משרד התחבורה עסוק בלגזור סרטים והמשבר התחבורתי של ירושלים צפוי לעבור לגוש דן עם השקת הקו האדום
משרד התחבורה צפוי לחגוג בחודש הבא ברוב הדר ופאר את השקת הקו האדום של הרכבת הקלה. למעלה מ-7 שנים של עבודות וכמעט 20 שנה של בירוקרטיה צפויות להגיע לסיומן עם הישמע צפירת הרכבת ועליה הנוסעים הראשונים. אבל הפקקים בתל אביב לא צפויים לדעוך בעקבות הרכבת הקלה שכן הקלה בכבישים היא לא תביא, אולי רק תפחית במעט את הצפיפות באוטובוסים כאשר חלק מציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית יעבור לרכבת הקלה.
זו בדיוק הבעיה - משרד התחבורה, על שריו השונים לאורך השנים, אוהב לגזור סרטים ולפרסם בחוצות העיר את דבר הידיעה על הפעלת כלי תחבורה כזה או אחר, כאילו מדובר בביאת המשיח. יואיל נא משרד התחבורה לחכות עם הכרזות וגזירת הסרטים וישמור את האירועים הללו ליום שבו תהיינה הוכחות מוצקות ונתונים רשמיים על השפעת הפרויקטים הללו בשטח.
לצורך העניין, בואו ניזכר לרגע בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, אי שם ב-2011. מדובר היה באירוע חגיגי, על סף פסיטבל או קרנבל. הדבר היחיד שהיה חסר באותה השקה זה שעיריית ירושלים ומשרד התחבורה יכריזו עליה כ"פרה אדומה". לא עבר זמן רב עד שהתחילו השיבושים שבהפעלתה, כשהנוסעים בקורונות, ביטולי נסיעות ותקלות כאלו ואחרות. אז נכון, לקח מספר חודשים גם לאחר ההשקה עד שהרכבת הקלה בירושלים פעלה באופן שוטף ובאמת הפחיתה את העומסים בירושלים. אבל גם זה לא החזיק הרבה זמן.
בירושלים, כמו בגוש דן, מתוכננת רשת של רכבות קלות, 6 במספר, לצד הארכה של הקו האדום הקיים. 12 שנים חלפו מאז אותה השקה ועד היום לא נפתח שום קו נוסף של רכבת קלה בירושלים ולא הוארך הקו הקיים. התוצאות לא איחרו לבוא - הקו הפעיל של הרכבת הקלה בירושלים עמוס, דחוק וצפוף כמעט במשך כל שעות היום. גם תגבורו לתדירות המקסימלית של נסיעה אחת ל-6 דקות לא הצליחה להקל העומס ואנשים רבים נאלצים לעתים להישאר על הרציף כי הם פשוט לא מצליחים להיכנס בדלתות הרכבת.
- אסון המטרו: ככה המדינה עומדת לזרוק לפח 150-200 מיליארד שקל
- למה הנדל"ן בראשל"צ צולל ב-12% בשנה והאם עדיין יקר לקנות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למורכבות והבעייתיות של הרכבת הקלה בירושלים יש סיבה אחת - עיכובי הבנייה של שאר הקווים בבירה. קו רכבת קלה אינו יכול לבדו, לא מדובר בקו עבור תיירים שעובר באתרים היסטוריים ונועד להיות "חווייתי", אלא מדובר בקווי רכבת שהם תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין שמחויבת לבוא כרשת מסועפת ומגוונת של קווים המשיקים אחד לשני במספר נקודות לאורך המסלול. ואני לא טוען שבמשרד התחבורה לא יודעים זאת, הם יודעים את זה מצוין וכך גם תוכננו הקווים הנוספים. הבעיה כאמור היא העיכובים. לא סביר שאחרי כל כך הרבה שנים שעברו מאז פתיחת הקו הקיים בירושלים, עדיין לא החל לפעול קו נוסף. מישהו במשרד התחבורה נרדם.
וכעת, עם פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, כל ה"הצלחה" של ירושלים עשויה להגיע גם אליו. להבדיל מירושלים, בגוש דן מתוכננים לקום גם 3 קווי מטרו מהירים לצד 3 קווים של הרכבת הקלה. חגיגות ההשקה הצפויות של הקו האדום הן רק 1/6 מתוך מה שצריך להיות בפועל, ואם לא יקדמו את שאר הקווים במהירות, אנחנו צפויים לראות את הכישלון התחבורתי של ירושלים גם בתל אביב. הכנסת עדיין לא אישרה את "חוק המטרו" שאמור לתת לו עדיפות על פני כל תכנון אחר לאורך התוואי המיועד ולבטל חסמים רגולטוריים שונים. קרבות אינטרסים של פוליטיקאים קטנים תוקעים את החוק הזה כבר למעלה מ-3 שנים על חשבון האזרח. לעת עתה, קווי המטרו המדוברים צפויים לפעול רק בשנת 2040, כל כך הרבה שנים שכולנו צפויים להמשיך להיתקע בפקקים.
משרד התחבורה, די לגזירת הסרטים! הגיע הזמן לעבודה מסביב לשעון, 24 שעות, אם לא ביום שבת אז 6 ימים בשבוע. אל תתנו למחדל התחבורתי של ירושלים לעשות הגירה לגוש דן. הקו האדום זה יפה, זה חשוב, זה אבן דרך, אבל זה ממש לא הזמן לנשום לרווחה - להיפך, זה הזמן להגביר את הקצב על מנת שתהיינה רשתות של רכבות קלות ומטרו גם בתל אביב וגם בירושלים. אחרת, אתם מוזמנים להדביק את הסרט בחזרה.
- 11.עידן 01/05/2023 07:59הגב לתגובה זואיזה כייף לנסוע ברכבת מהירה מהמרכז לירושלים. לצאת ולעלות מייד על הרכב הקלה. בתוך שעה מהיציאה מהבית, אני יכול להיות בכל פינה בירושלים, כאשר הרכב הפרטי נשאר בבית. זו הצלחה אדירה.
- 10.חנן 24/04/2023 13:54הגב לתגובה זומירי רגב גוזרת סרטים , ואזרחים יהיו שחקנים ראשים ביום יום
- 9.dw 24/04/2023 03:58הגב לתגובה זואי אפשר לעבוד 24/7 כי המון ישראלים גרים בסמוך לאתרי העבודה וזה מייצר מורכבויות. בני אדם, מה לעשות? צריכים גם לישון בלילה.
- משה 24/04/2023 18:06הגב לתגובה זוהמאמץ צריך להיות מרוכז, לאו דווקא העבודות עצמן. אבל אם כבר מדברים על העבודות - אז כן, לעבוד מספר גדול ככל האפשר של שעות
- 8.מבין2 24/04/2023 01:12הגב לתגובה זוומי שצריך להגיע ליעד רחוק מהקו הקיים נוסע באוטובוס. כניסה של עוד קווים לא תשנה בהרבה את התפוסה בקו הקיים, במיוחד בשל העובדה שלא מדובר ברשת מסועפת של עשרות קווים מתוכננים אלא רק שישה.
- משה 24/04/2023 18:09הגב לתגובה זושישה קווי רכבת קלה, אם הם מתוכננים נכון, אכן יפחיתו את העומס ויסייעו להתגבר על משבר התחבורה. מאליו מובן שצריך לנקוט גם אמצעים יותר קיצוניים, כדוגמת אגרות גודש בכניסי לערים, והגדלת מזפר האזורים שבהן לא תורשה כניסה לכלי רכב בכלל.
- 7.ימני 23/04/2023 23:56הגב לתגובה זוולא קוי רכבת קלה היה טעות את הקוים שבבניה לדעתי שיסיימו החשיבה לאחר מכן צריכה להיות מטרו משכונות כמו בית וגן למרכז העיר הרכבת הכבדה גם ככה ככל הנראה תעבור בתת הקרקע מה הסיפור להשקיע עוד קצת בשביל שנהנה מללא עומסים עוד כמה שנים
- 6.אנונימי 23/04/2023 22:14הגב לתגובה זוסחבת של שנים. מחדלים על ימין ושמאל
- 5.דני 23/04/2023 17:43הגב לתגובה זואבל אם חגיגות הניצחון יועילו אפילו קצת לרצון של פוליטיקאים לקדם דברים, הלוואי ויחגגו הרבה
- 4.סוףסוף כתבה שנותנת בראש למשרד התחבורה כמו שצריך (ל"ת)הרכבת 23/04/2023 17:24הגב לתגובה זו
- 3.עובדים גם על הקו הסגול וגם על הקו הכחול (ל"ת)יצחק 23/04/2023 17:00הגב לתגובה זו
- 2.הליכוד ונתניהו בראש 23/04/2023 16:55הגב לתגובה זוהאזרחים לא מענינים אותם, והם עושים מה שבא להם. איזה שרים ושרות דמיקולו הוא מינה. האיש הזה רק רוצה לסחוט הטבות לעצמו ולמשפחתו. ויש לו כמעט חצי מדינה מטומטמת שהולכת איתו. אז שהם יסבלו בעתיד, לא יזיז לאף אחד. זה מה יש.
- זה בדיוק מה שעושה השמאל, ומגוחך שהוא מאשים את הממשלה (ל"ת)הקוזאק הנגזל 23/04/2023 17:59הגב לתגובה זו
- 1.123Gil 23/04/2023 15:21הגב לתגובה זומי אתה רוצה שיעבוד במשרד התחבורה אצל השרה מירי רקב? את אנשי המקצוע שלחו הביתה. כולם רק באו למנות ג'ובים ולדאוג לפעם הבאה שיהיו פריימריס בליכוד.
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
רכב גנוב. קרדיט: איתוראןאיתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה?
מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd. בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21%
באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024.
ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה".
עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל.
סטטיסטיקה ופילוחים
המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%.
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- איתוראן וצה"ל מציגים - ניתן להילחם בתאונות הדרכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%.
