אחרי רכבת ההרים של מניית טסלה - האם אנחנו לקראת יציבות?
יצרנית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC מוכרת בעיקר הודות למייסדה אילון מאסק שמוכר גם הוא הודות לטסלה. מאסק הצליח בהקמת החברה והחברה הצליחה בעולם. החיבור הזה של השניים מביא לכך שהמשקיעים של החברה יבחנו כמעט כל דבר שהמייסד מאסק עושה וכיצד זה עשוי להשפיע על החברה. מאסק והמשקיעים למדו את זה על בשרם רק בחודשים האחרונים כאשר החליט לרכוש צעצוע חדש - הרשת החברתית טוויטר - תמורת 44 מיליארד דולר.
רכישת טוויטר זעזעה את מניית טסלה. המשקיעים חששו שמאסק כבר לא יוכל להקדיש את מלוא זמנו לפיתוח החברה מאחר שייאלץ להתעסק מעתה גם בניהול טוויטר. בתגובה צללה מניית טסלה והגיעה עד לשפל של 105.7 דולר לאחר שרק בחודש ספטמבר היא נסחרה תמורת 309 דולר - צניחה של 65.8%.
חוסר ההחלטיות של מאסק - ובעיקר חוסר היציבות שלו - משמש כראי למניית טסלה. הצניחה של המנייה הביאה אותו לערוך סקר - בטוויטר כמובן - בו שאל האם עליו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל הרשת החברתית? 57.5% מהמשיבים ענו כי עליו לפרוש ומאסק אמר בתגובה כי "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד".
התנודתיות הזו משתקפת כאמור גם במניית טסלה - הבייבי של מאסק. כתוצאה מהחלטתו להפתטר מתפקיד מנכ"ל טוויטר, זינקה מניית טסלה מתחילת השנה (פחות מחודש) ב-60% למחיר של 177.9 ושווי שוק של 561.7 מיליארד דולר.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההדר של טסלה התחיל להתפוגג מעט בחודשים האחרונים ואולי גם בשנתיים האחרונות. החברה הוקמה במובן מסוים כחברה הראשונה בעולם המייצרת רכבים חשמליים לחלוטין. היו כאלו שפקפקו במהלך - בדומה כמעט לכל דבר שהוא "הראשון להיות" - והיו את המשקיעים שהאמינו בחברה, שמו את כספם ובדיעבד גרפו רווחים של מאות אחוזים. בשיא שלה (נובמבר 2021), הגיעה מניית טסלה למחיר של 407 דולר לאחר שרק שנתיים קודם לכן, בספטמבר 2019, היא נסחרה תמורת 15 דולר בלבד - זינוק של 2,700%.
המנייה של טסלה מתגלה כרכבת הרים מושלמת. אילון מאסק גזר על המשקיעים האמיצים שלו דופק לב גבוה ואילו על אלו הזהירים יותר גזר ככל הנראה הפסדים גדולים.
מאז שטסלה מיתגה את עצמה כחלוצת המכוניות החשמליות, מתחרות רבות קמה לה בין אם אלו יצרניות מסורתיות שרוצות לעבור ולייצר במקביל מכוניות חשמליות כמו פולקסווגן למשל, או בין אם אלו חברות שגם הן כולן על טהרת האנרגיה הירוקה כמו ריביאן, לוסיד ועוד. במקביל התפתחה לחברה תחרות עזה מצד יצרניות סיניות בהן NIO, BYD ורבות נוספות.
רק בשבוע שעבר אמר אילון מאסק כי הוא צופה שיצרנית סינית תתפוס את המקום השני לאחר טסלה ברשימת יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם. מאסק הוסיף ואמר כי "יש לנו הרבה כבוד לחברות הרכב בסין. הם התחרותיים ביותר בעולם... הם עובדים הכי קשה והם עובדים הכי חכם".
טסלה פרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 24.32 מיליארד דולר - שניהם מעל צפי האנליסטים בשוק. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50%. במקביל, החברה צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, זינוק משמעותי של כמעט 30% בהשוואה לייצור הנוכחי. כתוצאה מהדוחות הטובים זינקה מניית החבר במסחר שלמחרת ב-11%.
קשה לדעת מה יוליד יום בכל הקשור לענקית הרכב החשמלי אך דבר אחד כנראה ברור: אילון מאסק הבין שהוא לא יכול להמשיך להתל במשקיעים שלו ולגרום להם לחששות. סביר להניח שלא נראה בקרוב עוד מהלכים פזיזים מצד מייסד החברה שיביאו לתנודות שכאלו במניה ולא מן הנמנע שמשום כך היא תחזור לעלות למספרים בהם הייתה לפני כשנה.
- 2.טסלה תחזור בקרוב לאזור המאה (ל"ת)כמה תמימות...... 01/02/2023 02:41הגב לתגובה זו
- 1.רציונאלי 30/01/2023 11:55הגב לתגובה זותסתכלו על ההסטוריה של המניה זוכרים שלפני שניתיים עלתה מאות אחוזים? מסכימים שאלון מסק גאון פיננסי? טסלה היא הביבי שלו במוקדם או במאוחר הוא ייפטר מטוויטר ואז טסלה בשמיים
הלמ"ס: כלי רכב חשמליים נוסעים בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב אחרים
מספר כלי הרכב החשמליים בישראל עלה באופן ניכר בשנתיים האחרונות והגיע לכ-95,800 כלי רכב בסוף שנת 2023, מתוכם כ-90,300 כלי רכב פרטיים. מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 18.6% היו כלי רכב חשמליים, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
מהממצאים עולה כי כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע 57 ק"מ ביום (20,850 ק"מ לשנה), ואילו כלי רכב פרטיים מסוגי הנעה אחרים (בנזין, סולר, היברידי וגז) שגילם עד 3 שנים, נסעו כ-40 ק"מ בממוצע ביום (14,600 ק"מ לשנה). כלומר, כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב פרטיים אחרים מאותה קבוצת גיל. ניתן להסביר את התופעה בכך שרכישת רכב חשמלי כדאית יותר לאנשים שנוסעים יותר.
שימוש בעמדות טעינה לפי סוג
88.2% מבעלי הרכב החשמליים מדווחים שהם טוענים את רכבם בעמדת הטעינה הביתית שלהם לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-2.8% דיווחו שהם טוענים בעמדה הביתית לעיתים רחוקות. 9% ענו אף פעם לא/ לא רלוונטי. כלומר, לכ-9% מבעלי הרכב החשמליים, ככל הנראה אין עמדת טעינה ביתית.
30.2% דיווחו שהם טוענים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות לעיתים קרובות או מדי פעם. כלומר, העובדה שלרוב בעלי רכב חשמליים יש עמדה ביתית, לא מייתרת את הצורך בטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות לעיתים קרובות או מדי פעם. 13.9% טוענים במקום העבודה לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-8.8% טוענים בעמדה ביתית אחרת (משפחה/ שכן/ מכר) לעיתים קרובות או מדי פעם.
הזמינות והתקינות של עמדות טעינה ציבוריות
43.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדת היא בדרך כלל תקינה ופנויה. 39.8% אומרים שהעמדה בדרך כלל תקינה אך תפוסה, ו-16.8% אומרים שהיא לא פעילה/תקולה.
39.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדה היא בדרך כלל תקינה ופנויה, 51.0% אומרים שהיא תקינה אך תפוסה וכ-9.6% אומרים שהעמדה לא פעילה/תקולה. כלומר מי שמחפש עמדה מהירה, רוב הזמן נתקל בעמדה תפוסה, ועליו לחכות עד שהיא תתפנה.
מחסור בעמדות טעינה ציבוריות
64.5% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, 28.4% חושבים שקיים מחסור בשני סוגי העמדות הציבוריות ו-4.2% חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות איטיות. רק 2.9% חושבים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות.
מקום המגורים של בעל הרכב
ניתוח נתוני הסקר לפי מקום המגורים של בעל הרכב החשמלי, מצביע על שונות בהרגלי טעינה ותפיסות בחלק מהמדדים.
ביישובים שבהם עד 20,000 תושבים, רק ל-2.9% מבעלי רכב חשמלי אין עמדת טעינה ביתית. לעומת זאת, ביישובים שבהם 50,000-20,000 תושבים ל-10% אין עמדה ביתית, וביישובים שבהם יותר מ-200,000 תושבים ל-14.4% אין עמדה טעינה ביתית. כלומר, ככל שהיישוב גדול יותר, שיעור בעלי הרכב החשמלי עם עמדת טעינה ביתית נמוך יותר.
מבין המשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות, אחוז הסוברים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות נע בין 1.7% (באזור יהודה והשומרון) ל-3.3% (מחוזות ירושלים ותל אביב). כ-61.8% מהמתגוררים במחוז חיפה חושבים שיש מחסור בעמדות ציבוריות מהירות, באזור יהודה ושומרון 70.2% ובמחוז ירושלים 68.0%.
