וולמארט מזון
צילום: Istock
לקראת הדוחות

לאחר אזהרת רווח, מה הצפי לדוחות של וולמארט, האם הרע מגולם?

הקמעונאית הגדולה בארצות הברית כבר הודיעה כי הרווח צפוי לרדת מהרבעון המקביל על רקע האינפלציה שפוגעת בהוצאות הצרכן; דוחות הקמעונאיות הגדולות נתנו את האות לירידות ברבעון הקודם
עומר רוסו | (2)

לוולמארט WALMART תפקיד חשוב בוול סטריט, היא המראה למצב הצרכן בארצות הברית, להוצאות שלו, למצב שאר הקמעונאיות ויש האומרים לכלכלה כולה. כשהיא חתכה את תחזיות הרווח בסוף יולי לרבעון השני, עליו היא תדווח מחר, השוק הגיב בירידות, כאמור לאור חשיבותה, ומניית וולמארט עצמה הגיבה בירידה של 10%. ברבעון הקודם הדוחות המאכזבים של וול מארט ושל המתחרה טארגט TARGET CORP נתנו את האות להצתת מהלך יורד בשוק המניות בכללותו, כיון שהמשקיעים הבינו שהחולשה בדוחות הקמעונאיות הגדולות משקפת חולשה בכלכלה כולה. 

מתברר שהאינפלציה פוגעת ברווחיות של ענקית הקמעונאות. היא אמנם תורמת לניפוח השורה העליונה, שורת ההכנסות, וזאת עקב עליות המחירים, אך השורה התחתונה, הרווחים, בכל זאת נפגעת. הסיבה לכך היא שלאור העלאות הריבית ועליות המחירים הרוחבית במשק הקונים מתקשים לעמוד בעליות המחירים וחלקם מקטינים את הצריכה ורוכשים רק דברים בסיסיים. במילים אחרות, וולמארט מצליחה להעלות מחירים, אבל לא ברמה כזו שמכסה על התנפחות ההוצאות שלה - מחירי המשלוח, כוח העובדה ומחירי המוצרים. 

 

האנליסטים כמובן מתאימים את תחזיותיהם לתחזית המכווצת שוולמארט סיפקה לפני חודש. הרווח למניה, אם כן, צפוי לעמוד על 1.6 דולר, נתן המשקף ירידה של 10% משנה לשנה, ההכנסות צפויות להמשך לגדול בקצב נאה של 7%, ולעמוד על 150 מיליארד דולר. כאמור, בעקבות עליית המחירים עקב האינפלציה.

עוד נתון חשוב לשים לב אליו הוא שווי המלאי של ענקית הקמעונאות, באפריל האחרון הוא עמד על 61 מיליארד דולר, כשבינואר הוא היה 56.5 מיליארד דולר, ובאפריל הקודם רק על 46.3 מיליארד דולר. משמע, עליה לא מבוטלת במלאי של מעל 30% מאפריל לאפריל, מצב לא בריא כלל לחברה.

למה הנתון הזה חשוב? מלאי שגדל בקצב גבוה, נותן תמונת מצב למכירות החברה, ״שנתקעת״ עם סחורה, ומתמודדת עם חוסר ביקוש, או שמשקף התנהלות לא נכונה והבנת מצב השוק באופן שגרם להצטיידות לא פורפורציונלית לצרכים. למלאי גבוה ישנן עלויות: איחסון, שימור, ירידת ערך ומוצרים שנפגמים. מכאן, שהחברה תרצה להיפטר מהמלאי בכל מחיר, והרווח עלול להיפגע בעקבות ״מכירת חיסול״ שתרצה החברה לעשות בשביל להיפטר מהסחורה התקועה. יחד עם זאת, הנהלת וול מארט הסבירה, כי היא רואה השתלטות על רמות המלאי הגבוהות.

לאחר הדוחות הקודמים, צנחה מניית וולמארט ב-20% כשהכנסות החברה היו 141.57 מיליארד דולר, מעל התחזית ל-139 מילארד, אך הרווח הסתכם ב-1.3 דולר למניה לעומת צפי ל-1.48 דולר, בנוסף, תזרים המזומנים החופשי היה שלילי לראשונה מאז 2014, כשהנהלת החברה האשימה את עליית מחירי הסחורות ועליית השכר הארצות הברית כגורמים שהגדילו את ההוצאות התפעוליות ופגעו ברווחים. שני הגורמים הללו עדיין חזקים מאד במשק האמריקאי.

למרות הירידה החדה בחודש האחרון, מתחילת השנה וולמארט מכה את השוק שכן היא ירדה רק ב-9% אל מול הירידה במדד ה-S&P 500 שהסתכמה ב-11%. מכפיל הרווח הנוכחי עומד על 28, בעוד שמכפיל הרווח החזוי ל-12 החודשים הקרובים עומד על 22, כשהרווחים צפויים להשתקם עם ירידת האינפלציה. מכפיל המכירות עומד על 0.6, והחוב הנקי עומד על 38 מיליארד דולר. תשואת הדיבידנד השנתי עומדת על 1.74%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 16/08/2022 11:07
    הגב לתגובה זו
    ו"לעלות"ארצה,אצלנו יש הרבה פראיירים שרק מחכים להיות לקוחות
  • 1.
    לרון 16/08/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    לוולמארט "לעשות עלייה"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.