הרכבת הקלה בתל אביב
צילום: באדיבות עיריית תל אביב

משרד התחבורה עסוק בלגזור סרטים והמשבר התחבורתי של ירושלים צפוי לעבור לגוש דן עם השקת הקו האדום

עוד חודש, בלי נדר, יחגגו בגוש דן את השקת הקו האדום של הרכבת הקלה; מה ניתן ללמוד מהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ב-2011 על מה שצפוי לנו בתל אביב רבתי? ספוילר: משרד התחבורה הלך לישון
דור עצמון | (14)

משרד התחבורה צפוי לחגוג בחודש הבא ברוב הדר ופאר את השקת הקו האדום של הרכבת הקלה. למעלה מ-7 שנים של עבודות וכמעט 20 שנה של בירוקרטיה צפויות להגיע לסיומן עם הישמע צפירת הרכבת ועליה הנוסעים הראשונים. אבל הפקקים בתל אביב לא צפויים לדעוך בעקבות הרכבת הקלה שכן הקלה בכבישים היא לא תביא, אולי רק תפחית במעט את הצפיפות באוטובוסים כאשר חלק מציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית יעבור לרכבת הקלה.

זו בדיוק הבעיה - משרד התחבורה, על שריו השונים לאורך השנים, אוהב לגזור סרטים ולפרסם בחוצות העיר את דבר הידיעה על הפעלת כלי תחבורה כזה או אחר, כאילו מדובר בביאת המשיח. יואיל נא משרד התחבורה לחכות עם הכרזות וגזירת הסרטים וישמור את האירועים הללו ליום שבו תהיינה הוכחות מוצקות ונתונים רשמיים על השפעת הפרויקטים הללו בשטח.

לצורך העניין, בואו ניזכר לרגע בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, אי שם ב-2011. מדובר היה באירוע חגיגי, על סף פסיטבל או קרנבל. הדבר היחיד שהיה חסר באותה השקה זה שעיריית ירושלים ומשרד התחבורה יכריזו עליה כ"פרה אדומה". לא עבר זמן רב עד שהתחילו השיבושים שבהפעלתה, כשהנוסעים בקורונות, ביטולי נסיעות ותקלות כאלו ואחרות. אז נכון, לקח מספר חודשים גם לאחר ההשקה עד שהרכבת הקלה בירושלים פעלה באופן שוטף ובאמת הפחיתה את העומסים בירושלים. אבל גם זה לא החזיק הרבה זמן.

בירושלים, כמו בגוש דן, מתוכננת רשת של רכבות קלות, 6 במספר, לצד הארכה של הקו האדום הקיים. 12 שנים חלפו מאז אותה השקה ועד היום לא נפתח שום קו נוסף של רכבת קלה בירושלים ולא הוארך הקו הקיים. התוצאות לא איחרו לבוא - הקו הפעיל של הרכבת הקלה בירושלים עמוס, דחוק וצפוף כמעט במשך כל שעות היום. גם תגבורו לתדירות המקסימלית של נסיעה אחת ל-6 דקות לא הצליחה להקל העומס ואנשים רבים נאלצים לעתים להישאר על הרציף כי הם פשוט לא מצליחים להיכנס בדלתות הרכבת.

למורכבות והבעייתיות של הרכבת הקלה בירושלים יש סיבה אחת - עיכובי הבנייה של שאר הקווים בבירה. קו רכבת קלה אינו יכול לבדו, לא מדובר בקו עבור תיירים שעובר באתרים היסטוריים ונועד להיות "חווייתי", אלא מדובר בקווי רכבת שהם תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין שמחויבת לבוא כרשת מסועפת ומגוונת של קווים המשיקים אחד לשני במספר נקודות לאורך המסלול. ואני לא טוען שבמשרד התחבורה לא יודעים זאת, הם יודעים את זה מצוין וכך גם תוכננו הקווים הנוספים. הבעיה כאמור היא העיכובים. לא סביר שאחרי כל כך הרבה שנים שעברו מאז פתיחת הקו הקיים בירושלים, עדיין לא החל לפעול קו נוסף. מישהו במשרד התחבורה נרדם.

וכעת, עם פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, כל ה"הצלחה" של ירושלים עשויה להגיע גם אליו. להבדיל מירושלים, בגוש דן מתוכננים לקום גם 3 קווי מטרו מהירים לצד 3 קווים של הרכבת הקלה. חגיגות ההשקה הצפויות של הקו האדום הן רק 1/6 מתוך מה שצריך להיות בפועל, ואם לא יקדמו את שאר הקווים במהירות, אנחנו צפויים לראות את הכישלון התחבורתי של ירושלים גם בתל אביב. הכנסת עדיין לא אישרה את "חוק המטרו" שאמור לתת לו עדיפות על פני כל תכנון אחר לאורך התוואי המיועד ולבטל חסמים רגולטוריים שונים. קרבות אינטרסים של פוליטיקאים קטנים תוקעים את החוק הזה כבר למעלה מ-3 שנים על חשבון האזרח. לעת עתה, קווי המטרו המדוברים צפויים לפעול רק בשנת 2040, כל כך הרבה שנים שכולנו צפויים להמשיך להיתקע בפקקים.

משרד התחבורה, די לגזירת הסרטים! הגיע הזמן לעבודה מסביב לשעון, 24 שעות, אם לא ביום שבת אז 6 ימים בשבוע. אל תתנו למחדל התחבורתי של ירושלים לעשות הגירה לגוש דן. הקו האדום זה יפה, זה חשוב, זה אבן דרך, אבל זה ממש לא הזמן לנשום לרווחה - להיפך, זה הזמן להגביר את הקצב על מנת שתהיינה רשתות של רכבות קלות ומטרו גם בתל אביב וגם בירושלים. אחרת, אתם מוזמנים להדביק את הסרט בחזרה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    עידן 01/05/2023 07:59
    הגב לתגובה זו
    איזה כייף לנסוע ברכבת מהירה מהמרכז לירושלים. לצאת ולעלות מייד על הרכב הקלה. בתוך שעה מהיציאה מהבית, אני יכול להיות בכל פינה בירושלים, כאשר הרכב הפרטי נשאר בבית. זו הצלחה אדירה.
  • 10.
    חנן 24/04/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
    מירי רגב גוזרת סרטים , ואזרחים יהיו שחקנים ראשים ביום יום
  • 9.
    dw 24/04/2023 03:58
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לעבוד 24/7 כי המון ישראלים גרים בסמוך לאתרי העבודה וזה מייצר מורכבויות. בני אדם, מה לעשות? צריכים גם לישון בלילה.
  • משה 24/04/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
    המאמץ צריך להיות מרוכז, לאו דווקא העבודות עצמן. אבל אם כבר מדברים על העבודות - אז כן, לעבוד מספר גדול ככל האפשר של שעות
  • 8.
    מבין2 24/04/2023 01:12
    הגב לתגובה זו
    ומי שצריך להגיע ליעד רחוק מהקו הקיים נוסע באוטובוס. כניסה של עוד קווים לא תשנה בהרבה את התפוסה בקו הקיים, במיוחד בשל העובדה שלא מדובר ברשת מסועפת של עשרות קווים מתוכננים אלא רק שישה.
  • משה 24/04/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    שישה קווי רכבת קלה, אם הם מתוכננים נכון, אכן יפחיתו את העומס ויסייעו להתגבר על משבר התחבורה. מאליו מובן שצריך לנקוט גם אמצעים יותר קיצוניים, כדוגמת אגרות גודש בכניסי לערים, והגדלת מזפר האזורים שבהן לא תורשה כניסה לכלי רכב בכלל.
  • 7.
    ימני 23/04/2023 23:56
    הגב לתגובה זו
    ולא קוי רכבת קלה היה טעות את הקוים שבבניה לדעתי שיסיימו החשיבה לאחר מכן צריכה להיות מטרו משכונות כמו בית וגן למרכז העיר הרכבת הכבדה גם ככה ככל הנראה תעבור בתת הקרקע מה הסיפור להשקיע עוד קצת בשביל שנהנה מללא עומסים עוד כמה שנים
  • 6.
    אנונימי 23/04/2023 22:14
    הגב לתגובה זו
    סחבת של שנים. מחדלים על ימין ושמאל
  • 5.
    דני 23/04/2023 17:43
    הגב לתגובה זו
    אבל אם חגיגות הניצחון יועילו אפילו קצת לרצון של פוליטיקאים לקדם דברים, הלוואי ויחגגו הרבה
  • 4.
    סוףסוף כתבה שנותנת בראש למשרד התחבורה כמו שצריך (ל"ת)
    הרכבת 23/04/2023 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובדים גם על הקו הסגול וגם על הקו הכחול (ל"ת)
    יצחק 23/04/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הליכוד ונתניהו בראש 23/04/2023 16:55
    הגב לתגובה זו
    האזרחים לא מענינים אותם, והם עושים מה שבא להם. איזה שרים ושרות דמיקולו הוא מינה. האיש הזה רק רוצה לסחוט הטבות לעצמו ולמשפחתו. ויש לו כמעט חצי מדינה מטומטמת שהולכת איתו. אז שהם יסבלו בעתיד, לא יזיז לאף אחד. זה מה יש.
  • זה בדיוק מה שעושה השמאל, ומגוחך שהוא מאשים את הממשלה (ל"ת)
    הקוזאק הנגזל 23/04/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    123Gil 23/04/2023 15:21
    הגב לתגובה זו
    מי אתה רוצה שיעבוד במשרד התחבורה אצל השרה מירי רקב? את אנשי המקצוע שלחו הביתה. כולם רק באו למנות ג'ובים ולדאוג לפעם הבאה שיהיו פריימריס בליכוד.
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרןפאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן