אחרי רכבת ההרים של מניית טסלה - האם אנחנו לקראת יציבות?
יצרנית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC מוכרת בעיקר הודות למייסדה אילון מאסק שמוכר גם הוא הודות לטסלה. מאסק הצליח בהקמת החברה והחברה הצליחה בעולם. החיבור הזה של השניים מביא לכך שהמשקיעים של החברה יבחנו כמעט כל דבר שהמייסד מאסק עושה וכיצד זה עשוי להשפיע על החברה. מאסק והמשקיעים למדו את זה על בשרם רק בחודשים האחרונים כאשר החליט לרכוש צעצוע חדש - הרשת החברתית טוויטר - תמורת 44 מיליארד דולר.
רכישת טוויטר זעזעה את מניית טסלה. המשקיעים חששו שמאסק כבר לא יוכל להקדיש את מלוא זמנו לפיתוח החברה מאחר שייאלץ להתעסק מעתה גם בניהול טוויטר. בתגובה צללה מניית טסלה והגיעה עד לשפל של 105.7 דולר לאחר שרק בחודש ספטמבר היא נסחרה תמורת 309 דולר - צניחה של 65.8%.
חוסר ההחלטיות של מאסק - ובעיקר חוסר היציבות שלו - משמש כראי למניית טסלה. הצניחה של המנייה הביאה אותו לערוך סקר - בטוויטר כמובן - בו שאל האם עליו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל הרשת החברתית? 57.5% מהמשיבים ענו כי עליו לפרוש ומאסק אמר בתגובה כי "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד".
התנודתיות הזו משתקפת כאמור גם במניית טסלה - הבייבי של מאסק. כתוצאה מהחלטתו להפתטר מתפקיד מנכ"ל טוויטר, זינקה מניית טסלה מתחילת השנה (פחות מחודש) ב-60% למחיר של 177.9 ושווי שוק של 561.7 מיליארד דולר.
- טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים
- למה עליבאבא מזנקת ונובו צונחת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההדר של טסלה התחיל להתפוגג מעט בחודשים האחרונים ואולי גם בשנתיים האחרונות. החברה הוקמה במובן מסוים כחברה הראשונה בעולם המייצרת רכבים חשמליים לחלוטין. היו כאלו שפקפקו במהלך - בדומה כמעט לכל דבר שהוא "הראשון להיות" - והיו את המשקיעים שהאמינו בחברה, שמו את כספם ובדיעבד גרפו רווחים של מאות אחוזים. בשיא שלה (נובמבר 2021), הגיעה מניית טסלה למחיר של 407 דולר לאחר שרק שנתיים קודם לכן, בספטמבר 2019, היא נסחרה תמורת 15 דולר בלבד - זינוק של 2,700%.
המנייה של טסלה מתגלה כרכבת הרים מושלמת. אילון מאסק גזר על המשקיעים האמיצים שלו דופק לב גבוה ואילו על אלו הזהירים יותר גזר ככל הנראה הפסדים גדולים.
מאז שטסלה מיתגה את עצמה כחלוצת המכוניות החשמליות, מתחרות רבות קמה לה בין אם אלו יצרניות מסורתיות שרוצות לעבור ולייצר במקביל מכוניות חשמליות כמו פולקסווגן למשל, או בין אם אלו חברות שגם הן כולן על טהרת האנרגיה הירוקה כמו ריביאן, לוסיד ועוד. במקביל התפתחה לחברה תחרות עזה מצד יצרניות סיניות בהן NIO, BYD ורבות נוספות.
רק בשבוע שעבר אמר אילון מאסק כי הוא צופה שיצרנית סינית תתפוס את המקום השני לאחר טסלה ברשימת יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם. מאסק הוסיף ואמר כי "יש לנו הרבה כבוד לחברות הרכב בסין. הם התחרותיים ביותר בעולם... הם עובדים הכי קשה והם עובדים הכי חכם".
טסלה פרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 24.32 מיליארד דולר - שניהם מעל צפי האנליסטים בשוק. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50%. במקביל, החברה צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, זינוק משמעותי של כמעט 30% בהשוואה לייצור הנוכחי. כתוצאה מהדוחות הטובים זינקה מניית החבר במסחר שלמחרת ב-11%.
קשה לדעת מה יוליד יום בכל הקשור לענקית הרכב החשמלי אך דבר אחד כנראה ברור: אילון מאסק הבין שהוא לא יכול להמשיך להתל במשקיעים שלו ולגרום להם לחששות. סביר להניח שלא נראה בקרוב עוד מהלכים פזיזים מצד מייסד החברה שיביאו לתנודות שכאלו במניה ולא מן הנמנע שמשום כך היא תחזור לעלות למספרים בהם הייתה לפני כשנה.
- 2.טסלה תחזור בקרוב לאזור המאה (ל"ת)כמה תמימות...... 01/02/2023 02:41הגב לתגובה זו
- 1.רציונאלי 30/01/2023 11:55הגב לתגובה זותסתכלו על ההסטוריה של המניה זוכרים שלפני שניתיים עלתה מאות אחוזים? מסכימים שאלון מסק גאון פיננסי? טסלה היא הביבי שלו במוקדם או במאוחר הוא ייפטר מטוויטר ואז טסלה בשמיים
חשבתם שטסלה היא הכי גדולה? סין, שוק ה-EV הגדול ביותר, בחרה ב-BYD
שוק הרכב החשמלי הסיני עדיין בצמיחה וזה טוב לכל יצרני ה-EV. סין, אחרי הכל, היא השוק הגדול בעולם לרכבי רכב חשמליים. אבל ה-EV המוביל הסיני BYD BYD COMPANY LTD ADR צומח הרבה יותר מהר מהשוק כך שהצורך להתחרות ב-BYD אינו כל כך טוב עבור יצרניות EV אחרות. BYD פרסמה אתמול כי מכרה 209,467 מכוניות נוסעים חשמליות (EV) בחודש אפריל, עלייה של 1.6% מ-206,089 מכוניות שנמסרו במרץ ועלייה של כמעט 100% מ-105,475 מכוניות שנמסרו באפריל 2022. מתחילת השנה מכרה BYD כ-757,384 מכוניות חשמליות, עלייה של כ-94% משנה לשנה. המכירות של רכבי סוללה חשמליים (BEVs), הסתכמו באפריל ב-104,364 יחידות, עלייה של 1.6% מ-102,670 שנמכרו במרץ ועלייה של כ-82% מ-57,403 שנמסרו באפריל 2022. BYD השנה מכרה 369,011 רכבי BEV עד כה השנה, עלייה של כ-84% לעומת התקופה המקבילה של 2022. יתרת מכירות הרכבים החשמליים של BYD הן היברידיות פלאג-אין. מניית BYD יורדת מעט במסחר בהונג קונג אך התוצאות שלה נראות מוצקות והיא עדיין בעלייה של 20% מתחילת השנה. אנליסט של סיטי, ג'ף צ'ונג, חזר על דירוג הקנייה שלו וכינה את מניית BYD כבחירה המובילה שלו. מחיר היעד של צ'ונג הוא 602 דולר הונג קונגי למניה, אפסייד מדהים של 160% מהרמות האחרונות. עם זאת, צ'ונג הוא אחד האנליסטים השוריים ביותר בוול סטריט, כאשר מחיר יעד האנליסטים הממוצע של מניית BYD הוא כ-338 דולר הונג קונגי למניה. השוק הסיני חשוב עבור כל יצרניות ה-EV והמשקיעים רוצים לראות ביקוש חזק. התוצאות מ-BYD היו מעודדות וגם הראו שהחברה עדיין תופסת נתח. המכירות שלה צומחות הרבה יותר מהר משאר השוק. נתוני אפריל המלאים אינם זמינים עדיין, אך מכירות ה-BEV בסין צמחו בכ-12% משנה לשנה ברבעון הראשון. אחד המשקיעים הידועים ב-BYD הוא וורן באפט - המשקיע המהולל נכנס להשקעה בחברה עוד בשנת 2008 כשרכש 225 מיליון מניות בעבור 230 מיליון דולר. מאז 2008 מניות החברה עלו בכפי 40 אך באפט העדיף לממש רווחים כשברקשייר האת'ווי מחזיקה כעת פחות מ-155 מיליון ממניות החברה. לפני שמונה חודשים הושקה תחרות אמיתית לטסלה עם כניסת BYD לארץ. החברה השיקה את דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 קילומטר, והמכוניות נמכרות בקצב מרשים - 1,800 רכבים בחודש. עד כה נמכרו כ-10,000 רכבים. אתמול התפרסמו גם המסירות של NIO, XPeng ו-Li Auto שהיו טובות, אך ללי-אוטו היה חודש בולט בהשוואה לשתיים האחרות. בסך הכל, השלושה מסרו 39,418 כלי רכב, לעומת 38,203 כלי רכב שנמסרו במרץ. הצמיחה הייתה טובה, אבל וול סטריט חיפשה קרוב יותר ל-43,000 יחידות ביחד. המשלוחים החודשיים הגיעו לשיא בדצמבר 2022 עם 48,000 יחידות, אך התמריצים לרכישת רכבים חשמליים בסין הסתיימו בדצמבר, ותרמו לצניחה במסירות בתחילת השנה.
