המלחמה שמנהלות פייסבוק, גוגל וטלגרם בספר "מלחמות הקנאביס"
מלחמות הקנאביס (הדמיה)
.
שנה לאחר שהחלה הפצתו של "מלחמות הקנאביס", מתקשה הסופר תום וגנר להפיץ את הספר ברשתות החברתיות. הסיבה אבסורדית למדי: השימוש במילה "קנאביס" בשם הספר, לא מצליח לפרוץ את שערי האלגוריתם הקשוח. ולמרות זאת, עד כה הצליח וגנר, יועץ תקשורת במקצועו, למכור כבר יותר מ-5,500 עותקים, רגע לפני שמודפסת המהדורה הרביעית שלו ולפני שהוא ייצא לאור במהדורה בינלאומית באנגלית, ואף להיות מועמד לפרס ברנר ופרס שר התרבות.
בתיאור הספר נכתב: "תום וגנר, יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים פוליטיים, נשאב לעולם הקנאביס הרפואי לאחר שאביו חלה בסרטן. בניסיון למצוא לו מזור, נקלע תום למסע מטלטל בו נדהם לגלות שמדיניות הקנאביס בישראל מפריעה גם לחולים במחלות קשות לקבל טיפול רפואי. כדי לסייע לאביו, נעזר תום בקבוצה יוצאת דופן: 'מחתרת המלאכים' הפועלת מחוץ לממסד הרפואי, מסייעת לחולים תוך סיכון עצמי רב ונמצאת תחת איום מתמיד של מאסר והתנכלות ממסדית. בעקבות זאת, איגד תום את עדויותיהם האותנטיות של מטופלים, מטפלים ואנשי מקצוע בתחום לספר מרתק, המספק הצצה נדירה לחצר האחורית של מערכת הבריאות: להשלכות הבלתי נתפסות של חוקי הקנאביס, לאינטרסים העומדים מאחוריהם, ולחייהם של האנשים שמסכנים את כל היקר להם כדי לעזור לזרים מוחלטים".
.
מלחמות הרשתות החברתיות
.
"חסימת" הספר "מלחמות הקנאביס" מקידומו הממומן ברשתות החברתיות נובעת מ"מדיניות הסמים" של פייסבוק, הרשת הבת אינסטגרם, גוגל ואפילו טלגרם. הדבר מצביע על כוחם הבלתי נגמר של אותם גופי תקשורת בינלאומיים, והיכולת של האזרח הקטן למחות על עוולות, גם כאלה שאותם גופים גרמו.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בגוגל מנעו ממני להשתמש בשם הספר, המילה קנאביס ובעטיפת הספר", אומר ורגנר ל"ביז מדיה". "ניסיתי להציג את מאבקם של חולים הזקוקים לצמח - וקיבלתי פסילה על זה שהלינק שמובילה לדף נחיתה ובדף הנחיתה מופיעה המילה הקנאביס".
.
תום וגנר, שכתב את "מלחמות הקנאביס" (צילום: תום קפוצ'ינסקי)
.
עם פייסבוק ואינסטגרם המצב קשה יותר: "שם נאסר עליי בכלל לפרסם", אומר וגנר, "מחקו לי את מנהל המודעות. אם אני רוצה לפרסם את משרד שלי או לעשות קמפיין ללקוח, ויש לי גם מיזמים אחרים בהם אני מעורב, אני לא יכול לפרסם אותם. אם נכנס למנהל מודעות בפייסבוק תחת הפרופיל שלי, ומופיע שם איור של אדם כועס".
- קשת שולטת בלוח שידורי מוצ"ש
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
וגנר מתאר מצב אבסורדי. "הוצאתי את הספר במאי 2021, התחלנו לפרסם קטעים מהספר בקידום ממומן. בהתחלה אישרו את זה, אבל אז התחילו לפסול. פנינו לפייסבוק ורשמנו אפילו הישג כשהצלחנו להגיע לשיחה עם נציג טלפוני, שאמר לי שאפשר לפרסם ספר, אבל התקנון של פייסבוק אוסר מכירת קנאביס. אני מוכר ספר, לא קנאביס. זה כמו שיאסרו למכור ספר על שרלוק הולמס, כי מופיעות שם 1,001 עבירות. אותו נציג אמר לי - תנסו להשתמש פחות במילה קנאביס כי האלגוריתם לא אוהב את זה. שבוע לאחר מכן, אחרי שהעליתי כמה פוסטים בלי המילה קנאביס, נחסמתי. הגשנו ערעור ב-15 ביוני 2021 ומאז לא קיבלנו תשובה. השם של ספר לא יכול להיות עילה לצנזור שלו, ולפגיעה בפרנסה שלי - שחלק ממנה זה לעשות קמפיינים בפייסבוק שלא קשורים לסיפור הזה בכלל".
.
תכתובת אינסטגרם שחרור חשבון. "מתנצלים על חוסר הנוחות"
.
.
תכתובות אינסטגרם חסימת חשבון
.
ב-10 ביוני קיבל וגנר הודעה בפייסבוק כי "חשבון מודעות זה, המודעות שלו וחלק מנכסי הפרסום שלו מושבתים מפני שהוא לציית למדיניות הפרסום שלנו או לכללים אחרים. עבר זמן רב מדי מאז שחשבון זה הושבת לכן לא ניתן לבדוק את ההחלטה". בספטמבר נראה היה שפייסבוק מתחילה לגלות גמישות כלפי הספר של וגנר: "בדקנו את חשבון העסק שוב והגענו למסקנה שהגישה לפרסום הושבתה בטעות. חשבונות מודעות או מודעות שהושפעו, יחזרו לסטטוס הקודם שלהם. אנו מתנצלים על אי הנוחות". ואולם כעבור חודש הטון מפייסבוק כבר השתנה: "למרבה הצער לא נוכל להפעיל את חשבון המודעות שלך מחדש", נכתב כמענה לפנייתו של וגנר. הסיבה, כך לדברי פייסבוק, היא "שחשבון המודעות שלך מקדם באופן קבוע מודעות שאינן מצייתות למדיניות הפרסום או לכללים אחרים שלנו".
.
לטלגרם אין בעיה עם זנות וסמים, חוץ מ"מלחמות הקנאביס"
.
כאמור, הבעיה התעוררה גם בקידום התוכן בפלטפורמות אחרות: "בגוגל הייתה חסימה של כל אפשרות אפקטיבית לפרסם. כשכל מיני רשתות פרסומיות שהציבור פחות מכיר כמו טאבולה ואאוטבריין, פסלו לי קמפיינים. נחסמתי אפילו בטלגרם".
.
-אותה טלגרם עם הכמות הבלתי נתפסת של קבוצות שכל עיסוקן הוא מכירת גראס, מריחואנה וסמים אחרים?
"כן, עם כל הקבוצות שעוסקות בטרור, זנות וסמים. נכנס לאפליקציה וכתוב לי 'אתה חסום'. הדבר היחידי שעשיתי בטלגרם זה להפעיל ערוץ על שם הספר 'מלחמות הקנאביס' שהעביר את המסרים שלי, את האירועים וההתפתחויות, ובוקר אחד אני קם והערוץ סגור והטלגרם שלי האישי לא קיים יותר".
וגנר ניסה לעקוף את החסימה. "באנו לעשות קמפיין מימון המונים כדי לשבור את מעגל ההשתקה הזאת", הוא מתאר. "שלושה אנשים בצוות מתנדב של אנשי מקצוע בתחום הרשתות החברתיות – תכננו במשך שלושה שבועות קמפיין, כך שלא תהיה שום עילה לפסול אותו, שהוא לא יעבור על שום סעיף באף תקנון. עשינו קמפיין בהקפדה יתרה – שכלל סרטון שמנהיגי ציבור החולים שמטופל בקנאביס רפואי, פונים לציבור למצלמה ואומרים 'אנחנו רוצים להשמיע את המחאה שלנו וחוסמים אותנו ברשתות. יש פגיעה בחופש הביטוי וביכולת שלנו להיאבק על הבריאות שלנו'".
-ומה קרה?
"הסרטון נפסל מיד כשעלה לפרסום ביוטיוב בטענה שהוא מעודד שימוש בסמים, למרות שלא נאמר על כך דבר. ישב בחור בהתנדבות שעוסק בפרסום בפייסבוק, העלה הכל מחדש עם חשבון מארה"ב, עם כרטיס אשראי וירטואלי מבנק אמריקאי – כלומר יצרנו חשבון חדש שלא קשור לקודם, באנו והעלנו בחשבון וירטואלי את הסרטון, וקיבלנו דבר מדהים שגם החברים אומרים לי שלא ראו בחיים שלהם - קיבלנו פסילה עם אפס הפרות מדיניות. הדוח שלהם אומר: נפסל אבל בלי הפרות מדיניות".
.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוקשת שולטת בלוח שידורי מוצ"ש
עוד ערב ללא תוכן מקורי בערוצי הטלוויזיה, למעט סרט תיעודי ששודר בכאן11; מבחינת המהדורות המרכזיות, כמו בכל מוצ"ש, קשת מובילה בכל הרצועות - לטבלת הרייטינג המלאה
כמו מדי מוצ"ש, העובדה שערוץ 14 אינו משדר לאורך היום משפיעה על טבלת הרייטינג, והמהדורה המרכזית של חדשות 12 פותחת פערים על המתחרות, ואמש מהדורת החדשות של 12 השיגה רייטינג של 15.9% וכמות צופים של 396 אלף. הבאה אחריה היתה חדשות 13, עם 5.5% רייטינג ו-156 אלף צופים וכשהמקום השני הוא נתונים של כשליש ממהדורת 12, ניתן לראות עד כמה הפער גדול במוצ"ש. במקום השלישי היתה המהדורה של ערוץ 14, עם 4.9% ו-131 אלף וכרגיל את הרשימה סגר כאן11, עם 3.5% רייטינג ו-90 אלף צופים.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם כאן11 שידרו את הסרט התיעודי "יצאתי בשש", שעוקב אחרי רציחות נשים על ידי בני זוגן, שהיה עם 2.6% רייטינג וצפו בו 56 אלף איש, אבל כל השאר היה ריאליטי או תכניות אירוח למיניהן. בכל אופן, את הרצועה הובילו תכניות הריאליטי, כשהכוכב הבא לאירוויזיון היה עם 17.3% ו-427 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היה "משחק השף", עם 11.3% רייטינג ו-286 אלף צופים ובמקום השלישי היתה "הפטריוטים" של ערוץ 14, עם 6.2% רייטינג ו-168 אלף צופים.
כאן11 שידרו במהלך הרצועה גם את פגישה עם רוני קובן, שאירח את ליאור סושרד והיה עם רייטינג של 4.7% ו-112 אלף צופים.
תכניות אחה"צ
הרצועה המוקדמת של פגוש את העיתונות של קשת היתה על 11.9% ו-320 אלף צופים, בעוד מוריה וברקו היו על 3.7% רייטינג ו-106 אלף צופים. לאחר מכן פגוש את העיתונות עלו ל-13.2% ו-331 אלף צופים, מוריה וברקו עלו ל-3.8% ו-130 אלף צופים ואילו ערוץ 14 הצטרף עם "השבוע" עם אראל סג"ל, שעמד על 3% ו-77 אלף צופים.
לייט נייט
את רצועות הלייט נייט הובילו "אברי ושרקי" עם, רייטינג של 8.7% ו-208 אלף צופים, אחריהם היו רשת עם שידור חוזר של "שנות ה-90" שעמדו על 4.1% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, ששודרו בערוץ 14, היו עם 2.6% רייטינג ו-70 אלף צופים.
