יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון מפילה את ריוויאן: הסוללה מתרוקנת 40% מהר יותר אם מפעילים מזגן

ריוויאן נופלת ב-14%; שוק הרכב החשמלי תוסס, טסלה עולה לאחר ציוץ של מאסק על השקת מודל היוקרה בסין בחודש מארס הקרוב, ולמרות התקלה באפליקציה ביום שישי שמנעה נסיעה ברכבי החברה, ו-NIO מתקנת נפילה של 9% משבוע שעבר
גיא טל | (5)
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RVIN), הספיקה יותר מלהכפיל את שוויה בתוך מספר ימים (זינקה ב-120% בתוך כמה ימים ספורים והגיעה לשווי של יותר מ-150 מיליארד דולר) מאז הצטרפותה לבורסה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, אבל מאז היא מתרסקת ואיבדה 35% מהשווי- כולל 12% היום, אך היא עדיין מעל המחיר בהנפקה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר. מה גרם לשינוי הכיוון המהיר? באמצע שבוע שעבר זה לא היה ברור, אבל שתי חדשות רעות לחברה החדשה מסבירות את הירידות. אמזון שמחזיקה בכ-20% ממניות חברת ריוויאן, ואף הזמינה ממנה מאה אלף רכבים, פרסמה הודעה לפיה הסוללה של היצרנית - אולי החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי, -מתרוקנת במהירות גבוהה ב-40% מהרגיל כאשר מופעל מזגן על חימום או קירור. בעוד באופן רשמי ריוויאן הודיעה כי רכבי הוואן מתוצרתה יוכלו לנסוע בין טעינה לטעינה בטווח של 120 ל-150 מייל (כ-190 עד 240 ק"מ), נהג מבחן שהיה מעורב בבדיקת הרכב אמר כי הטווח האמיתי יקטן בהרבה כתלות בשימוש במיזוג האוויר. אחד המנהלים באמזון, רוס רייצ'י, אמנם מסר שהדגם שנבדק איננו הדגם הסופי שתייצר ריוויאן, אך זה כמובן מה שמצופה ממנו להגיד כשותף ובעל מניות בחברה. בתגובה להודעה של אמזון יש מי שכבר תוהים האם ייתכן שריוויאן בסוף תתברר כתרמית מהסוג של חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION . אמנם שם הייתה תרמית בסדר גודל שונה, אך על כל פנים נשאלת השאלה מדוע החליטו באמזון לרכוש עשרות אלפי כלי רכב מחברה שטרם מכרה כלי רכב אחד, מבלי לבדוק קודם את הדגם הסופי ואת יכולות החברה לעמוד בתנאי הרכישה המוצהרים. פורד וריוויאן כבר לא במקביל - חברת פורד הודיעה כי היא לא מצאה הזדמנויות לשת"פ בין החברות. הרומן בין החברות התחיל בזמן ההשקעה הראשונית של פורד בסטארט-אפ הרכב החשמלי בשנת 2019. החברות הודיעו על שיתוף פעולה ביצור רכב עתידי. לאחר מכן נמסר ששיתוף הפעולה יתבצע על דגם היוקרה המפורסם "לינקולן" של פורד. בשנת 2020 החלו החריקות כשהחברות ביטלו את המיזם השאפתני אך הודיעו שיחפשו הזדמנויות אחרות לשיתוף פעולה ביניהן.  כעת מתברר שההזדמנויות האלו לא נמצאו. דובר מטעם חברת פורד איאן ת'יבודאו אמר: "אנו מכבדים את ריוויאן וקיימנו דיונים נרחבים עמם, אך שני הצדדים הסכימו לא להמשיך בחיפוש אחר כל סוג של שיתוף פעולה בפיתוח כלי רכב משותף. יש לציין כי חברת פורד עצמה נהנתה מאוד מההנפקה המוצלחת של ריוויאן, כאשר השקעה של 500 מיליון דולר, הפכה לשווי של מעל 10 מיליארד דולר. למרבה האירוניה, החברה הצעירה ריוויאן שווה כיום מאה מיליארד דולר, יותר מחברת פורד ששווה כ-80 מיליארד דולר (כשעשרה מתוכם ניתן לייחס לאחזקות שלה בריוויאן עצמה) למרות העובדה שפורד היא יצרנית מוכחת של רכבים וקיימת בשוק שנים רבות, ואילו ריוויאן לא מכרה רכבים בינתיים. ריוויאן עצמה מסרה בתגובה כי "כיון שפורד פנתה לדרך עצמאית בפיתוח רכב אלקטרוני משלה, וכיון שהביקוש לרכבי ריוויאן עלה, החלטנו באופן משותף להתמקד כל חברה בפרויקטים שלה. היחסים שלנו עם פורד הם חלק חשוב במסע שלנו ופורד תישאר משקיעה ושותפה בדרכנו המשותפת לעתיד החשמלי". בינתיים השוק לא קונה את זה. מניית ריוויאן צוללת היום במסחר ואילו פורד דווקא עולה ב-3%. NIO – תיקון מי שכמובן נהנית מהנפילה בריוויאן היא הסינית,  NIO INC , בעלת שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר. החברה מזנקת היום ככל הנראה בתגובה לחדשות הרעות מכיוונה של ריוויאן, ובהחלט ניתן לומר שהחדשות הללו מגיעות אליה בזמן. NIO איבדה בשבוע שעבר כ-9% מערכה לאחר שהחליטה לצאת להנפקת מניות ולגייס כ-2 מיליארד דולר, בשער של כ-37.5 דולר, לעומת מחיר של יותר מ-41 דולר באותו זמן, כלומר בדיסקאונט של 9% על מחיר המניה בשוק.  המומחיות של מאסק – הזזת שוק המניות בעזרת ציוצים ומה קורה בטסלה? שם כמובן המניה מתנהלת לפי חוקים משלה. נדמה כי מול כל ידיעה שלילית שאמורה לפגוע במחיר המניה מגיע ציוץ של מאסק והופך את הקערה. לאחר שבסוף שבוע האחרון ננעלו בעלי מכונית טסלה רבים מחוץ לרכביהם בגלל תקלה באפליקציה, ולאחר שנודע כי עוד בכיר בחברה מכר ממניותיו, בהמשך למכירות של מאסק עצמו (שהפילה את המניה בשבוע שעבר), התקלה החמורה באפליקציה והמכירה היו אמורות גם הן להוריד את המניה. אבל אילון מאסק משחק במחיר של המניה של טסלה, ואפילו לא מתבייש בכך. מאסק לא הסתיר היום את התלהבותו מהמודל היוקרתי החדש של טסלה שהושק ביוני האחרון, S Plaid,  וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי המודל הזה "משוגע" (sick). צייצן סיני שמגדיר את עצמו כ"בעל מכונית טסלה מודל S" שאל בתגובה מתי המודל הזה מגיע לסין. מאסק בתגובה מפתיעה צייץ: "קרוב לוודאי באזור מארס". נזכיר כי בחודש יוני האחרון השיקה טסלה את מודל S Plaid  היוקרתי בארצות הברית במחיר של 129,990 דולר. הטווח של מכונית היוקרה הוא 520 מייל (כ-837 קילומטר) והיא יכולה להגיע ל-200 מייל לשעה (כ-321 קמ"ש). בנוגע לדגם זה אמר מאסק כי הוא "מהיר יותר מפורשה ובטוח יותר מוולוו".   לקריאה נוספת: >>> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן? >>> הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר >>> למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 23/11/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    באמת...תלמד לעשות מחקר
  • בדיוק מה שהוא כתב (ל"ת)
    מושון 24/11/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/11/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
    כול כך הרבה הנפקות פייק חלום..זו בועה פר אקסלנס.
  • 2.
    דולי 22/11/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    כלומר טעינה לא מספיקה לנסיעה מתל אביב לחיפה וחזרה. זו לא מכונית זה בלוף. כישלון במלוא מובן המילה. אם הרכב לא נוסע 400 קמ עם מזגן בין טעינה לטעינה אין סיבה לקנות אותו. גם שער 110 זה יותר מדי. אני צופה נפילה ל-10 דולר שמהווים שווי של 100 מיליון שזה גם הרבה. בעצם המחיר הריאלי למניה זה 3-5 דולר
  • 1.
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים 22/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.