גיא זוהר שלדון אדלסון ערוץ 10
צילום: צילום מסך: ערוץ 10

תנועת 'הצלחה': "ההתנצלות של חדשות 10 בפני שלדון אדלסון - לא הייתה חוקית"

הדוח שפרסמה קובע כשלים בהתנהלות ערוץ 10 והרשות ה-2. עו"ד אלעד מן: "אין להתנצלות תוקף אבל צריך לבדוק אם יש להתנצל. לא נהסס לפנות לבג"צ"
אלכסנדר כץ | (1)

תנועת הצלחה פרסמה היום (יום ב') דוח ציבורי בנוגע לפרשת ההתנצלות של 'חדשות 10' בפני המיליארדר שלדון אדלסון, לפני כחצי שנה. בשורה התחתונה קובע עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של התנועה, כי "ההתנצלות לא הייתה חוקית, ולמעשה אין התנצלות מבחינה משפטית".

'הצלחה' היא תנועה צרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת. בדברי הפתיחה של הדוח, צוין כי "אחת ממטרותיו של דוח זה הוא להביא לידיעת הציבור ולהניח בפני הגורמים המוסמכים רעיון ועובדות שטרם נחשפו עד היום ולא עמדו בפני הרשות השנייה בעת בחינת הפרשה, הכשלים שעלו ממנה וההפרות השונות שאירעו במסגרתה. עוד בכוונת הדוח להאיר כשלים מובנים בתהליכים פנימיים הנוגעים לחברת החדשות ולרשות השנייה בכל הנוגע לפרשה ולהתנהלות על דרך השגרה".

התחקיר משודר, העו"ד מאיים, הערוץ מתנצל, הבכירים מתפטרים

כזכור, ב-27 בינואר 2011 פורסמה כתבת תחקיר של אבנר הופשטיין במגזין 'השבוע' של ערוץ 10. הכתבה בת 26 הדקות, סקרה את פעילותו של אדלסון, מיליארד יהודי המקורב לראש הממשלה נתניהו, ובעליו של החינמון 'ישראל היום'. כבר חודשיים לפני כן פנה פרקליטו של אדלסון, עו"ד דורי קלגסבלד במכתב למנכ"ל 'חדשות 10' ראודור בנזימן והזהירו מפרסום שעשוי לפגוע באדלסון. רק ב-21 ביוני, כ-5 חודשים לאחר שידור הכתבה, שלח עו"ד קלגסבלד מכתב בו טען כי 2 סוגיות בכתבה לא היו נכונות. מאז כזכור החל מחול שדים בערוץ, עד לפרסום ההתנצלות והתפטרותם של בנזימן, עורכת מהדורת 'השבוע' רותי יובל, וגיא זוהר, שעזב את הגשת המהדורה.

גיא זוהר מתפטר בשידור חי

"לאור הניתוח המשפטי, אין התנצלות כי היא לא אושרה במוסדות המוסמכים של חברת החדשות, מבנה משפטית אין התנצלות", אמר היום עו"ד מן במסיבת העיתונאים שהתנועה קיימה, "הציבור סבור שיש ולכן 'חדשות 10' צריכה לשדר הודעה שאין להתנצלות תוקף ולבדוק האם יש להתנצל בפני אדלסון והאם יש מקום להגיע להסדר".

בדוח נטען בין היתר כי בעלי מניות בערוץ, ורון לאודר בהם, התערבו ולחצו לשידור ההתנצלות. "מדובר על תהליך שיזמו בעלי מניות ובעלי תפקידים בערוץ", אמר עו"ד מן, שסיפר על פגישה שקיים בנזימן קיים פגישה עם יובל בה אמר לה כי "מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי ונציגים מטעם בעלי המניות, הבהירו לו שאם לא יחתום על ההסכם המחייב את הערוץ לשדר את התנצלות שהכתיב אלדסון ולהתחייב על סעיף סודיות, לא יוזרמו יותר כספים חיוניים לערוץ, מה שיוביל לסגירתו". טענה נוספת שעלתה בדוח, היא "ההתרפסות" לכאורה של הייעוץ המשפטי של ערוץ 10, שהחליט להתנצל ולא בדק האם אפשר לעמוד עם קייס אמיתי בבית משפט.

גם הרשות השנייה זכתה לביקורת וזאת בטענה כי לא התקיימה בדיקה מקיפה, וכי עובדי הערוץ שנוגעים ישירות לתחקיר, לא זומנו לספר על המקרה. "בעת ביצוע השימוע בלפני הרשות השנייה לא היו בפני חברי מועצת הרשות מלוא הנתונים, המידע והסקירות המקצועיות שראוי שהיו מובאים בפניהם וזאת לצורך ניהול מיטבי של הליך השימוע", נכתב בדוח, "לא הופיעו בהליך בפני הרשות השנייה מלוא העדים הרלוונטיים".

כמו כן נטען כי הרשות השנייה סירבה למסור מידע על המתרחש בישיבה נוכח הכרזתה כישיבה סגורה בהתאם להוראות סעיף 93 לחוק הרשות השנייה, אולם לא לדברי 'הצלחה', "ההחלטה לסגור את הישיבה לא התקבלה כדין בידי המועצה ולפיכך אין לה כל תוקף".

"עיתונאים חשים שנשארו חשופים בצריח"

עורך 'הארץ' לשעבר, חנוך מרמרי, שלקח היום חלק במסיבת העיתונאים, אמר כי "גם עיתונאים של כרוניקות צריכים לדעת שהעיתון עומד מאחוריהם", וביקר את התנהלות הערוץ שעל פניו לא עשה כן. דרור פויר מגלובס, חבר ארגון העיתונאים החדש, הפנה אצבע מאשימה כלפי הרשות השנייה, ש"לא מילאה אחר תפקידה הראשון במעלה, והוא פיקוח והגנה על חופש העיתונות ופיקוח של הערוץ מבחינה עיתונאית. עיתונאים בערוץ חשים שנשארו חשופים בצריח, בלי שנתנו להם הזדמנות להציג את הגרסה שלהם".

ד"ר יובל קרניאל, ממוחה לאתיקה בתקשורת, אמר כי "אסור היה להם (לבנזימן ויובל, א"כ) להתפטר. היו צריכים להגיד 'אנחנו עומדים מאחורי העבודה שלנו, אתם רוצים, תפטרו אותנו. אנחנו מחויבים לאתיקה שלנו, אסור לנו אתית'".

מן סיכם ואמר כי "נחנו דורשים שחברת החדשות תחזור בה מההתנצלות. אם כל זה לא יסתייע, תמיד יש מוסדות נוספים, אחד מהם יושב בירושלים - בג"צ, ויכול להיות שהוא זה שצריך לבחון את התהליכים האלה". על דבריו של מן אמר גורם בערוץ 10 כי "אנחנו והזכייניות האחרות מקבלים כל הזמן כל מיני פניות ומכתבים ממר מן ועוד לא ממש עמדנו על קנקנו ועל האינטרסים שלו".

תגובות

מהרשות השנייה נמסר: "הרשות השנייה קיימה בדיקה מקיפה ויסודית בעניין פרשת ההתנצלות בערוץ 10. מועצת הרשות קיימה דיונים שכללו שימועים אליהם הוזמנו ונשמעו נציגי הנהלת החברה, דירקטוריון החברה והעורך הראשי המתפטר, ראודור בנזימן, בכתב ובעל פה. בהמשך לכך הרשות נקטה בצעדים שונים הנדרשים מול הדירקטוריון, הנהלת החברה ובכלל, על מנת להבטיח את מעמדה העצמאי של חברת החדשות. יודגש כי כל ההליכים והממצאים שננקטו על ידי הרשות הובאו באופן מלא ושקוף בפני הגורמים הרשמיים בהם הוועדה לביקורת המדינה בדיון שהתקיים בכנסת וכן בפני נציגי מבקר המדינה. הניסיון להטיל דופי בפעולות שננקטו אינו מבוסס ונובע מאי הבנת החוק והכללים, חלוקת התפקידים בין בעלי התפקידים בחברות החדשות לבין הרגולטור וכן אופן היישום בתחום השידורים"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יצחק לוינסון 26/03/2012 18:09
    הגב לתגובה זו
    אם הם פעלו נכון מבחינה עיתונאית, היה עליהם להתפטר ולומר ללאודר: אם אתה רוצה כל כך התנצלות, תתנצל בעצמך בפני אדלסון, לנו אין על מה להתנצל - אמת דברנו. הם לא דחו את דרישת ההתנצלות, בנימוק של שמירה על המשך קיומו של ערוץ 10. אבל ערוץ שאין בו יושרה ואומץ עיתונאיים - אין לו זכות קיום ועדיף שייסגר, מאשר יהיה כלי תקשורת - חיית מחמד של בעלי הון.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.