יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון מפילה את ריוויאן: הסוללה מתרוקנת 40% מהר יותר אם מפעילים מזגן

ריוויאן נופלת ב-14%; שוק הרכב החשמלי תוסס, טסלה עולה לאחר ציוץ של מאסק על השקת מודל היוקרה בסין בחודש מארס הקרוב, ולמרות התקלה באפליקציה ביום שישי שמנעה נסיעה ברכבי החברה, ו-NIO מתקנת נפילה של 9% משבוע שעבר
גיא טל | (5)
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RVIN), הספיקה יותר מלהכפיל את שוויה בתוך מספר ימים (זינקה ב-120% בתוך כמה ימים ספורים והגיעה לשווי של יותר מ-150 מיליארד דולר) מאז הצטרפותה לבורסה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, אבל מאז היא מתרסקת ואיבדה 35% מהשווי- כולל 12% היום, אך היא עדיין מעל המחיר בהנפקה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר. מה גרם לשינוי הכיוון המהיר? באמצע שבוע שעבר זה לא היה ברור, אבל שתי חדשות רעות לחברה החדשה מסבירות את הירידות. אמזון שמחזיקה בכ-20% ממניות חברת ריוויאן, ואף הזמינה ממנה מאה אלף רכבים, פרסמה הודעה לפיה הסוללה של היצרנית - אולי החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי, -מתרוקנת במהירות גבוהה ב-40% מהרגיל כאשר מופעל מזגן על חימום או קירור. בעוד באופן רשמי ריוויאן הודיעה כי רכבי הוואן מתוצרתה יוכלו לנסוע בין טעינה לטעינה בטווח של 120 ל-150 מייל (כ-190 עד 240 ק"מ), נהג מבחן שהיה מעורב בבדיקת הרכב אמר כי הטווח האמיתי יקטן בהרבה כתלות בשימוש במיזוג האוויר. אחד המנהלים באמזון, רוס רייצ'י, אמנם מסר שהדגם שנבדק איננו הדגם הסופי שתייצר ריוויאן, אך זה כמובן מה שמצופה ממנו להגיד כשותף ובעל מניות בחברה. בתגובה להודעה של אמזון יש מי שכבר תוהים האם ייתכן שריוויאן בסוף תתברר כתרמית מהסוג של חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION . אמנם שם הייתה תרמית בסדר גודל שונה, אך על כל פנים נשאלת השאלה מדוע החליטו באמזון לרכוש עשרות אלפי כלי רכב מחברה שטרם מכרה כלי רכב אחד, מבלי לבדוק קודם את הדגם הסופי ואת יכולות החברה לעמוד בתנאי הרכישה המוצהרים. פורד וריוויאן כבר לא במקביל - חברת פורד הודיעה כי היא לא מצאה הזדמנויות לשת"פ בין החברות. הרומן בין החברות התחיל בזמן ההשקעה הראשונית של פורד בסטארט-אפ הרכב החשמלי בשנת 2019. החברות הודיעו על שיתוף פעולה ביצור רכב עתידי. לאחר מכן נמסר ששיתוף הפעולה יתבצע על דגם היוקרה המפורסם "לינקולן" של פורד. בשנת 2020 החלו החריקות כשהחברות ביטלו את המיזם השאפתני אך הודיעו שיחפשו הזדמנויות אחרות לשיתוף פעולה ביניהן.  כעת מתברר שההזדמנויות האלו לא נמצאו. דובר מטעם חברת פורד איאן ת'יבודאו אמר: "אנו מכבדים את ריוויאן וקיימנו דיונים נרחבים עמם, אך שני הצדדים הסכימו לא להמשיך בחיפוש אחר כל סוג של שיתוף פעולה בפיתוח כלי רכב משותף. יש לציין כי חברת פורד עצמה נהנתה מאוד מההנפקה המוצלחת של ריוויאן, כאשר השקעה של 500 מיליון דולר, הפכה לשווי של מעל 10 מיליארד דולר. למרבה האירוניה, החברה הצעירה ריוויאן שווה כיום מאה מיליארד דולר, יותר מחברת פורד ששווה כ-80 מיליארד דולר (כשעשרה מתוכם ניתן לייחס לאחזקות שלה בריוויאן עצמה) למרות העובדה שפורד היא יצרנית מוכחת של רכבים וקיימת בשוק שנים רבות, ואילו ריוויאן לא מכרה רכבים בינתיים. ריוויאן עצמה מסרה בתגובה כי "כיון שפורד פנתה לדרך עצמאית בפיתוח רכב אלקטרוני משלה, וכיון שהביקוש לרכבי ריוויאן עלה, החלטנו באופן משותף להתמקד כל חברה בפרויקטים שלה. היחסים שלנו עם פורד הם חלק חשוב במסע שלנו ופורד תישאר משקיעה ושותפה בדרכנו המשותפת לעתיד החשמלי". בינתיים השוק לא קונה את זה. מניית ריוויאן צוללת היום במסחר ואילו פורד דווקא עולה ב-3%. NIO – תיקון מי שכמובן נהנית מהנפילה בריוויאן היא הסינית,  NIO INC , בעלת שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר. החברה מזנקת היום ככל הנראה בתגובה לחדשות הרעות מכיוונה של ריוויאן, ובהחלט ניתן לומר שהחדשות הללו מגיעות אליה בזמן. NIO איבדה בשבוע שעבר כ-9% מערכה לאחר שהחליטה לצאת להנפקת מניות ולגייס כ-2 מיליארד דולר, בשער של כ-37.5 דולר, לעומת מחיר של יותר מ-41 דולר באותו זמן, כלומר בדיסקאונט של 9% על מחיר המניה בשוק.  המומחיות של מאסק – הזזת שוק המניות בעזרת ציוצים ומה קורה בטסלה? שם כמובן המניה מתנהלת לפי חוקים משלה. נדמה כי מול כל ידיעה שלילית שאמורה לפגוע במחיר המניה מגיע ציוץ של מאסק והופך את הקערה. לאחר שבסוף שבוע האחרון ננעלו בעלי מכונית טסלה רבים מחוץ לרכביהם בגלל תקלה באפליקציה, ולאחר שנודע כי עוד בכיר בחברה מכר ממניותיו, בהמשך למכירות של מאסק עצמו (שהפילה את המניה בשבוע שעבר), התקלה החמורה באפליקציה והמכירה היו אמורות גם הן להוריד את המניה. אבל אילון מאסק משחק במחיר של המניה של טסלה, ואפילו לא מתבייש בכך. מאסק לא הסתיר היום את התלהבותו מהמודל היוקרתי החדש של טסלה שהושק ביוני האחרון, S Plaid,  וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי המודל הזה "משוגע" (sick). צייצן סיני שמגדיר את עצמו כ"בעל מכונית טסלה מודל S" שאל בתגובה מתי המודל הזה מגיע לסין. מאסק בתגובה מפתיעה צייץ: "קרוב לוודאי באזור מארס". נזכיר כי בחודש יוני האחרון השיקה טסלה את מודל S Plaid  היוקרתי בארצות הברית במחיר של 129,990 דולר. הטווח של מכונית היוקרה הוא 520 מייל (כ-837 קילומטר) והיא יכולה להגיע ל-200 מייל לשעה (כ-321 קמ"ש). בנוגע לדגם זה אמר מאסק כי הוא "מהיר יותר מפורשה ובטוח יותר מוולוו".   לקריאה נוספת: >>> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן? >>> הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר >>> למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 23/11/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    באמת...תלמד לעשות מחקר
  • בדיוק מה שהוא כתב (ל"ת)
    מושון 24/11/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/11/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
    כול כך הרבה הנפקות פייק חלום..זו בועה פר אקסלנס.
  • 2.
    דולי 22/11/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    כלומר טעינה לא מספיקה לנסיעה מתל אביב לחיפה וחזרה. זו לא מכונית זה בלוף. כישלון במלוא מובן המילה. אם הרכב לא נוסע 400 קמ עם מזגן בין טעינה לטעינה אין סיבה לקנות אותו. גם שער 110 זה יותר מדי. אני צופה נפילה ל-10 דולר שמהווים שווי של 100 מיליון שזה גם הרבה. בעצם המחיר הריאלי למניה זה 3-5 דולר
  • 1.
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים 22/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.