למה לפרסומאים ולאסטרטגים נמאס מקמפיינים פוליטיים?
יאיר לפיד ונפתלי בנט. בדרך לעוד בחירות? (צילום: חיים צח, לע"מ)
.
הפצצה שהטילה ח"כ עידית סילמן מסיעת ימינה כשאתמול בבוקר הודיעה על פרישתה מהמפלגה ומהקואליציה, הצליחה לזעזע את המערכת הפוליטית. סילמן שימשה כיו"ר הקואליציה, התפקיד הכי חשוב במארג הכוחות בין הסיעות המרכיבות את הממשלה, וספגה מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד לא מעט ביקורת, עקיצות ואיומים על הקמת ממשלה יחד עם רע"מ של מנסור עבאס, והתנהלותה הכללית - בין היתר בפרשת התקיפה שלה שהייתה או לא הייתה.
עם פרישתה של סילמן, לקואליציה אין רוב, אבל גם לא לאופוזיציה, כך שאם סיעת הליכוד לא תצליח "לשתות" עוד חבר כנסת אחד לפחות מימינה למשל, אנו צפויים לשיתוק פרלמנטרי, כאשר הממשלה לא תוכל לקדם חוקים ורפורמות.
.
כבר לא יום חג
.
אבל למהלך של סילמן יש השפעה גדולה גם על שוק הפרסום והייעוץ האסטרטגי. אם הולכים לבחירות, המפלגות יגייסו פרסומאים ויועצים בתחום התקשורת, לפרק זמן של כמה חודשים. פעם נהוג היה לומר שבחירות הן חגם של משרדי הפרסום. פעם, כלומר בתקופות בהן מערכות בחירות היו מתקיימות אחת לארבע שנים לערך. למה חג? כי בפרק זמן קצת יחסית אפשר להרוויח הרבה מאד כסף, ממאות אלפי שקלים ועד כמה מיליונים בודדים.
- רפורמה מרוככת בדרך? לוין חותר לפשרה וזה יכול לעשות רק טוב לשווקים
- ח"כ אמסלם: "הממשלה אינה מתפקדת, נביא 65 מנדטים ונשלוט כראוי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך השנה מאפריל 2019, התקיימו שלוש מערכות בחירות (פלוס אחת נוספת ב-2021), ומשרדי הפרסום כבר הרבה פחות נלהבים מלטמון את ידם בצלחת. בשיחות שקיימנו לאורך השנים האחרונות וגם כעת, עם אישים בולטים בענף הפרסום והייעוץ התקשורתי, יותר ויותר מהם מצהירים כי המשרדים שלהם החליטו לא לעבוד עם אף מפלגה. הסיבה: קמפיין בחירות שואב את כל המשרד לפרק זמן של כשלושה חודשים של עבודה אינטנסיבית, דבר שעשוי לפגוע בפעילות השוטפת של המשרד עם הלקוחות הרגילים. לא בטוח שהכנסה שמנה אמנם לקמפיין שווה הפסד של לקוח עם תקציב שמן אף הוא.
כך גם עם היועצים התקשורתיים והאסטרטגים: זמינות של 24/7 ללקוח שלך - המפלגה והיו"ר שלה, תגובות בצורה שוטפת, מהלכים אסטרטגים ומשברים על ימין ועל שמאל. ומה עם הלקוח הקבוע שלך, רשת מרכולים או חברת סלולר, צריכים אותך כאן ועכשיו בגלל איזה משבר שצץ? מה אם הם משיקים מוצר וצריכים אסטרטגיית פעולה? שיחכו? לא בטוח.
אבל לא לדאוג, המועמדים לא יישארו ללא ליווי של קמפיין וייעוץ אסטרטגי ותקשורתי. בשנים האחרונות החלו המשרדים לבנות כוורת קמפיין עם גיוס של אישים ספציפיים לכל תפקיד. "מי שקבע את הסטנדרט זו הליכוד", אומר בכיר בשוק הפרסום. "כבר בבחירות 2019 א' הקימו שם צוות מומחים שתפקד ממש כמו במשרד פרסום, והמשיך ככה גם במערכות הבחירות שהתקיימו בהמשך. את רכש המדיה עשתה המפלגה עצמאית, ולא באמצעות משרד פרסום".
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
כך יוצא שלמשל בכיר בתחום הקריאייטיב, גויס ישירות על ידי מפלגה כזו או אחרת, יצא לחל"ת ממקום העבודה שלו לתקופה של כחודשיים וחצי-שלושה, הרוויח הרבה מאד כסף, והמפלגה עצמה חסכה בשכירת משרד פרסום שלם שעל רכש המדיה היה גם גובה עמלה גבוהה. "כשאתה לוקח צוות מומחים, אתה בכל מקרה חוסך כסף", אמר הגורם.
-וכמה אותו אדם שנשכר לבחירות יכול להרוויח?
"סוגרים את זה בחוזה אישי לכל תקופת הבחירות. חוזה כזה יכול להתחיל בעשרות אלפי שקלים לחודש, והפיגורות בתחום - למשל אלה שינהלו את הקמפיים - יכולים להרוויח אפילו כמה מאות אלפי שקלים בכל חודש עבודה".
גם משרדי הייעוץ התקשורתי כבר לא ששים להשקיע את כל כולם בקמפיינים פוליטיים. שותפים במשרדים ובכירים יקבלו הצעות ללוות את הקמפיין, ויצטרפו לצוות של המפלגה. המשרד שלהם ימשיך לתפקד כרגיל לתת מענה ושירות ללקוחות הקיימים שלו.
.
מאיפה מגיע הכסף?
.
המדינה מממנת מפלגות קיימות בסכומי כסף גדולים לבחירות. החישוב פשוט: על כל מנדט תקבל מפלגה 1.9 מיליון שקלים, אבל מדובר על ממוצע בין מספר המנדטים בכנסת היוצאת למספר המנדטים בכנסת הנכנסת, פלוס מנדט נוסף. אם בכנסת היוצאת היו למפלגה פלונית 10 מנדטים, ובכנסת הנכנסת 20 מנדטים, הממוצע הוא 15 מנדטים, ואליהם יש לצרף עוד מנדט. כלומר, 16 מנדטים כפול 1.9 מיליון שקלים, שהם כ-30 מיליון שקלים. לכך יש להוסיף עוד כמה שקלים המתקבלים מתרומות מאנשים פרטיים.
מימון המפלגות הזה כולל שכירת עובדים ויועצים, משרדים, כלי רכב, ניהול יום הבחירות, מערכות טכנולוגיות לניהול מערכת הבחירות, פרסום ועוד. בסבב הבחירות הראשון של 2019 למשל, הוציאה הליכוד 83 מיליון שקלים, מהם שישה מיליון הקצו לפרסום. בסבב הבחירות השני באותה שנה, בספטמבר, ההוצאה עבור פרסום קטנה ל-3.6 מיליון שקלים, והתמקדה בדיגיטל וברשתות החברתיות.
אבל כל מה שצוין כאן למעלה, יקרה רק אם בסופו של תהליך נלך לעוד סבב בחירות. בשביל זה יש עוד זמן. בהנחה שבאופוזיציה יצליחו לשים ידם על ח"כ נוסף מהקואליציה ולגנוב אותו, המצב במערכת הפוליטית יקבל תפנית חדה: הקואליציה תכלול 59 חברי כנסת בלבד ולאופוזיציה 61 חברים. אבל המספר הזה הוא טריקי: ששה ח"כים הם חברי הרשימה המשותפת בראשותו של איימן עודה. האם הם ירימו ידיים בעד הפלת הממשלה יחד עם חברי הכנסת איתמר בן גביר, אבי מעוז ובצלאל סמוטריץ'?
אי-אמון בממשלה אינו אומר בהכרח בחירות. בליכוד ינסו לגבש מספיק ידיים (61) כדי להביא לבחירתו של בנימין נתניהו עוד בכנסת הנוכחית. הסיכוי לכך קלוש. על מועמד אחר מטעם המחנה הלאומי הס מלדבר אחרי השבועה של חברי הליכוד, ש"ס ויהדות התורה להתייצב באש ובמים אחרי נתניהו.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
