידידותיות לניידים. עם זאת, אתר שאינו מותאם לנייד עשוי לגרום למדדים נמוכים בכל מה שקשור לאחוז המרות, זמן שהייה, ביקורים חוזרים וכו'.
בדיקות נוספות שאפשר לבצע1.אם אתם משתמשים בכלי שיכול לבצע בדיקת זחילה לאתר (Site Crawl Audit) כמו Screaming Frog, נסו לבדוק אותו גם במצב רגיל וגם במצב מובייל באמצעות שינוי ה-Agent. הפרמטרים שחשוב לבדוק הם מספר העמודים באינדקס, תגי noindex ומספר המילים בתוכן.
לדוגמה, ב-Screaming Frog האפשרות הזו נמצאת תחת תפריט Configuration ו-User Agent, אבל היא זמינה רק עבור מי שמשתמש בגרסה המלאה בתשלום.
מי שרוצה כלי ספציפי לזחילה במחיר יותר נוח יכול לנסות את Sitebulb עם 14 ימי ניסיון חינם
2.אם אתם חושדים בעמודים ספציפיים, אתם לא חייבים לפתוח את הסמארטפון : בתוך כלי הפיתוח של כרום יש אפשרות לעבור למצב מובייל. פותחים אותם עם F12 ובסרגל הקטן למעלה לוחצים על האייקון של המסכים (מסומן בכחול). אחרי הלחיצה האתר יעבור למצב רספונסיבי, למרות שאפשר גם להשתמש בהדמיה של מכשירים ספציפיים (משום מה האפשרויות של גלקסי מצומצמות יותר מאלו של האייפון)
3.ישנם כלים פשוטים יחסית שבעזרתם אפשר לבדוק את מספר הקישורים בעמוד במובייל בלי להתקין תוספים אחרים לדפדפן.
4.יש לזכור שגוגל הזהירה בעבר על שימוש מוגזם במודעות במובייל. לכן, עכשיו האזהרה הזו אפילו חשובה יותר מאשר פעם. בישראל יש עדיין לא מעט אתרים שמשתמשים במודעות אגרסיביות יחסית או אפילו עמודי מעבר שעולים ישירות אחרי שנכנסים לאתר מגוגל.
אם ראיתם שינויים באופן בו האתר שלכם מתנהג או בביצועים שלו לאחר שקיבלתם הודעה מגוגל, נשמח לראות תגובות
הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?
התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.
פריים טיים
תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות
הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה ו-50 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג
ו-36 אלף צופים בלבד.
הכוכב הבא. קרדיט: אתר מאקוהכוכב הבא בראש הפריים טיים
בערב עם ריאליטי חזק, הוא כמעט תמיד בראש, וכך גם עם שידור "הכוכב הבא" לקראת אירוויזיון 2026, שהשתלט על רצועת הפריים טיים
פריים טיים
תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, אבל כשיש ריאליטי, כמעט תמיד הוא בראש הטבלה, וכך גם היה אתמול עם "הכוכב הבא", שהיה עם רייטינג של 16.9% רייטינג ו-432 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "ווארט" של ערוץ 13, עם 7.9% רייטינג ו-182 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי, עם 7.1% ו-189 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.1% רייטינג ו-150 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-66 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג אבל במקום הראשון מבחינת כמות צופים, 67 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 2% רייטינג ו-59 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-52 אלף צופים, ואילו אחריו היה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.9% רייטינג, ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגר המשדר המיוחד לזכרו של הדר גולדין ז"ל ששודר ברשת, עם 1.7% רייטינג ו-38 אלף צופים.
- האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.5% ו-78 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 3.3% רייטינג ו-69 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.2% רייטינג ו-30 אלף צופים בלבד.
