אלכסנדר כץ ולירן דן
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

"הפרסום המותאם אישית בטלוויזיה מטלטל את שוק הפרסום העולמי"

לירן דן, מומחה לפרסום מותאם אישית בטלוויזיה ומי שהוביל את הקמת פרטנר TV: "לפני שנתיים בארה"ב שוק הפרסום בטלוויזיות שמחוברות לאינטרנט עמד על כ-10 מיליארד ד', השנה הוא הוכפל". ועד כמה מדובר בפגיעה בפרטיות? צפו בראיוןTV

אלכסנדר כץ | (2)

"עד לפני כמה שנים רוב התוכן הטלוויזיוני היה מועבר או באמצעות אנטנה, כבלים או לוויין. אנחנו כבר חיים במציאות שהרוב המוחלט של התוכן הטלוויזיוני עובר על גבי אינטרנט, ומהרגע הזה הוא מביא איתו את היכולות הדיגיטליות שמאפשרות לי לפלח קהלים", מסביר לירן דן, מומחה לפרסום מותאם אישית בטלוויזיה ומי שהוביל את הקמת פרטנר TV במסגרת תפקידו כסמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בפרטנר, בראיון ל"ביז מדיה" על מה הוא פרסום פרוגרמטי, שעורר לאחרונה סערה בעקבות החלטת נטפליקס להיכנס לשוק הפרסום המטורגט.

 

-לפלח קהלים, כלומר לדעת מי אני כצופה

"הרגלי הציפיה שלך. ואז יש פה קומבינציה מושלמת שמאפשרת לעשות שימוש במסך הגדול שכל מפרסם יודע כמה הוא אפקטיבי, יחד עם יכולות דיגיטליות מאד אפקטיביות, והשילוב הזה מייצר את הסערה המושלמת שמביאה לטלטלה מאד גדולה בשוק הפרסום העולמי. יותר ויותר תקציבים מועברים משני מקורות מרכזיים. הראשון מהפרסום הטלוויזיוני המסורתי. המפרסם אומר - אם אני יכול במסך הגדול להשתמש בכלים מתקדמים, למה לא לעשות את זה. ועוד ערוץ ממנו מגיע הכסף  זה הערוץ הדיגיטלי המסורתי. הוא אומר - אם אני יכול בכלים דיגיטליים מסורתיים לעשות שימוש במסך הגדול, אני רוצה את זה. לכן חברות ענק כמו פלמוליב, פולקסווגן ובוש הודיעו שבתוך שלוש שנים רוב תקציבי הטלוויזיה שלהם יועברו לטובת פרסום מותאם אישית.

 

"בארה"ב אנחנו רואים לדוגמה שאם עד לפני שנתיים השוק הזה של פרסום בטלוויזיות שמחוברות לאינטרנט עמד על כ-10 מיליארד דולר, השנה המספר כבר הוכפל, והתחזיות שזה ימשיך להכפיל את עצמו לאורך השנים. רק עכשיו פורסם שהפרסומות שמוגשות בטלוויזיות שמחוברות לאינטרנט, עברו את הפרסומות על גבי המובייל. זו דרמה של ממש. יותר מ-10% (מסך תקציב הפרסום בטלוויזיה הולך לאזור הזה (של פרסום פרוגרמטי בטלוויזיה). המגמה הזאת מתרחבת לכל העולם. ואם ניקח את ארה"ב כדוגמה, השנה אנחנו נמצאים בבחירות אמצע הקדנציה. 15% מהתקציב הכולל של המועמדים, הולך היום לפרסום מותאם אישית בטלוויזיה בגלל היכולות שהוא מאפשר".

 

-איפה זה עומד בישראל – הפרסום שמותאם לצופה?

"גם המגמה הזאת שמעבר לצפיית תוכן על גבי האינטרנט קיימת בישראל. יותר ויותר פלטפורמות רב ערוציות מעבירות את השירותים שלהן על גבי האינטרנט, חלקן כל השידורים שלהם על גבי האינטרנט. ויש עוד שחקנים חדשים שנכנסים לעולם הזה וזה הטלוויזיות החכמות. חלקן מחוברות לאינטרנט ומאפשרות לך יכולות מאד מתקדמות של פרסום מותאם אישית".

 

דן גם נכנס לרזולוציות על דרכי הפרסום והיכולת של הצופה לרכוש את המוצר שמונגש לו באותו רגע, כמו גם מותגים שיוצגו לו בתוכניות טלוויזיה שונות. והאם לדעתו הפרסום הפרוגרמטי פוגע בפרטיות שלנו כצופים? צפו בראיוןTV

.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גוגל TV היינה תהייה מונופול בתחום (ל"ת)
    לילי 25/05/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
  • לרון 25/05/2022 11:16
    הגב לתגובה זו
    ש"לילי" היא "אלין" או שאני טועה?
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.