אפל דורשת מעובדיה לחזור למשרד ל-3 ימים לפחות לשיפור הפרודוקטיביות
בתקופת הקורונה התרגלו רבים לעבוד מהבית ועלתה השאלה האם זה הנורמאלי החדש. לאדם שעובד על המחשב, בסופו של דבר, מה זה משנה אם זה במשרד או בחדר עבודה קטן בבית? כמה כסף יחסך על משרדים יוקרתיים, שעות עמידה בפקקים, דלק וזיהום אוויר אם כולם פשוט יוכלו לקום מהמיטה לצעוד כמה צעדים ולהתחיל לעבוד? חברות כמו ספוטיפי SPOTIFY TECHNOLOGY ו-Airbnb AIRBNB, INC אוהבות את התופעה ומעודדות אותה.
אולם מתברר שלא תמיד עבודה מהבית יעילה כמו זו מהמשרד. ישנם גורמים שיכולים להסיח את הדעת בבית ומצד שני ישנו קשר יעיל יותר עם עובדים אחרים במשרד, אווירה יותר מחייבת. וכן, גם יותר שליטה וביקורת על התנהלות העובדים. אז מה עדיף?
למרות שאין עדיין תשובה ברורה, ומאד ייתכן שזה גם משתנה מאדם לאדם ומחבררה לחברה, נראה שיותר ויותר חברות מגיעות למסקנה שהשיטה הישנה עדיפה בהרבה מובנים. אלון מאסק דרש לאחרונה מעובדי טסלה TESLA INC לחזור למשרד ועורר עליו את זעמם של חלק מעובדים, וכעת גם אפל APPLE מצטרפת, לפחות באופן חלקי. החברה ביקשה מעובידה לחזור לעבודה במשרדים לפחות שלושה ימים בשבוע. הפעם הקודמת שהחברה יזמה את המהלך, ביוני 2021, הוא נבלם על ידי התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה. אז גררה ההחלטה גם מהלך של מחאה על ידי העובדים
ימי המשרד של החברה יהיו בימי שלישי וחמישי ויום נוסף שיקבע על ידי הצוותים השונים. העובדים יוכלו לעבוד מרחוק שני ימים נוספים. המדיניות החדשה תיכנס לתוקף בספטמבר לעובדי המשרדים הראשיים של החברה בסנטה קלרה, קליפורניה והמשרדים שמסביב. בשאר העולם עובדי החברה יחזרו אף הם ליותר עבודה מהמשרד לפי לוחות הזמנים והצרכים שיקבעו בכל מקום.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרבות הארגונית של אפל תמיד הדגישה את המימד האישי והחברתי שבעבודה שכוללת פגישות ומצגות שמועברות באופן פיזי. בנוסף מכירת חומרה, העסק המרכזי של החברה, דורשת בסופו של דבר הרבה קשר ישיר. טים קוק כתב לעובדי החברה ש"שיתוף פעולה אישי (in-person) הוא כל כך חיוני לתרבות שלנו". מצד שני קוק גם כתב לעובדים כי: "אנחנו יודעים גם שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד. אנחנו מחויבים להקשיב, לאמץ ולגדול ביחד בשבועות ובחודשים הקרובים". הוא הדגיש כי מדובר בפיילוט שיותאם לפי הצרכים.
למרות שהרבה שווקים כמו תיירות או טיסות חוזרים פחות או יותר להרגלים של טרום הקורונה, שוק העבודה עדיין מתמהמה. בניו יורק שיעור החזרה לעבודה מהמשרד נאמד בפחות מ-40%, בסן פרנסיסקו השיעור עומד על 37.5% בלבד.
חלק מהמנכ"לים לא מרוצים מהטרנד הזה. מנכ"ל בנק מורגן סטנלי MORGAN STANLEY ג'יימס גורמן זעף: "אם אתה יכול ללכת למסעדה בניו יורק אתה יכול גם ללכת למשרד". מנכ"ל גוגל GOOGLE סונדר פיצ'אי אמר בחודש שעבר שהפרודוקטיביות "לא נמצאת במקום בו היא צריכה להיות". גוגל החלה בהדרגה לדרוש אף היא מעובדיה לחזור למשרדים לפחות שלוש פעמים בשבוע.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נתוני הפרודוקטיביות בארצות הברית נפלו זה הרבעון השני ברציפות לפי מדד של תפוקה לשעת עבודה. במילים אחרות החברות משלמות לעבוד יותר והוא נותן פחות תפוקה. כל זה גם מתגלגל בין השאר לעליות מחירים. יחד עם זאת לאור נתוני האבטלה הנמוכים במיוחד, 3.5%, והעובדה שהמשכורות עולות בהתמדה נראה שידם של העובדים על העליונה בשוק העבודה הנוכחי, היכולת שלהם להתמקח חזקה יותר ורבים מנצלים זאת על מנת להמשיך עם תנאי ההעסקה מהבית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
