רונן מנחם
צילום: BizTV

"אין בועה בשווקים בארצות הברית"

לדעת הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, יש לפחות שבע סיבות מדוע השווקים ימשיכו לעלות. אז היכן לדעתו כדאי להשקיע?
נתנאל אריאל | (4)

"העליות האחרונות בשוק המניות של ארצות הברית אינן "בועתיות", בניגוד למה שלא מעט אנשים חוששים" כך קובע הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות רונן מנחם. לדבריו, "לא הופתעתי שהירידות החדות מיד לאחר פרוץ המגפה התבררו זמניות וגם "השיאים" החדשים, הנשברים חדשות לבקרים, לא מפחידים אותי כשלעצמם. אמנם, ככל שהעליות נמשכות, גדלים גם החששות, וזה טבעי. כל נתון, או התפתחות שליליים פוגשים כיום שווקים עצבניים ולחוצים מבעבר".

שבע סיבות מדוע השווקים ימשיכו לעלות

לדברי מנחם, המשקיעים צריכים להסתכל בעיקר על התנאים הפונדמנטליים כדי להבין את כיוון השוק והוא מצביע על שבע סיבות עיקריות שיובילו להערכתו להמשך העליות בשווקים, למרות שהתנודתיות תהיה גבוהה מבעבר:

1. הפעילות בארצות הברית התאוששה מהר. ביום בהיר רואים צמיחת תוצר של 5% לרבעון (בקצב שנתי) ואינדיקטורים צופים קדימה, כמו מדדי מנהלי הרכש והסנטימנט, מראים שגם החברות וגם משקי הבית די אופטימיים.

2. האבטלה יורדת בעקביות וה"דפיסיט" בשוק העבודה (לאחר הקריסה הגדולה של מרץ ואפריל אשתקד) הולך ונסגר.

3. הנשיא ביידן מסתער על המשק ויורה בכל החזיתות – הזרמות למשקי בית, תקציבי עתק לתשתיות, ועוד. הטריליונים הנשפכים יגדילו משמעותית את עסקיהן של חברות תעשייה, בינוי, תשתיות חשמל/תקשורת ועוד. סביר שרק חלק מזה מגולם במחירים כיום.

4. ההתחסנות מהירה וביידן מציב יעדים שאפתניים מאוד עוד למחצית הראשונה של השנה. בגלל ההלם מהמגפה, המשקיעים אוהבים ויאהבו במיוחד כל נתון שיראה על גידול של האוכלוסייה המחוסנת.

5. המדיניות המוניטארית הסופר-מרחיבה כאן כדי להישאר. הפד יחכה עד הרגע האחרון לפני שישקול בכלל צמצום של ההזרמות (tapering) או העלאת ריבית.

6. האינפלציה אמנם תעלה, אך לא במידה שתטריד את הפד, שגם כך הבהיר כי יהיה טולרנטי וכי מדובר בחלק אינטגרלי מעצם תהליך היציאה מהמשבר. לא סתם אמר הנגיד כי אינפלציה של 2 אחוזים כבר לא סדין אדום מבחינתו ולדעתי גם 3 אחוזים לא.

קיראו עוד ב"גלובל"

7. בהתחשב במצבן הכלכלי והתברואתי החלש בהרבה של מדינות אירופה, המתחרות, השוק האמריקאי עדיין אטרקטיבי, גם אם מכפיליו גבוהים יותר.

לדברי מנחם: "כל אחד מהכוחות הללו, ולבטח שילוב שלהם, מספיק על מנת למנוע, בשלב זה, תיקון רציני בשוק המניות האמריקאי. אינני מציע להיות שאננים, שוקי המניות אכן גבוהים והמכפילים אינם נמוכים. כמו כן מתי שהוא המחיר לתמיכה הממשלתית יוגש. (כבר היום יודעים שביידן מתכוון להעלות את מס החברות מ-21% ל-28%, רק צריך להזכיר שהוא היה 35% כשטראמפ נכנס בזמנו).

אז מה לעשות בפועל?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הארנב מוול סטריט 13/04/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
    תחליפו כלכלן ראשי דחוף. אם כל הכתבה הזאת היא לא בשביל להשחיל לקוחות בשביל להוציא את הבנק מפוזיציות ואתם אשכרה חושבים ככה אין לכם זכות קיום
  • 3.
    מתעניין 13/04/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
    ממליץ שכל יועץ השקעות, מנהל תיקים או "כלכלן ראשי" של גוף פיננסי לא רק ידבר במילים גבוהות וכלליות אלא ייתן רשימה של 4/5 השקעות ספציפיות (שם של חברה או קרן ולא "ענף התיירות"). כך יוכלו הקוראים והמשקיעים לעקוב ולבדוק מי מדבר (ויודע על מה) ומי מברבר.
  • 2.
    סיפורי סבתא ... 13/04/2021 13:19
    הגב לתגובה זו
    אלו בדיוק הסיבות למה להשקיע למרות הבועה ... עד שהבועה תתפוצץ... ובום הלך כל הכסף ...
  • 1.
    מאחז עיניים (ל"ת)
    שמואל 13/04/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.