אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

אחרי רכבת ההרים של מניית טסלה - האם אנחנו לקראת יציבות?

המייסד הבלתי מעורער של יצרנית הרכב החשמלי החליט לערער את המניה; גחמות אישיות הביאו את המשקיעים לפקפק ביכולות הניהול שלו; האם הלקח נלמד? ומה צפוי למניית החברה בהמשך?
דור עצמון | (2)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

יצרנית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC מוכרת בעיקר הודות למייסדה אילון מאסק שמוכר גם הוא הודות לטסלה. מאסק הצליח בהקמת החברה והחברה הצליחה בעולם. החיבור הזה של השניים מביא לכך שהמשקיעים של החברה יבחנו כמעט כל דבר שהמייסד מאסק עושה וכיצד זה עשוי להשפיע על החברה. מאסק והמשקיעים למדו את זה על בשרם רק בחודשים האחרונים כאשר החליט לרכוש צעצוע חדש - הרשת החברתית טוויטר - תמורת 44 מיליארד דולר.

רכישת טוויטר זעזעה את מניית טסלה. המשקיעים חששו שמאסק כבר לא יוכל להקדיש את מלוא זמנו לפיתוח החברה מאחר שייאלץ להתעסק מעתה גם בניהול טוויטר. בתגובה צללה מניית טסלה והגיעה עד לשפל של 105.7 דולר לאחר שרק בחודש ספטמבר היא נסחרה תמורת 309 דולר - צניחה של 65.8%.

חוסר ההחלטיות של מאסק - ובעיקר חוסר היציבות שלו - משמש כראי למניית טסלה. הצניחה של המנייה הביאה אותו לערוך סקר - בטוויטר כמובן - בו שאל האם עליו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל הרשת החברתית? 57.5% מהמשיבים ענו כי עליו לפרוש ומאסק אמר בתגובה כי "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד".

התנודתיות הזו משתקפת כאמור גם במניית טסלה - הבייבי של מאסק. כתוצאה מהחלטתו להפתטר מתפקיד מנכ"ל טוויטר, זינקה מניית טסלה מתחילת השנה (פחות מחודש) ב-60% למחיר של 177.9 ושווי שוק של 561.7 מיליארד דולר.

ההדר של טסלה התחיל להתפוגג מעט בחודשים האחרונים ואולי גם בשנתיים האחרונות. החברה הוקמה במובן מסוים כחברה הראשונה בעולם המייצרת רכבים חשמליים לחלוטין. היו כאלו שפקפקו במהלך - בדומה כמעט לכל דבר שהוא "הראשון להיות" - והיו את המשקיעים שהאמינו בחברה, שמו את כספם ובדיעבד גרפו רווחים של מאות אחוזים. בשיא שלה (נובמבר 2021), הגיעה מניית טסלה למחיר של 407 דולר לאחר שרק שנתיים קודם לכן, בספטמבר 2019, היא נסחרה תמורת 15 דולר בלבד - זינוק של 2,700%.

המנייה של טסלה מתגלה כרכבת הרים מושלמת. אילון מאסק גזר על המשקיעים האמיצים שלו דופק לב גבוה ואילו על אלו הזהירים יותר גזר ככל הנראה הפסדים גדולים.

מאז שטסלה מיתגה את עצמה כחלוצת המכוניות החשמליות, מתחרות רבות קמה לה בין אם אלו יצרניות מסורתיות שרוצות לעבור ולייצר במקביל מכוניות חשמליות כמו פולקסווגן למשל, או בין אם אלו חברות שגם הן כולן על טהרת האנרגיה הירוקה כמו ריביאן, לוסיד ועוד. במקביל התפתחה לחברה תחרות עזה מצד יצרניות סיניות בהן NIO, BYD ורבות נוספות.

רק בשבוע שעבר אמר אילון מאסק כי הוא צופה שיצרנית סינית תתפוס את המקום השני לאחר טסלה ברשימת יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם. מאסק הוסיף ואמר כי "יש לנו הרבה כבוד לחברות הרכב בסין. הם התחרותיים ביותר בעולם... הם עובדים הכי קשה והם עובדים הכי חכם".

טסלה פרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 24.32 מיליארד דולר - שניהם מעל צפי האנליסטים בשוק. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50%. במקביל, החברה צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, זינוק משמעותי של כמעט 30% בהשוואה לייצור הנוכחי. כתוצאה מהדוחות הטובים זינקה מניית החבר במסחר שלמחרת ב-11%.

קשה לדעת מה יוליד יום בכל הקשור לענקית הרכב החשמלי אך דבר אחד כנראה ברור: אילון מאסק הבין שהוא לא יכול להמשיך להתל במשקיעים שלו ולגרום להם לחששות. סביר להניח שלא נראה בקרוב עוד מהלכים פזיזים מצד מייסד החברה שיביאו לתנודות שכאלו במניה ולא מן הנמנע שמשום כך היא תחזור לעלות למספרים בהם הייתה לפני כשנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה תחזור בקרוב לאזור המאה (ל"ת)
    כמה תמימות...... 01/02/2023 02:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רציונאלי 30/01/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על ההסטוריה של המניה זוכרים שלפני שניתיים עלתה מאות אחוזים? מסכימים שאלון מסק גאון פיננסי? טסלה היא הביבי שלו במוקדם או במאוחר הוא ייפטר מטוויטר ואז טסלה בשמיים
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.