מעבד אינטל החדש
צילום: אוהד פאליק

אנבידיה משיקה מעבדים גרפיים חדשים עם קירור נוזלי

קירור נוזלי ישיר של המעבד נחשב יעיל יותר מאחר שהוא מאפשר קירור בכמויות קטנות של נוזל במערכת סגורה הממוקדת בנקודות חמות מרכזיות במערכת המחשוב; המעבד צפוי לסיים את תהליך ההכשרה והבדיקות ולהיות זמין בשווקים בקיץ הקרוב
נתן טגי | (1)
נושאים בכתבה אנבידיה שבבים

בכנס Computex הכולל תערוכת טכנולוגיות בינלאומית הגדולה בעולם שנערך בטאיוואן,  נפתח היום (ג', 24.5). בכנס חשפה ענקית הטכנולוגיה אנבידיה NVIDIA COR שורה של הכרזות ובראשן גרסה ייעודית למעבד גרפי מסדרת A100 המציע קירור נוזלי (Liquid Cooled) , זאת במטרה להקטין את ההשפעה הסביבתית של מרכזי נתונים.

 

כיום, מפעילי מרכזי נתונים מציבים מקררי אוויר (צ'ילרים) תעשייתיים גדולים שמאדים מיליוני גלונים של מים בשנה כדי לקרר את האוויר בתוך מרכזי הנתונים, ובכך להפחית את האנרגיה הדרושה לקירור המערכות ואת ההוצאות על קירור המתקנים. קירור נוזלי ישיר של המעבד נחשב יעיל יותר מאחר שהוא מאפשר קירור בכמויות קטנות של נוזל במערכת סגורה הממוקדת בנקודות חמות מרכזיות במערכת המחשוב.

 

בבדיקות שבוצעו נמצא שמרכז נתונים המשתמש בקירור נוזלי יכול להפעיל את אותם עומסי עבודה כמו מתקן מקורר אוויר תוך שימוש בכ-30 אחוז פחות אנרגיה. אנבידיה מעריכה שמרכז הנתונים מקורר הנוזל עשוי להגיע ל-1.15 PUE - הרבה מתחת ל-1.6 PUE שנמדד במעבדים במרכזי מקוררי אוויר. (מדד PUE – power usage effectiveness, הוא אמת מידע תעשייתית לכמות האנרגיה שמרכז נתונים מנצל לצורך פעולות החישוב לבדן).

 

המעבד הגרפי החדש נמצא כעת בתהליך קבלת אישור על ידי חברת Equinix, מובילה עולמית בפיתוח מרכזי נתונים מנוטרלי פליטות פחמן. Equinix מבצעת את בדיקות היעילות כדי להעניק למעבד - A100 80GB PCIe Liquid Cooled GPU – אישורים לשימוש במרכזי הנתונים שלה, כחלק מגישה מקיפה לקירור בר-קיימא ולכידת חום.

המעבד הגרפי מקורר הנוזל של היום מספק את אותם ביצועים עבור פחות אנרגיה, אולם בחברה מצפים שהמעבדים הבאים יוכלו לספק אף יותר ביצועים עבור אותה כמות אנרגיה כדרישה שעלתה מצד הלקוחות. הטכנולוגיה אינה מוגבלת רק למרכזי נתונים, גם מכוניות ומערכות אחרות זקוקות לו כדי לקרר מערכות בעלות ביצועים גבוהים המוטמעות בתוך חללים סגורים.

המעבד צפוי לסיים את תהליך ההכשרה והבדיקות ולהיות זמין בשווקים בקיץ הקרוב. הוא הראשון בשורה של מעבדים שאנבידיה מתכננת לפתח עבור שרתים כדי לתת מענה לדרישה גוברת מצד הלקוחות למרכזי נתונים שמפיקים ביצועים גבוהים, אך עם מינימום פליטות פחמן דו חמצני. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מזומן 24/05/2022 22:40
    הגב לתגובה זו
    מעבד מקורר נוזל צורך אותה אנרגיה לקירור.הרווח הוא שזה בא בטכנולוגיה ממוזערת יותר ואז מאיצים אותו כאילו אוברקלוק שיעבוד יותר מהר באתה טמפרטורה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.