אחרי רכבת ההרים של מניית טסלה - האם אנחנו לקראת יציבות?
יצרנית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC מוכרת בעיקר הודות למייסדה אילון מאסק שמוכר גם הוא הודות לטסלה. מאסק הצליח בהקמת החברה והחברה הצליחה בעולם. החיבור הזה של השניים מביא לכך שהמשקיעים של החברה יבחנו כמעט כל דבר שהמייסד מאסק עושה וכיצד זה עשוי להשפיע על החברה. מאסק והמשקיעים למדו את זה על בשרם רק בחודשים האחרונים כאשר החליט לרכוש צעצוע חדש - הרשת החברתית טוויטר - תמורת 44 מיליארד דולר.
רכישת טוויטר זעזעה את מניית טסלה. המשקיעים חששו שמאסק כבר לא יוכל להקדיש את מלוא זמנו לפיתוח החברה מאחר שייאלץ להתעסק מעתה גם בניהול טוויטר. בתגובה צללה מניית טסלה והגיעה עד לשפל של 105.7 דולר לאחר שרק בחודש ספטמבר היא נסחרה תמורת 309 דולר - צניחה של 65.8%.
חוסר ההחלטיות של מאסק - ובעיקר חוסר היציבות שלו - משמש כראי למניית טסלה. הצניחה של המנייה הביאה אותו לערוך סקר - בטוויטר כמובן - בו שאל האם עליו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל הרשת החברתית? 57.5% מהמשיבים ענו כי עליו לפרוש ומאסק אמר בתגובה כי "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד".
התנודתיות הזו משתקפת כאמור גם במניית טסלה - הבייבי של מאסק. כתוצאה מהחלטתו להפתטר מתפקיד מנכ"ל טוויטר, זינקה מניית טסלה מתחילת השנה (פחות מחודש) ב-60% למחיר של 177.9 ושווי שוק של 561.7 מיליארד דולר.
- אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי
- אילון מאסק חוזר לבית הלבן: סוף הנתק עם טראמפ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההדר של טסלה התחיל להתפוגג מעט בחודשים האחרונים ואולי גם בשנתיים האחרונות. החברה הוקמה במובן מסוים כחברה הראשונה בעולם המייצרת רכבים חשמליים לחלוטין. היו כאלו שפקפקו במהלך - בדומה כמעט לכל דבר שהוא "הראשון להיות" - והיו את המשקיעים שהאמינו בחברה, שמו את כספם ובדיעבד גרפו רווחים של מאות אחוזים. בשיא שלה (נובמבר 2021), הגיעה מניית טסלה למחיר של 407 דולר לאחר שרק שנתיים קודם לכן, בספטמבר 2019, היא נסחרה תמורת 15 דולר בלבד - זינוק של 2,700%.
המנייה של טסלה מתגלה כרכבת הרים מושלמת. אילון מאסק גזר על המשקיעים האמיצים שלו דופק לב גבוה ואילו על אלו הזהירים יותר גזר ככל הנראה הפסדים גדולים.
מאז שטסלה מיתגה את עצמה כחלוצת המכוניות החשמליות, מתחרות רבות קמה לה בין אם אלו יצרניות מסורתיות שרוצות לעבור ולייצר במקביל מכוניות חשמליות כמו פולקסווגן למשל, או בין אם אלו חברות שגם הן כולן על טהרת האנרגיה הירוקה כמו ריביאן, לוסיד ועוד. במקביל התפתחה לחברה תחרות עזה מצד יצרניות סיניות בהן NIO, BYD ורבות נוספות.
רק בשבוע שעבר אמר אילון מאסק כי הוא צופה שיצרנית סינית תתפוס את המקום השני לאחר טסלה ברשימת יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם. מאסק הוסיף ואמר כי "יש לנו הרבה כבוד לחברות הרכב בסין. הם התחרותיים ביותר בעולם... הם עובדים הכי קשה והם עובדים הכי חכם".
טסלה פרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 24.32 מיליארד דולר - שניהם מעל צפי האנליסטים בשוק. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50%. במקביל, החברה צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, זינוק משמעותי של כמעט 30% בהשוואה לייצור הנוכחי. כתוצאה מהדוחות הטובים זינקה מניית החבר במסחר שלמחרת ב-11%.
קשה לדעת מה יוליד יום בכל הקשור לענקית הרכב החשמלי אך דבר אחד כנראה ברור: אילון מאסק הבין שהוא לא יכול להמשיך להתל במשקיעים שלו ולגרום להם לחששות. סביר להניח שלא נראה בקרוב עוד מהלכים פזיזים מצד מייסד החברה שיביאו לתנודות שכאלו במניה ולא מן הנמנע שמשום כך היא תחזור לעלות למספרים בהם הייתה לפני כשנה.
- 2.טסלה תחזור בקרוב לאזור המאה (ל"ת)כמה תמימות...... 01/02/2023 02:41הגב לתגובה זו
- 1.רציונאלי 30/01/2023 11:55הגב לתגובה זותסתכלו על ההסטוריה של המניה זוכרים שלפני שניתיים עלתה מאות אחוזים? מסכימים שאלון מסק גאון פיננסי? טסלה היא הביבי שלו במוקדם או במאוחר הוא ייפטר מטוויטר ואז טסלה בשמיים
מסירות רכב סין: BYD בה מושקע באפט עקפה את טסלה ב-30 אלף רכבים
סין פרסמה את נתוני מכירת הרכבים לחודש בפרואר שעלו ב-4.7% משנה קודם לכן ל-1.27 מיליון כלי רכב, כשסגמנט ה"אנרגיה החדשה" (NEV) הציג ביצועים טובים במיוחד, עם זינוק של 180% ל-272 אלף כלי רכב בחודש. מכירות הרכב הכלליות מציגות ירידה של 39% ביחס לחודש ינואר, עקב עיתוי החגים הסיני. החברה המובילה במכירת כלי רכב מן הסוג הזה היא BYD BYD CO LTD H SHS , בה משקיע וורן באפט, שמסרה 87,473 רכבים היברידים ורכבים חשמליים. טסלה TESLA INC אחריה עם 56,515 רכבים שיוצרו במפעל בסין, 23,200 לשוק הביתי ו-33,315 שיוצאו. יש לציין שמכירי רכבי טסלה גבוהים על פי רוב מאלה של מתחרתה. חברות נסחרות נוספות הפעילות בשוק הרכב החשמלי בסין הן לי אוטו LI AUTO INC , קספנג XPENG וניו NIU TECHNOLOGIES , שלושתן ביחד מכרו 20,770 רכבים. קווי דונגשו, פקיד סיני בכיר לעניני תחבורה אמר כי מכוניות האנרגיה החדשה (NEV) מהוות הזדמנות בסין, וכי על יצרני הרכב לקפוץ על ההזדמנות הזו. עוד הדגיש הפקיד את חשיבות העמידה ביעדי הייצור על אף אתגרי שרשרת האספקה ועליית מכירי הרכיבים הנחוצים לייצור. מחיר הניקל, שהיום חצה את רף המאה אלף דולר לטון והוא רכיב חיוני בתעשיית הרכב. דונגשו סבור שמחירו יתייצב בהמשך השנה כיון שרוסיה איננה המקור היחידי למתכת המשמשת לבטריות של הרכבים החשמליים. עוד הוא אמר כי מחירי החומרים העולים ימירצו את תעשיית המחזור.
