"מהעונה ה-3 שמנו לב שעיתון כלשהו הפסיק לסקר אובייקטיבי את כוכב נולד"
המאבק בין 'קשת' לבין 'ידיעות אחרונות', הגיע גם לכנס שמקיים היום (יום ג') בית הספר לתקשורת במכללת נתניה, על "סוד הקסם של כוכב נולד". מול הסטודנטים, התייחס מנחה התכנית, צביקה הדר, כי "מאז העונות השלישית והרביעית שמנו לב שעיתון כלשהו (ברומזו כמובן ל'ידיעות אחרונות', א"כ) הפסיק לסקר את 'כוכב נולד' באופן אובייקטיבי, מבקר אותך וקובע כי 'אין יותר כוכבים בתכנית', בגלל אינטרסים כלכליים". הדר רמז לכך שההתעלמות החלקית היא בגלל המאבקים המסחריים בין הצדדים.
לדבריו של הדר, "הנרטיב הבסיסי של התכנית זה לשיר, פשוט צריך לדעת לשיר". הדר סיפר על תחילת דרכה של התכנית: "ב'קשת' רצו תכנית מוזיקה, אז פיתחנו את 'לא נפסיק לשיר'. התכנית היה בעיקר סימפטית, וחשבנו איך להפוך אותה מתוכנית חביבה לתכנית שחייבים לצפות בה. וככה יצא לדרך הפרומו שמחפשים אנשים שיודעים לשיר, נסענו לחיפה לאודישנים, ובאולם בחיפה חיכה לנו נחיל היסטרי של אנשים. מיום אודישנים שהיה אמור להיות קטן וחמוד, הבנו את הנושא של הפריפריה: אין להם איפה לשיר. הבנו שיש דבר שהרבה יותר חזק מתכנית טלוויזיה, אנחנו לא גאונים, פשוט קראנו נכון את המפה. זה הנרטיב שקיים בתכנית, וזה התפקיד שלנו בכל המערך המשומן הזה - החוזה הבלתי כתב שכל אחד יכול לבוא ולעמוד מול בוחן שיקשיב לך. הגמר הראשון בניצנים התחיל מסורת - ניצנים היה נס, היה מיני אירוויזיון קטן שהפך עם השנים לענק. פתאום לפני הגמר אנחנו רואים מיליונים תופסים מקום".
על ההשפעה של התכנית, סיפר הדר אנקדוטה: "כמגיש, לא חשבתי שאדחה את שביתת הכבאים בצפון, אבל זה מה שקרה. בסופו של דבר, התכנית גדולה מעצמה. התכנית עברה מהמורות, כמו המקרה עם עומר הדר, ההצבעות של תמר יהלומי, הסיפור עם מרגול, ושרדה אותן".
במאי התכנית ועורך המשנה שלה, זאביק גורדצקי, סיפר על דרך העבודה של מערכת משומנת היטב, שמטרתה לעניין את הקהל: " אם האיש ששר שם לא מרגש, אז כל שעות העריכה יכולות ללכת לפח. מה שאני רוצה שיקרה אחרי אותו מפגש ראשון עם האיש באודישנים, זה שאנשים למחרת ידברו על זה, שבכמה מילים אני יכול להזכיר לאנשים על איזה מתמודד אני מדבר. צריך למתג את הבנאדם, זה מיתוג שאתה צריך לעמוד מאחוריו: אסור לזייף בו".
מפיקת 'כוכב נולד', טמירה ירדני, סיפרה לסטודנטים: "אנחנו בטדי הפקות עשינו דרך ארוכה יחד - אנחנו יחד עוד מימי 'הקומדי סטור', אחר כך עשינו את 'שמש', 'לא נפסיק לשיר', 'כוכב נולד' ו'בית ספר למוזיקה', ואנחנו כל הזמן מחדשים ומשנים. במשך חודשים אנחנו יושבים וחושבים על איך לעשות את הדברים אחרת. אבל ישנם דברים שלא משתנים כמו הישראליות והמורשת התרבותית והישראלית. זה מה שעושה לנו נחת".
דוד לביא הגיע לגמר 'כוכב נולד' 9' בשנה שעברה. לסטודנטים סיפר את הדרך שעבר כמתמודד: "דיברתי הרבה על החזרה שלי בשאלה במהלך התכנית, וזה לא דבר שנתבקשתי לעסוק בו אלא משהו שבחרתי לדבר עליו. זה היה דבר שמאוד העסיק אותי באותה התקופה ולכן זה ניכר גם על המסך. זה היופי בתכנית מהסוג הזה - אתה מביא את עצמך לחלוטין ולא יכול לשחק דמות שונה גם אם תרצה. מה שמייחד את התכנית הזו היא שהכל קרה בזמן מאוד קצר ונראה לי שמה שחשוב זה ללמוד את חוקי המשחק מאוד מהר, וככה מגיעים רחוק. חוקי המשחק מתבטאים בהרבה ניואנסים בעבודה המוזיקלית, במתי ואיך לומר את הדברים, איך לחבר את החיים לתכנית. התהליך הקשה של החשיפה צריך לדעת לבחור מה להרגיש ומה לא, בבית או בעבודה".
בכנס הוצגו נתוני סקר שנערך לקראת יום העיון על ידי מכון שילוב Millward Brown באפריל 2012, בקרב מדגם ארצי, אקראי ומייצג של כ-500 איש, מהאוכלוסייה היהודית בגילאי 18+. מהסקר עולה כי 84% מהמשיבים מכירים בתרומתה של התכנית לחשיפה ולהיכרות של צופים צעירים עם מוזיקה וקלאסיקות ישראליות מכל הזמנים.
לדברי ד"ר מוטי נייגר מבית הספר לתקשורת במכללת נתניה, "'כוכב נולד' היא אחת התכניות הבולטות ביותר בעשור האחרון, והשפעתה חורגת מהמסך כשהיא מביאה אל עולם המוזיקה הישראלי כמה מהכוכבים הגדולים ביותר שלו. התכנית מצליחה לייצר את תמצית 'הישראליות' תוך שהיא מספקת חוויה טלוויזיונית מתחדשת בכל עונה. התכנית מצליחה כל פעם מחדש לספר סיפור סינדרלה על אנשים עם סיפור אישי שקל להתחבר אליו. האנשים שמגיעים מרקעים וממקומות שונים בארץ. מהצפון ועד הדרום, אנשים שמייצגים את שכבות האוכלוסייה".
ד"ר מיכל חמו, גם היא מבית הספר למוזיקה במכללת נתניה, טוענת כי "מי שבסוף מדבר על המסך הוא האדם הפרטי, הרי איש לא שם את המילים בפיו. אי אפשר לזייף את זה. כל מתמודד יודע לסכם את עצמו ב-4 מילים: מה שמי, מאיפה אני, ובאיזו תכונת אופי אני מתהדר. זה עניין תרבותי שנשען לא על הריאליטי, אלא הריאליטי נשען על התרבות: מה שמניע את התרבות זה ההיגיון הקפיטליסטי הצרכני שגורם לכולנו לתמצת את עצמנו לכמה מילים".
- 4.TJH 02/05/2012 13:50הגב לתגובה זוכוכב נולד היא היא התוכנית של המדינה. ידיעות אחרונות אינו העיתון של המדינה. העיתון גמר וסיים את תפקידו . כוכב נולד עדיין שייך לכל העם.
- 3.יותר אובייקטיבי מידיעות אחרונות ומוזס (ל"ת)ישראל היום 02/05/2012 10:09הגב לתגובה זו
- 2.יש לכם עכשיו את ישראל היום והם ממש אובייקטבים (ל"ת)בכיין 01/05/2012 22:43הגב לתגובה זו
- 1.יצא לך כנס קל"ב אלכס... (ל"ת)הירושלמי 01/05/2012 20:14הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
